عید نوروز و مراسمات مربوط به آن

  • کد خبر : 396967
  • 17 اسفند 1399 - 11:08
عید نوروز و مراسمات مربوط به آن

عید نوروز

ایرانی ها آماده می شوند تا عید نوروز را جشن بگیرند.سال نو در ایران، در ۲۱ مارس آغاز می شود. در این روز، ایرانی ها به بهار سلام می کنند و با زمستان خداحافظی می نمایند.
نوروز، سال جدید ایرانیان می باشد که توسط نژادها، قوم ها و لهجه های مختلف جشن گرفته می شود.نوروز و مراسم آن حداقل به ۶ قرن قبل بر می گردد. نوروز با اسامی و لهجه های مختلف خطاب می شود اما اصل نوروز همیشه ثابت باقی مانده است. جشن های نوروزی در کشورهای طول جاده ی ابریشم برگزار می گردند مانند: افغانستان، آذربایجان، هند، ایران، عراق، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان.
مردم فرهنگ ها و مذهب های مختلف این مناطق وسیع، نوروز را جشن می گیرند.برخی ریشه های این جشن ها در آیین و سنن زرتشت نهفته است.بهار درس های بسیاری برای ما به ارمغان می آورد، پیروزی خیر به شر، لذت بر غم.

سنت های محلی در عید نوروز

سنت های محلی در عید نوروز

نوروز با سنت های محلی زیادی همراه است مانند افسانه ی جمشید، پادشاه بزرگ ایران.در این روز در ایران ، جشن های نوروز را گاهی با نام نوروز جمشیدی می شناسند.

بر اساس این افسانه ، جمشید را با ارابه در هوا حمل می کردند ، شاهکاری که چنان حیرت انگیز بود که رعایا در آن روز جشن باشکوهی برگزار کردند.روایات اسطوره ای مشابه، در روایات هند و ترک وجود دارد.روز عید، وقت دید و بازدید، دادن و گرفتن عیدی می باشد.طیف گسترده ای از نمایش های فرهنگی نیز برگزار می شود.

به بچه ها عیدی و اسباب بازی داده می شود و تخم مرغ ها را رنگ می کنند.تمام خانواده های ایرانی یک وعده ی مشترک غذایی دارند که متشکل از سبزیجات و برنج است.

در قرقیزستان سرو یک وعده غذایی محلی به عنوان مراسم عمومی آن ها برگزار می شود که معمولا کدجه یا چون کدجه نام دارد. این غذا سوپ تهیه شده از گوشت گاو می باشد.

یک سنت گسترده تهیه میز نوروزی است که روی آن تعدادی اشیای نمادین قرار گرفته است.در حالی که این میزها از منطقه ای به منطقه دیگر کمی متفاوت هستند ، اما رایج ترین ویژگی شان عبارتند از: آب ، شمع ، ظروف جوانه سبز (یا سبزه) ، یک غذای سنتی که از جوانه های گندم خرد شده ، آینه ، تخم مرغ و میوه های مختلف تهیه می شود.

این اشیا نماد خلوص ، روشنایی ، فراوانی ، خوشبختی و باروری برای سال جدید هستند. در ایران ، از این جدول به عنوان “سفره هفت سین” یاد می شود و هفت شی را نمایش می دهد که هر کدام با حرف سین شروع می شود.

هندی ها میزی مشابه با سفره ی هفت سین ایرانی ها در روز سال جدید می چینند.نوروز در سال ۲۰۰۹ به عنوان آیین باستانی به رسمیت شناخته شد و در لیست مراسم میراث فرهنگی یونسکو ثبت شد. علاوه بر این، در سال ۲۰۱۰، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ۲۱ مارس را روز جهانی نوروز اعلام کرد.

>>>بیشتر بخوانید:

تاریخچه هفت سین ایرانی

عید نوروز در تخت جمشید / نمادهای جاویدان نوروز

عید نوروز

عید نوروز در ایران

در این روز، ایرانی های سر تا سر دنیا آماده می شوند تا نوروز را جشن بگیرند: سال جدید فارسی زبانان.تمامی مردم ایران، خانه های خود را تمیز می کنند که به آن خانه تکانی می گویند. همگی آماده می شوند تا با سال قبل خداحافظی کنند و به سال جدید خوش آمد گویند.
فرا رسیدن بهار به معنای تمام شدن فصل سرما و شروع گرما می باشد.

