گلکسی فولد؛ اولین گوشی سامسونگ با صفحه‌نمایش تاشو

  • کد خبر : 395848
  • 05 اسفند 1399 - 13:03
گلکسی فولد؛ اولین گوشی سامسونگ با صفحه‌نمایش تاشو

 

گلکسی فولد
 گوشی‌های هوشمند به لحاظ سخت‌افزار پیشرفت‌های زیادی را شاهد بوده‌اند، اما انصافاً باید گفت که این گوشی‌ها به لحاظ ظاهری و طراحی از زمانی که بیشتر از ۱۰ سال پیش معرفی شدند تاکنون تغییرات انقلابی را شاهد نبوده‌اند و در اولین گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها با یک صفحه‌لمسی تعامل داشتیم که قسمت بزرگی از جلوی گوشی را تشکیل می‌داد و قسمت پشت گوشی هم پلاستیک، فلز یا شیشه بود. پیشرفت‌های فناوری باعث شد تا صفحه‌لمسی گوشی‌های هوشمند روز به روز بزرگ‌تر شود و جای بیشتری را در جلوی گوشی اشغال کند و امروزه گوشی‌هایی را شاهد هستیم که بیشتر از ۹۰ درصد از قسمت جلوی آن‌ها را صفحه‌نمایش تشکیل داده است.

اما باز هم سبک و سیاق طراحی این گوشی‌ها از همان الگوی ۱۰ سال پیش پیروی می‌کند و در قسمت جلو با صفحه‌نمایش لمسی طرف هستیم و پشت این گوشی‌ها نیز پلاستیک، فلز یا شیشه است. در این بین مدت‌ها است که خبر عزم سلاطین فناوری برای ساخت گوشی‌های هوشمند با صفحه‌نمایش تاشو به گوش می‌رسد و طبق معمول، سامسونگ یکی از مهم‌ترین پرچمداران ساخت گوشی با صفحه‌نمایش تاشو است.

در حال حاضر اطلاعات مختلفی از این گوشی هوشمند رمزآلود به بیرون منتشر شده است و می‌دانیم که این گوشی با نام «گلکسی فولد» (Galaxy Fold)، روانه بازار خواهد شد. ناگفته نماند قرار بود این گوشی در تاریخ ۲۵ آوریل ۲۰۱۹ رونمایی شود، اما از قرار معلوم گلکسی فولد مشکلات مختلفی در قسمت صفحه‌نمایش داشت و به همین دلیل نیز سامسونگ ترجیح داد تا رونمایی این گوشی انقلابی را به تأخیر بیاندازد.

به همین دلیل در ادامه قصد داریم برای شما از گلکسی فولد بگوییم و تمام چیز‌هایی که از این گوشی می‌دانیم را با شما در جریان بگذاریم.

شایعاتی از زمان عرضه گلکسی‌فولد


اگر از طرفداران برند سامسونگ باشید حتماً به‌خاطر دارید که چند سال پیش، سامسونگ گلکسی نوت ۷ را روانه بازار کرد و این گوشی به دلیل مشکلات فنی، پس از چند ماه، کاملاً از بازار جمع شد و آبروریزی‌های زیادی را برای مدیران سامسونگ به‌دنبال داشت. از آن موقع به بعد سامسونگ وسواس بیشتری در عرضه محصولات جدید دارد و به همین دلیل نیز به‌رغم اینکه قرار بود آوریل ۲۰۱۹ شاهد گلکسی فولد باشیم، معرفی و عرضه این گوشی به تأخیر افتاد.

