۲۴ ویژگی بی‌فایده و فراموش شده در خودرو‌های امروزی!

  • کد خبر : 394613
  • 03 اسفند 1399 - 14:06
۲۴ ویژگی بی‌فایده و فراموش شده در خودرو‌های امروزی!

برترین ها – امین نقی زاده: هنگامی که شما قصد خرید یک خودروی جدید دارید؛ انتخاب‌های زیادی پیش‌روی شما قرار داشته و باید به مقایسه قیمت‌ها، تولیدکنندگان خودرو و خدمات خودروی مورد نظر خود توجه کنید. همچنین برای رسیدن به یک انتخاب رضایت‌بخش، شما باید به خواندن نقدها و بررسی‌های خودروهای مختلف و… بپردازید.

اما نکته قابل توجه این است که امروزه خریداران خودرو علاوه‌بر مشخصات فنی خودروهای موجود در بازار، به امکانات آنها نیز توجه می‌کنند. آنها بعد از انتخاب یک خودروی زیبا و توانا به آپشن‌های موجود در کابینِ خودروی مورد نظر توجه داشته و وجود امکاناتی نظیره؛ سیستم تهویه مطبوع، شیشه‌های برقی، چراغ‌های اتوماتیک، گرمکن صندلی و… در تصمیم‌گیری نهایی خریداران خودرو تاثیر گذار است.

اما به دلیل استفاده مداوم ما از خودروها؛ همواره آپشن‌های موجود در محصولات متنوع کمپانی‌ها در حال رشد و توسعه هستند. حال سوال این است که آیا ما از تمام آپشن‌های موجود در خودروها استفاده می‌کنیم؟ برای پاسخگویی به این سوال مهم باید رفتار رانندگان مختلف در طول رانندگی را مورد مطالعه قرار داد و شما با انجام این عمل به نتایج جالبی خواهید رسید! ولی نیازی به تلاش شما نیست؛ چون ما این کار را انجام داده و متوجه شدیم که رانندگان امروزی ۲۴ ویژگی موجود در خودروها را از یاد برده و کمتر از آنها استفاده می‌کنند. حالا برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های مذکور باید با برترین‌ها همراه شوید!

سیستم Start-Stop

از این آپشن زمانی استفاده می‌شود که خودروی شما مدت زمان زیادی توقف کرده و حرکت نمی‌کند. در واقع شما با استفاده از Start-Stop مصرف سوخت خودروی خود را کاهش داده و به محیط زیست کمک می‌کنید! این ویژگی برروی کاغذ بسیار فوق‌العاده و عالی بوده و کمک فراوانی به شما خواهد کرد؛ اما واقعیت چیزِ دیگری است! درصد صرفه‌جویی سوخت با استفاده از سیستم Start-Stop بسیار ناچیز بوده و علاوه بر این، به پیشرانه خودرو آسیب زده و باعث می‌شود که موتور به خوبی گرم نشود! بنابراین رانندگان خودروهای مدرن از سیستم Start-Stop کمتر استفاده کرده و آن را فراموش می‌کنند.

سنسور باران شیشه جلو

از برف‌پاکن‌ها برای پاک کردن شیشه خودرو در هنگام بارش برف و باران استفاده می‌شود. با نگاهی به برف‌پاکن‌ها می‌توان فهمید که عملکرد آنها بسیار ساده و البته حیاتی است. اما آیا برف‌پاکن‌های اتوماتیک که به واسطه سنسور باران فعال شده و عمل پاک کردن شیشه خودرو را انجام می‌دهند؛ خاصیت و کارایی مناسبی دارند؟ در پاسخ باید گفت که سنسور باران و برف‌پاک‌های اتوماتیک خیلی قابل اعتماد نیستند. به عنوان مثال در هنگام بارش‌های شدید باران و برف، بسیار کُند عمل کرده و یا در روزهای آفتابی به یکباره فعال شده و به تمیزکردن شیشه می‌پردازد!

این سنسورها هنگام یخ‌زدگی و در شرایطی که هوا غبارآلود است؛ عملکرد ضعیفی داشته و به همین دلیل است که رانندگان ترجیه می‌دهند که به شکل دستی کنترل برف پاکن‌های خودرو را در دست بگیرند. بنابراین رانندگان حق دارند که سنسور باران را فراموش کنند!

