بهترین و برجسته‌ترین ربات‌هایی که تاکنون ساخته شده‌است

  • کد خبر : 395198
  • 04 اسفند 1399 - 8:58
بهترین و برجسته‌ترین ربات‌هایی که تاکنون ساخته شده‌است

برترین ها – سهیل بالینی: در گذشته ربات‌ها تنها اختراعاتی ساده بودند برای به نمایش گذاشتن توانایی‌های یک تیم سازنده، اما امروزه ربات‌ها با اهدافی مشخص، برای بهبود زندگی انسان‌ها به‌کار گرفته می‌شوند. ربات‌هایی که در خانه، رستوران، شرکت‌های تولیدی و بیمارستان‌ها، وظایفی مهم را به عهده‌دارند.

مقایسه ربات‌ها با یکدیگر کار ساده‌ای نیست، زیرا هر ربات با هدف و تفکری خاص، برای انجام و پایان رساندن عملی مشخص طراحی می‌شود. مقایسه دو ربات، درست مثل مقایسه دو ورزشکار در دو رشته مختلف است. بااین‌حال ما در این مقاله تلاش می‌کنیم تا در موضوعات و مشاغل مختلف، بهترین ربات‌های جهان را به شما معرفی کنیم.

Robot Atlas

اطلس از مشهورترین ربات‌های جهان است که اولین نسخه آن در سال ۲۰۱۳ و توسط شرکت Boston Dynamics طراحی و معرفی شد. دانشمندان زیادی از سراسر جهان در ساخت این ربات ۱۸۰ سانتی‌متری همکاری داشته‌اند. اطلس که شباهت بسیار زیادی به انسان دارد می‌تواند در بسیاری از فعالیت‌های تحقیقاتی، شرایط بحرانی و موقعیت‌های مختلف نظامی کاربرد داشته باشد.

در طول سال‌های اخیر، نسخه‌های پیشرفته‌تری از اطلس در شبکه‌های اجتماعی معرفی‌شده که توانایی پریدن، پشتک زدن، دویدن با سرعت زیاد و حرکات نمایشی را از خود نشان داده است. به‌طورکلی اطلس می‌تواند در خودرو‌هایی خاص رانندگی کند، موانع را جابجا کند، با باز کردن درب به ساختمان‌های مختلف وارد شود و از نردبان بالا برود.

هرچند طراحی و ساخت اطلس چند سالی است که به سازمان دفاعی کشور آمریکا محول شده، اما سازندگان این ربات تأکید دارند که نسخه نهایی اطلس تنها برای مقاصد صلح طلبانه و نجات جان انسان‌ها استفاده خواهد شد. در نظر داشته باشید که ربات اطلس به هوش مصنوعی اختصاصی مجهز نیست و بسیاری از فعالیت‌های این ربات توسط یک اپراتور کنترل و برنامه‌ریزی می‌شود.


da Vinci

با بهترین ربات‌های جهان آشنا شوید

سامانه جراحی داوینچی یک ربات بسیار دقیق و فوق‌العاده کاربردی است که توسط شرکت مشهور Intuitive Surgical به جهان معرفی‌شده. این شرکت یکی از پیشروترین شرکت‌ها در زمینه تولید محصولات پزشکی و رباتیک است.

بیش از چهار هزار نسخه از داوینچی در بیمارستان‌های سراسر جهان در حال استفاده است و سالیانه نزدیک به ۲۰۰ هزار عمل جراحی مختلف توسط این ربات به انجام می‌رسد. نسخه Si ربات داوینچی حدود ۲ میلیون دلار قیمت دارد و سالیانه چند صد هزار دلار نیز هزینه نگهداری این ربات هوشمند است.

هرچند داوینچی از دقت بسیار بالایی برخوردار است، اما با توجه به کنترل انسانی هنوز هم نتوانسته تمامی خطا و اشتباهات ممکن را از اعمال جراحی حذف کند. هزینه بسیار بالای استفاده از این ربات باعث شده تا بسیاری از بیمارستان‌های جهان تنها به‌عنوان یک سیستم تبلیغاتی از داوینچی استفاده کنند.

نام‌گذاری ربات داوینچی با توجه به فعالیت‌های این هنرمند مشهور در بررسی آناتومی بدن انسان صورت گرفته است. جراحی معده، قلب، پروستات، چشم، کلیه و کبد از جراحی‌های معمول این ربات هوشمند و دقیق به‌حساب می‌آید.


Ubtech Robotics Walker

با بهترین ربات‌های جهان آشنا شوید

نسخه جدید دستیار رباتیک شرکت Ubtech یکی از جذاب‌ترین ربات‌های قابل خرید موجود در بازار فناوری است. این ربات فوق‌العاده یک دستیار صوتی و فیزیکی است که می‌تواند راه برود، درب یخچال را باز کند، هر چیزی که خواستید را برای شما بیاورد و حتی موسیقی موردعلاقه شما را پخش کند.