به همین دلیل شایعات مختلفی از زمان دقیق عرضه گلکسی فولد در رسانه‌های خبری دست به دست شده است و مدتی پیش در خبر‌ها داشتیم که نائب رئیس شرکت سامسونگ دیسپلی که مسئولیت ساخت صفحه‌نمایش گلکسی فولد را بر عهده دارد از رفع مشکل صفحه‌نمایش تاشوی این گوشی خبر داد و مدعی شد که این گوشی طی رویدادی در تاریخ ۱۸ ژوئن در کره‌جنوبی معرفی خواهد شد. این مدیر ارشد در صحبت‌های خود اشاره کرده بود که بیشتر مشکلات صفحه نمایش گلکسی فولد برطرف شده و به این ترتیب می‌توان گفت تمام مشکلات صفحه‌نمایش این گوشی برطرف نشده و هنوز هم اشکال‌هایی وجود دارد.

گلکسی فولد در راه است

شایعات زمان عرضه گلکسی فولد به همین‌جا ختم نمی‌شود و به‌رغم اینکه گفته شده بود این گوشی در ماه جولای روانه بازار خواهد شد، مقامات ارشد سامسونگ در مصاحبه‌ای با «کره هِرالد» (Korea Herald)، عرضه این گوشی در جولای را منتفی دانستند. مدیر واحد موبایل سامسونگ، آقای «دی‌جی کو» (DJ Koh) نیز مدتی پیش گفته بود که نسخه بهینه‌شده گلکسی فولد در ماه می ۲۰۱۹ روانه بازار می‌شود، او بعداً نظر خودش را تغییر داد و از عرضه این گوشی در ژوئن خبر داد و به این ترتیب نمی‌توان روی صحبت مدیران سامسونگ حساب باز کرد و گمانه‌زنی دقیقی در خصوص زمان عرضه گلکسی فولد داشت.

از آنجایی که با یک گوشی هوشمند با صفحه‌نمایش تاشو سر و کار داریم، ظاهراً لولای مربوط به قسمت تاشوی صفحه‌نمایش گلکسی فولد آنگونه که باید و شاید درست کار نمی‌کند و نمونه‌های اولیه این گوشی، خرابی‌های زیادی را در این قسمت داشته‌اند. به همین دلیل نیز مهندسین سامسونگ سخت در تلاش هستند تا لولای قسمت تاشوی صفحه‌نمایش گلکسی فولد با مقاومت بیشتری طراحی شود.

با این حساب پیش‌بینی می‌کنیم سامسونگ، قبل از عرضه جهانی گلکسی فولد، ابتدا این گوشی را در اختیار کاربران کره‌جنوبی قرار دهد و اگر از این کاربران بازخورد منفی در خصوص تعامل با گلکسی فولد دریافت نکرد، در نهایت این گوشی روانه بازار‌های جهانی شود.

گلکسی فولد در راه است

بدعهدی‌های سامسونگ در عرضه گلکسی فولد کار را به جایی کشاند که اپراتور مخابراتی «ای. تی. اند. تی» (AT&T) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اپراتور‌های عرضه‌کننده گوشی‌های سامسونگ در آمریکا، پیش‌فروش‌های گلکسی فولد را لغو نمود.


مشکل صفحه‌نمایش گلکسی‌فولد چقدر وخیم است

گلکسی فولد در راه است
با توجه به سابقه‌ای که از سامسونگ سراغ داریم می‌توان گفت صفحه‌نمایش گلکسی فولد دردسر زیادی برای این شرکت درست کرده و اگر مشکل وخیمی نداشت، تاکنون شاهد عرضه این گوشی بودیم. افرادی که از نزدیک گلکسی فولد را بررسی کرده‌اند مدعی هستند صفحه‌نمایش این گوشی در چند روز اول استفاده، کاملاً خراب می‌شود و شکستگی‌های مختلفی در آن بوجود می‌آید.

یکی از این موارد را می‌توان تجربه کارشناس «سی. ان. بی. سی» (CNBC)، ذکر کرد که مدعی شد صفحه‌نمایش گلکسی فولد پس از چندین بار استفاده، در اثر باز کردن و خم‌شدن ترک برمی‌دارد و تنها قسمت‌هایی از آن قابل استفاده است. کارشناس «دِ وِرج» (The Verge) هم دل خوشی از گلکسی فولد نداشت و مدعی بود صفحه‌نمایش گوشی که سامسونگ برای امتحان در اختیار او قرار داده، پس از چند بار استفاده خراب شده است.

