برادرانی از مادران متفاوت! (+تصاویر)

  • کد خبر : 394918
  • 04 اسفند 1399 - 0:04
برادرانی از مادران متفاوت! (+تصاویر)

به گزارش جام جم آنلاین، درحالی‌که آئودی می‌گوید E-Tron GT طراحی منحصربه‌فرد و احساس شاسی خاص خود را دارد، نمی‌توان این واقعیت را کتمان کرد که این دومین سوپرسدان الکتریکی آلمانی است.

درواقع، پورشه تایکان نه‌تنها پیش‌قراول این میدان بود بلکه به‌عنوان پایه و اساسی برای E-Tron GT هم عمل کرده است؛ اما با توجه به این موضوع، این دو ماشین چقدر می‌توانند از هم متفاوت باشند؟ آیا خریداران باید بجای پورشه، آئودی را بخرند یا این دو اساساً یک خودرو با بدنه‌های متفاوت هستند؟ در این مطلب سعی داریم به این سؤالات پاسخ دهیم.


برادرانی از مادران متفاوت! (+تصاویر)

ظاهر و اندازه

همان‌طور که انتظار می‌رفت، فاصلهٔ محوری آئودی E-Tron GT و پورشه تایکان یکسان و برابر با ۲.۹ متر است. تایکان اما با ۴.۹۶ متر طول، در مقایسه با آئودی ۴.۹۹ متری کمی کوتاه‌تر است. عرض دو خودرو نیز با ۱.۹۶ متر تقریباً باهم برابر است.

در ارتفاع هرچند پورشه با ۱.۳۸ متر کمی کوتاه‌تر است اما اختلاف دو خودرو بسیار جزئی و در حد ۳ سانتی‌متر است.

از لحاظ فضای بار، تایکان با صندوق‌عقب ۳۶۵ لیتری در پس آئودی با صندوق ۴۰۵ لیتری قرار می‌گیرد اما طولی نمی‌کشد که دوباره به شباهت‌ها می‌رسیم زیرا صندوق بار جلو در هردو خودرو ۸۱ لیتر حجم دارد. بااین‌حال در طراحی بیرونی خودروها تفاوت‌هایی دیده می‌شود.

در اینجا دو ماشین کاملاً متفاوت به نظر می‌رسند و تایکان با ضریب درگ ۰.۲۲، آئرودینامیک‌تر از آئودی با ۰.۲۴ است. تایکان در ظاهر عناصر صلی کانسپت Mission-E را حفظ کرده درحالی‌که آئودی در E-Tron GT چراغ‌های آشنای خود را به همراه جلوپنجرهٔ جدید و گلگیرهای برجسته‌تر ارائه کرده است؛ بنابراین بعید به نظر می‌رسد که این دو سدان الکتریکی هم‌خانواده باهم اشتباه گرفته شوند.

برادرانی از مادران متفاوت! (+تصاویر)

برادرانی از مادران متفاوت! (+تصاویر)

داخل

با نگاهی به تصاویر داخلی دو خودرو می‌توان متوجه شد که تیم‌های طراحی تمام تلاش خود را کرده‌اند تا این دو سدان الکتریکی را از هم متمایز کنند.

E-Tron GT بازگشتی قابل‌ستایش به دکمه‌های فیزیکی برای عملکردهای معمولی مثل کنترل سیستم تهویه داشته است درحالی‌که تایکان از رابطه‌های لمسی پرزرق‌وبرق اما کمتر کاربردی استفاده کرده است.

هرچند E-Tron GT به‌عنوان خودرویی چهارنفره معرفی شده اما به‌صورت استاندارد به صندلی میانی پنجم در عقب هم مجهز است درحالی‌که تایکان به‌صورت استاندارد با چهار صندلی ارائه می‌شود و صندلی پنجم عقب برای آن قابل سفارش است.

ازجملهٔ دیگر تفاوت‌های داخلی قابل‌توجه میان این دو خودرو هم می‌توان به صفحه‌نمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی آئودی که به سمت راننده زاویه دارد و وجود نمایشگر سرنشین جلو در تایکان اشاره کرد.

