طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای؛ یلدایی متفاوت، اما شیرین

  • کد خبر : 394753
  • 03 اسفند 1399 - 18:36
طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای؛ یلدایی متفاوت، اما شیرین
 اگر به‌دنبال پخت یک شیرینی اصیل ایرانی اما ساده هستید، شیرینی پنجره‌ای یکی از بهترین انتخاب‌هاست. این شیرینی که با نام خاتون پنجره هم شناخته می‌شود، طعم شیرین ملایم، بافت ترد و طرز پخت ساده‌ای دارد. شیرینی خوش طعم پنجره‌ای اغلب در ایام عید و شب یلدا تهیه و سرو می‌شود. حالا که امسال برای سلامتی خود و تمام عزیزانمان، نمی‌توانیم شب یلدا را در کنار فامیل جشن بگیریم، بهتر است با درست کردن خوراکی‌های ساده این شب را برای خودمان جشن بگیریم.

قالب‌های شیرینی پنجره‌ای در طرح‌های متنوع و زیبایی ساخته شده‌اند که به‌راحتی آن‌ها را می‌توانید از مغازه لوازم قنادی خریداری کنید. در این مطلب طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای را گفته‌ایم؛ برای آموزش تهیه و تزیین شیرینی خاتون با ما همراه باشید.

مواد لازم

  • ۱ پیمانه آرد سفید
  • ½ پیمانه نشاسته
  • ۱ پیمانه شیر
  • ۲ قاشق غذاخوری گلاب
  • ۳ عدد تخم‌مرغ
  • ۱ قاشق غذاخوری زعفران (آب شده)
  • ½ قاشق چای‌خوری وانیل
  • پودر قند به مقدار لازم
  • روغن به مقدار لازم
  • پودر هل: به دلخواه

طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای از شیرینی‌های اصیل ایرانی

طرز تهیه

همان‌طور که گفته شد این شیرینی طرز تهیه آسانی دارد. پخت شیرینی خاتون به مهارت بالا یا تجهیزات خاصی نیاز ندارد و در کم‌ترین زمان آماده می‌شود. در طول پخت شیرینی پنجره‌ای به‌دلیل داغ بودن روغن دقت کنید دست‌تان نسوزد.

>>>بیشتر بخوانید:

طرز تهیه شیرینی کشمشی

۱. تهیه مواد شیرینی پنجره‌ای

ابتدا نشاسته، شیر و گلاب را در ظرف ریخته و با همزن به خوبی مخلوط کنید. سپس تخم‌مرغ را اضافه کنید و در حالی که هم می‌زنید، وانیل را به مخلوط اضافه کنید. حالا آرد (آرد الک شده) را به آرامی در ظرف ریخته و همزمان با همزن به خوبی هم بزنید تا یکدست شود.

آنقدر به هم زدن این مواد با هم ادامه دهید تا مایه شیرینی کاملا یکدست و صاف شود.

طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای از شیرینی‌های اصیل ایرانی

زمانی که مخلوط یا همان مایه کیک آماده شده را از صافی رد کنید، گلوله‌ها و ناخالصی مواد شیرینی پنجره‌ای گرفته می‌شود. در آخر روی ظرف سلفون کشیده یا درب آن را بگذارید و مایه را نیم ساعت در یخچال قرار دهید. در این مدت خمیر شیرینی ور خواهد آمد. حالا دوباره مواد را با همزن هم بزنید. در آخر مایه تهیه شده باید مانند تصویر زیر باشد (نه سفت و نه شل).

طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای از شیرینی‌های اصیل ایرانی

۲. سرخ کردن شیرینی‌ها

به مقدار لازم درون ماهیتابه روغن ریخته و آن را روی اجاق گاز با شعله متوسط (حرارت زیاد باعث سوختن روغن و شیرینی‌ها می‌شود) قرار دهید. شما باید اجازه دهید روغن به طور کامل داغ شود. قبل از سرخ کردن شیرینی‌ها، ابتدا چند ثانیه قالب شیرینی را در روغن قرار دهید تا قالب داغ شود. به این ترتیب خمیر بهتر به قالب خواهد چسبید. البته دقت کنید که قالب خیلی داغ نشود، چراکه باعث سوختن شیرینی خواهد شد. از طرفی داغ نبودن قالب باعث می‌شود خمیر به قالب نچسبد.

طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای از شیرینی‌های اصیل ایرانی

اکنون قالب داغ شده را در مایه شیرینی فرو ببرید. البته دقت کنید مواد نباید از لبه‌های قالب بالا بیاید، زیرا از قالب جدا نشده و شیرینی خراب خواهد شد. وقتی قالب کاملا به مایه شیرینی آغشته سد، قالب را در ماهیتابه گذاشته و به طرفین تکان دهید تا خمیر از قالب جدا شود. بعد از اینکه رنگ شیرینی پنجره ای‌ها کمی طلایی شد، با استفاده از کفگیر شیرینی‌ها را به آرامی در بیاورید و روی توری یا دستمال قرار دهید تا روغن اضافی آ‌ن‌ها گرفته شود.

طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای از شیرینی‌های اصیل ایرانی

۳. طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای و سرو آن

آموزش گفته شده را به همین ترتیب ادامه دهید تا همه شیرینی پنجره ای‌ها سرخ و آماده شوند. در آخرین قدم از طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای نوبت به تزیین شیرینی‌ها می‌رسد. شیرینی‌های آماده شده را برای سرو در ظرف موردنظرتان بچینید. شما می‌توانید برای تزیین آن‌ها به مقدار لازم روی شیرینی‌ها پودر قند و پودر هل بریزید.

نکات طلایی در خوشمزه شدن شیرینی پنجره‌ای

برای آن که طعم شیرینی بسیار بهتر باشد، بد نیست به نکات زیر توجه کنید.

  • به‌دلیل خاصیت ته نشینی نشاسته در حین سرخ کردن، قبل از قرار دادن قالب در ظرف، مایه را هم بزنید.
  • به دو علت مایه به قالب چسبیده نمی‌شود؛ ممکن است روغن داغ نبوده و دلیل دیگر داغ بودن بیش از حد قالب است.
  • هنگامی که قالب را درون روغن قرار می‌دهید، باید قالب کاملا درون روغن فرو برود تا مایه راحت جدا شود.
  • قبل از اینکه قالب را در مایه بگذارید، ابتدا هر بار ۳ ثانیه قالب را در روغن قرار دهید تا داغ شود.

با طرز تهیه شیرینی پنجره‌ای گفته شده به آسانی این شیرینی خوشمزه را درست کرده و کام‌تان را شیرین کنید. اگر شما هم نکته دیگری برای پخت بهتر و طعم ایده‌آل این شیرینی بلد هستید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=394753

ثبت نظر

-