Robotics Walker در نسخه‌های اولیه دست نداشت و تنها می‌توانست به‌عنوان یک دستیار مجازی در کنار شما حضور داشته باشد، اما نسخه جدید این ربات می‌تواند حتی برای شما پیانو بنوازد و به یک پیش‌خدمت باهوش و کارآمد تبدیل شود.

هوش مصنوعی به‌کاربرده شده در Robotics Walker به‌سرعت در حال به‌روزرسانی است و این شرکت نوید داده که به‌زودی بسیاری از فعالیت‌های جدید را به توانایی‌های دستیار رباتیک خود اضافه خواهد کرد.

Robotics Walker دارای یک دوربین فول‌اچ‌دی است که توانایی تشخیص چهره دارد و می‌تواند تا صد‌ها شخصیت مختلف را در حافظه خود نگهداری کند. صورت این ربات به یک صفحه‌نمایش ۵/۵ اینچی با کیفیت مجهز شده که اطلاعات مهم مدنظر شما و از جمله عکس‌العمل‌های Robotics Walker را برای شما به نمایش می‌گذارد.


Ovis by ForwardX

با بهترین ربات‌های جهان آشنا شوید

در نگاه اول ربات اویس هیچ شباهتی به تصور همیشگی ما از ربات‌ها ندارد. اویس نه دست‌وپا دارد و نه می‌تواند با شما صحبت کند. بااین‌حال این ربات کارآمد، یکی از بهترین محصولاتی است که تاکنون به صنعت فناوری رباتیک معرفی‌شده است.

اویس یک چمدان بسیار هوشمند است که می‌توان به‌صورت خودکار و با سرعت ۱۰ کیلومتر در ساعت به همراه شما بیاید. این چمدان به دوربین‌هایی با توانایی تشخیص چهره مجهز شده تا به‌راحتی از دزدیده‌شده آن جلوگیری شود.

اویس می‌تواند خود را وزن کند تا نگرانی افرادی که سفر‌های هوایی می‌کنند تا حدود زیادی کاهش بیابد. با استفاده از این ربات شما هیچ‌وقت نگران گم‌شدن چمدان خود نخواهید بود، چون اویس به یک سیستم ردیاب نیز مجهز شده که می‌تواند مکان دقیق خود را به کاربر اعلام کند.


Somnox Sleep Robot

با بهترین ربات‌های جهان آشنا شوید

یک پنجم جمعیت جهان با مشکلات خواب روبرو هستند و بسیاری از این افراد به دارو‌های خواب‌آور پناه می‌برند. دارو‌هایی اعتیادآور که در بلندمدت مشکلات زیادی را برای مصرف‌کنندگان خود به وجود می‌آورد. ربات مخصوص خواب Somnox قصد دارد تا جایگزینی ساده و سالم برای قرص‌های خواب‌آور باشد.

این ربات شکل نفس کشیدن کاربر را با خود هماهنگ می‌کند و می‌تواند از طریق بررسی رفتاری شما، میزان استرس پیش از خواب را کاهش دهد. سیستم‌های آرامش‌بخش و بسیار هوشمند این ربات به کاربر کمک می‌کند که خوابی بهتر و عمیق‌تر را تجربه کند.

Somnox فراتر از یک دستگاه کمک‌کننده، رفتار‌ها و عادات شبانه شما را نیز کنترل و اطلاعات مهم را در خود ذخیره می‌کند. اطلاعاتی که می‌تواند به پزشکان کمک کند تا مشکلات سلامتی مرتبط با خواب شما را بهتر درک کنند.


SpotMini

با بهترین ربات‌های جهان آشنا شوید

شرکت مشهور Boston Dynamics باز هم رباتی طراحی کرده که شباهت زیادی به محصولاتی از آینده دارد. اسپات‌مینی رباتی کوچک و شبیه به سگ است که می‌تواند بدود، بپرد و البته وسایل مختلف را جابجا کند.

این ربات ۳۰ کیلویی به یک باتری کوچک مجهز شده که به ربات اجازه می‌دهد تا زمانی نزدیک به ۹۰ دقیقه را فعالیت کند. بازوی نصب‌شده روی اسپات‌مینی بسیار قدرتمند است که در آینده می‌تواند در فعالیت مختلف خانگی و عملیات‌های نجات به کمک اشخاص بیاید.

اسپات‌مینی در واقع قصد دارد نسخه اولیه‌ای از حیوان‌های خانگی هوشمند باشد که سلامت شخصی و عمومی جامعه را افزایش می‌دهد. هرچند در نگاه اول این ربات شباهت زیادی به ربات‌های جنگی دارد، اما فعلاً در درون این ربات یک کاراکتر آرام و نجات‌دهنده در نظر گرفته‌شده است.