کروز کنترل

لطفا به حرف‌های ما توجه کنید! می‌دانیم که کروز کنترل یک ویژگی خوب و بسیار مفید بوده و اکثر رانندگان از آن استفاده می‌کنند. اما همیشه این گونه نیست و برخی از رانندگان به هیچ عنوان به سراغ کروزکنترل نمی‌روند. در واقع بسیاری از آنها نمی‌دانند که چگونه باید از کروزکنترل استفاده کنند! برخی دیگر به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن رانندگان دیگر از خیر کروزکنترل گذشته و کمتر از آن استفاده کرده و ترجیح می‌دهند که کنترل سرعت خودرو در اختیار خودشان باشد. واقعیت این است که بسیاری از مردم از اینکه در هنگام استفاده از کروزکنترل توان کنترل سرعت خودرو را ندارند؛ احساس نگرانی کرده و به همین خاطر آن را کنار گذاشته و سعی می‌کنند که وجود چنین آپشنی در خودروی خود را نادیده بگیرند!

سیستم ناوبری

وارد شدن به مناطق جدیدِ شهری و ورود به شهرهایی که با خیابان‌های آنها آشنا نیستید؛ ترسناک و دلهره‌آور است. اما خوشبختانه ما در جهانی زندگی می‌کنیم که به لطف ماهواره‌های GPS و سیستم ناوبری خودروها می‌توانیم به راحتی مسیر مورد نظر خود را طی کرده و به مقصد نهایی برسیم. ولی اغلب خودروهای امروزی فاقد سیستم ناوبری هستند و یا برای بروز نگاه داشتنِ سیستم‌های مذکور در خودروهای امروزی باید هر ماه مبالغی را به شرکت‌های مختلف پرداخت کرد. بنابراین اکثر رانندگان از سیستم ناوبری خودروی خود استفاده نکرده و ترجیح می‌دهند که از اپلیکشین‌هایی مانند گوگل‌مپ و ویز استفاده کنند. این اپلیکیشن‌ها رایگان بوده و به طور منظم بروزرسانی می‌شوند. در این برنامه‌ها دوربین‌های ترافیکی، تصادفات و… نشان داده شده و همین عوامل باعث می‌شود که از سیستم ناوبری خودروهای مختلف استفاده نشده و رانندگان آنها را فراموش کنند.

تیپ‌ترونیک

۲۴ ویژگی بی‌فایده و فراموش شده در خودرو‌های امروزی!

تیپ‌ترونیک قابلیتی است که در خودروهای اتوماتیک به راننده اجازه می‌دهد که به شکل دستی کنترل دنده‌ها را در اختیار گرفته و آنها را کم یا زیاد کند. این قابلیت بیشتر جنبه فنی دارد؛ اما اغلب کمپانی‌های خودروسازی جهان از این ویژگی به عنوان آپشن نام برده و بابت وجود آن از مشتریانشان مبالغ بیشتری دریافت می‌کنند. تیپ ترونیک در ابتدا بسیار جذاب و سرگرم کننده به نظر رسیده و شما گمان می‌کنید که یک راننده فرمول یک هستید. اما این ویژگی خیلی زود جذابیت خود را از دست می‌دهد. در واقع کسی که خودروی اتوماتیک خریداری کرده است؛ قطعا گیربکس اتوماتیک برایش از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و اگر این چنین نبود، حتما یک خودروی دنده دستی خریداری می‌کرد. بنابراین امروزه از این ویژگی استفاده زیادی نشده و به جرات می ‌توان گفت که اکثر رانندگان سیستم تیپ‌ترونیک را فراموش کرده و از آن استفاده نمی‌کنند!

پدال شیفتر

پدال شیفتر هم عملکردی نزدیک به سیستم تیپترونیک داشته و در خودروهای اتوماتیک از آن برای کنترل دنده‌ها استفاده می‌شود. این سیستم و آپشنِ گران قیمت را اغلب در محصولات کمپانی‌هایی مانند فراری و لامبورگینی می‌بینیم؛ اما امروزه انواع ارزان قیمتِ آن در خودروهای متوسط بازار جهانی دیده شده و نظر مشتریان خودرو را به خود جلب می‌کند. حالا سوال این است چرا برای تعویض دنده در یک خودروی اتوماتیک، باید از دستان خود استفاده کنیم؟ در واقع وقتی شما یک خودروی اتوماتیک خریداری کرده‌اید؛ طبیعتا انتظار ندارید که از دست و پای خود برای تعویض دنده استفاده کنید! همین نکته کوچک باعث شده است که سیستم پدال شیفتر فراموش شده و بیشتر شبیه به یک دکوراسیون مدرن در پشت فرمان خودروهای امروزی باشد.

