نامه سرگشاده استیو جابز به تیم کوک از آن دنیا!

  • کد خبر : 394804
  • 03 اسفند 1399 - 19:37
نامه سرگشاده استیو جابز به تیم کوک از آن دنیا!

وب‌سایت یک پزشک – علیرضا مجیدی:

تیم عزیز

زمان به سرعت در حال سپری شدن است و وضعیت وای فای اینجا اصلا خوب نیست؛ بنابراین زیاد وقتت را نمی‌گیرم و می‌روم سراغ اصل مطلب تا با هم ببینیم با شرکتمان چه کرده‌ای.

اول باید تشکر کنم که اپل را تبدیل به یک شرکت یک تریلیون دلاری کرده‌ای. سرمایه‌گذاران از این بابت بسیار خوشنود هستند. گرچه خودمانیم، تا قبل از درگذشتم، شرکت را خودم در چنین مسیری انداخته بودم. اما بگذریم!

اما از اینکه بگذریم، می‌خواهم از تو بپرسم که واقعا نهایت کاری که با داشتن این همه سرمایه و نیروی خلاق، می‌توانی انجام بدهی، همین است؟

وای! دارم تند می‌روم. بگذار کمی آرام بگیرم و نفس عمیق بکشم …

ببین تیم! نمی‌خواهم همه چیز را به گردن تو بیندازم. پس اینجا توصیه‌ها و نصیحت‌هایی به تو می‌کنم تا با انجام آن بتوانی اپل را دوباره به عظمت قبلی‌اش برگردانی.

۱-در فناوری‌های نو سرمایه‌گذاری کن

با این همه پول چه کردی؟! اگر من درنگذشته بودم، مبلغ زیادی را صرف سرمایه‌گذاری در فناوری نو یا خرید هر فناوری‌ای می‌کردم که آینده دنیا را می‌سازند.

اما تو با قلب ویرانه من چه کردی؟!

گذاشتی که این ایلان ماسک بیاید و با کارهایش اپل را مثل IBM، یک شرکت فرسوده و کند بنمایاند.

۲- به گوگل حمله کن و به خاک سیاه بنشانش!

گوگل همیشه مایه عذاب ما بوده و هست. اصلا نمی‌توانم فراموش کنم که آن‌ها به مدل تجاری اصلی ما با اندروید حمله کردند.

ولی اصلا خودت را نباز! گوگل ضعیف است، آن‌ها قادر به خلاقیت در پول درآوردن نیستند و هنوز هم عمده پولشان را از آگهی‌های آنلاین درمی‌آورند. همین پول را هم در مواردی با نقض حریم خصوصی کاربران خود کاسب می‌شوند. تو می‌توانی خیلی راحت، با ساختن یک اپلیکیشن اختصاصی جستجوی اینترنتی برای iOS و مک، درآمد آن‌ها را نصف کنی. فقط چند میلیارد دلار خرج کن و ببین که چطوری کابوس گوگل را پایان خواهی داد.

۳- آی‌پد را تبدیل به قاتل پی سی کن

قرار بود که آی‌پد مهم‌ترین ابزار انتقام‌گیری ما زا مایکروسافت باشد و تجارت آن‌ها را تهدید کند. زحمت کشیده‌ای و آی‌پد پروی بزرگ را درست کرده‌ای، اما وقتی که این آی‌پد پرو از ماوس پشتیبانی نمی‌کند، چطور می‌خواهد با پی‌سی‌ها مبارزه کند.

درست است که پشتیبانی از ماوس آی‌پد پرو، فروش مک خودمان را هم پایین می‌آورد، اما این فقط یک امر داخلی است. مگر یادت رفته زمانی همین مک خودش لیزا را از دور خارج کرده بود؟!

اگر نجبنی، فرصت از دست می‌رود.

متن کامل نامه جدید سرگشاده جدید استیو جابز از منزلگاه اخروی‌اش به تیم کوک!

۴- تو را خدا هوای مهندس‌های برنامه‌نویس و طراح ما را داشته باش و دفتر‌های کار خصوصی و دنج به آن‌ها بده

ببین تیم! قبول دارم که تو اول در کار فناوری‌های سطح بالا بوده‌ای. اما عمده کار تو در زمینه فروش و بازاریابی بوده. در کار‌هایی که تو می‌کنی گفتگو‌های طولانی و مکرر و اجتماعی شدن، خیلی مهم هستند.

