بررسی بازی Mortal Kombat ۱۱؛ رفیق قدیمیِ مدرن شده!

  • کد خبر : 395346
  • 04 اسفند 1399 - 16:06
بررسی بازی Mortal Kombat ۱۱؛ رفیق قدیمیِ مدرن شده!

برترین ها: وقتی که قرار باشد از Mortal Kombat بگوییم، باید خیلی محترمانه ایستاد و دست بر سینه، اندکی را سکوت کنیم و کمی فکر کنیم به این سری مهیج که چه طور توانسته در حدود ۲۰ سال اصالت خود را میان بازی‌دوستان و منتقدان حفظ کند.

به جرات می‌توان گفت که نوشتن نقد و بررسی برای سری بازی‌های مورتال کامبت، کار بسیار سختی است. عنوانی که همیشه پای ثابت یکی از برترین بازی‌های سبک فایتینگ در زمان خود بوده است.

برای ما طرفداران بازی‌های ویدئویی، نام مورتال کمبات فراتر از یک بازی فایتینگ است. چه روز‌هایی را که در ویدئوکلوپ‌ها به عشق Mortal Kombat نگذرانده ایم و چه خاطراتی که از دفترچه رمز‌های جالب این بازی نداریم. از بازی کردن با «بروس لی» معروف دنیای کمبات گرفته تا سروکله زدن با غول چهاردست سمج آخر بازی! شاید در همان روز‌ها بود که با واژه «غول آخر بازی» بیشتر آشنا شدیم.

خالق دنیای بازی‌های مورتال کمبات، یعنی آقای اد بون، همیشه عادت داشته است که بازیکنان را با اتفاق‌های جدید هر سری سورپرایز کند و خوشبختانه مورتال کامبت ۱۱ هم از این قاعده جدا نیست. شما در این قسمت از MK اتفاقات و المان‌های جالبی را مشاهده خواهید کرد که در هرگز در نسخه‌های گذشته وجود نداشتند.

پیش از پرداختن به جزئیات بیشتر درباره Mortal Kombat ۱۱، فراموش نکنید که در چندروز اخیر اخبار این بازی همیشه در صدر خبرگذاری‌های دنیای گیم قرار گرفته و نقد‌ها و نمرات همچنان برای این شاهکار استودیو ندررلم ادامه دارد. اگر همچنان مایل هستید تا بدانید آیا مورتال کمبات ۱۱ توانسته باز هم در نسل هشتم به خوبی بدرخشد و مخاطبان را از تجربه این بازی راضی نگه دارد؛ پیشنهاد می‌کنم که در ادامه با برترین‌ها و نقد و بررسی این بازی همراه باشید.

داستان بازی

اگر از طرفداران بازی‌های فایتینگ یا مبارزه‌ای باشید، می‌دانید که عنصر داستان پردازی در این گونه بازی‌ها در الویت کمتری قرار دارد و بیشتر جنبه‌های فیزیکی و گیم پلی، حرف اول را در این سبک می‌زنند. اما سازندگان سری مورتال کمبات بر خلاف این رویه عمل کرده و یکی از امتیازات مثبت سری MK، پرداختن به بخش داستانی بازی بوده که در نسخه‌های اخیر شاهد موفقیت و پیشرفت بیشتری در این بخش بوده‌ایم.

بخش داستانی این بازی بعد از وقایع مورتال کامبت ۱۰ شروع می‌شود. داستان از جایی شروع می‌شود که شیناک ظالم شکست خورده و ریدن در حال شکنجه کردن او است. در نگاه اول همه چیز خوب به نظر می‌رسد و نوید پیروزی قلمرو زمین داده میشود، اما پس از ظاهر شدن و ورود کرونیکا، شخصیت منفی جدید در بازی، متوجه می‌شویم که با یک مشکل اساسی دیگر رو به رو خواهیم بود.

