قطعاتی افترمارکت چیست؟

  • کد خبر : 395225
  • 04 اسفند 1399 - 10:00
قطعاتی افترمارکت چیست؟

 

قطعات افترمارکت

افترمارکت به کلیه قطعاتی که OEM نباشند اشاره میکند، یعنی توسط تولید کننده‌ی خودرو تولید نشده باشند.

آیا تا به حال این سوال برایتان پیش آمده است که چرا قطعات خودرو در نمایندگی‌ها نسبت به نمونه‌های مشابه آن در بازار متفاوت است؟

آیا شده که شما هم به فکر پیدا کردن قطعات ارزانتر باشید تا بتوانید هزینه نگهداری و تعمیرات خودروی خود را کاهش بدهید؟

و آیا شده در بازار دو مدل متفاوت از یک قطعه را ببینید که توسط دو تولید کننده متفاوت تولید شده و برایتان این سوال پیش بیاید که واقعا تفاوت این دو قطعه در چیست؟

چرا از قطعات افترمارکت استفاده می‌شود؟

تولید کنندگان قطعات افترمارکت به دلیل تقاضای زیاد برخی از قطعات یدکی با به عرصه تولید گذاشتند. به عنوان مثال فیلتر سوخت یا فیلتر بنزین جزو قطعات پر مصرفیست که تمام خودرو‌هایی که از سوخت‌های نفتی و بنزینی استفاده میکنند مدام به آن نیاز دارند.

هرچه تقاضای بالاتری برای یک قطعه وجود داشته باشد تعداد تولید کنندگان افترمارکت به عنوان جایگزینی برای تهیه قطعات ارجینال یا جنیون مورد نیاز بازار افزایش میابد.

تفاوت قطعات افترمارکت با قطعات اصلی یا جنیون (OEM) در چیست؟

نظر‌های متفاوتی در مورد کیفیت قطعات افترمارکت وجود دارد. قطعات افترمارکت به عنوان یک انتخاب جایگزین برای تعمیرکاران خودرو تولید میشود.

دلیل انتخاب قطعات افترمارکت میتواند گارانتی بهتر، کیفیت بیشتر و قیمت پایینتر باشد. در برخی موارد هم قطعات افترمارکت را استفاده میکنیم، چون انبار تولید کننده اصلی قطعات خالی شده و قطعه اصلی در بازار نیست.

در کل مقایسه قطعات افترمارکت با قطعات اصلی کار سختیست برای اینکه فاکتور‌های بسیاری در این مقایسه دخیل هستند.

مزایای استفاده از قطعات افترمارکت چیست؟

گارانتی: تولید کنندگان افترمارکت معمولا گارانتی بهتری نسبت به تولید کننده اصلی ارائه میدهند. تولید کنندگان OEM معمولا قطعه تولیدی خود را به مدت یک سال و به همراه محدودیت کیلومتری ارائه میکنند. در صورتی که تولیدکنندگان افترمارکت گزینه‌های مختلفی را برای گارانتی پیش روی خریدار قرار میدهند. مثلا گارانتی لایف تایم (Lifetime Warranty) یا گارانتی مادام العمر و موارد مشابه دیگر. اگر به طول عمر قطعات و هزینه‌های آینده خود فکر میکنید، احتمالا انتخاب شما قطعه‌ای با گارانتی بیشتر است.

کیفیت: تولیدکنندگان قطعات افترمارکت گزینه‌های کیفیتی مختلفی را ارائه میکنند. به عنوان مثال قطعه لنت ترمز را میتوان نام برد. در مورد خرید لنت ترمز سه گزینه خوب، عالی و بهترین در مقابل شماست و قیمت همراه با کیفیت افزایش مییابد. در قطعه با کیفیت انتظار گارانتی بهتری نیز داریم.

در دسترس بودن: بدون شک تعداد تولیدکنندگان و فروشندگان قطعات افترمارکت از تعداد نمایندگی‌ها بیشتر است. شما حتما قطعه مورد نظر خود را از یکی از فروشگاه‌های قطعات افترمارکت پیدا خواهید کرد. در صورتی که نمایندگی‌ها محدود به حجم انبار خود هستند. در صورتی که تولیدکنندگان افترمارکت این محدودیت‌ها را نداشته و معمولا وقتی قطعات پر مصرف و پر تقاضا در نمایندگی‌ها موجود نباشد میتوان آن قطعه را در بازار افترمارکت پیدا کرد.

به چه قطعاتی افترمارکت گفته می‌شود؟

حق انتخاب: در بعضی قسمت‌های خودرو مانند قطعات فنربندی و تعلیق، تولید کنندگان قطعات افتر مارکت امکاناتی را ارائه میدهند که قطعات اصلی، جنیون یا OEM آن‌ها را ندارند. بسیارى از قطعات OEM مربوط به قسمت هاى جلویی خودرو مانند سیبک فرمان (Ball Joints) مجهز به مخزن تغذیه روغن نمى باشند در حالیکه قطعات افترمارکت در بازار لوازم یدکى از این امکان برخوردار هستند.

قطعات موجود در نمایندگى هاى یدکى اغلب بست و فنر براى مونتاژ ندارند و این قطعات باید جداگانه خریدارى شود که منجر به هزینه هاى بیشتر قطعات و خدمات میشود. قطعات قطعات افترمارکت شامل بست و فنر و سکوى کامل است به همراه نصب و مونتاژ روی خودرو که به طور کلی هزینه هاى خرید قطعه و تعویض را کاهش میدهد.

