چگونه مانع ناخن جویدن فرزندم شوم؟

  • کد خبر : 396171
  • 10 اسفند 1399 - 16:46
چگونه مانع ناخن جویدن فرزندم شوم؟

ناخن جویدن در بچها

ناخن جویدن یک عادت رایج در بین بچه ها می باشد. بعد از مدتی این عادت هم مانند عادت های دیگر فراموش می شود. ولی وقتی به صورت جدی دنبال شود و کودک آن را پس از مدتی کنار نگذارد. ممکن است این عادت تا دوران بزرگسالی با کودک همراه شود و خطرات زیادی برای سلامتی فرد به همراه داشته باشند. هیچ تجویزی برای ممانعت از آن وجود ندارد.
ما در این مطلب نکات مفیدی برای پیشگیری این عادت کودک دلبندتان ذکر کرده ایم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

ناخن جویدن عادتی است که اکثر بچه ها دارند. و معمولا مشکل جدی ای برای آن ها محسوب نمی شود. تقریبا نیمی از نوجوانان هنوز هم این کار را ادامه می دهند. بیشتر بچه هایی که ناخن های خود را می جوند سرانجام این کار را رها خواهند کرد. اما برخی تا بلوغ آن را ادامه خواهند داد. ممکن است برخی علل جویدن ناخن، استرس، خستگی، تقلید از دیگران،یا ناخن های شان بلند است و نیاز به اصلاح دارد.

ناخن جویدن در بچها

عوارض ناخن جویدن در بچها

اکثر بچه هایی که ناخن های شان را می جوند واقعا مشکلی ندارند. در برخی موارد، ناخن جویدن سبب عفونت باکتریایی می شود که حتما باید پزشک آنتی بیوتیک تجویز کند.

چنانچه کودک شما زگیل دارد. با جویدن ناخن سبب پخش زگیل در محیط اطراف خود خواهد شد و هنگامی که دست خود را به دهان خود ببرد، سبب دعوت میکروب ها به بدنش خواهد شد. و برخی کودکان که به صورت مداوم تا بزرگسالی ناخن خود را می جوند، احتمال آسیب همیشگی به ناخن خود را چندین برابر می کنند.

درمان این مشکل

بسیاری والدین به مطب من مراجعه می کنند و در خواست دارویی برای پیشگیری این حالت دارند اما متاسفانه هیچ دارویی وجود ندارد. تنبیه و سرزنش کودک فقط اوضاع را بدتر می کند و سبب خجالت او خواهد شد. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که دلیل واقعی آن را دریابید. اگر دلیل آن استرس است. دست به کار شوید و عوامل استرس زا را کم کنید یا او را در شرایطی که موجب استرس او خواهند شد قرار ندهید.

>>>بیشتر بخوانید:

سن مناسب فرزند شما برای دانستن مسائل جنسی

چگونه به کودکمان رفتار درست را آموزش دهیم؟

چگونه با فرزند خود در مورد مسائل جنسی صحبت می کنید؟

 

ناخن جویدن در بچها

کوتاه کردن ناخن های بلند، کمک بسیاری به او خواهد کرد. اگر چیزی برای جویدن وجود نداشته باشد، نمی توانند چیزی را بجوند. توجه او را به کار دیگری معطوف کنید مثلا اگر در حال جویدن ناخن خود است به او میوه ای بدهید تا آن را گاز بزند.
چنانچه کودک شما بزرگ تر است می توانید از خود او کمک بگیرید تا عادت خود را ترک کند مثلا به او دستکش بدهید یا یک لایه از ماده ای تلخ روی ناخن هایش بریزید.
حتی می توانید وسیله ای برای بازی با دست به آن ها بدهید تا همیشه با خود داشته باشند مانند توپ استرس. اجازه دهید خود او تصمیم بگیرد چه چیزی بیشتر به او کمک خواهد کرد که عادتش را کنار بگذارد.

تشویق به جای تنبیه و سرزنش

وقتی پیشرفتی در او دیدید حتما او را تشویق کنید. مثلا به دختر خود بگویید اگر ناخن هایت را نخوری و اجازه دهی بزرگ شوند یک لاک ناخن برایت خواهم خرید.
بدانید که تنبیه و سرزنش فقط استرس او را بیشتر خواهد کرد و سبب بیشتر شدن این عمل او خواهد شد. آرام باشید و صبورانه به او در ترک این کار کمک کنید. کنار گذاشتن یک عادت مدت زیادی زمان می برد.به هر حال نگران نباشید به او زما دهید. سعی کنید به جای تنبیه او را تشویق کنید که موثرترین استراتژی برای کودکان دلبندتان است.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

کار هایی که باعث تشدید آن می شود

او را جلوی جمع خجالت زده نکنید تا از تبعات منفی آن در امان بمانید. سرزنش در جلوی جمع نه تنها سبب ترک کردن عادت ناخن جویدن او نخواهد شد بلکه سبب می شود از لحاظ شخصیتی، آسیب های زیادی هم به او بزنید.

آزار کودک حین ناخن جویدن سبب عصبی تر شدن او و انجام آگاهانه ی این کار می شود.
هر اتفاق جدیدی مانند استخدام پرستار جدید، تغییر خانه، طلاق یا جدایی همه و همه می توانند جرقه ای برای جویدن ناخن باشند.
به او در راه کنار گذاشتن این عادت کمک کنید و بدانید صبر بهترین سرمایه برای تربیت کودکی ایده آل و سالم می باشد.

Www.healthcare.utah.com

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=396171
  • نویسنده : راضیه قوامی
  • منبع : Www.healthcare.utah.com

ثبت نظر

-