نحوه صحیح رفتار با کودک

چگونه به کودکمان رفتار درست را آموزش دهیم؟

  • کد خبر : 396011
  • 09 اسفند 1399 - 10:15
چگونه به کودکمان رفتار درست را آموزش دهیم؟

آموزش رفتار به کودکان

کودکان خردسال به طور طبیعی زود رنج، پر سر و صدا و خودمحور هستند. همه ما در مرکز توجه متولد شده ایم.همواره والدین احساس عمیقی از مراقبت کودک خردسال شان با خود دارند. اما نوزادان کودک نوپا و کودکان نوپا کودک می شوند. در طی این تغییرات ، والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که آنها عضوی از یک خانواده هستند. برای عملکرد و رشد خانواده باید قوانین و انتظاراتی وجود داشته باشد که همه از آن پیروی کنند.

نگرش متناسب با همه مشکلات رفتاری نیست.  بچه ها و والدین متفاوتشان شخصیت و کنجکاوی های خاص خود را دارند و آنچه برای یک خانواده کارآمد است ممکن است برای دیگری آن کارایی را نداشته باشد. . با این حال، من فکر می کنم هنوز برخی از ابزارهای اساسی وجود دارند که استفاده از آنها برای هر خانواده ای ضروری است. روش دقیق استفاده از این موارد ممکن است به شرایط شما بستگی داشته باشد، اما آموزش رفتار به کودکان شامل همه این نظریات است.

عشق

کودکان باید احساس دوست داشته شدن و امنیت داشته باشند. بدون عشق و حمایت ، والدین نمی توانند چیزی به فرزندان خود بیاموزند.

وضوح

کودکان فقط قوانینی را یاد می گیرند که واضح و به طور مداوم اعمال شوند.

الگو سازی

آموزش رفتار به کودکان: والدین باید رفتار خوبی از خود نشان دهند و همچنین به بچه ها یادآور شوند که وقتی رفتارهایشان کامل نیست ، چه کاری باید انجام دهند.

جوایز

سخنان دوستانه و تشویق ، همراه با پاداش های ملموس گاه به گاه و غیر منتظره ، بهترین راه برای تقویت رفتار خوب است.

آموزش رفتار به کودکان

مجازات

بعضی از والدین فکر می کنند نظم فقط در مورد تنبیه است. این یک اشتباه است، مجازات به تنهایی منجر به موفقیت طولانی مدت نخواهد شد. اما والدین باید از تنبیه های موثر تر به عنوان یکی از راه های جلوگیری از رفتار بد استفاده کنند.  ۴ مورد دیگر از روش های جلوگیری رفتار بد کودکان در این متن ذکر شده است. در ادامه با من همراه باشید تا با آن ها آشنا شوید.

>>>بیشتر بخوانید:

رایج‌ترین اشتباهات والدین در فصل کارنامه ‌ها

چگونه والدین موفقی باشیم؟

۱۰ توصیه به والدین برای تغذیه سالم کودکان

عشق

من می دانم که شما فرزندان خود را دوست دارید و هیچ شکی در احساس شما نیست. اما در اینجا منظور از عشق آن مهر وعطوفت والدین به فرزندانشان نیست – بلکه منظور  نحوه عملکرد والدین در بیشتر اوقات و نحوه درک فرزندان از احساس والدین می باشد . به صراحت بگویم: اگر در خانه با فرزندتان همچون لوازم منزل رفتار می کنید ، نمی توانید از ابزارهای انضباطی موثر برای تربیت او استفاده نمایید. بیش از حد فریاد زدن و انتقاد مداوم، کار شما را سخت تر خواهد کرد و مانعی بر راه تربیت کودک تان خواهد شد.

اگر افکارمنفی زیادی در منزل شما جریان دارد – اگر در تمام طول روز انتقاد و اصلاح می کنید – این روش را امتحان کنید تا به مسیر درست هدایت شوید:

آموزش رفتار به کودکان/ زمان جادویی

این روش برای کودکان پیش دبستانی بهترین  نتیجه را دارد به ویژه هنگامی که یک نوزاد جدید به خانواده شما اضافه می‌شود بسیار موثر و کارآمد خواهد بود.

