بیش از 300 میلیون نفر نوروز را جشن خواهند گرفت…

  • کد خبر : 396384
  • 12 اسفند 1399 - 8:34
بیش از 300 میلیون نفر نوروز را جشن خواهند گرفت…

برگزاری جشن نوروز

برای میلیون ها نفر در سراسر جهان ، نوروز جشن کوچکی نیست. کریسمس ، سال نو و چهارم ژوئیه را با هم در نظر بگیرید- و آتش بازی ها، گوشت های خوشمزه ، برنج و ادویه جات ، دورهمی های خانوادگی ، رقص های خیابانی و صدای بلندی که از کوبیدن روی قابلمه ها ایجاد میشود را به آن اضافه کنید.اما باز هم خیلی بیشتر از این این حرف ها هست.

سازمان ملل می گوید: “نوروز” ارزش صلح و همبستگی بین نسل ها و درون خانواده ها را ارتقا می بخشد. این زمان آشتی و همسایگی است، “کمک به تنوع فرهنگی و دوستی میان مردم و جوامع مختلف.” و ” همه ی دنیا میتوانند چنین جشن هایی داشته باشند، صرف نظر از اینکه به چه نامی مشهور است!”

نوروز سال نو ایرانی است. اما برای  برگزاری جشن نوروز نیازی نیست که ایرانی باشید

🎆 بهار و شروع سال جدید

تصادفی نیست که اولین روز عید در اولین روز بهار اتفاق  می افتد. تقویم ایرانی یک تقویم شمسی است. به این معنی که زمان از طریق مشاهدات نجومی توسط حرکت زمین به دور خورشید تعیین می شود. بنابراین، اولین روز سال همیشه با پدیده طبیعی اعتدال بهاری آغاز می شود.این یک جشن مذهبی نیست بلکه یک جشن جهانی برای آغازی جدید است. آرزوی موفقیت و خوشامدگویی به آینده در حالی که گذشته را میشوید. به همین دلیل خانواده ها این زمان را غنیمت میدانند تا خانه تکانی کنند و لباس های خود را نو کنند.

این حداکثر تا یک ماه طول میکشد که مملو از مهمانی ها، کاردستی ها، نمایش های خیابانی و آیین های عمومی است.

و بله، دنیای رنگین غذاها!

 

>>>بیشتر بخوانید:

ببینید: نوروز امسال اینطوری بریم سفر!

چگونه در تعطیلات نوروزی شکمی صاف و تخت داشته باشیم؟

برگزاری جشن نوروز

🎆 چه کسانی نوروز را جشن میگیرند؟

۲۱ مارس در سال ۲۰۱۰ به درخواست کشورهایی از جمله افغانستان، آلبانی، هند، ایران، قزاقستان، ترکیه و ترکمنستان توسط سازمان ملل رسماً به عنوان روز جهانی نوروز شناخته شد.بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان نوروز را جشن می گیرند – و بیش از ۳۰۰۰ سال است که این رسم را دارند – از بالکان گرفته تا حوزه دریای سیاه، از آسیای میانه تا خاورمیانه و جاهای دیگر.

صدها جامعه آمریکایی نیز نوروز را جشن می گیرند. لس آنجلس ، یکی از شهر ها با بیشترین جمعیت ایرانی در خارج از ایران ، میزبان بزرگترین جشنواره نوروزی آمریکا، با جشنهای یک روزه برای بازدید کنندگان از هر سن، مفتخر میزبانی ایرانیان عزیز می باشد. همچنین می توان تقریباً در همه ایالت های آمریکا جشن نوروز را مشاهده کرد.

🎆 چگونه نوروز را جشن می گیرند؟

مانند اکثر تعطیلات، نوروز با مجموعه ای از سنت های خاص خود همراه است. یکی از این سنت ها، سفره “هفت سین” است، شامل هفت مورد نمادین که با حرف فارسی “س” شروع می شود. که شامل گیاهان، غذای خشک و سرکه می باشد که همگی امیدهای مختلفی را برای سال جدید نشان می دهند. از جمله سلامتی، ثروت و شکوفایی. به عنوان مثال، سیر که نشان دهنده محافظت در برابر بیماری و شر است. در حالی که  “سرکه”، نشان دهنده طول عمر و صبر است. سفره همچنین شامل آینه، شمع، تخم مرغ تزئین شده، آب و میوه های مختلف است.