کرونیکا قدرتی خاص در کنترل زمان دارد و استاد دستکاری در تغییر زمان است، به گونه‌ای که این قدرت را دارد تا زمان گذشته و حال را با یکدیگر ترکیب کند. او در اینجا تصمیم می‌گیرد تا گذشته و حال را با هم ترکیب می‌کند تا مجدد با کمک آنتاگونیست‌های نسخه‌های قبلی بازی، اهداف خود را پیاده کند. این اتفاق به تنهایی توانسته تا روند جدید و جذابی را به پیشروی داستان بازی بدهد.
علاوه بر اینکه بخش بازی با زمان به بدنه اصلی بخش داستانی تبدیل شده، شخصیت‌پردازی برخی چهره‌های داستان می‌توانست بهتر کار شود. عدم حضور برخی از شخصیت‌های محبوب سری MK در بخش داستانی، یکی دیگر از نقاط ضعف این بخش به حساب می‌آید. اما از تمام این موارد که بگذریم، داستان بازی به شدت درگیرکننده است و تازگی منحصربه‌فردی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

شخصیت پردازی

در نسخه پیشین مورتال کمبات با این واقعیت رو به رو شدیم که بخش شخصیت‌پردازی و معرفی شخصیت‌های جدید، با یک مشکل جدی و پرخطر رو به رو شده. شخصیت‌های ضعیفی همچون Takeda و ferra torr، هیچ شباهتی از آن مبارزان بااصل و نسب سری MK ندارد. خلق کاراکتر‌هایی مانند Kenshi اتفاقی بود که هرگز دیگر در دنیای مورتال کمبات تکرار نشد.

متاسفانه این بحران به Mortal Kombat ۱۱ هم راه پیدا کرده و ما شاهد شحصیت‌هایی هستیم که علاوه بر طراحی خوب و خلاقیت بالا، در اندازه مبارزان همیشگی MK نیستند. شخصیتی مانند Cetrion، بیشتر شما را به یاد بازی اینجاستیس می‌اندازد که اتفاقا یکی از ساخته‌های استودیو ندررلم است. شاید پرداختن به بازی اینجاستیس توسط تیم توسعه و تحقیق NetherRealm، باعث شده تا شاهد تاثیر بیشتری از این بازی در شخصیت پردازی Mortal Kombat ۱۱ باشیم.

دیالوگ‌های شخصیت‌ها در شروع هر راند به خوبی کار شده و متناسب با روحیات و خلق همان کاراکتر است. سازندگان به خوبی هر جه تمام‌تر لباس‌ها و پوست‌های مناسبی را برای هر شخصیت از بازی به کار برده اند. از طرفی حضور برخی از کاراکتر‌های قدیمی‌تر مانند نوب‌سایبوت و باراکا، حیاتی دوباره به شخصیت‌پردازی داده است. هرچند که حضور مبارزانی مانند Frost به هیچ وجه جایگاه خوبی در امر شخصیت پردازی در میان امثال Shang Tsung ندارند.

بررسی بازی Mortal Kombat ۱۱

یکی از اتفاقات جدیدی که در این سری از MK صحبت آن را کردیم، بخش شخصی‌سازی بازی است. شما در این بخش قادر خواهید بود تا شخصیت‌ها را با سلیقه خود شخصی‌سازی کنید و از لباس آن‌ها گرفته تا ضربات ویژه‌شان را به‌دلخواه تغییر دهید. البته یک نکته منفی در مورد این بخش وجود دارد و آن هم پولی بودن بیش از حد برخی از آیتم‌ها است که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت. در مجموع این بخش به شدت غنی و پرمحتوا است، به طوری که آنقدر آیتم‌ها و المان‌های مختلف در این بخش وجود دارد که پرداختن به آن‌ها نیاز به ارائه یک مقاله جدید دارد!

