از ” هفت شین ” تا هفت سین

  • کد خبر : 396769
  • 14 اسفند 1399 - 17:20
از ” هفت شین ” تا هفت سین

معنی هفت سین

اصطلاح نوروز به صورت نوشتاری اولین بار در قرن ۲ میلادی ظاهر شد ، اما در زمان هخامنشیان (حدود ۵۵۰ تا ۳۳۰ قبل از میلاد) یک روز مهم شمرده میشد، جایی که پادشاهان از ملل مختلف تحت امپراتوری پارسی به آنجا می آمدند و هدیه ای برای پادشاه که شاه شاهن نامیده میشد می آوردند.

در جستجوی معنی هفت سین

جستجوی من برای پیدا کردن معنی سفره هفت سین زمانی آغاز شد که یک سوال ساده از خودم پرسیدم: اینکه اگر هفت سین به “هفت” (عدد هفت) و “سین” (حرف فارسی “س” اشاره دارد ، چرا بیش از هفت سمبل روی میز میگذارند و چرا بسیاری ازآنها با “س” شروع نمی شود؟ سمبل های اضافی چیست؟ و چرا این میز را به عنوان بخشی از جشن نوروز (سال نو ایرانی) که هر سال در  بهار اتفاق می افتد ، میدانند؟!

معنی هفت سین

هفت سین از “هفت شین ” می آید!

من از دوستان ، خانواده ، افراد آموخته … پرسیدم و اساساً به این نتیجه رسیدم: هفت سین از “هفت شین” ناشی می شود … به نوعی با گذشت زمان و به دلایل کاملاً ناشناخته برای همه کسانی که این داستان را می خوانند ، “شین” به “سین” تغییر کرده است و اکنون باز هم به “هفت”  اشاره دارد ، اما این بار با “سین” همراه شده است!

متأسفانه ، حتی اگر به نظر می رسد همه بر سر این توضیحات اتفاق نظر دارند ،  این داستان به نوعی مضحک است. از این گذشته ، همه می دانند و تأیید می کنند که چندین نماد اساسی وجود دارد که باید در هر میز هفت سین وجود داشته باشد ، اما با “س” شروع نمی شود. توجه داشته باشید ، این نمادها شامل (شمع) ، (آینه) ، (ماهی) و (تخم مرغ) هستند.

همچنین ، بیش از هفت “سین” وجود دارد. در حقیقت ، دائره المعارف ایرانیکا و ویکی پدیا پانزده مورد را ذکر کرده اند:

سبزه – جوانه های گندم ، جو یا عدس که در یک ظرف رشد میدهند.

سمنو- یک پودینگ شیرین ساخته شده از جوانه گندم

سنجد- میوه خشک درخت سنجد (زیتون بری)

سیر/ سیب / سماق / سرکه / سکه / سبزی / سنگک

سنبل- گل سنبل معطر

سوهان –  ساخته شده از شکر دانه ریز و عسل غنی شده با زعفران

سیاه دانا – رازیانه

سپپستان – سبستان

سرمه- کولیوم

>>>بیشتر بخوانید:

ساعت تحویل سال ۱۴۰۰/سال چه حیوانی؟

پیشینه تاریخی جشن نوروز ، قدیمی ترین جشن بزرگ دنیا

معنی هفت سین

چرا هفت سین با بهار همراه است؟!

راستی ، داستان واقعی چیست؟ من حداقل سالی یک بار به این موضوع فکر میکردم و ذهنم درگیر میشد تا اینکه در کلاس های شعر فارسی که توسط استادی بسیار فرهیخته تدریس می شد ثبت نام کردم و او طوری این موضوع را شرح داد که به قول خودمان  میتوانم بگویم جا افتاد!

هفت سین از “هفت” و نماد اساسی “سین” ساخته شده است که ممکن است شکل مخفف “سینی” باشد که این نمادهای اساسی را دارند. نمادها از جهان مادی به سه دسته تقسیم می شوند ، از جهان مفهومی (ادراکی) هم همین طور و یک علامت که بین دو جهان قرار گرفته و انها را به هم گره می زند.