زمان جادویی یک دوره زمانی مشخص است ، معمولاً پانزده دقیقه ، که در آن یکی از والدین باید کاملاً روی کودک تمرکز کند. این باید با یک اعلامیه ویژه آغاز شود – والدین به ساعت نگاه می کنند و می گویند ، “هی! وقت زمان جادو است! ” برای پانزده دقیقه آینده ، آن والدین نمی تواند کاری جز بازی با کودک انجام دهد. مادر یا پدر باید با زبان بدن نشان دهند که واقعاً درگیر شده اند –  خم  شوند و برای برقراری ارتباط از لمس استفاده کنند. هیچ وقفه ای در زمان جادو مجاز نیست.

بعد از پانزده دقیقه ، زمان جادو باید تمام شود. اعلان باید با انعطاف و احساسات انجام شود: “اوه وقت جادو تمام شد (با ناراحتی این را بگویید). عالی بود! (با خوشحال! بگویید ) ما فردا دوباره این کار را خواهیم کرد! (حتی شادتر!) “زمان جادویی لازم نیست که برای هر پدر و مادری یکسان  و یا هر روز در یک زمان مشخص باشد ، اما باید هر روز بدون وقفه انجام شود. هرگز نباید وقت جادوی اضافی داد ، حتی اگر کودک فوق العاده مشتاق باشد.

زمان جادوی هرگز نباید حذف شود ، حتی اگر کودک گریزان وشیطون بود. همچنین ، زمان جادویی را بعد آن به زبان نیاورید – یعنی اجازه ندارید بگویید “ما پانزده دقیقه است که داریم بازی می کنیم. آن زمان جادوی شما بود.  این مهم نیست مگر اینکه در ابتدا زمان جادویی اعلام شود. زمان جادویی بیان عشق است. این بدون قید و شرط ، سرگرم کننده است و هر روز باید در برنامه روز مره وجود داشته باشد .

وضوح

شفاف بودن برای والدین مهارت اساسی است. شما باید به طور دقیق انتظارتتان را به فرزندانتان بگوید. آنها باید قوانین را بدانند و  اطلاع داشته باشند که در صورت عدم رعایت قوانین چه اتفاقی خواهد افتاد. آنها باید بدانند که سخن پدر یا مادر شبیه کلام خداست: اگر والدی آن را می گوید ، به صلاح اوست. اگر همه چیز واضح باشد فرزندان شما به راحتی به حرف شما گوش می دهند.

آموزش رفتار به کودکان

والدین باید با آداب و نکات اجتماعی، نحوه صحبت آن ها با هم نوع خود را به آن ها بیاموزید، به عنوان والدین باید  راهنما باشید ، و برای صحبت کردن با فرزندتان حتما به مکان خاصی نیاز دارید . اما اگر می خواهید فرزندتان کاری انجام دهد ، خصوصاً وقتی که در مرحله تلاش برای بهبود  آموزش مهارت های شنیداری  هستید ، بهتر است اولین بار به طور واضح همه چیز را برای آن ها توضیح دهید . نه اینکه بگویید “چرا اتاق خود را تمیز نمی کنید؟” یا “چند بار باید به شما بگویم که اتاق خود را تمیز کنید” – اما یک روش بسیار عالی گفتن این جمله: (برو اکنون اتاقت را تمیز کن) است. گفتن این جمله هدف شما را می رساند.

 

مدام حرف های خودتان را تکرار نکنید. وقتی به کودک خود مسئولیتی را می‌دهید مطمئن باشید آن را انجام می‌دهد دیگر لازم به تذکر نیست. تکرار و تهدید فقط رفتار شما را بی ارزش می کند و کودک شما را عادت می‌دهد که کارش را به درستی انجام ندهد و لج بازی کند.