سامسونگ در این زمینه به رسانه‌ها گفت که تعدادی از گوشی‌های گلکسی فولد را جهت بررسی در اختیار مراجع معتبر بررسی گوشی قرار داده و صحبت‌هایی که در خصوص خرابی و شکستگی صفحه‌نمایش این گوشی مطرح می‌شود کاملاً صحت دارد. در این بین وب‌سایت «آی. فیکس. ایت» (iFixit) که ید طولایی در باز کردن و بررسی مقاومت گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های دیجیتال دارد با باز کردن گلکسی فولد، دلیل خرابی صفحه‌نمایش این گوشی را تشخیص داد.

از قرار معلوم یک حفره ۷ میلیمتری در کنار صفحه‌نمایش این گوشی دقیقاً در جایی که باید از وسط تا شود قرار گرفته است و این حفره به راحتی راه ورود گرد و غبار را به گوشی باز می‌کند. از طرف دیگر به احتمال زیاد، همین حفره باعث ضعیف‌شدن مقاومت صفحه‌نمایش گلکسی فولد شده و پس از چندین بار باز کردن و تاکردن گوشی، صفحه‌نمایش آن ترک بر می‌دارد.

مدتی بعد سامسونگ از وب‌سایت «آی. فیکس. ایت» درخواست کرد ویدئوی بازکردن گلکسی فولد معیوب را حذف کند و تمامی گوشی‌های گلکسی فولدی که برای بررسی در اختیار رسانه‌ها قرار داده بود را نیز فرا خواند تا یک فکر حسابی برای این گوشی بردارد.

طراحی و صفحه‌نمایش گلکسی‌فولد

گلکسی فولد در راه است
سامسونگ برای گلکسی فولد از صفحه‌نمایش‌های «اینفینیت فلکس دیسپلی» (Infinity Flex display)، کمک گرفته و این صفحه‌نمایش در حالتی که تا شده است ابعادی برابر با ۴.۶ اینچ دارد و در حالت باز شده، ابعادی برابر با ۷.۳ اینچ پیدا می‌کند. به این ترتیب می‌توان گفت عملاً با یک فبلت بزرگ طرف هستیم که در یک چشم به هم زدن کوچک می‌شود و در جیب جا می‌گیرد.

صفحه‌نمایشی که از آن صحبت می‌کنیم از نوع آمولد است و در حالت باز شده رزولوشنی برابر با ۲۱۵۲ در ۱۵۳۶ پیکسل دارد و وقتی که تا می‌شوند رزولوشنی برابر با ۱۶۸۰ در ۷۲۰ را در یکی از قسمت‌های تاشده این صفحه‌نمایش شاهد هستیم.

لولایی که سامسونگ برای این گوشی تعبیه کرده به راحتی در داخل بدنه گوشی مخفی می‌شود تا به لحاظ زیبایی، صدمه‌ای به طراحی آن وارد نکند. سامسونگ مدعی است این صفحه‌نمایش، با تا شدن به دفعات بسیار زیاد، هیچ مشکلی ندارد و صفحه‌نمایش گلکسی فولدر در آزمایشگاه بیشتر از ۲۰۰ هزار بار بدون اینکه خم به ابرو بیاورد، تا شده است.