آینه‌های جانبی چرخان

این آپشن در اغلب موارد بسیار مفید و کارآمد است؛ اما گاهی اوقات رانندگان این آپشن را فراموش کرده و ترجیح می‌دهند که از آینه‌های ثابت استفاده کنند. آینه‌های چرخان هنگامی فعال می‌شوند که خودروی شما به سمت عقب حرکت کرده و آینه با چرخش خود به سمت پایین به شما اجازه می‌دهد که جدول خیابان، خطوط پارکینگ و… را بهتر ببینید. اما ای‌کاش واقعا این‌گونه بود؛ زیرا این ویژگی در اکثر موارد به جای جدول خیابان و…، سطح زمین را نشان داده و باعث می‌شود که شما به عقب خودرو توجه نکنید! بنابراین اکثر رانندگان استفاده از آینه‌های ثابت را ترجیح داده و آینه‌های چرخشی به همین سادگی شکست خورده و تبدیل به آپشنی فراموش شده می‌شوند.

پخش‌کننده CD

شما برای سفر خود برنامه‌ریزی فراوانی کرده‌اید و با دقت مجموعه‌ای از ترانه‌های مورد علاقه خود را برروی CDهای مختلف جمع‌آوری کرده و آماده حرکت هستید؟ اگر این چنین است باید گفت که آن دوران به تاریخ پیوسته و امروزه مردم در خودروهای خود با استفاده از تلفن‌همراه و نرم‌افزارهایی نظیرِ اپل موزیک آهنگ‌های مورد علاقه خود را بدون هیچ کابلی و با استفاده از بلوتوث از بلندگوهای خودروی خود پخش می‌کنند. با این حال هنوز هم خودروهایی هستند که دارای پخش‌کننده CD هستند؛ اما این پخش‌کننده‌ها مشغول خاک خوردن بوده و اغلب رانندگان از تکنولوژی‌های جدید برای پخش موسیقی استفاده کرده و با CD خداحافظی کرده‌اند!

رادیو AM و FM

۲۴ ویژگی بی‌فایده و فراموش شده در خودرو‌های امروزی!

در گذشته مردم از رادیو برای گوش کردن به ترانه‌های مختلف و با خبر شدن از اخبار روز استفاده می‌کردند. اما رادیو هم مانند پخش‌کننده CD فراموش شده و امروزه با ظهور پادکست‌های خبری و اختصاصی مختلفی که درباره موضوعات گوناگون وجود دارد؛ کمتر کسی از رادیو استفاده کرده و با اطمینان می‌توان گفت که رادیو در خودروهای امروزی به تاریخ پیوسته و کمتر کسی از آن استفاده می‌کند.

دکمه افزایش و کاهش صدا در کنسول

همان‌طور که گفتیم استفاده از رادیو در حال فراموش شدن است؛ اما هنوز هم کسانی هستند که از رادیو استفاده می‌کنند. این افراد برای کم و زیاد کردن صدای رادیو و… به سراغ دکمه و یا غربیلک افزایش و کاهش صدا می‌روند. اما این دکمه و غربیلک هم در حال فراموش شدن بوده و امروزه از دکمه‌هایی استفاده می‌شود که برروی فرمان خودروها قرار گرفته‌اند. ب این حساب دیگر نیازی به دکمه‌های افزایش و کاهش صدا برروی کنسول نیست و به آرامی شاهد حذف آنها از خودروهای مدرن هستیم!

آینه عقب

آینه عقب عضو همیشگی و جدا نشدنی خودروهاست و به عنوان یک آپشن ضروری در تمام خودروها وجود دارد. با معرفی و استفاده از دوربین و سنسورهای هشدار دهنده، میزان استفاده از آینه عقب کاهش یافته است. در حقیقت امروزه رانندگان به جای تماشای تصویر منعکس شده در آینه عقب خودروی خود، به مانیتور مرتبط با دوربین عقب و واکنش سنسورهای مختلفِ خودرو توجه داشته و عملا آینه عقب دیگر کاربرد گذشته را ندارد.

