لحضات خوشمزه و بیاد ماندنی با سال تحویل امسال

  • کد خبر : 396501
  • 12 اسفند 1399 - 16:59
لحضات خوشمزه و بیاد ماندنی با سال تحویل امسال

شب عید وغذاهای آن

عید نوروز از باشکوه ترین عیدهای ایرانیان است که هر سال آن را جشن می‌گیرند و پیشینه عید نوروز برمی‌گردد به ۳ هزار سال پیش قبل از دوره هخامنشیان و قبل از پیدایش عید نوروز عید رستاخیز بوده که در ابتدای بهار بوده و عید آفرینش که در ابتدای پاییز بوده، این دو عدد را مردم جشن می‌گرفتند.

اما بعد از سال‌ها با تلفیق این دو عید، عید نوروز را به وجود آوردند و کم‌کم این عید تبدیل به سنتی شد که مردم همه ساله آن را جشن می‌گرفتند و مردم در آن زمان عقیده داشتند که روز عید روز اول فروردین است و در همین روز بوده که زرتشت با خداوند گفت و گوی پنهانی داشته و در آن روز است که نیکبختی بین مردم زمین تقسیم می‌شود. مردم ایران طبق سنت دیرین لباس نو بر تن می‌کنند و با تیک تاک ساعت بر سر سفره هفت سین می نشینند و منتظر سال تحویل می‌شوند.

شب عید وغذاهای آن که متفاوت تر از شب های دیگر است

غذای سال تحویل نیز بسیار متفاوت‌تر از زمان‌های دیگر است مثلاً در این شب ایرانیان حتماً بر سر سفره شام خود سبزی پلو با ماهی و کوکو سبزی شب عید یا قرمه سبزی را دارند اما اگر قرار باشد این غذاهای خوش مزه را در شب سال تحویل دور هم بخوریم بهتر است آن را مقوی کنیم تا برای بدن نیز خاصیت های فراوانی داشته باشد.

شب عید وغذاهای آن

✳سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو با ماهی غذای لذیذی است که همه آن را دوست دارند اما با توجه به این که طبع ماهی سرد است و برنج نیز سرد است باید به گونه ای درست شود تا سردی آن خنثی شود و برای بدن مفید تر باشد.

>>>بیشتر بخوانید:

بیش از ۳۰۰ میلیون نفر نوروز را جشن خواهند گرفت…

عیدی را با حقوق بهمن بگیرید

✳کوکوسبزی

کوکوسبزی از غذاهایی است که در شب سال تحویل برخی افراد می پزند زیرا گاهی پیش می آید که ماهی تازه در دسترس نیست این غذا ارزش تغذیه ای بالایی دارد مخصوصاً که با زرشک و مغزهایی چون گردو که طبع گرمی دارد پخته شود.

✳قرمه سبزی

از دیگر غذاهایی که شب عید پخته می شود قرمه سبزی است. قرمه سبزی همیشگی خودمان که وقتی در حال پخت است و عطر و بوی آن تا چند خانه می رود. این غذا دارای برنج، سبزی، قورمه گوشت و لوبیا و لیمو عمانی است.

برخی افراد به جای گوشت قرمز از مرغ استفاده می‌کنند و سبزی‌هایی که در این غذا استفاده می شود بسیار مفید است و بدن را سالم می کند. سبزی هایی مثل: تره، جعفری،گشنیز و شنبلیله، اسفناج که هرکدام خاصیت های فوق‌العاده‌ای دارند‌.

شب عید وغذاهای آن

✳رشته پلو

یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذ که در شب عید پخته می‌شود رشته پلو است. رشته پلوی غذایی سنتی و قدیمی محسوب می‌شود اما بعضی افراد این غذا را بسیار دوست دارند و غذای مورد علاقه آنها است.

رشته پلو به عنوان یکی از غذاهای دوست داشتنی ایرانیان دارای عطر و طعم بی نظیری است و برای شب عید استفاده می شود بهتر است با ادویه‌های گرم مصرف شود مثلاً با کشمش، خرما همچنین همه می‌دانیم که زردچوبه و زعفران و دارچین دارای طبعی گرم هستند و می توانند مصلح خوبی برای برنج محسوب شوند. این ادویه به همراه برنج و رشته و کشمش و خرما می‌تواند خوش مزه و مقوی باشد و برای بدن نیز خاصیت فراوان داشته باشد.

ادویه ها و چاشنی غذاها

برخی ادویه ها که طبع گرمی دارند بهترین چاشنی برای غذا ها می باشند و غذا را لذیذ و طعم آنها را بی نظیر می کند. ادویه ها علاوه بر چاشنی غذا خاصیت دارویی نیز دارند.

آیا می دانستید که در برخی نقاط ادویه غذا را بر اساس آب و هوای آنجا تعیین می‌کنند یعنی برخی از مناطق که همیشه هوای سرد دارند برای غذاهای خود از ادویه هایی که طبع گرمی دارند استفاده می‌کنند و اگر به طب سنتی مراجعه کنیم سفارش می‌کنند افرادی که مزاج سردی دارند (بلغمی و سودایی) هستند.

باید از ادویه هایی با طبع گرم استفاده کنند و افرادی که دچار سوءهاضمه و خستگی مفرط هستند و گوارش آنها مدام دچار مشکل می‌شود این افراد طبع سردی دارند بنابراین باید غذای این افراد دارای ادویه‌هایی باشد که طبع آن گرم است.

ما ایرانیان در شب عید و سر سفره هایمان سبزی پلو با ماهی را قرار می دهیم هنگام پخت این غذا بهتر است دقت کنیم که به خاطر سردی ماهی و همچنین برنج باید از ادویه هایی که طبع گرمی دارند استفاده شود مانند: فلفل سیاه، زنجبیل و آب نارنج.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=396501
  • نویسنده : نرگس قوامی

برچسب ها

ثبت نظر

-