مراسمات عید نوروز و نقش حاجی فیروز در بزرگترین جشن ایرانیان

  • کد خبر : 396542
  • 13 اسفند 1399 - 9:38
مراسمات عید نوروز و نقش حاجی فیروز در بزرگترین جشن ایرانیان

 

مراسمات عید نوروز قبل از شروع سال جدید شروع می شود. فرا رسیدن نوروز را آواز خوان های خیابانی به نام حاجی فیروز خبر می دهند. حاجی فیروز لباس و تجهیزات رنگی می پوشد و تنبور اجرا می کند.
حاجی فیروزها صورت خود را با دوده می پوشانند. آنها شخصیتی افسانه ای را در فرهنگ عامه ایرانیان ارائه می دهند که ریشه های آن معلوم نیست.
برخی از نسخه های داستان سنتی، وی را به شخصیتی رهنمون می کنند که از شعله ابدی زرتشتیان باستان مراقبت می کند. دیگر اینکه حاجی فیروز در حقیقت یک برده سیاه پوست بود که در سال نو در دوره ساسانی پادشاهان را سرگرم می کرد.

حاجی فیروز یا خواجه پیروز 

خواجه پیروز با اصطلاح غلط و عامیانه حاجی فیروز به یک تعبیر نماد پیروز شدن نوروز و بهار بر زمستان است و به تعبیر دیگر نماد بازگشت ارواح مردگان یعنی فروهر ها از آسمان است.

آهنگ حاجی فیروز:

 

چهره ی سیاه شده ی خواجه پیروز دلیل بازگشت او از جهان مردگان و نیز نماد سیاهی زمستان است و لباس سرخ او هم نماد سرخی آتش و آمدن گرما و نیز نماد سرخی گل ها و طبیعت زیبای نوروزی است ،شادی و پایکوبی او هم به خاطر  پیروزی بهار و زایش ها و رویش ها و برکت بخشی های طبیعت نوروزی است .

خواجه پیروز  نامش گواه پیروزی و عنوانش شاهد بزرگواری و سروری است .مراسم بازگشت مردگان در اواخر هر سال از قدیم به صورت ظاهر شدن افرادی با صورتک های سیاه در کوچه و بازار به چشم می خورده و مردم هم آن ها را به احترام فروهر ها نامی احترام آمیز داده و با آنها به پایکوبی و رامشگری می پرداخته اند تا شادمانی خود را به فروهر ها نشان دهند و فروهر ها هم به پاس این  شادی هابرای آنها نعمت و برکت بیشتر از اهورا مزدا طلب کنند چرا که شادی کردن و شاد بودن در آیین آنها ثواب داشته است.

 

مراسمات عید نوروز

چهار شنبه سوری 

آخرین چهارشنبه سال، چهارشنبه سوری است که نماد سوزاندن تمام بدی های سال قبل و نگاه به آینده برای شروع سال جدید می باشد.از مراسم مربوط به چهارشنبه سوری پریدن از روی آتش در خیابان می باشد. در حالی که افراد دست هم را می گیرند و از روی آتش می پرند، این آواز را نیز می خوانند” سرخی تو از من زردی من از تو”.که به این معنا است زردی روی من و مریضی من از تو باشد و سرخی، گرما و سلامت تو از من.
در سالهای اخیر ، ترقه زنی به مراتب افزایش یافته است و این باعث ناراحتی برخی از شرکت کنندگان شده است. همچنین قاشق زنی وجود دارد که شامل کوبیدن قاشق به قابلمه های پخت و پز و کوبیدن درهای همسایگان برای دریافت شیرینی است.

>>>بیشتر بخوانید:

نوروز و خواندنیهای جذاب و رشک برانگیز در مورد این عید باستانی

پیشگویی هایی جالب برای سال آینده

مراسمات عید نوروز

مردم چه غذایی برای نوروز می خورند؟

در اولین روز نوروز، تمام اعضای فامیل در منزل فرد بزرگ تر فامیل جمع می شوند.غذای سنتی نوروز، سبزی پلو با ماهی و آش رشته و کوکو سبزی می باشد.شیرینی ها شامل باقلاوا ، نان نخودی، نان گردویی (کلوچه نخود با پسته) ؛ و آجیل (توت خشک و کشمش) می باشند.

نوروز چند روز طول می کشد؟

جشن های نوروزی کلا ۱۳ روز طول می کشد و در روز سیزدهم که به سیزده بدر شهرت دارد، مردم اصطلاحا به جاده می زنند و در خانه نمی مانند چون در فرهنگ آن ها که ریشه های دیرین دارد، عدد سیزده نحس می باشد. پس با رفتن بیرون از منزل، نحسی را از زندگی خود دور می کنند.

سیزده بدر از جمله مراسمات عید نوروز

در سیزده بدر، مردم به فضاهای باز مانند پارک ها، دشت یا جنگل می روند و به پیک نیک می روند. سبزه های خود را به آنجا می برند و آن را داخل رودخانه یا آب روان پرتاب می کنند، که نماد برگشت به طبیعت می باشد.معمولا روز بعد تمامی مدارس و اداره ها باز خواهند شد.
در ایران، نوروز نماد مقاومت می باشد که در نوروز پیروز تجلی می کند که به معنی پیروزی ایران یا همان عید مبارک می باشد.

چگونه درباره نوروز می دانیم؟

سیروپدیا در کتاب مشهور خود به نام اکسونوفون درباره ی جشنی که در تخت جمشید برگزار می شود توضیح می دهد.
طبق افسانه های فارسی، جمشید دارای شکوه الهی بود و توسط خدای برتر زرتشتی اهورامزدا (که نماینده نور و آتش، حقیقت، خیر و خرد) بود ، به فرماندهی او پرداخت تا با اهریمن بجنگد. اهریمن برادر دوقلوی او که خدای تاریکی ، خشم و مرگ بود و نهایتا باعث خشکسالی ، قحطی و نابودی خوبی و فراوانی شد.
پس از شکست اهریمن، هر درخت خشک شکوفا شد و جمشید بار دیگر موجب شکوفایی مردم خود شد. از این رو سنت امروزی بازگرداندن سبزه به طبیعت است.

کاش انشا در مورد نوروز و عکس سفره هفت سین زمینه ای باشد برای آشنایی بستر کودکان و نوجوانان ایران با این عید باستانی و فرخنده.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=396542
  • نویسنده : راضیه قوامی

ثبت نظر

-