دنیای شگفت انگیز ادویه ها

  • کد خبر : 396565
  • 13 اسفند 1399 - 9:54
دنیای شگفت انگیز ادویه ها

 

ادویه ها به عنوان چاشنی غذا ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند مخصوصاً که برخی ادویه ها طبع گرم و برخی دیگر طبع سرد دارند.
با نزدیک شدن به سال تحویل و شب عید غذاهایی که مناسب شب سال تحویل است آماده می شوند برخی از این غذاها دارای طبع سرد هستند و بهتر است که با یک ترکیب مناسب طبع سرد آن را متعادل کرده تا برای بدن مفید تر باشد. سبزی پلو با ماهی یکی از مهم ترین غذاهایی است که اکثر ایرانیان در شب سال تحویل آن را درست می کنند اما طبع برنج وماهی هر دو سرد است پس باید ادویه ای بکار برد تا طبع آن متعادل شود.

دنیای شگفت انگیز ادویه های با طبع گرم

۱) زردچوبه:

طبیعت زردچوبه گرم است و خاصیت های فراوانی دارد از آن جمله روند پیری را به تاخیر بیندازد که حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است که باعث می‌شود کم شده و پوست را نیز روشن و شفاف کند. زردچوبه تقریبا برای تمام غدا ها استفاده می شود.

>>>بیشتر بخوانید:

هفت ادویه سلامتی

چگونه ادویه کاری خانگی درست کنیم؟

۲) آویشن:

آویشن جزو ادویه های با طبع گرم است و طبع گرم و خشک دارد و بسیار معطر است و نمی‌توان در غذاهایی که طبع سرد دارد استفاده کرد تا مسلح خوبی برای آن باشد عطر دل انگیز انیمیشن به خاطر ماده‌ای به نام تیمور می باشد که ضد قارچ و ضد میکروب است و بیماری های عفونی را درمان می‌کند حتی را در خمیر دندان نیز استفاده می‌کنند و در پمادهایی که برای کاهش درد استفاده می‌شود نیز قرار می‌دهند. در آویشن ماده دیگری وجود دارد به نام کارواکرول که به خاطر وجود آنتی اکسیدان با تومورهای سرطانی مبارزه می کند همچنین آویشن آرام بخش است و ضد افسردگی است و از آن به نام گیاه شادی بخش نام می‌برند. آویشنبا غذاهایی مانند لوبیا و تخم مرغ و سبزیجات ترکیب می شود.

۳)گلپر:

گلپر گیاهی است با طبع گرم که بدن را ضدعفونی می کند و میکروب ها را از بین می‌برد و ضد قارچ است و جلوی تشنج را می گیرد. این گیاه با ارزش می تواند دردهای آرتریتی و دردهای مفاصل که واقعاً طاقت ‌فرسا است را از بین ببرد.
غذایی مانند عدسی که طبعی سرد دارد و فنی با گلپر خورده شود مصلح می شود.

۴) زیره:

زیره طبعی گرم دارد و سیستم گوارش را تقویت می‌کند و باعث هضم بهتر غذا می‌شود و خاصیت ضد نفخ دارد و وزن را کم کرده و ضد سنگ کلیه است ضد سرطان است. افرادی که زیاد برنج استفاده می‌کنند بهتر است در کنار آن زیر نیز استفاده کنند زیرا گرمی زیر سردی برنج را خنثی می کند. در ادویه کاری نیز وجود دارد و به صورت دمنوش نیز استفاده می‌شود از زیر تقریباً در تمام غذاها می توان استفاده کرد.

ادویه های با طبع گرم

۵)بادیان رومی:

گیاهی عالی است که برای چاشنی غذا از آن استفاده می شود و درمان دارویی نیز دارد زیرا مشکلات معده و گوارش را رفع می کند و دمنوش آن نیز دستگاه گوارش را تقویت می‌کند همچنین برای دردهای عضلانی و التهابات مفاصل کاربرد دارد. بادیان در برخی از ادویه ها وجود دارد.

۶) برگ بو:

برگ بو نیز طبعی گرم دارد و افرادی که بی اشتها هستند می توانند برگ بو مصرف کنند. برگ بو برای سیستم گوارش و دفع ادرار بسیار مفید است. این گیاه دارای آنتی اکسیدان بوده و خاصیت آنتی باکتریال دارد و ضد تورم است همچنین برای داخل آبگوشت از برگ بوی خشک شده استفاده می کنند و برای مرغ نیز از آن استفاده می کنند.

ادویه های با طبع گرم

۷) جوز هندی:

طبع گرم جوز هندی برای افراد سرد مزاج خوب است اما استفاده بیش از حد باعث بروز مسمومیت می شود. این میوه آرامش بخش برای کلیه ها و سیستم دفع ادرار و گوارش و تقویت آنها بسیار مفید است و برای افراد افسرده نیز خاصیت دارد.جوز هندی به صورت پودر یا رنده شده در سوپ، تاس کباب با گوشت و رولت گوشت استفاده می‌شود اما مقدار استفاده شده باید خیلی کم باشد تا به بدن ضرری نرسد.

۸)خردل:

خردل را هم از سس آن می‌توان استفاده کرد و هم از پودر آن. ضد عفونی کننده عفونت های ادراری و تقویت کننده سیستم تنفسی و گرفتگی بینی و زکام می‌ شود و سس آن را نیز با آبلیمو و سرکه تهیه می‌کنن خردل در روغن حیوانی سرخ می شود تا بیشتر به روغن و بعد در غذاها استفاده می شود.

ادویه های با طبع گرم

۹) هل:

هل طبعی گرم دارد و عطر و رایحه ای بسیار عالی دارد. استفاده از هل آرامش عجیبی به انسان می‌دهد و شادی آور است. افرادی که سنگ کلیه دارند هل برای آنها مفید است. گردش خون را منظم کرده و قلب را تقویت می‌کند و باکتری های دهان را کاهش داده و گلو درد را بر طرف می کند. از هل برای برخی غذاها و دسرها و شیرینی جات و نوشیدنی ها استفاده می شود.

۱۰) فلفل قرمز:

فلفل قرمز با طعم تندی که دارد دارای مزاجی گرم است. این نوع ادویه چربی سوز است و می‌تواند برای افرادی که سرما خورده هستند یا سردرد دارند مفید باشد. این ادویه خاصیت ضد سرطانی دارد و تقریباً برای اکثر غذا ها می توانیم استفاده کنیم

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=396565
  • نویسنده : نرگس قوامی
  • منبع : زندگی آنلاین

برچسب ها

ثبت نظر

-