با این راهکارها برنج شفته شده را نجات دهید

  • کد خبر : 394860
  • 25 فروردین 1400 - 10:36
با این راهکارها برنج شفته شده را نجات دهید

گاهی ممکن است زمانی که میخواهیم همه چیز خیلی عالی پیش برود، همه چیز برعکس اتفاق بیفتد. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دقیقا وعده‌ای که مهمان دارید، برنجتان بسیار نرم و یا به اصطلاح شفته شده باشد. در این مواقع اگر زمان کافی داشته باشید می‌توانید سریعا به درست کردن برنج جدید مشغول شوید و یا با آن برنج شفته یک غذای جدید مانند(کبه عربی، سوپ، آش، شیربرنج، کوکو و …) درست کنید. اما وقتی مهمان داشته باشید و وقت کافی برای درست کردن برنج دیگری نداشته باشید، حتما حسابی از این که برنجتان شفته شده ناراحت و کلافه خواهید شد.

همین‌جا بگوییم متاسفانه وقتی برنج زیادی پخته شود، دیگر نمی‌توان آن را به حالت قبل برگرداند، اما می‌توان با راهکار‌هایی باعث شد ظاهر برنج بهتر و دان‌تر دیده شود. در ادامه ۱۰ راهکار که در وب‌سایت دلبرانه در جهت بهبود برنج شفته شده آمده است را خواهید خواند تا شاید در مواقع ضروری به کارتان بیاید.

۱. برنج را زیادی هم نزنید

یادتان باشد اولین نکته این است که از هول این که ببینید برنج چقدر شفته و نرم شده شروع نکنید که به کفگیر زدن به برنج و هم زدنش چرا که این کار بدتر دانه‌های پلو را خرد کرده و باعث خمیر‌تر شده برنج می‌شود.

۲. برنج را آبکش کنید و روی آب سرد بریزید

اگر برنج هنوز آب دارد، ولی نرم شده (حالا چه برنج کته، چه برنج آبکش) سریع آن را درون آبکش خالی کرده و آن را با آب سرد یا بهتر بگوییم آب یخ شست و شو دهید. این کار باعث می‌شود لعاب اضافه برنج خارج شود ضمنا آب سرد باعث میشود برنج نرم‌تر از این نشود.

رازهای خانه‌داری؛ برنج شفته رو چکار کنم؟

۳. ته دیگ بیاندازید

اگر برنج شفته شده حتما ته آن ته دیگ بیاندازید (مثلا از ته دیگ نان یا سیب زمینی استفاده کنید) تلاش کنید یک ته دیگ درجه یک درست کنید. به این صورت اگر کسی مقدار کمتری برنج (به خاطر نرم و خمیری بودن آن) خورد می‌تواند کنار غذا از ته دیگ استفاده کند. به علاوه یک ته دیگ طلایی جذاب نظر مهمان‌ها را از نرم شدن برنج کمی پرت می‌کند.

۴. به برنج روغن بدهید

شاید شما برای سلامتی و رژیمی بودن برنج معمولا به آن روغن اضافه نکنید، اما وقتی برنج شفته می‌شود لازم است حتما به برنج روغن یا کره اضافه کنید آن هم روغن داغ داغ، چرا که روغن باعث می‌شود دانه‌های برنج از هم جدا شوند و دان‌تر دیده شوند، این کار وقتی برنج نرم شده به بهبود ظاهر پلو شما کمک زیادی می‌کند پس حتما این کار را انجام دهید. حتی اگر برنجتان نسبت به معمول کمی چرب‌تر باشد. اما حواستان باشد هنگام داغ کردن روغن آن را نسوزانید، چون وقتی به برنج اضافه کنید بوی بدی ایجاد خواهد کرد.

رازهای خانه‌داری؛ برنج شفته رو چکار کنم؟

۵. به برنج به هیچ عنوان آب اضافه نکنید

بعضی‌ها عادت دارند وقتی پلو را بار گذاشتند کمی آب (معمولا نصف استکان) آب به کناره آن اضافه میکنند تا برنج بخار کند و دم بکشد. این کار را وقتی برنجتان شفته شده به هیچ عنوان انجام ندهید. چرا که ما الان باید همه تلاشمان را بکنیم آب اضافه برنج تخلیه شود تا خمیرتر نشود نه این که به آن آب هم اضافه کنیم!

۶. در قابلمه را باز بگذارید

بله میدانم شما عادت داشتید برای پختن پلو در قابلمه را کیپ کنید یا حتی از دم کنی استفاده کنید تا برنج حسابی بخار بیافتد، اما حالا باید برعکس این کار را انجام دهید. دقت کنید وقتی برنج بخار بیافتد و در قابلمه بسته باشد، بخار آب به صورت قطره‌های آب به داخل پلو شما برمی‌گردد و باعث می‌شود نرم و نرم‌تر شود. پس در قابلمه را باز یا نیمه باز بگذارید تا آبش تا قطره آخر تبخیر شود. نگران پخته شدن برنج نباشید، چون همین حالا هم برنج شما زیادی پخته شده!

>>>بیشتر بخوانید:

۱۰ ترفند برای این که استاد آشپزی شوید!

۷. از دم کنی استفاده نکنید

همانطور که در بالا گفتیم استفاده از دم کنی برای بخار افتادن به برنج است، ولی حالا که ما می‌خواهیم آب برنج تبخیر شود بهتر است نه تنها از دم کنی استفاده نکنیم بلکه در قابلمه را هم نبنیدیم و بگذاریم آبش کاملا تبخیر شود.

رازهای خانه‌داری؛ برنج شفته رو چکار کنم؟

۸. شعله را بیشتر کنید

بیشتر کردن شعله باعث می‌شود آب اضافی موجود در برنج تبخیر شود و کمی خشک‌تر شود و ظاهر شفته اش بهبود یابد. اما دقت کنید این کار باعث سوختن و جزقاله شدن برنج نشود. اینطوری شما یک برنج شفته با بوی سوختگی خواهید داشت و مشکلتان دو برابر خواهد شد.

۹. وقتی برنج آماده شد زیرش را خاموش کنید و اجازه دهید کمی سرد شود

منظورم این نیست که برنج را سرد و یخ سرو کنید بلکه همین که چند لحظه اجازه دهید بخار برنج خارج شود کافی است اینطوری کمی از از حالت نرمی در می‌آید.

۱۰. برنج را قالبی سرو کنید

همانطور که میدانید برای سرو قالبی برنج لازم است کمی برنج نرم‌تر برداشته شود پس میتوانید به این بهانه که میخواستید برنج را در قالب‌های آماده (قالب‌های گرد، قلب ف گل و …) سرو کنید اجازه داده اید کمی نرم‌تر شود.

رازهای خانه‌داری؛ برنج شفته رو چکار کنم؟

اگر شما هم تجربه‌ای در نجات دادن برنج شفته شده دارید، با ما به اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=394860

ثبت نظر

-