>>>بیشتر بخوانید:

بازار جهانی و افزایش تنوع خودروهای صدهزاردلاری+عکس

افزایش تنوع خودروهای صدهزاردلاری در بازار جهانی+عکس

قیمت: قطعا قیمت لوازم مصرفی خودرو میتواند نقش مهمی در مخارج شما داشته باشد. قطعات افترمارکت در مقابل کیفیت مشابه به قطعات اصلی قیمت مناسب تری دارند. البته این موضوع همیشه صادق نیست و بهتر است که شما قیمت قطعه مورد نظر خود را از منابع مختلف استعلام بگیرید. ممکن است در بعضی موارد تولید کننده قطعه اصلی قیمت پایینتری نسبت به قطعات افترمارکت داشته باشد. البته باز هم با توجه به بحث گارانتی که در قطعات افترمارکت معمولا بیشتر از قطعات اصلی است در برخی موارد خرید قطعات افترمارکت با قیمت بالاتر میتواند به صرفه باشد.

مشکلات خرید قطعات‌افترمارکت چه هستند؟

البته با وجود اینکه خرید قطعات‌افترمارکت میتواند انتخاب خوب یا برتری مخصوصا برای تعمیرکاران باشد، باید به یک سری نکات هم توجه داشت.

به چه قطعاتی افترمارکت گفته می‌شود؟

مشکل به هم خوردن گارانتی خودرو:

اگر شما مالک یک خودروی جدید هستید و خودروی شما همچنان تحت پوشش گارانتی شرکت خودروسازی است، نصب لوازم یدکی یا لوازم جانبی افترمارکت میتواند گارانتی خودروی شما را باطل کند. دلیل بر هم خوردن گارانتی خودرو نیز این است که شرکت سازنده خودرو در مدت زمان گارانتی موظف به پوشش قطعات خودروست و نصب قطعات‌افترمارکت روی خودرو را جزو قوانین نقض قرارداد گارانتی میداند.

کیفیت پایین برخی قطعات افترمارکت:

برخی قطعات‎‌افترمارکت قیمت پایینی دارند، زیرا که آن‌ها با کیفیت و استاندارد پایینتری نسبت به قطعه اصلی یا جنیون ساخته شده اند.
به عنوان مثال قطعاتی که در آن‌ها فلز به کار رفته ممکن است با مواد بازیافتی ساخته شده باشند و در برابر حرارت بالا مقاومت کمتری داشته باشند.

برخی قطعات افترمارکت برای شرایط محیطی خاص و برای بازار کشور خاصی تولید شده اند که استفاده از آن‌ها در شرایط متفاوت میتواند مشکلاتی را ایجاد کند. بعضی قطعات افترمارکت عمر مفید کمتری دارند به دلیل کیفیت پایین مواد به رفته در آن‌ها توسط تولید کننده.

در کل هنگام استفاده از قطعات افترمارکت تمام گزینه‌ها را در نظر گرفته و انتخاب خود را انجام دهید. قطعات‌افترمارکت در بحث قیمت، کیفیت و گارانتی رقابتی هستند و میتواند بسته به نیاز شخصی خود آن‌ها را برای استفاده انتخاب کنید.
یک مثال برای فهم بهتر واژه افترمارکت

به عنوان مثال در زیر تصویر یک پولی هرز گرد تسمه تایم را مشاهده میکنید که یک قطعه OEM یا اصلی (جنیون) است.

به چه قطعاتی افترمارکت گفته می‌شود؟

حالا در تصویر دیگر نمونه مشابه این قطعه را داریم که توسط یک شرکت افترمارکت با برندی متفاوت (GMB) ساخته شده:

به چه قطعاتی افترمارکت گفته می‌شود؟

هر دوی این قطعات کُره‌ای بوده و یکی هستند و ساخته شده برای خودرویی خاص، اما تفاوت در کیفیت و قیمت این دو قطعه است که به احتمال زیاد کیفیت بیشتر را در قطعه OEM داریم. اما در عوض قطعه افترمارکت قیمت پایین تری دارد و در برخی موارد هم از نظر کیفیت با قطعه اصلی یا جنیون برابری میکند.

نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که این دو قطعه ممکن است شماره فنی متفاوتی داشته باشند. مثلا در تصاویر فوق نمونه OEM قطعه دارای شماره فنی ۳۷۱۲۰-۲۴۸۱۰ است و نمونه افترمارکت آن دارای شماره فنی GT۱۰۱۱۱.

اما نکته اینجاست که شماره فنی افترمارکت آن قابل تبدیل به شماره فنی OEM است. به این معنی که با استفاده از نرم افزار‌هایی مانند نرم افزار تک داک (TecDoc) شما میتوانید معادل شماره فنی OEM قطعات‌افترمارکت را به دست آورید و از روی شماره فنی OEM بفهمید که این قطعه برای چه خودرویی است و در سفارش دادن قطعه نیز از شماره فنی OEM استفاده کنید.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه از روی شماره فنی OEM بفهمیم قطعه مورد نظر برای چه خودرو یا خودرو‌هایی است.

پاسخ این است که این کار را نرم افزار‌های سیستم فروش قطعات یدکی یا نرم افزار‌های کاتالوگ شماره فنی قطعات مانند نرم افزار مایکروکت یا نرم افزار تک داک (TecDoc) برای شما انجام میدهند.

وبسایت خودروسافت

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=395225

ثبت نظر

-