عید نوروز در افغانستان با روشی منحصر به فرد

  • کد خبر : 397023
  • 17 اسفند 1399 - 16:52
عید نوروز در افغانستان با روشی منحصر به فرد

 

عید نوروز ، فرا رسیدن سال نو و بهار جدید را مژده می دهد و امید را به ارمغان می آورد.عید نوروز در افغانستان یک تاریخ طولانی و غنی دارد که  آن را با شور و شوقی فوق العاده جشن می گیرند. هر ساله مردم گرد هم می آیند و این مراسم را به روشی سنتی جشن می گیرند و اختلافات قومی و منطقه ای را از برطرف می کنند. این یکی از موارد نادری است که افراد کینه های خود را فراموش کرده و به جشن و سرور می پردازند.

عید نوروز در افغانستان ، ایران ، تاجیکستان ، ترکیه و برخی دیگر از کشورهای منطقه برگزار می شود. هر کشور با آداب و رسوم ویژه و روش منحصر به فرد خود این روز را جشن می گیرند. در آستانه نوروز ، مردم به تمیز کردن خانه ها ، نقاشی دیوارها و خرید چیزهای جدید برای تزئین خانه های خود مشغول می شوند. در مناطق روستایی دورافتاده افغانستان مردم خاک رس سفید یا قرمز را از بالای کوهها برای رنگ آمیزی خانه های گلی خود جمع می کنند.

عید نوروز در افغانستان

عید نوروز در افغانستان

جشن های نوروز به طور کلی بیش از یک هفته طول می کشد. در روز اول ، مردم لباس کاملاً جدیدی شبیه به رنگ طبیعت ، و با نقش جنگل ها و کوه ها می پوشند. این جشن ها شامل بازی بزکشی (ورزش ملی افغانستان) ، مسابقات کشتی ، رفتن به پیک نیک دسته جمعی ، لذت بردن از غذاهای سنتی و تزئین سفره “هفت سین” و “هفت میوه” در خانه است. در مناطق شمالی کشور ، این روز را با شور و شوق زیادی جشن می گیرند. در شمال استان مزار شریف ، هزاران نفر از سراسر کشور در حرم امام علی (ع) جمع می شوند و در مراسم برافراشتن پرچم و همچنین جشنواره سالانه گلاب شرکت می کنند.

بسیاری از مقامات عالی رتبه کابل و بزرگان خارجی در مراسم نوروز در حرم امام علی در مزار شریف حضور می یابند. پس از برافراشتن پرچم صدها نفر در حالی که کبوترها بر فراز حرم پرواز می کنند ، گلبرگ های گل رز تازه از هلیکوپترها پرتاب می شود و مردم شادی می کنند ، آواز می خوانند و می رقصند.

>>>بیشتر بخوانید:

عید نوروز در تخت جمشید / نمادهای جاویدان نوروز

برافراشتن پرچم در مزار شریف

پرچم جمشید

مراسم برافراشتن پرچم در مزار شریف دارای تاریخ غنی است که به دوران جمشید در بلخ باستان برمی گردد. این پرچم قبل از ظهور اسلام به پرچم جمشید معروف بود. پس از آن به حرم امام علی (ع) پیوند خورد و امروز یک نماد مقدس برای مجاهدانی است که در نوروز به حرم می آیند. پرچمی که در حیاط زیبای حرم برافراشته شده است به مدت ۴۰ سال در آنجا باقی مانده و پس از آن پایین کشیده می شود.

مراسم مهم دیگر در پایتخت کابل برگزار می شود که در آن مردم برای استقبال از سال جدید در حرم ساخی (اشاره به حضرت علی (ع)) در مرکز کابل جمع می شوند. مردم در استان شرقی هرات و استان غزنی مرکزی نیز نوروز را با روحیه ای بالا و هیاهویی فوق العاده جشن می گیرند.

مراسم بزکشی

بزکشی

ویژگی بارز در مورد جشن های نوروز ، به ویژه در استان های شمالی و مرکزی افغانستان ، بزکشی است. بزکشی یک “ورزش ملی” جذاب افغانستان با سابقه طولانی است. صدها بازیکن اسب سوار برای اینکه لاشه بز را بگیرند و آن را از یک تیرک دروازه به ستون دیگر بکشند ، تلاش می کنند. و هزاران نفر به تماشای بازی ها می آیند. این بازی توسط فیلم نامزد اسکار  ” Buzkashi Boys” در سال ۲۰۱۶ محبوب شد.

غذاهای نوروزی

غذا همچنین بخشی جدایی ناپذیر از جشن های نوروز در سراسر کشور است. در آستانه نوروز ، که “شب آرزو” نامیده می شود ، مردم سبزی چالاو (اسفناج و برنج) را می پزند و بین همسایگان پخش می کنند. همچنین مردم کلوچه نوروزی ، یک کلوچه مخصوص برنجی که برای بزرگداشت جشن به رنگ های قرمز و سبز تزئین شده است ، درست می کنند. مردم همچنین قروتی (نان و ماست) تهیه می کنند ، ماهی (ماهی سرخ شده) و جلابی (دسر قندی) را که بیشتر در پیک نیک خورده می شود درست می کنند یا می خرند.

خانواده ها در تعطیلات نوروز به پیک نیک می روند. البته ، به پرواز دادن بادبادک ها در مرکز همه این گردش هاست. افغانستان کشوری کوهستانی با چشم اندازهای زیبا است. مراسم سامانک ، هفت سین و هفت میوه در افغانستان ، ایران و تاجیکستان از سنت های یکسانی برخوردار است. در نوروز ، مردم برای تبریک سال نو به خانواده ها ، دوستان و اقوام سر میزنند.

این روزها ، با اعتیاد افراد به شبکه های اجتماعی ، مردم برای جشن گرفتن این مناسبت ، هشتگ های نوروز و هفت سین و غیره را شروع کرده اند و آرزو می کنند بهترین ها را در سال آینده برای یکدیگر داشته باشند. بنابراین نوروز فقط آغاز سال نو نیست ، بلکه آغاز همه چیزهای خوب ، و تولدی دوباره است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=397023
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.tehrantimes.com/news/434226/Nowruz-in-Afghanistan-Heralding-New-Year-in-a-unique-way

برچسب ها

ثبت نظر

-