همچنین بسیاری از خانواده ها روی میز ماهی قرمز می گذارند که نماد خوشبختی است و کتابهای شعر یا قرآن، که نمایانگر آموزش و روشنگری باشد.

برگزاری جشن نوروز

خانواده های ایرانی نیز با خانه های تر و تمیز و لباس نو از سال جدید استقبال می کنند. آنها به دیدار دوستان و همسایگان می روند و وعده های غذایی را با یکدیگر تقسیم می کنند. دور هم گرد می ایند تا تا آغاز بهار را با هم جشن بگیرند. سیزده روز پس از نوروز ، خانواده ها به بیرون از منزل می روند و سبزه هایی را که کاشته و پرورش داده اند (و برای تزئین سفره های هفت سین استفاده می کنند) به رود ها و آب های روان می ریزند.

این سنت در سیزدهمین روز پس از سال جدید برگزار میشود ، در حالیکه معمولا عدد سیزده را نحس میدانند. برای اطمینان از موفقیت در سال ، افراد سبزه ها را بیرون می ریزند ، که گفته می شود تمام انرژی منفی هر خانه را جذب می کند.

🎆 آیا آنها واقعاً از روی آتش می پرند؟

آره! این فعالیت یکی از دو سنت اصلی است که آخرین روزهای سال قدیمی را رقم می زند.قبل از شروع بهار ، کودکان در خیابان ها می دوند و شیطنت میکنن، در می زنند و جیم میشوند ، شیرینی یا پول می خواهند.  میشود گفت به نوعی شبیه هالووین است.

در چهارشنبه آخر سال یعنی در چهارشنبه سوری (یا “چهارشنبه سرخ”) ، مردم در مکان های عمومی جمع می شوند و از روی آتش ها می پرند ، آوازهای سنتی می خوانند و این جمله را تکرار می کنند ، ” زردی من از تو ، سرخی تو از من “.  آتش به عنوان نمادی از نور و خوبی عمل می کند ، در حالی که خانواده ها آرزوی روشنی و خوشبختی برای سال جدید دارند.

نوروز همچنین ریشه خود را به آیین باستان زرتشت می رساند که در آن کانون اصلی، آتش بود. طبق گفته موسسه میراث فرهنگی، نور و آتش در این دین “عناصر اساسی برای حفظ زندگی” بود.

🎆 از غذا ها چه خبر؟!

در حالی که صدای پریدن از آتش و صدای کوبش قابلمه ها وسوسه انگیز به نظر می رسد، هیچ چیز با غذا های آماده شده در سال جدید ایرانی مقایسه نمی شود. غذاهای ایرانی از قدیم به دلیل انواع گوشت های کبابی و برنج ایرانی، غذاهای پرادویه و کلوچه ها و شیرینی های رنگارنگ،مشهور بوده اند.

در سفره ایرانی، گیاهان کلیدی و اساسی هستند. ماهی، گوشت، برنج، رشته و لوبیا در غذاهای مختلف همه با نعناع تازه، ترخون، ریحان و سایر گیاهان سبز و فلفل ترکیب شده اند. غذای اصلی نوروزی پولو ماهی است: ماهی سرخ شده در کنار برنج که پر از گیاهان سبز است. خوراک خوشمزه دیگر، دلمه برگ، شامل گوشت پخته شده و برنج  است که داخل برگ ها جا خوش کرده اند. و فسنجان که یکی از معروف ترین خورش های ایران است.

این لیست همچنان ادامه دارد. آنچه در مورد غذای نوروز مهمترین است این است که با خانواده ، دوستان و همسایگان سرو میشود.

منبع: cnn

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=396384
  • نویسنده : نسرین احمد پور
  • منبع : https://edition.cnn.com/2019/03/20/world/what-is-nowruz-trnd/index.html

ثبت نظر

دیدگاهها بسته است.

-