اما تو هیچ وقت نشده که چیزی طراحی کرده باشی و کدی نوشته باشی و بنابراین متوجه نیستی که حواس‌پرتی و سر و صدا چقدر به کار برنامه‌نویس‌ها و طراح‌های ما صدمه می‌زند. آن‌ها را به دفاتر خصوصی خودشان برگردان.

۵- محصول‌های تکراری را با سر و صدای زیاد معرفی نکن

تیم! تو مرتب وارد تجارت‌های جانبی می‌شوی و محصولاتی معرفی کنی که پیش از این همتای آن‌ها یا اصلا بهتر و جا افتاده‌تر از آن‌ها را شرکت‌های خیلی معتبری عرضه کرده بودند.

مثلا وارد حوزه کارت اعتباری می‌شوی یا ایربادی درست می‌کنی که برتری خاصی ندارد. من اسم این کارهایت را «منم می‌تونم» یا me-too می‌گذارم.

این سرویس خبری نیوز پلاس را معرفی کردی و هیجان زده شدیم و بعد دیدیم که نه بابا! اصلا خبری از پردازش خبری در آن نیست و تو عملا مقاله‌فروش رسانه‌های دیگر شده‌ای و نه رسانه‌ساز. این که نشد کار انقلابی!

بعدش آمدی و اسپیلبرگ بزرگ را به همایش آوردی و سرویس تلویزیونی معرفی کردی که همچین چیز خاصی نبود.

همایش باید مثل همایش سال ۲۰۰۷ من باشد و نفس در سینه حبس کند. نه اینکه حتی طرفدار‌های ما زور بزنند تا یک برتری خاص در سرویس‌های «منم می‌تونم» تو پیدا کنند.

۶-دست از خودپسندی بردار و در باد ستایش فن‌های هنوز وفادار نخواب

بله! من هم زمانی را به یاد می‌آورم که صف‌های طولانی جلوی در فروشگاه‌های ما برپا می‌شد و مردم می‌خواستند که نخستین خریداران محصولات ما باشند. البته ما هنوز هواداران متعصب زیادی داریم که در هر حال ستایشمان می‌کنند و به ما وفادارند.

اما تو نباید برآورد اشتباهی در مورد وضعیت ما داشته باشی و تا وقتی که دوباره نتوانی محصولات متفاوت و انقلابی تولید کنی، فخر نفروش!

۷- مک‌ها را سریع‌تر، بهتر و ارزان‌تر کن و این کار را سریع انجام بده

چرا دستی به سر و گوش مک نمی‌کشی. سالهاست که یک طراحی نو برای آن‌ها نداده‌ای. آخر تو باید پاسخ قطعی در برابر سرفیس مایکروسافت داشته باشی.

تیم! تلاش کن که دوباره مایکروسافت را همان مایکروسافت ذلیل قبلی کنی!

متن کامل نامه جدید سرگشاده جدید استیو جابز از منزلگاه اخروی‌اش به تیم کوک!

۸- فقط به آسیا نچسب و زنجیره‌های تامین قطعه و مونتاژ خارج آسیا درست کن

چین تا حالا برای ما بسیار خوب بوده، هم مونتاژکار ارزانی بوده و هم بازار مصرف عالی. اما باید به خاطر داشته باشی که در فاصله کمی از همین کارخانه‌های فاکسکان، چینی‌ها تسلیحات هسته‌ای هم می‌سازند و یک تغییر سیاست خارجی می‌تواند همه معادلات را برهم بزند.

از خواب بیدار شو و نگاهی به کره جغرافیایی بنداز و جا‌های دیگر هم به عنوان جانشین در نظر بگیر.

۹- قبل از اینکه کسی گند و باگ نرم‌افزارهایمان را درآورد، خودت آستین بالا بزن

باورم نمی‌شود که ده سال گذشته و تو هنوز فکری به حال آی‌تونز نکرده‌ای. حفره امنیتی فیس‌تایم دیگر چه بود؟ باورم نمی‌شود که موارد ناپایداری برای سیستم عامل ما گزارش شده.

۱۰- تغییرات مدیریتی اساسی اعمال کن

یکی از این تغییرات می‌تواند این باشد که خودت کنار بکشی!

سعادت جاودانی ارزانی تو باد

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=394804

ثبت نظر

-