کل ویروس کرونای روی زمین در نصف این قوطی جا می شود! (عکس)

  • کد خبر : 394946
  • 04 اسفند 1399 - 0:20
کل ویروس کرونای روی زمین در نصف این قوطی جا می شود! (عکس)

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، کل ویروس کرونای روی کره زمین در نیمی از یک قوطی نوشابه جا می شود. این نتیجه را یک ریاضی دان بریتانیایی محاسبه کرده است.

ویروس کرونا تا امروز بیش از ۱۰۹ میلیون نفر در سراسر جهان را آلوده کرده است و قربانیان زیادی نیز به جای گذاشته است. اما این ویروس مرموز، خطرناک و بعضا کشنده بسیار ریز است. اندازه آن ۱۰۰ نانومتر و یا ۱۰۰ میلیاردم متر محاسبه شده است و یعنی اینکه هر ویروس کرونا  هزار برابر از موی سر نازک تر است.

دکتر کیت یتس ، استاد ریاضیات دانشگاه بات انگلیس، این اعداد را خرد کرد و به این نتیجه رسید که اگر هر ذره ویروس کرونا در انبوهی انباشته شود حجمی معادل فقط ۱۶۰ میلی لیتر ایجاد می کند. این را باید بدانید که یک قوطی نوشابه حاوی ۳۳۰ میلی لیتر مایع است.

یتس قبلا کتابی به نام «ریاضیات مرگ و زندگی» نوشته بود که که حول معادلات دمدمی ریاضی به سوالات غیرمعمول متمرکز شده است.

او بنابر یک درخواست اقدام به محاسبه درباره حجم تقریبی کل ویروس کرونای روی کره زمین کرده بود تا این نتیجه به دست بیاید که چه مقدار حجم از این ویروس یک جهان را گرفتار خود کرده است و همانطور که در سطور پیشین ذکر شد این حجم معادل نیمی از یک قوطی نوشابه است.

این ریاضیدان محاسبات خود را با این داده های اطلاعاتی انجام داد: ویروس چه اندازه ای دارد، چه تعداد افراد در کل کره زمین به آن مبتلا شده اند، چه تعداد بار ویروسی در بدن هر فرد مبتلا وجود دارد و هر نکته دیگری که در رابطه با کرونا قابل محاسبه در ریاضیات است.

ویروس کووید۱۹ کاملاً کروی است و قطری بین ۸۰ تا ۱۲۰ نانومتر دارد. او همچنین تخمین زد که حداکثر بار ویروسی که یک فرد می تواند درون بدن خود داشته باشد هزار میلیارد ذره است.

این حجم حداکثری از ویروس کرونا، شش روز پس از آلوده شدن فرد اتفاق می افتد و منحنی زنگوله ای سنتی با دامنه هایی در دو طرف قله ایجاد می کندآن هم در حالی که یک طرف آن کمی کم عمق تر از طرف دیگر است زیرا پاک کردن ویروس از بدن بیش از یک هفته طول می کشد.

سومین بخش از معادله این است که مردم چطور در هر زمانی به این ویروس آلوده می شوند.

دکتر یتس در مقاله ای که در این رابطه برای رسانه The Conversation نوشته توضیح داده که بر اساس داده های وب سایت «اورورلداین دیتا» به طور متوسط هر روز نیم میلیون نفر در سراسر جهان آلوده به ویروس کرونا می شوند.

یتس این احتمال را در نظر گرفت که بسیاری از افراد آلوده به ویروس شامل این آمار نمی شوند چرا که به دلیل «بی علامت بودن» بیماری آنها محرز نشده و یا اینکه تست نداده اند ضمن اینکه در برخی از کشورها تست کرونا به راحتی در دسترس نیست.

با استفاده از مدل آماری و اپیدمیولوژیک ، موسسه سنجش و ارزیابی سلامت تخمین زده است که تعداد واقعی افراد آلوده در روز بیشتر از ۳ میلیون نفر است.

دکتر یتس فرض کرد که این رقم ثابت است و همین به او اجازه می دهد تخمین بزند که چند نفر در چند روز گذشته آلوده شده اند و سپس آن را با مقدار ویروسی که یک فرد به آن آلوده کرده ضرب می کند.

او سپس به این نتیجه رسید: تقریباً در هر زمان تقریباً دو کوینتیلیون(عدد یک با ۱۸ صفر به توان و یا دو میلیارد میلیون) ۹ ذره ویروس در جهان وجود دارد.

به نظر می رسد این یک عدد واقعاً بزرگ است و همینطور هم هست. تقریباً همان تعداد دانه های شن و ماسه در کره زمین وجود دارد.

وی سپس از یک معادله ریاضی ساده استفاده کرد؛ یعنی معادله ۴π r³/۳ که البته این معادله برای همه دانشجویان ریاضی GCSE آشنا است.

بر اساس قطر ۱۰۰ نانومتر (شعاع ۵۰ نانومتر) ، حجم کل یک ذره ویروسی کرونا ویروس ۵۲۳ هزار  نانومتر مکعب است. برای هر دو ذره کوینتیلیون موجود در کره زمین در حال حاضر ، این معادل حجم کل ۱۲۰ میلی لیتر است.

با این حال ، ریاضیدان این واقعیت را محاسبه کرد که وقتی کره ها روی هم قرار می گیرند فضای خالی بین هر جسم وجود دارد.

این معادله برای محاسبه حداکثر چگالی بسته بندی کمتر شناخته شده است (π/۳√۲)   اما نشان داد که ۲۶ درصد از انبوه ذرات ویروس کرونا ویروس هوا است.

حال به بخش پایانی این محاسبه می رسیم. کل ویروس کرونای موجود در جهان فقط ۱۶۰ میلی لیتر اندازه دارد یعنی کمتر از نصف یک قوطی نوشابه.

دکتر یتس تشخیص داد که محاسبات بر اساس چندین فرضیه انجام می شود و احتمالاً تغییرات وجود دارد. و اینکه رقم ۱۶۰ میلی لیتری «به هیچ وجه قطعی نیست».

منبع: dailymail/ مترجم: هیلدا حسینی خواه

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=394946

برچسب ها

ثبت نظر

-