Robomart

با بهترین ربات‌های جهان آشنا شوید

روبومارت یک خودرو رباتیک خودکار است که با هدف دسترسی بهتر به مواد غذایی طراحی‌شده. هرچند هنوز اطلاعات نهایی این ربات مشخص نیست، اما به نظر می‌آید روبومارت بتواند با سرعتی نزدیک به ۳۰ کیلومتر در ساعت، سفارش‌های مختلف مشتری را در اختیار کاربر قرار دهد.

هدف کلی روبومارت این است که با در نظر گرفتن تعداد بالای این ربات در یک شهر هوشمند، سرعت دسترسی به سفارش‌ها افزایش پیدا کند. در اپلیکیشن این ربات امکان مشاهده نزدیک‌ترین روبومارت به شما وجود دارد و سفارش‌ها با سرعتی بسیار بالا در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. به نظر می‌رسد این ربات یا ربات‌هایی شبیه به آن در آینده‌ای نزدیک، جایگزین پیک‌های انسانی شوند.


Sophia

با بهترین ربات‌های جهان آشنا شوید

سوفیا یک ربات هوشمند است که شباهت زیادی به انسان دارد. این ربات که توسط شرکت کره‌ای Hanson Robotics طراحی شده، می‌تواند بیش از ۵۰ حالت مختلف صورت را شبیه‌سازی کند.

سوفیا که به سیستم هوش مصنوعی گوگل مجهز شده، اولین رباتی است که توانسته اقامت رسمی یک کشور را به دست بیاورد. چهره این ربات از روی Audrey Hepburn که یکی محبوب‌ترین هنرپیشه‌های تاریخ به‌حساب می‌آید، طراحی شده تا حسی انسانی‌تر را به کاربران منتقل کند.

البته این طراحی نه چندان مشخص باعث شده تا انتقاداتی از سوفیا صورت بگیرد. کاربران بر این باورند که ربات سوفیا شباهت زیادی به Audrey Hepburn ندارد و تنها برای جلب نظر طرفداران زیاد این هنرپیشه، اخبار موردنظر منتشر شده است.

سوفیا می‌تواند صحبت کند، عکس‌العمل نشان دهد و کاربران را با لطیفه‌های خود بخنداند. علاوه بر این در نظر داشته باشید که با توجه به استفاده از الگوریتم‌های فوق‌العاده پیشرفته گوگل در این ربات، سوفیا با گذر زمان باهوش‌تر خواهد شد و عادات شما را نیز به‌صورتی کامل درک خواهد کرد.


Kuri

با بهترین ربات‌های جهان آشنا شوید

کوری یک ربات همراهی‌کننده انسان است که به بازار ارائه‌شده و امکان سفارش آن وجود دارد. کوری با شما صحبت می‌کند، عکس‌العمل نشان می‌دهد، با سیستم‌های هوشمند خانگی هماهنگ است و در نبود شما از خانه محافظت می‌کند.

در بالای سر کوری یک سنسور تشخیص فشار قرار داده شده که حرکات دست شما را بررسی می‌کند. با کشیدن دست به سر کوری یا به آرامی ضربه زدن به آن، کوری از رفتار شما خوشحال خواهد شد. این ربات حتی مفهوم تنبیه را نیز متوجه می‌شود و ممکن است از رفتار‌های شما بترسد.

دوربین اچ دی و سیستم کنترل پیشرفته این ربات باعث می‌شود تا کوری به‌سرعت شخصیت‌ها و وسایل موجود در خانه را بشناسد تا خطری برای هیچ‌کدام از اعضای خانه به وجود نیاورد. در بین تمامی ربات‌های معرفی‌شده توسط ما، کوری بدون شک بهترین همراه برای انسان است.


AIBO

با بهترین ربات‌های جهان آشنا شوید

آیبو یک ربات طراحی‌شده توسط شرکت سونی است که از سال ۱۹۹۸ به بازار ارائه‌شده. نسخه جدید ربات آیبو در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و به‌سرعت در صدر اخبار رباتیک جهان قرار گرفت.

نسخه جدید آیبو که شباهت زیادی به سگ‌های خانگی دارد به‌عنوان یک همراه دوست‌داشتنی انسان شناخته می‌شود. با داشتن آیبو شما نگهداری از یک سگ باهوش را تجربه خواهید کرد که مراقبت زیادی لازم ندارد.

آیبو دستورات انسان را در سه زبان انگلیسی، اسپانیایی و ژاپنی می‌شناسد و عکس‌العمل‌های صحیح را با تشخیص کلمات اجرا خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=395198

ثبت نظر

-