از زباله تا گنج

از زباله تا گنج/کاغذ سازی

  • کد خبر : 396607
  • 14 اسفند 1399 - 8:40
از زباله تا گنج/کاغذ سازی

تاریخچه کاغذ سازی

کاغذ یکی از قدیمی ترین مواد ساخته شده توسط بشر است. هزاران سال پیش مصریان برای اولین بار کاغذ را با  استفاده از پاپیروس ساختند ، گیاهی که در حاشیه رود نیل یافت می شود.

انها برای ساختن کاغذ پاپیروس، پوسته ساقه ها را جدا کرده ودرداخل ساقه ، مغز(بخش تیره) آن را برداشته و به صورت نوار برش میدادند. سپس این نوارها رابه صورت ضربدری و لایه لایه کوبیده ، فشرده و خشک می کردند. سپس این ورق ها را صاف کرده وانها را به صورت رول های بلند معروف به طومار ، به هم می چسباندند. این یک روند طولانی بود و در نتیجه ، کاغذ بسیار ارزشمند شمرده میشد.

با گذشت زمان ، کاغذ از پوست توت ، کنف ، پنبه و پارچه ، ساقه گندم و جو دوسر و البته تفاله چوب ساخته شده است. حتی برخی از آنها از کاغذهای بازیافتی ساخته شده اند. تقریباً تمام کاغذها می توانند مورد استفاده مجدد قرار گیرند و انواع مختلف کاغذهای جدید مانند جعبه های غلات ، دستمال کاغذی ، مقوا و روزنامه را تولید کنند.

کاغذ یکی از اقلام معمول زباله های ماست. تخمین سازمان آمارکانادا این است که ما سالانه شش میلیون تن کاغذ و مقوا استفاده می کنیم.فقط یک چهارم کاغذهای باطله کانادا بازیافت می شود و از هر ده روزنامه ، نه عدد از ان به جای بیرون انداختن ،بازیافت می شود! برای تولید یک تن کاغذ حدود ۱۷ درخت لازم است ، اما هر تن کاغذ بازیافتی تقریباً ۴۰۰ گالن روغن و سه محل حدود ۳۶ اینچی برای دفن زباله ایجاد میکند، پس ارزش بازیافت را دارد.

کاغذ سازی

 

کاغذ سازی

ساخت کاغذ آسان است. تمام آنچه شما نیاز دارید یک قالب و منبعی از کاغذهای دورریز مانند نامه های به درد نخور یا کاغذهای باطله است. برای ساخت کاغذ، کاغذهای باطله خود را مایع کرده و یک خمیر کاغذ ایجاد می کنید و سپس آن را در یک قالب پوشیده از مش نگه می دارید. هنگامی که مقدار کافی از کاغذ بر روی قالب خود دارید ، شما می توانید آن را به آرامی برداشته، و فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته و خشک شود.

قالب یک قاب مستطیل شکل است که تکه ای از مش روی آن کشیده شده است. همچنین می توانید از قالب های حاشیه ساز استفاده کنید که به همان اندازه قالب است و در بالای آن قرار می گیرد. با این حال، برای فعالیت ما در ساخت کاغذ ، این نوع قالب نیاز نیست. قالب را می توان از هر فروشگاه صنایع دستی خریداری کرد.

>>>بیشتر بخوانید:

تمیز کردن کاغذ دیواری و لکه زدایی آن

دفترچه‌های کاغذی بیمه سلامت تا شهریور ۱۴۰۰ حذف می‌شود

قالب برای ساخت کاغذ

برای ساخت قالب خود میتوانید از بازیافت نامه های غیر مهم، قاب های عکس و یا پرده های توری استفاده کنید. این وسایل را میتوانید از فروشگاه های لوازم دست دوم تهیه کنید.

کاغذ سازی

مواد و ابزارهای لازم

  • پرده توری یا حریری
  • قاب عکس چوبی قدیمی
  • دستگاه منگنه یا چکش، پونز

دستور ساخت

  1. قاب عکس خود را آماده کنید.
  2. پرده خود را مرطوب کنید.
  3. قاب عکس را برگردانید و پرده را روی قسمت پشتی ان قرار دهید.
  4. با استفاده از دستگاه منگنه یا چکش ، پرده را از پشت محکم کنید و آن را محکم بکشید. برای اطمینان از کشش محکم ، ابتدا پارچه را به وسط یکی از لبه های خارجی منگنه کنید ، سپس در ادامه منگنه پرده را به سمت وسط لبه خارجی مخالف بکشید.
  5. ۵٫ایول ! قالب آماده شد.

