اجداد کووید به میلیون ها سال پیش بر میگردد

  • کد خبر : 395483
  • 05 اسفند 1399 - 0:04
اجداد کووید به میلیون ها سال پیش بر میگردد

 

 

 ویروس کرونا به طور علمی as SARS-CoV-2 نامیده می شود و قادر است انسان را هم آلوده کند. این ویروس در بدن حیوانات جهش پیدا کرد و سپس قابل انتقال به انسان شد.

تصور می شد که سر و کله این ویروس قابل انتقال به انسان برای نخستین بار در چین پیدا شده است. این ویروس هم سرعت انتقال بالایی دارد و هم می تواند برای انسان کشنده باشد.

دکتر امیلیا اسکیرمونت ویروس شناس تکاملی دانشگاه آکسفورد می گوید بر اساس مطالعات انجام شده ویروسی که ابتدا خفاش ها را آلوده کرده است حتما ورژن جدید همان چیزی است که میلیون ها سال پیش نیز وجود داشته.

دانشمندان بر این باورند که خفاش ها ویروس را به انسان ها منتقل کردند اما دکتر اسکیرمونت اظهار داشت که این ویروس می تواند از طریق واسطه به انسان رسیده باشد.

وی گفت: دانشمندان احتمالاً هرگز موفق نمی شوند دقیقا بدانند چه چیزی باعث انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان شده است.

کارشناسان گفته بودند که پانگولین ها می توانند ویروس را به انسان منتقل کنند ، اما دکتر اسکیرمونت گفت این بعید است.منشا ابتلا به بیماری همه گیر هنوز هم مبهم است.

>>>بیشتر بخوانید:

چه نوع ماسکی بهترین محافظ در برابر ویروس کرونا است؟

عینکی‌ها کرونا نمی‌گیرند؟!

اسکیرمونت گفت:  ویروس برای جهش به انسان نیاز داشت. اجداد این ویروس گونه ای جانوری بود و پس از آن جهش هایی وجود داشت که باعث می شود با آلوده شدن سایر گونه ها و انسان ها کارآیی بیشتری داشته باشد. اینگونه است که ما کووید-۱۹ را دریافت کردیم.

وی با این نظریه که پانگولین ها گونه میانی بین خفاش ها و انسان ها بوده اند اختلاف نظر داشت.

معروف است که خفاش ها ویروس هایی را انکوباتور می کنند که برای آنها نسبتاً بی خطر است اما می تواند برای افراد یا سایر حیوانات خطرناک باشد.

منبع ویروس کرونا

اسکیرمونت افزود: تکامل طولانی مدت باعث می شود که پاتوژن علائم بیشتری را پس از عفونت نشان دهد.

اسکیرمونت اضافه کرد: واقعا دشوار است که بیمار شماره صفر را بشناسیم.

وی همچنین گفت وقتی ویروس های مختلف کرونا – متفاوت از ویروسی که باعث ایجاد بیماری کوید می شود – قبلاً انسان را آلوده کرده بودند ، از طریق یک گونه میانی به اینجا رسیده اند.

دانشمندان گمان می کنند که همان مسیر توسط SARS-CoV-2 پیموده شده باشد اما اطمینان از آن دشوار است زیرا ابتدای همه گیری ضعیف است.

اهمیت حیوانات در شیوع بیماری همچنان مورد بررسی قرار می گیرد. این مطالعه این هفته در مجله Nature Communications منتشر شده است و حاکی از این است که همه گیر بعدی می تواند از خارپشت ها ناشی شود.

محققان انگلیسی از روش مکانیکی برای پیش بینی ارتباط بین ۴۱۱ سویه ویروس کرونا و ۸۷۶ گونه میزبان پستانداران بالقوه استفاده کردند.

مدل آنها خارپشت معمولی ، خرگوش اروپایی و گربه خانگی را به عنوان میزبان ویروس های کرونا ویروس جدید درگیر کرد.

همچنین خفاش زرد کمتر آسیایی به عنوان یک منبع احتمالی ، که قبلاً به عنوان میزبان ویروس های کرونا شناخته شده است در شرق آسیا ، برجسته شده است.

آنها می گویند ممکن است بیش از ۳۰ برابر بیشتر از گونه هایی که در حال حاضر شناخته شده اند ، گونه های میزبان ویروس کرونا وجود داشته باشد که همگی می توانند گونه های جدید کووید۱۹ را در خود جای دهند.

 

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه

جام جم آنلاین

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=395483

برچسب ها

ثبت نظر

-