آموزش رفتار به کودکان/والدین الگو هستند

بچه ها بیشتر تماشاگر وتقلید کننده هستند وکمتر از طریق گفتگو رفتاری را یاد میگیرند. والدین باید هم رفتار خوب و هم رفتار بد (و عواقب آن) را متذکر شوند. به عنوان مثال ، وعده های غذایی خانوادگی زمان بسیار مناسبی برای به نمایش گذاشتن آداب های سفره و همچنین مهارت های مکالمه اجتماعی است (وعده های غذایی منظم خانوادگی همچنین به جلوگیری از چاقی ، طفره رفتن و مصرف مواد مخدر در نوجوانان کمک می کند. )

والدین همیشه خوش اخلاق نیستند

وقتی خونسردی خود را از دست می دهید یا اشتباه می کنید ، این یک فرصت یادگیری برای کودک شما است. همه گاهی اوقات عصبانی می شوند. اما آنچه می خواهید فرزندانتان یاد بگیرند این هست که در هنگام عصبانیت چطور برخورد می‌کنید . فقط در مورد آن صحبت نکنید. آن را تبدیل به الگو کنید. به بچه های خود اجازه دهید ببینند  اشتباه می کنید و چگونه این کار را انجام می دهید.

با دادن جایزه از رفتار های خوب آن ها قدردانی کنید

با دادن “جایزه”باعت تقویت روحیه مثبت نگری شوید . بچه ها باید بشنوند که چه موقع رفتار آن ها خوب و به چه دلیل هست،  به ویژه کاری که بابت آن انجام داده اند. بهترین جایزه ها فوری و خاص است. جایزه ها اگر غیرمنتظره باشند کمی بیشتر اثر گذار  هستند- این بدان معناست که شما مجبور نیستید هر بار جایزه بدهید. اگر از قبل از جایزه خود مطلع نباشند بیشتر از آن استقبال می‌کنند .

تنبیه کودک بخاطر رفتار ناپسند او، سبب بی رغبتی آن می‌شود

دوباره ، همانطور که گفتم ، بسیاری از والدین نظم و تربیت را با تنبیه یکسان می دانند. آنها از من می پرسند ، “چگونه فرزندم را تربیت کنم؟” – اما پاسخی که آنها انتظار دارند بشنوند واقعاً این است: “چگونه می توانم فرزندم را تنبیه کنم.” اگر شما  فکر می کنید نظم و انضباط برابر با تنبیه است ، شما قطعا نمی توانید رفتاری را به طور موثر به او بیاموزید. نظم و انضباط یکی از پنج ابزارهایی است که من ارائه می دهم ، و این نتیجه نمی‌دهد مگر اینکه از چهار روش دیگر استفاده کنید.

همانطور که گفته شد ، تنبیه ها در صورت استفاده به موقع و مفید ابزاری تاثیر گذار هستند و والدین باید احساس خشنودی داشته باشند.  تنبیه بیش از حد زود هنگام ، فایده ای نخواهد داشت. در هر سنی ، تنبیه هرگز نباید شیوه  اصلی آموزش رفتار باشد.

 

همانطور که گفته شد ، تنبیه ها در صورت استفاده به موقع و مفید ابزاری تاثیر گذار هستند و والدین باید احساس خشنودی داشته باشند.  تنبیه بیش از حد زود هنگام ، فایده ای نخواهد داشت. در هر سنی ، تنبیه هرگز نباید شیوه  اصلی آموزش رفتار باشد.

شما می توانید آن را انجام دهید!

کودکانی که متولد می‌شوند نمی‌دانند که چگونه و چرا باید خوب رفتار کنند. آنها باید دقیقاً مانند یادگیری نوشتن یا دوچرخه سواری ، این مهارت را بیاموزند. مهمترین معلمان آنها والدینشان هستند. به طور مداوم استفاده از ترکیبی از این پنج استراتژی ، بهترین روش برای آموزش درست کودکان است. این ممکن است طاقت فرسا باشد و هیچ راه حل سریع و راهی برای عبور از این سالهای سخت وجود نداشته باشد. اگرچه که آموزش این مهارتهای اساسی زندگی به آنها، مهمترین کار والدین است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=396011
  • نویسنده : مهدیه خیابانی
  • منبع : Kveinmd.com

برچسب ها

ثبت نظر

-