نوروز و خواندنیهای جذاب و رشک برانگیز در مورد این عید باستانی

  • کد خبر : 396534
  • 13 اسفند 1399 - 8:51
نوروز و خواندنیهای جذاب و رشک برانگیز در مورد این عید باستانی

نوروز چیست؟

بیشتر از ۳۰۰ میلیون نفر، هر سال، نوروز را جشن می گیرند. کی جشن گرفته می شود چگونه این جشن ملی تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته است؟ پاسخ تمام این سوالات در ادامه متن توضیح داده خواهد شد. پس با ما همراه باشید.
نوروز جشن ملی سال جدید می باشد که در کشورهای زیادی از جمله ایران، افغانستان، مناطق کرد نشین عراق، ترکیه و سوریه برگزار می گردد.
نوروز یک جشن بهاره است که سمبل احیای دوباره ی درختان، گل ها و زمین است.
ساعدی شاعر ایرانی می گوید: بپا خیزید، باد صبح نوروزی باغ و گل های آن را نوازش می کند.
جشن های دو هفته ای مانند رفتن به گردش، دیدن اقوام، خوردن غذاهای سنتی، از جمله کارهای مهم نوروز می باشند. خود نوروز به فارسی یعنی سال نو که مراسم خاص آن ریشه در افسانه ها و سنن قدیمی ایرانیان دارد.

نوروز یک جشن بهاره است که سمبل احیای دوباره ی درختان، گل ها و زمین است.
چه وقتی شروع سال نو است؟

نوروز در اوج اعتدال بهار آغاز می گردد.لحظه ای که خورشید از خط استوا عبور می کند و روز و شب مساوی هستند.بر طبق محاسبات ستاره شناسی، این حالت بین ۱۹ تا ۲۱ مارس می باشد. سال جدید در ۲۰ مارس آغاز می شود، دقیقا کمی پس از ۷ صبح به زمان محلی تهران.


چه کسی نوروز را جشن می گیرد؟

نوروز بخشی از آیین زرتشت است. یک آیین پارسی که پیش از مسیحیت و اسلام تا هزاره اول قبل از میلاد مسیح پیش از این وجود داشته است.
اهورامزدا، خدای متعال، خالق تمام چیزهای خوب است. در آیین زرتشت، آب و آتش نماد پاکی هستند.زرتشت نوروز را پایه گذاری کرد که آموزه های دینی آن پایه و اساس دین باشد.

>>>بیشتر بخوانید:

بیش از ۳۰۰ میلیون نفر نوروز را جشن خواهند گرفت…

۳ دستور غذایی ایرانی برای تعطیلات عید نوروز

لحضات خوشمزه و بیاد ماندنی با سال تحویل امسال

نوروز کی برای اولین بار جشن گرفته شد؟

منجم و شاعر فارسی زبان ایران، عمر خیام در کتاب مشهور خود به نام تجدید جهان، قدمت نوروز را به هزاران سال پیش تخمین زده است.
دقیقا مشخص نیست قدمت نوروز به چه زمانی بر می گردد، اما تحقیقات فراوان قدمت آن را حداقل به ۳۰۰۰ سال پیش تخمین می زنند، وقتی امپراطوری فارس فراتر از مرزهای مدرن اکنون بودند.این اطلاعات دراوستا ذکر نشده اند.
با گذشت قرن ها ، این آئین قدیمی توسعه و گسترش یافته است. به تدریج ، این جشن ها در مسیرهای تجاری گسترش یافت و در حدود ۳۰۰ میلیون نفر تحت تاثیر تأثیرات اجتماعی ، مذهبی و فرهنگی آن قرار گرفتند.

نوروز
چگونه برای نوروز آماده می شوید؟

هر چند از فرهنگی به فرهنگ دیگر و از کشوری به کشور دیگر، مراسم نوروز تغییر می کنند اما کلیات این مراسم در همه ی کشور ها و فرهنگ ها یکسان می باشد. همه ی این مراسم در فصل بهار و زمان نوین شدن مجدد همه طبیعت می باشد.

به عنوان مثال، در افغانستان مراسم نوروز به طرز خاص و مهیجی برگزار می شود. این رویداد که به گل سرخ یا جشنواره گل سرخ شهرت دارد در شمال مزار شریف برگزار می شود. در این شهر مسابقات بوزکاشی برگزار می شوند. بوزکاشی ورزش ملی افغانستان می باشد که شبیه چوگان است و در ۴۰ روز اول سال برگزار می شود. در این مسابقه از لاشه ی بز به جای توپ استفاده می شود.

وجه اشتراک کشورهای میانه آسیا ساخت یک غذای محلی به نام سومالاک می باشد. ساخت این غذای محلی ۲۴ ساعت طول می کشد و در این زمان خانم های سازنده ی این غذا، آواز های محلی و مورد علاقه ی خود را می خوانند. و این غذای خوشمزه مانند پودینگ است که بسیار لذیذ می باشد.

در جشنواره ی فضای باز، نمایش های اسب سواری و مسابقات کشتی و تیراندازی و کشتی برگزار می شود.
آمادگی برای نوروز از چند هفته پیش از آغاز سال جدید(نوروز) شروع می شود مانند خانه تکانی( تمیز کردن تمام منزل) و کاشتن سبزه در ظروف مختلف و شکیل.
وقتی سبزه ها جوانه می زنند، آن ها را در سفره ی هفت سین قرار می دهند که نماد سر سبزی نوروز می باشد.همراه با سبزه ۶ شئ سمبلیک دیگر که با سین شروع می شوند را در سفره ی هفت سین قرار داده می شوند.چون عدد هفت نماد زرتشت می باشد.

نوروز
سیب: نماد سلامتی و زیبایی
سنجد: نماد خرد و تولد دوباره
سمنو: نماد قدرت و عدالت
سماق: نماد صبر
سرکه: نماد صبر و سن
سیر: نماد سلامتی بدن و پاکی محیط

هفت سین شامل بخش هایی دیگری نیز می شود مانند تخم مرغ رنگی، ماهی طلایی، آینه.
معمولا کتابی هم در سفره ی هفت سین گذاشته می شود. که این کتاب یا کتاب شعر حافظ یا قرآن می باشد. این ها سنن ایران را با ریشه ی مذهبی و فرهنگی در می آمیزند.

کاش انشا در مورد نوروز و نقاشی سفره هفت سین زمینه ای باشد برای آشنایی بستر کودکان و نوجوانان ایران با این عید باستانی و فرخنده.

Www.middleeastaye.com

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=396534
  • نویسنده : راضیه قوامی
  • منبع : Www.middleeastaye.com

ثبت نظر

-