طرز تهیه باقلوا خانگی

  • کد خبر : 396979
  • 17 اسفند 1399 - 9:37
طرز تهیه باقلوا خانگی

باقلوا یکی از شیرینی های خوش طعم و خوشمزه ی محبوب ایرانیان است. و جالب این است که با مغز های خوشمزه و پرخاصیت بسیار مقوی شده و کودکان عاشق این نوع شیرینی هستند.
این دسر خوش مزه و مجلسی را می توان برای پذیرایی از مهمان ها استفاده کرد همچنین می‌توان این شیرینی را یک سوغاتی بسیار عالی به حساب آورد. بهترین و مشهورترین باقلوا را کشورهای ترکیه و باکو درست می کنند و در ایران نیز باقلوا زیاد درست می شود. در کشورهای روسیه، یونان، قبرس و کشورهای عربی نیز روزهای جشن این شیرینی را درست می کنند.

طرز تهیه باقلوا

این نوع شیرینی که از لایه های خمیر با پودر بادام، پسته و گردو درست شده، دارای شهدی شیرین است و جزء خوش مزه ترین شیرینی های عید به شمار می رود. در کشور ما نیز مخصوصاً در کاشان، قزوین، یزد، گیلان، تبریز انواع باقلوا با طعم های نارگیلی، بادامی، پسته ای در شکل‌های مختلف رولی، لوزی و مربعی درست می شود و کمتر کسی پیدا می شود که این شیرینی را نپسندد.

مواد لازم:

شیر یا ماست شیرین ۵ قاشق
گلاب ۲ قاشق
زرده تخم مرغ ۱ عدد
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
بکینگ پودر یک چهارم قاشق چای خوری


موادی که داخل باقلوا قرار می‌گیرد

مغز بادام نصف لیوان
مغز گردو نصف لیوان
مغز پسته یک لیوان سرخالی


مواد لازم برای تهیه شهد باقلوا

خاکه قند نصف لیوان
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
آب لیمو نصف قاشق چای خوری

هیچ چیزی بهتر از این نیست که شما یک ظرف زیبای باقلوا درون سینی با چند استکان چای خوش رنگ به جمع خانواده بروید این شیرینی به خاطر دارا بودن انواع مغزها دارای ویتامین های مقوی مثل: آهن کلسیم و ویتامین E است و کالری فوق‌العاده‌ای دارد.


طرز تهیه باقلوا

طرز تهیه باقلوا

مرحله اول:

قبل از هر کاری باید شهد شیرینی را آماده کنیم ظرف را روی شعله قرار داده و نصف لیوان و آب را با شکر و گلاب و آبلیمو می‌گذاریم.


مرحله دوم:

وقتی که شربت درست می شودروغن حامد را روی ظرف شربت گذاشته تا با دمای پایین باز شود.


مرحله سوم:

برای تهیه خمیر باقلوا به روغن سرد شده ماست یا شیر را با گلاب و زرده تخم مرغ و وانیل و بکینگ پودر مخلوط می کنیم و هم می زنیم و دوسوم آرد را به مواد اضافه می کنیم.


مرحله چهارم:

وقتی که دیدیم خمیر کمی سفت شده باید با دست خوب ورز دهیم باید خمیر به دست نچسبد در صورت چسبیدن باید آرد به آن بزنیم و ورز دهیم تا خمیر نرم و لطیف شود.


مرحله پنجم:

خمیر آماده را در پلاستیک قرار داده و به مدت نیم ساعت زمان می دهیم و در دمای محیط می‌گذاریم.


>>>بیشتر بخوانید:

تهیه‌ی باقلوا خانگی در منزل


مرحله ششم:

مواد وسط باقلوا را که کنار گذاشته ‌ایم خوب پودر می کنیم ولی به گونه‌ای که به روغن نیفتد و خمیر نشود هر کدام را جدا آسیاب کرده و بعد خرد می‌کنیم یک دست باشد و به هم چسبیده نباشد، ۳ قاشق غذاخوری پودر قند را مخلوط می کنیم و بعد دوباره بادام ها را خرد و آسیاب می کنیم و همین طور ادامه می‌دهیم و از صافی رد می کنیم.

این کار را انجام می‌دهیم تا ۱۵۰ گرم پودر پسته به دست آوریم و مانده پسته آسیاب شده را برای تزیین کنار می گذاریم می‌توانیم برای تزئین از مواد دیگر هم استفاده کنیم.


طرز تهیه باقلوا

مرحله هفتم:

ما به قالب لوزی ۲۰ در ۲۰ نیاز داریم و خمیر را به دو قسمت تقسیم می کنیم. سطحی را برای کار آماده کرده و آرد می پاشیم و خمیر را به ضخامت ۱ میلیمتر اندازه کرده بعد با قالب برش می‌ زنیم و کف قالب را نیز چرب کرده و خمیر را داخل آن پهن کرده و کنار آن را جمع می بندیم یعنی باید کار تمیز باشد و اضافه ها را برش می دهیم‌. روی خمیر را با اسپری خیس می کنیم و پودر بادام را بالای آن می ریزیم و بعد صاف می کنیم و بعد پودر بادام و بعد پودر پسته بر روی آن را ریخته صاف می کنیم.


مرحله هشتم:

با یک گوشت کوب و یا وسیله صاف سنگین روی آن را فشار دهید تا مواد به خورد هم بروند اما نباید زیاد فشار داده شود.


مرحله نهم:

نصف دیگر خمیر به اندازه خمیر قبلی به همانقدر یعنی یک میلیمتری درآورده و پودر پسته می ریزیم و بعد کناره های اضافی را برش داده و بعد بالای خمیر کاغذ روغنی قرار داده با گوشت کوب دوباره فشار داده تا فشرده شود ولی زیاد فشار نمی دهیم و کاغذ را از روی شیرینی برمی داریم و روی شیرینی را با چاقو برش داده تا شهد به راحتی داخل آن نفوذ کند.


مرحله دهم:

داخل فر با درجه ۱۸۰ و مدت زمان ۲۰ دقیقه و ۲۵ دقیقه قرار می دهیم وقتی دیدیم کناره ها باقلوا رنگش تغییر کرد با یک قاشق شهد آماده را روی آن ریخته و صاف می کنیم. روی باقلوا را پوشانده تا هوا داخل آن نرود و دو ساعت باید باقلوا را بگذاریم تا به اصطلاح دم بکشد. بعد روی باقلوا پودر پسته ریخته بعد از ۲۴ یا ۴۸ ساعت وقتی خشک شد شیرینی را برش می دهیم و در ظرف می چینیم.


نکته مهم در طرز تهیه باقلوا

اگر خواستید باقلوا نگهداری کنید برای مدتی می توانید این شیرینی خوش مزه را در یخچال نگه دارید. حتماً در ظروف دربسته که هوا داخل آن نرود قرار دهید. به طور کلی نباید برای مدت طولانی شیرینی را نگهداری کرد وقتی که یک شیرینی خشک تر است به علت رطوبت کمتر دیرتر خراب می‌شود و سی روز نگهداری می‌شود. نگهداری طولانی شیرینی ‌خشک شاید مسمومیت نیاورد اما به خاطر اکسید شدن روغن آن و همچنین از دست رفتن طعم تازگی امکان دارد دچار ناراحتی‌های گوارشی شوید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=396979
  • نویسنده : نرگس قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-