مشخصات محصول نهایی یا کاغذ شما به نوع کاغذهای باطله مورد استفاده بستگی خواهد داشت، اگر از روزنامه ای که کاغذ ان بی کیفیت است استفاده کنید ، محصول نهایی شما کیفیت پایین تری خواهد داشت. مجلات و کاغذ های روغنی حاوی مواد افزودنی هستند که تجزیه آنها دشوار است. بنابراین ، از این نوع منابع باید پرهیز شود . همچنین، هر کاغذی که حاوی جوهر است ، رنگ مرکب شما را تغییر می دهد زیرا جوهر با خمیر مخلوط می شود.

بافت محصول نهایی شما به مدت زمانی که خمیر کاغذ را درست میکنید بستگی دارد. کاغذ های کاهی نسبتا  زمان کمتری می طلبد. همچنین میتوانید از تزئیناتی مانند برگ یا گلبرگ های گل خشک اضافه کنید تا به کاغذ رنگ و روح ببخشد.

 

مراحل ساخت کاغذ

ساخت کاغذ یک فرآیند چند مرحله ای از ساخت خمیر کاغذ ، ایجاد ورق کاغذ تا فشار دادن و خشک کردن آن است.

۱ – ساخت تفاله

برای تهیه خمیر کاغذ ، ضایعات کاغذی خرد شده و سپس به قطعات مهر و موم تبدیل می شوند و یک شب در آب خیس می شوند. سپس مقداری از آن به مخلوط کن با قسمت های مساوی آب اضافه می شود تا جایی که دو سوم مخلوط کن پر شود. مخلوط دوغاب  در عرض ۵ دقیقه اماده میشود.

 

۲ – جمع آوری تفاله داخل قالب

همانطور که دوغاب ساخته می شود ، باید  در یک ظرف یا لگن  مربعی شکل عمیق ریخته شود. پس از جمع آوری پالپ ، قالب را باید بالا نگه داشت تا بیشترین مقدار آب اضافی تخلیه شود.از آنجا که ما از قالب حاشیه سازاستفاده نمی کنیم ، بنابراین در این زمان باید لبه های شسته و رفته  و ترو تمیزی ایجاد کنید ، بنابراین با استفاده از انگشتان خود ، تفاله های اضافی را که هنوز روی قالب است را بردارید.

۳ – مرحله لفافه سازی

مرحله بعدی فرآیندی به نام لفافه سازی است که همان انتقال لایه مرطوب تفاله روی قالب به پارچه لفافه سازی که پارچه ای تمیز و مرطوب است.برای انتقال تفاله ، قالب حاشیه ساز برداشته می شود (در صورت وجود) و قالب را برمی گردانیم و محکم بر روی پارچه لفافه سازی فشار می دهیم.

۴ – فشار دادن

هنگامی که تمام ورق های کاغذ ساخته شد ، مهم است که به اندازه کافی  آبشان را خارج کنید( تا جایی که امکان دارد). یک روش فشار دادن آن است – هر ورق کاغذ تازه ساخته شده بین پارچه مصنوعی و روزنامه قرار می گیرد ، (بین دو صفحه کاملاً جامد قرار می گیرد) . فشار با تکیه دادن یا ایستادن روی پارچه اعمال می شود و روش دیگر این است که هر کاغذ جداگانه را با روزنامه ساندویچ کنید و با وردنه آن را بچرخانید.

۵ – خشک کردن

کاغذها کنار هم در بیرون و روی یک سطح تمیز گذاشته میشوند تا خشک بشوند ،- این می تواند فضای زیادی را اشغال کند!

۶- پاک کردن

تفاله باقی مانده نباید در سینک ریخته شود زیرا باعث انسداد آن می شود.تفاله باید با استفاده از الک تخلیه شود ، و در یک ظرف محفوظ از هوا قرار گرفته و برای استفاده بعدی ذخیره شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=396607
  • نویسنده : نسرین احمدپور
  • منبع : https://www.researchgate.net/publication/330934356_From_trash_to_treasure_The_impact_of_consumer_perception_of_bio-waste_products_in_closed-loop_supply_chains

برچسب ها

ثبت نظر

-