گلکسی فولد در راه است

سامسونگ به لحاظ رنگ‌بندی برای گلکسی فولد خوش‌سلیقگی به خرج داده و این گوشی در چهار رنگ مشکی، نقره‌ای، سبز و آبی روانه بازار خواهد شد. از طرف دیگر از آنجایی که با یک گوشی هوشمند با صفحه‌نمایش تاشو طرف هستیم و تاکنون اپلیکیشن‌های زیادی برای تعامل با صفحه‌نمایش‌های تاشو توسعه‌داده نشده است، سامسونگ با گوگل و دیگر توسعه‌دهندگان بزرگ اپلیکیشن‌های اندرویدی، تعامل نزدیکی را برای انتشار اپلیکیشن‌های مخصوص گلکسی فولد انجام داده است.

به همین دلیل، نسخه‌های اختصاصی اپلیکیشن‌هایی مانند واتس‌اپ، مایکروسافت آفیس و یوتیوب برای گلکسی فولد توسعه داده شده است. جالب است بدانید مساحت قسمت داخلی صفحه‌نمایش این گوشی به اندازه‌ای بزرگ است که کاربر به‌راحتی می‌تواند ۳ اپلیکیشن را به‌صورت همزمان در کنار هم باز کند و با آن‌ها تعامل داشته باشد. برای نمونه می‌توانید با گلکسی فولد به تماشای ویدئو بنشینید و همزمان با دوستان خود چت کنید و چرخی در اینترنت هم بزنید.

گلکسی فولد در راه است

>>>بیشتر بخوانید:

هرآنچه درباره گلکسی نوت ۱۰ سامسونگ می‌دانیم

گوشی های جدید سامسونگ معرفی شدند

به لحاظ فنی در گلکسی فولد با دو صفحه‌نمایش طرف هستیم که بر روی یکدیگر تا می‌شوند و به همین دلیل نیز اپلیکیشن‌ها با قابلیتی با نام «اپ کونتینیوتی» (app continuity)، بهینه شده‌اند تا در حالتی که صفحه‌نمایش گوشی باز است یا زمانی که کاربر ترجیح می‌دهد صفحه‌نمایش گلکسی فولد را تا کند، اختلالی در تعامل با اپلیکیشن‌ها پیش نیاید. به لطف این قابلیت، کاربر در یک چشم به هم زدن می‌تواند اجرای اپلیکیشن‌ها را بین صفحه‌نمایش‌های این گوشی تغییر دهد و به همین دلیل نیز «جاستین دنیسون» (Justin Denison)، نائب رئیس واحد بازاریابی موبایل سامسونگ، گلکسی فولد را گوشی همه‌فن حریف می‌داند که عملاً یک گوشی هوشمند بسیار پیشرفته، تبلتی بزرگ و قدرتمند و دوربینی دیجیتال با کیفیتی مقبول است.


مشخصات سخت‌افزاری

گلکسی فولد در راه است
برای شما از صفحه‌نمایش تاشوی گلکسی فولد که مهم‌ترین ویژگی این گوشی است گفتیم و نوبتی هم که باشد، نوبت مشخصات سخت‌افزاری این غول جدید سامسونگ فرا می‌رسد و خوشبختانه سامسونگ برای گلکسی فولد چیزی کم نگذاشته است و در این گوشی شاهد حضور پردازنده بسیار قدرتمند اسنپ‌دراگون ۸۵۵ هستیم. ۱۲ گیگابایت رم، ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی، درگاه یو. اس. بی سی، بلوتوث نسخه ۵.۰ و باتری ۴۳۸۰ میلی‌آمپر ساعتی را می‌توان از مهم‌ترین مشخصات سخت‌افزاری گلکسی فولد نام برد.

این گوشی از اندروید نسخه ۹.۰ پای بهره می‌برد و یک ویژگی بسیار جالب دیگر نیز دارد که این قابلیت، تعبیه شدن دو باتری در گلکسی فولد است. به لطف این ویژگی، در دو قسمت گلکسی فولد شاهد یک باتری هستیم و از آنجایی که با گوشی با صفحه نمایش ۷.۳ اینچی سر و کار داریم و این صفحه‌نمایش انرژی زیادی نیز مصرف می‌کند، بابت تعبیه کردن باتری در دو قسمت گوشی، باید به سامسونگ دستمریزاد گفت.