برادرانی از مادران متفاوت! (+تصاویر)

برادرانی از مادران متفاوت! (+تصاویر)

زیر پوست

هرچند بدون شک آئودی وقت زیادی را صرف تنظیم دقیق سیستم تعلیق و فرمان E-Tron GT کرده تا احساس متفاوتی با تایکان داشته باشد اما اصول اولیهٔ آن همان است.

هردو خودرو به سیستم تعلیق بادی سه محفظه‌ای مجهز هستند و به نظر می‌رسد چیزی که پورشه آن‌را سیستم مدیریت فعال تعلیق پورشه می‌نامد، در آئودی تحت عنوان کمک‌فنرهای تطبیقی ارائه شده است.

این سیستم در نسخهٔ RS به‌صورت استاندارد وجود دارد اما برای نسخهٔ معمولی قابل سفارش خواهد بود.

از لحاظ پرفورمنس، هردو خودرو از ترکیب دو موتورهٔ یکسانی سود می‌برند. البته به‌تازگی نسخهٔ تک موتور و محرک عقب تایکان هم ارائه شده اما برای اینکه خودروها باهم هماهنگ باشند، در اینجا نسخه‌های دو موتوره را باهم مقایسه می‌کنیم.

نسخه‌های توربو و توربو S تایکان هردو ۶۲۵ اسب بخار قدرت دارند اما در حالت اووربوست، خروجی موتورها در توربو به ۶۸۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور و در توربو S به ۷۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۵۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسد.

از سوی دیگر، E-Tron GT در نسخهٔ پایه ۴۷۶ اسب بخار و در نسخهٔ RS نزدیک به ۶۰۰ اسب بخار قدرت دارد که این عدد در حالت اووربوست برای مدت کوتاه ۲.۵ ثانیه می‌تواند به ۶۴۶ اسب بخار قدرت و ۸۳۰ نیوتن متر گشتاور برسد.

تایکان توربو با کمک لانچ کنترل ظرف ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که توربو S این کار را ظرف تنها ۲.۶ ثانیه انجام می‌دهد.

نسخهٔ پایهٔ E-Tron GT اما برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت به ۳.۹ ثانیه زمان نیاز دارد و نسخهٔ RS با استفاده از حالت اووربوست ظرف ۳.۱ ثانیه به این سرعت می‌رسد.

برادرانی از مادران متفاوت! (+تصاویر)

برادرانی از مادران متفاوت! (+تصاویر)

حداکثر سرعت تایکان در هردو نسخهٔ توربو و توربو S برابر با ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت است اما E-Tron GT در نسخهٔ پایه می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۴۵ کیلومتر بر ساعت برسد و در نسخهٔ RS حداکثر سرعت آن روی ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است؛ اما علیرغم برتری پورشه در پرفورمنس، قوای محرکهٔ تایکان و E-Tron GT تقریباً یکسان است.

به‌عنوان‌مثال، هردو خودرو از معماری ۸۰۰ ولت مشابهی برخوردارند که امکان شارژ با شارژرهای سریع ۲۷۰ کیلوواتی را فراهم می‌کند. طبق اعلام EPA، بُرد تایکان در نسخهٔ توربو S با هر بار شارژ کامل ۳۱۰ کیلومتر و در توربو ۳۲۳ کیلومتر است.

آئودی نیز بر اساس چرخهٔ آزمایشی تقریبی EPA، بُرد E-Tron GT را در نسخهٔ پایه ۳۸۳ کیلومتر و در نسخهٔ RS حدود ۳۷۳ کیلومتر برآورد کرده است.

خب با توجه به مواردی که بیان شد، نظر شما چیست؟ آیا طراحی بیرونی و چیدمانی داخلی متفاوت کافی است تا آئودی E-Tron GT را خودرویی متفاوت بدانیم؟ آیا اصلاحاتی که زیر پوست E-Tron GT انجام گرفته اقدام مثبتی هستند یا بهتر بود آئودی صرفاً پوستهٔ تایکان را تغییر دهد؟

برادرانی از مادران متفاوت! (+تصاویر)


منبع: پدال

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=394918

برچسب ها

ثبت نظر

-