نماد های جهان مادی

سنگ – نماد جسم ، پایین ترین شکل از جهان ماده

سبزه-  نماد دنیای سبزیجات و تولد دوباره

تخم مرغ ( تزئین شده ) – نماد پادشاهی حیوانات و باروری

 

نماد های جهان ادراکی

شمع – نمادی از نور وجود ، انرژی یا نیروی خلاق

آینه – نمادی از امکان داشتن  که در آن نیروی خلاق همه چیز را منعکس می کند و امکان پذیر می کند.

ماهی در آب – نماد بی نهایتی (آب) و زندگی در آن است (ماهی).

شراب – نماد انسان ، با کوزه یا لیوان به عنوان بدن

نمادی که دو جهان را به هم پیوند میزند.

این نمادها پیشرفتی از جهان مادی به معنوی را نشان می دهند ، با سنگ (جسم) با پایین ترین ارزش، و شمع (انرژی) در بالاترین سطح ، و شراب (انسان) در وسط ، که این دو جهان را به هم متصل می کند .

بنابراین ، این نکته هفت سین است ، تا ما را از هدف خود به عنوان انسان در این جهان یادآوری کند. این  هدف را که ما اینجا هستیم تا نه تنها محدودیت و جهان مادی را تجربه کنیم ، بلکه متعالی و  با آگاهی بالاتر در قلمرو معنوی قدم برداریم.

هفت سین یادآوری نمادین از حیات مجدد است!

خب ، این جا ، جایی است که همه چیز به جشن نوروز ، که  در مورد تجدید و شروع بهار است ، پیوند می خورد. هفت سین یک یادآوری نمادین از تولد دوباره است که می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که فرد با عبور از زندگی و متعادل نگه داشتن جهان مادی (جسم) با غیر مادی (روح) ، اجازه دهد زندگ با پذیرش واقعیت ها و با قدردانی از هر لحظه ادامه یابد.

جالب توجه است دلیل اینکه چرا این امر در وهله اول در کلاس شعر ما مطرح شده است ، زیرا چنین نمادگرایی در بسیاری از شعر و فلسفه کلاسیک ایرانی بنیادی است.

پس دیگر نمادهای روی میز ، مانند قرآن یا کتاب حافظ یا فردوسی ، چه می شوند؟

داستان به شرح زیر است … این هفت نماد مقدس از آیین های بت پرستی ناشی شده اند که در زمان زرتشتی ها رایج بودند. در بسیاری از فرقه های بت پرستی ، یک سنت دیرینه وجود دارد که به زبان نمادین صحبت می کنند و به راحتی برای افراد نا آگاه قابل تشخیص نیست. همچنین ، ایران سابقه طولانی در آغوش گرفتن  مهاجمان و فرهنگ و سنت های آنها دارد ، بدون اینکه بنیان ها ، عقاید یا ریشه های خود را کنار بگذارد.

دلایل ذکر شده همراه با حمله اعراب به ایران که حدود هزار سال پیش اسلام را با خود به همراه آورد ، به این معنی بود که اولین کاری که ایرانیان “بت پرست” برای حفظ سنت خود انجام دادند ، افزودن یک قرآن در  وسط سفره هفت سین بود. این بدان معنی بود که سفره مقدس آنها برای مسلمانان نیز مقدس خواهد بود و بنابراین سنت آنها می تواند ادامه یابد.

در مورد دو نماد گمشده که ادعا می کنید ضروری است:  سنگ و شراب چطور؟ چطور من هرگز اینها را در سفره هفت سین ندیده ام؟

این نکته ای است که باز هم  “زبان پنهان یا نمادین ” مربوط می شود … چشمان شما ، شما را فریب می دهد ، زیرا هر دو روی سفره هفت سین گذاشته شده اند!

سنگ، در جامعه مادی گرایانه ما ، به سکه تبدیل شده است (سکه هایی که معمولاً از طلا ساخته می شوند ، با ارزش ترین مواد هستند ، اما با این وجود “سنگ” اند). و با تهدید اسلامی نسبت به این سنت اصلی بت پرستی ، شراب ، که از نظر اسلام مجاز نیست ، با سرکه (سرکه) جایگزین شد ! بنابراین ، این دو نماد اساسی هنوز در هفت سین وجود دارند. فقط اینکه برای مطابقت با هنجارهای اسلامی و قابل قبول جامعه به شکلی مناسب تغییر شکل داده اند.

فرهاد محیط

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=396769
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.persianwine.com/What-is-Nowruz-

برچسب ها

ثبت نظر

-