گیم پلی

خب می‌رسیم به مهم‌ترین و هسته اصلی هر بازی مبارزه‌ای، یعنی بخش گیم‌پلی. وقتی صحبت از بازی‌های فایتینگ می‌شود، به طور جدی این بخشش حساسیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا حجم اصلی جذابیت بازی به گیم‌پلی ارتباط دارد. هنگامی که نسخه بتای بازی عرضه شد، هواداران با برخی تغییرات اساسی در بازی رو به رو شده بودند که به مراتب می‌تواند یکی از سکو‌های موفقیت Mortal Kombat ۱۱ باشد.

سیستم مبارزه‌ی بازی بیشتر به بازی اینجاستیس ۲ نزدیک شده است. معمولا استودیو NetherRealm سعی میکند تا گیم‌پلی سیستم مبارزات بازی هایش با توجه Combo String‌ها و ترکیب آن‌ها با حملات ویژه یا همان special move‌ها باشد؛ در مورد مورتال کمبات ۱۱ نیز همین رویه رعایت شده و کار را برای کمبات‌دوستان راحت کرده است.

از تغییرات اصلی بازی می‌توان به سیستم X-Ray‌ها اشاره کرد که با کمی تغییر ماهیت، اکنون با نام Fatal Blow شناخته می‌شوند که در هنگام رسیدن نوار سلامتی به مقادیر کم، فعال شده و فقط یک بار اجازه دارید تا از آن در طول مبارزات استفاده کنید. البته این قابلیت کمی برای بازیکن حریف قابل پیش‌بینی است و مانند X-Ray‌ها عمل نخواهد کرد.

تغییرات اصلی بعدی در مورد نوار سلامتی ایجاد شده است؛ نوار سلامتی به دو بخش تدافعی و تهاجمی تقسیم شده است که به صورت خودکار شارژ می‌شوند؛ نکته جالب اینکه هر کدام از این نوار‌ها را تنها می‌توان برای فعالیت‌های خاص استفاده کرد. این ویژگی باعث شده تا در Mortal Kombat ۱۱ بدانید که چه زمانی دفاع کنید و چه زمانی حمله؛ این موضوع باعث افزایش سرعت و هیجان در مبارزات نیز شده است. با وجود این دو نوار برای مبارزه‌های خود باید بیش از قبل برنامه‌ریزی کنید.

همچنین در MK۱۱ یک مکانیک جدید با نام Krushing Blow دارد که اگر آن‌ها را به درستی پیاده کنید، شاهد خورد شدن استخوان دشمنان هستید. این حملات با انجام بعضی از حرکات داخل بازی در یک شرایط خاص، به صورت سینماتیک و X-Ray طور پخش می‌شود که حال و هوای اکشن و خشونت بازی را دوچندان می‌کند.

بررسی بازی Mortal Kombat ۱۱

با وجود همه این تغییرات جدید در گیم‌پلی، حس و حال کلی مبارزات مورتال کامبت در این نسخه نیز حفظ شده‌اند. مبارزاتی که در آن‌ها کاملا باید حساب‌شده عمل کرد و خبری از ضربات چشم بسته نیست. همچنین بخش آموزشی بازی به خوبی کار شده و قدم به قدم شما را یاری خواهد کرد. در کنار این تورنمنت خشن، ضربات مشهور Fatality و Brutality هم در این نسخه پابرجا هستند و اینبار با ظاهری خون‌بارتر به Mortal Kombat ۱۱ بازگشتنه‌اند.

برج‌های دوست‌داشتنی Mortal Komabt

از بخش‌های ریشه‌دار و قدیمی سری مورتال کمبات، بخش Tower‌ها است که به طور قابل توجهی در هر نسخه از MK پیشرفت داشته است. این بخش بیشتر مورد علاقه کسانی است که به دنبال تجربه آفلاین و تک نفره بازی هستند. یکی از این حالت‌های تک‌نفره Towers of Time نام دارد که در آنجا همان برج‌های آشنای MKX را شاهد هستیم؛ برج‌هایی که به مرور به روز می‌شوند و شما را با Modifier‌های مختلف به چالش‌های نفس‌گیر دعوت می‌کند.