دوربین

گلکسی فولد در راه است
تجربه نشان داده است سامسونگ توجه ویژه‌ای به گوشی‌های تراز اول خود دارد و در همین راستا در گلکسی فولد با با شش لنز دوربین طرف هستیم. یکی از این لنز‌ها در جلوی گوشی تعبیه شده و دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که دیافراگمی برابر با f/۲.۲ دارد، سه لنز دیگر نیز در قسمت پشت گلکسی فولد تعبیه شده‌اند و اولین این لنزها، یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی با زاویه واید است که دیافراگمی برابر با f/۲.۲ دارد که زاویه‌ای ۱۲۳ درجه‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. لنز دیگر یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی از نوع واید دارد که به «قابلیت سوپر اسپید دوال اتوفاکوس» (Super Speed Dual Pixel autofocus) مجهز است و از ویژگی «ثبات نوری تصویر» (OIS) بهره می‌گیرد. دیافراگم این سنسور بین f.۱.۵ تا f.۲.۲ قابل تغییر و زاویه‌ای ۷۷ درجه را برای عکاسی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. آخرین سنسور دوربین پشت این گوشی نیز ۱۲ مگاپیکسل از نوع «تله‌فوتو» (Telephoto) است و زوم نوری ۲ x دارد.

گلکسی فولد در راه است

به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که تاکنون به ۴ لنز در گلکسی فولد اشاره کردیم، در صورتی که برای شما گفتیم این گوشی ۶ لنز دارد، قضیه از این قرار است که سامسونگ این دو لنز دیگر را در قسمت دوربین‌های سلفی گلکسی فولد به خدمت گرفته است. لنز اصلی سلفی این دوربین ۱۰ مگاپیکسل است و دیافراگمی معادل f.۲.۲ دارد، دومین لنز هم ۸ مگاپیکسل است و برای تشخیص عمق سوژه در گلکسی فولد تعبیه شده است، این لنز دیافراگمی برابر با f.۱.۹ دارد و نمایی ۸۵ درجه‌ای را برای عکاسی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

گلکسی فولد در راه است

ویژگی‌های دوربین گلگسی فولد به همین‌جا ختم نمی‌شود و لنز‌های قدرتمند این گوشی از قابلیت هوش‌مصنوعی نیز برای تشخیص سوژه و نوردهی بهتر بهره می‌گیرند. این گوشی به لحاظ فیلمبرداری نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت و به راحتی در کیفیت ۴K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه فیلمبرداری میکند و در حالت صحنه‌آهسته، با سرعت ۹۶۰ فریم در ثانیه قادر به فیلمبرداری است.


سوگلی جدید سامسونگ چقدر قیمت خواهد داشت


همان‌گونه که از یک گوشی زیبا و نوآورانه انتظار می‌رود، گلکسی فولد با قیمتی گزاف روانه بازار‌های جهانی خواهد شد و احتمالاً نسخه پایه و استاندارد این گوشی چیزی نزدیک به ۱۹۸۰ دلار قیمت خواهد داشت و به این ترتیب بهتر است تا زمان عرضه این گوشی منتظر باشیم و ببینیم گلکسی فولد آیا واقعاً ارزش چنین قیمتی را دارد یا اینکه با گوشی پرادعا، اما کم‌کاربردی طرف هستیم.

در پایان باید گفت از آنجایی که سامسونگ راداز خوبی برای گلکسی فولد نبوده و اطلاعات زیادی از این گوشی به بیرون درز پیدا کرده است، پیشنهاد می‌کنیم شما هم اگر از طرفداران گوشی هوشمند سامسونگ با صفحه‌نمایش تاشو هستید و اطلاعات مفیدی در این زمینه دارید، این اطلاعات را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

برترین‌ها:منبع: digitaltrends

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=395848

ثبت نظر

-