طرح کسب و کار

طرح کسب و کار (business plan) و هر آنچه قبل از شروع کارتان باید بدانید

  • کد خبر : 396060
  • 09 اسفند 1399 - 18:10
طرح کسب و کار (business plan) و هر آنچه قبل از شروع کارتان باید بدانید

طرح کسب و کار (business plan)

واحد اقتصادی نیوز: فکر کردن به یک ایده تجاری، اولین قدم در راه برنامه تجاری است. اگر ایده تجاری عملی دارید و به طور جدی به راه اندازی کسب و کار فکر می کنید، باید اطلاعات بخصوصی را جمع آوری و برنامه ریزی کنید تا ببینید آیا تجارت جدید سودآور است یا برای شروع کار باید ریسک کنید؟ بازسازی ایده ها و اطلاعاتی که به صورت سیستماتیک جمع آوری می کنید، و نوشتن آن و تفسیر ایده ها از جهت مالی، ساختن یک طرح تجاری است.

چگونه طرح کسب و کار (business plan) به شروع یک فعالیت تجاری می تواند کمک کند؟

یک طرح تجاری به شما کمک می کند تا:

  • تصمیم بگیرید که آیا باید کار خود را شروع کنید یا خیر
  • ایده های خود را سازماندهی کنید تا کسب و کار خود راشروع و ان را به بهترین شکل اداره کنید.
  • ایده کسب و کار خود را به یک موسسه وام دهنده مانند بانک برای گرفتن وام جهت شروع تجارت خود ارائه دهید.

 

طرح کسب وکار بازاریابی

 

این راهنما به شما کمک می کند تا برای کسب و کار پیشنهادی خود یک طرح تجاری تهیه کنید. دفترچه همراه شامل برنامه کاری است که مکمل ایده تجاری شماست.

وقتی برنامه کاری خود را تکمیل کردید، باید بتوانید تخمین بزنید که ا ایا یده تجاری شما عملی و سودآور است یا نه. اگر تصمیم دارید پیش بروید و کار خود را شروع کنید ، برنامه ای برای چگونگی انجام آن خواهید داشت.

>>>بیشتر بخوانید:

سرمایه‌گذاری در بورس یا خودرو؟

کجا می توانید سرمایه گذاری کنید؟

محتوای برنامه تجاری

یک طرح تجاری شامل تمام جنبه های مهمی است که باید قبل از شروع طرح کسب و کار مورد بررسی قرار گیرد. این یک راهنما است که شما باید از ان بهره ببرید تا هنگام آماده شدن برای کار جدید خود، دچار غفلت نشوید. اگر چه مدیریت مالی، بخشی از برنامه تجاری نیست اما هنوز هم در این دفترچه راهنما گنجانده شده است به این دلیل که از روز اول فعالیت تجاری خود به دانش مدیریت مالی نیاز خواهید داشت.

این آغاز روشی جدید برای انجام کارها است. رویکردهای مختلف در کار برای یافتن اطلاعات، منجر به همان اطلاعات می شود که شما را قادر می سازد تا برنامه کاری خود را شرح دهید.

 بخشهای اصلی برنامه تجاری:

  • ایده تجاری شما

مشاغل در هر بخش اقتصادی مبتنی بر یک ایده هستند. اینکه شما چه محصولات یا خدماتی را ارائه می دهید یا قرار است کجا و چگونه محصول خود را به فروش برسانید و به چه کسی بفروشید خودش یک ایده تجاری است.

      • طرح بازاریابی

وقتی به تجارت فکر می کنید ، باید با جزئیات برنامه ریزی کنید که چگونه می خواهید محصولات یا خدمات خود را به بازار عرضه کنید. بازاریابی هر کاری است که شما انجام می دهید تا بفهمید مشتری های شما چه کسانی هستند و به چه چیزهایی نیاز دارند و خواستار آن هستند. در بازاریابی شما لازم است که جزئیات کالاها یا خدماتی را که می خواهید بفروشید، هزینه هایی که قرار است برای کار خود بگذارید را یادداشت کنید و اینکه چگونه می خواهید محصولات یا خدمات خود را تبلیغ و مشتریان بالقوه خود را تحریک به خرید کنید.

طرح کسب و کار، برنامه تجاری

  • نوع کسب و کار

اشکال مختلفی وجود دارد که می توانید برای ادامه فعالیت تجاری خود انتخاب کنید. همه آنها دارای مزایا و معایبی هستند و نوع انتخاب شما به ترتیب به شرایط و اهداف شخصی شما یا ویژگیها و اهداف گروه شما بستگی دارد.

  • وظایف اعضای گروه

شما باید به این فکر کنید که چه کسی قرار است کدام کار را در تجارت شما انجام دهد. چه مهارتها و تجربیاتی برای تولید محصولات یا ارائه خدمات شما لازم است؟آیا باید کارمندی استخدام کنید؟ شما باید قادر باشید تا تمام وظایفی را که در تجارت شما انجام می شود بررسی کنید و تصمیم بگیرید که چه کسی آنها را انجام می دهد.

  • هزینه

برای اینکه بتوانید قیمت های خود را تعیین کنید و برنامه ریزی مالی انجام دهید ، باید هزینه های محصولات یا خدمات خود را محاسبه کنید.

  • سرمایه راه اندازی

سرمایه اولیه میزان پولی است که شما برای شروع کار خود نیاز دارید. شما برای تجهیزات، مواد  اجاره، دستمزد و غیره نیازمند پول هستید.

  • برنامه ریزی مالی

همه مشاغل باید برای آینده برنامه ریزی داشته باشند. شما باید بتوانید هم سود خود  و هم جریان نقدینگی خود را برای تجارت جدید خود برنامه ریزی کنید.

کتابچه راهنما شامل مطالبی است که مستقیماً به برنامه کسب و کار مرتبط نیستند، بلکه از اهمیت حیاتی برای ترقی و پیشرفت کار شما برخوردار هستند.

  • مدیریت مالی

    همانطور که قبلاً اشاره شد، مدیریت مالی بخشی از برنامه تجاری نیست. با این حال برای مدیریت صحیح تجارت خود از روز اول،باید با اصول مدیریت مالی اشنا شوید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=396060
  • نویسنده : نسرین احمد پور
  • منبع : https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/---emp_policy/---invest/documents/instructionalmaterial/wcms_114978.pdf

ثبت نظر

-