Klassic Towers مدل دیگری از برج‌های بازی است که تغییر خاصی در مقایسه با نسخه‌های قبلی ندارد و در هر برج بسته با توجه به درجه سختی که انتخاب میکنید، باید با تعداد مشخصی از دشمنان مبارزه کنید. البته برج‌های بی‌پایان و برج بقا هم هنوز وجود دارند که باید با یک سلامتی مشخص و حالتی بی پایان به مبارزه با دشمنان بپردازید.

Krypt؛ متفاوت‌تر از همیشه

بخش Krypt یکی دیگر از بخش‌های تک نفره داخل بازی است؛ بخشی که در نسخه‌های قبلی هم شاهد آن بودیم، اما این بار پیشرفت بسیار زیادی در مقایسه با نسخه‌های قبلی داشته و یک تجربه ماجراجویی جداگانه از بازی است که در آن با کنترل شخصیتی از دید سوم‌شخص، وارد جزیره مرموز Shang Tsung خواهید شد و با حل کردن معما‌ها و باز کردن صندوق‌ها از طریق منابعی که کسب می‌کنید قادر خواهید بود آیتم‌های مختلفی به‌دست آورید.

در مورد Krypt همه چیز تا اینجای کار خوب به نظر می‌رسد؛ تا جایی که برای باز کردن برخی از این صندوق‌ها به واحد‌های پولی درون بازی نیاز خواهید داشت. سکه‌ها، Soul Fragment‌ها و قلب‌ها آیتم‌های پولی بازی هستند. با انجام مود‌های مختلف بازی، می‌توان خیلی راحت به جمع آوری سکه‌ها پرداخت. ولی وقتی نوبت به Soul Fragment‌ها و قلب‌ها می‌رسد، روی بد بازی نمایان می‌شود. شما در طول هر مبارزه، تنها می‌توانید ۱۰ عدد Soul Fragment دریافت کنید و برای دریافت قلب‌ها نیز حتما نیاز به اتمام با فتالیتی و یا بروتالیتی دارید که به ترتیب ۱ و ۲ قلب را به شما می‌دهند. حال می‌رسیم به باز کردن صندوق ها، جایی که برای برای باز کردن برخی از صندوق‌های خاص و یا پیشروی در طول مسیر Krypt، نیاز به چیزی در حدود ۲۵۰ قلب و یا حتی ۲۰۰۰ عدد Soul Fragment دارید!

بررسی بازی Mortal Kombat ۱۱

در همین نقطه است که سازندگان بازی، شما را گیر انداخته و مجبور هستید که از Time Krystal‌ها استفاده کنید. Time Krystal‌ها در واقع همان واحد پولی پریمیوم بازی که با پول واقعی قابل خرید است. نه تنها در بخش Krypt بلکه در خیلی دیگر از جا‌های بازی، سیستم پولی پریمیوم بلای جان شما شده و مجبور هستید برای سهولت بیشتر در روند بازی دست به جیب شوید.

مبارزات آنلاین

چیزی که باعث می‌شود یک مبارزه حساس‌تر و رقابتی‌تر شود، وجود بخش آنلاین در بازی است. اولین پیشرفت و قدم مثبت بازی در این بخش، به وضعیت سرور‌های آن مربوط می‌شود؛ موردی که نسخه MKX و به ویژه در زمان عرضه، به شدت ضعیف بود، اما در این نسخه از مورتال کمبات، سرور‌ها واقعا شرایط خوبی دارند و خیلی سریع شما را در مقابل یک بازیکن قرار می‌دهد و علاوه بر نمایش وضعیت اتصال و پینگ آن‌ها، همه شرایط را برای داشتن یک مبارزه فراهم می‌سازد. بازی یک بخش تورنمنت هم خواهد داشت که در حال حاضر در دسترس نیست و طبق اطلاعیه‌های ندررلم از ۳۰ روز دیگر این رقابت‌های رتبه‌بندی‌شده آغاز خواهند شد.