اما در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و آسیای میانه ، به ویژه ایران ، چیزهای فراتر از این وجود دارد.برای مرددم ایران، رسیدن بهار به منزله ی جشنی است که ریشه در تاریخ ایران دارد و شکوفایی رشد و قدرت در طبیعت مادری می باشد.
خانه تکانی!
خانه تکانی از اول مارس یا همان اسفند آغاز می شود. این سنت به نام خانه تکانی مشهور است. فرش ها شسته می شوند، پرده ها به خشک شویی داده می شوند، وسایل قدیمی تعمیر می شوند و یا با وسایل جدید جایگزین خواهند شد.

هر گوشه و کنار آن تمیز و صیقل داده می شود تا زمانی که کل خانه تمیز و درخشنده شود. همه اعضای خانواده در این آیین دخیل هستند ، آئینی که بیانگر آغاز سال نو است.اعتقاد عمومی بر این است که با تمام گرد و غبار و آلودگی ، بخت بد نیز شسته می شود و جای خود را به بخت خوب و نیک روزی می دهند.

و حال زمان خرید است. در طول هفته های مانده به سال جدید ، مردم برای خرید مقداری از کالاها راهی بازارها و مراکز خرید می شوند.
و چه چیزی در این لیست است؟ لباس های جدید ، کفش های جدید ، میوه های تازه ، شیرینی، آجیل ، گل و هر آنچه روی سفره هفت سین دیده می شود.
بازارهای محلی گل در آخرین روزهای سال جزو شلوغ ترین بازارها هستند.آنها پر از شاخه گلهای تازه، گیاهان گلدانی زیبا و فروشندگانی هستند که شما را به خرید دعوت می کنند.

عید نوروز

چهارشنبه سوری یا جشن آتش بازی

سرانجام، آخرین سنت جالب نوروزی، چهارشنبه سوری است که در آخرین چهارشنبه سال برگزار می شود. این جشن مملو از مراسم زیبا است مانند پریدن از آتش. همانطور که خورشید غروب می کند، مردم آتش ها را روشن می کنند و از روی آن می پرند.
و در حالی که می پرند دست یکدیگر را می گیرند و می گویند زردی من از تو و سرخی تو از من. و به این معنی است که ناراحتی و مریضی من از تو و سرخی و سلامت تو از من باشد.

روز آخر سال به پایان می رسد ، همه با عجله به خانه می روند تا در کنار خانواده و عزیزانشان باشند.همه چیز در مورد سال نو جشن گرفتن آن لحظات خاص و تقسیم شادی با اعضای خانواده است.در حالی که به لحظه ی سال تحویل نزدیک می شود، تمامی اعضای خانواده دور سفره هفت سین می نشینند و منتظر تحویل سال هستند.

هفت سین شامل هفت شئ می باشد که همگی با سین آغاز می شوند و هر کدام نماد چیز خاصی هستند.قرآن نیز در سفره ی هفت سین جایگاه ویژه ی خود را دارد و ماهی طلایی که در تنگ شیشه ای در سفره قرار می گیرد.تعطیلات نوروز در ایران یک رویداد دو هفته ای است. این جشن دو هفته ای بیشتر به معاشرت و تقویت پیوندهای خانوادگی و ملاقات با دوستان قدیمی مرتبط است.

در این روزها، مردم به دید و بازدید یکدیگر می روند و با میوه و شیرینی و آجیل از یکدیگر پذیرایی می کنند.سنت دیرینه بر این قرار است که بزرگ تر ها به کودکان پول(عیدی) می دهند.البته این دو هفته وقت خوبی هم برای خانواده ها می باشد که به مسافرت بروند.

سیزده بدر

اوج تعطیلات در جشنواره ویژه ای به نام ‘سیزده بدر’ به اوج خود می رسد. این رویداد ملی در روز سیزدهم و آخرین روز تعطیلات اتفاق می افتد و این زمانی است که همه برای گذراندن وقت به طبیعت پناه می برند.

و همه از نحسی روز ۱۳ در امان می مانند. در این روز مردم برای برپایی چادرها و تفرجگاه ها راهی حومه یا پارک ها می شوند.بچه ها، فوتبال، بدمینتون، پینگ پنک، بادبادک بازی می کنند و از تک تک لحظات خود نهایت لذت را می برند. آنها در حالی که خانمها گوشت را به سیخ می کشند ، منقل ذغالی را آماده می کنند. و همه با هم غذایی لذیذ درست می کنند.

 

Www.surfiran.com

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=396967
  • نویسنده : راضیه قوامی
  • منبع : Www.surfiran.com

برچسب ها

ثبت نظر

-