نورپردازی و گرافیک

به جرات می‌توان گفت که مورتال کمبات ۱۱ از گرافیک فوق‌العاده‌ای بهره می‌برد وحتی یکی از بهترین‌های زمان خود است. از طراحی خوب منو‌ها تا جزییات واقعا بی‌نظیری که برای طراحی هریک از کاراکتر‌ها در نظر گرفته شده است. البته چهره کاراکتر‌ها در مقایسه با نسخه‌های قبلی کمی تغییر داشته است و شاید آنچنان پیشرفتی نداشته باشد، اما طراحی هر یک آن‌ها با نهایت دقت مثال زدنی انجام شده است.
زیبایی محیط‌های MK۱۱ در هر قسمت از بخش‌های بازی قابل مشاهده است و نمی‌توان ایراد گرافیکی خاصی از بازی گرفت. تمام انیمیشن‌ها به خوبی و با جزئیات بالا، شما را درگیر محیط خشن و خونین بازی خواهد کرد. پایبندی به سنت‌های گذشته سری مورتال کمبات، در بیشتر لحظات و طراحی‌های بازی به چشم می‌خورد. فیتالیتی‌ها و حرکات مخصوص هر کاراکتر، جایی است که اوج این زیبایی و طراحی فوق‌العاده را آشکار می‌سازد.

بررسی بازی Mortal Kombat ۱۱

صداگذاری و موسیقی

بر خلاف طراحی فوق العاده و گرافیک چشم‌نواز بازی، بخش موسیقی Mortal Kombat ۱۱ در سطح بالا و به خوبی گذشته طراحی نشده است. موسیقی در برخی از جا‌ها تحت تاثیر افکت‌های صوتی بازی قرار می‌گیرد و بازخورد لازم را در طول بازی ندارد. همچنین دیگر از آن موسیقی استرس‌زا و هیجان‌انگیز نسخه‌های قبلی خبری نیست. صداگذاری کاراکتر‌ها به خوبی کار شده و یکی از دلایل ارتباط خوب بازیکن با محیط بازی است. شنیدن کلماتی همچون Fight و Finish him از گوینده بازی، همان جیزی است که از صداگذاری مورتل کمبات انتظار داریم.‌ای کاش …

اگر شما هم Mortal Kombat ۱۱ را تجربه کرده باشید و یا قصد تجربه آن را داشته باشید، اولین و بزرگترین نقطه ضعف بازی را در سیستم Grind یا بخش پرداخت پول واقعی در بازی خواهید یافت. همچنین واحد‌های پولی داخل بازی نیز به شدت آزاردهنده است و مانع بزرگی در روند بخش‌های مختلف بازی است. طبیعی به نظر می‌رسد که این سیستم خرید درون بازی، کیفیت کلی MK۱۱ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شخصیت‌های جدید بازی هم به خوبی مبارزان قدیمی این سری نیستند، مخصوصا در بخش داستانی که دارای مشکلاتی عجیب هستند.

در پایان

در پایان شما خواهید ماند و یک دنیای پر از خشونت با Mortal Kombat ۱۱! باز هم استودیو ندررلم با یکی از بهترین بازی‌های مبارزه‌ای مهمان شما خواهد بود و با توجه به تغییرات اساسی موجود در این نسخه، شما را با طعم ناب مبارزات خونین آشنا خواهد کرد. فراموش نکنید که مورتال کامبت ۱۱ یک بازی فایتینگ است که همیشه فوق‌العاده خواهد ماند، حتی اگر به خاطر ضعف‌هایش مورد انتقاد قرار بگیرد. به شما اطمینان می‌دهیم که از امتحان این بازی پشیمان نخواهید شد و اگر دلتان برای استخوان‌های شکسته و محیط‌های خون‌آلود تنگ شده، یک بار دیگر مورتال کمبات را تجربه کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=395346

ثبت نظر

-