OnStar

OnStar نام یک آپشن است که کمتر نام آن را شنیده‌اید. خودروسازان آمریکایی مانند شورلت، بیوک، کادیلاک و… از سیستم OnStar در خودروهای خود به منظور برقرار ارتباط با پشتیبان خودرو و درخواست کمک و… استفاده می‌کنند. اما سیستم OnStar خودکار نیست و حتما برای فعال کردن آن باید دکمه OnStar را فشار دهید. علاوه‌براین استفاده از OnStar مشمول هزینه بوده و رانندگانی که از OnStar استفاده می‌کنند؛ باید مبلغی به کمپانی ارائه‌دهنده این سیستم پرداخت کنند. تمام این موارد باعث شده است که امروزه مردم از سیستم‌هایی مانند Android Auto استفاده کرده و به شکل رایگان با پشتیبان خودروی خود ارتباط قرار کنند. بنابراین OnStar نیز به تاریخ پیوسته و فراموش شده است!

دکمه ECO

۲۴ ویژگی بی‌فایده و فراموش شده در خودرو‌های امروزی!

امروزه در بسیاری از خودروهای جدید دکمه‌ای به نام ECO وجود دارد که تقریبا فراموش شده و از ان استفاده نمی‌شود. در حقیقت بسیاری از افراد از یاد می‌برند که در خودروی آنها دکمه‌ای به نام ECO وجود داشته و می‌توانند آن را خاموش و روشن کنند! این دکمه باید به کاهش مصرف سوخت در اتومبیل شما کمک کند و اغلب مردم هم علاقه‌مند هستند که میزان مصرف سوخت خودروی خود را کاهش دهند. اما متاسفانه دکمه ECO کار خاص و پیچیده‌ای انجام نداده و مصرف سوخت را تنها مقدار کمی کاهش می‌دهد. بنابراین بود و نبود آن تفاوتی برای رانندگان نداشته و بسیاری از آنها دکمه ECO را نادیده می‌گیرند!

ریل سقف

ریل‌های سقف را معمولا در SUVها می‌بینیم. خریداران خودروهای مذکور می‌توانند از حضور این ریل‌ها جهت قرار دادنِ بار و… استفاده کنند. اما این ریل‌ها زمانی کاربرد دارند که فضای کمی برای قرارگیری بار در اختیار رانندگان باشد. ولی اکثر SUVها فضای مناسبی داشته و می‌توان حجم زیادی از وسایل را در داخل صندوق عقب آنها قرار داد. البته وسایل بزرگی مانند دوچرخه و… را می‌توان بروری سقف خودرو قرار داد و از وجود ریل‌های سقف نهایت استفاده را کرد. اما مگر چند نفر وسایلی مانند دوچرخه و… را حمل می‌کنند؟! بنابراین خیلی راحت می‌توان حدس زد که استفاده از ریل‌های سقف به آسانی فراموش شده و کاربرد خاصی به جزء زیباتر کردن خودروهای مختلف ندارند.

کلید

زمانی بود که برای هر خودرو یک کلید وجود داشت که با آن درب‌ها را باز کرده و خودرو را روشن می‌کردیم. اما امروزه اوضاع فرق کرده و در خودروهای جدید از سیستم ورود بدون کلید استفاده شده و رانندگان بدون هیچ مشکلی خودرو را روشن می‌کنند. در واقع ورود به خودرو و روشن کردن آن کاملا اتوماتیک بوده و صاحبان خودرو از آرامش بیشتری برخوردار هستند. بنابراین کلیدها نیز به تاریخ پیوسته و صاحبان خودروهای آینده هیچگاه از کلید استفاده نمی‌کنند!

سانروف

۲۴ ویژگی بی‌فایده و فراموش شده در خودرو‌های امروزی!

سانروف برای استفاده در روزهای گرم تابستان بسیار مناسب بوده و می‌تواند به تهویه هوای داخل خودرو کمک کند. اما با بارش باران و در شرایطی که شما سانروف خودروی خود را باز گذاشته‌اید؛ خودروی شما به یک پارک آبی متحرک تبدیل می‌شود! در واقع اکثر مردم یا فراموش می‌کنند که از سانروف خودروی خود استفاده کنند و یا یادشان می‌رود که سانروف را ببندند! بنابراین سانروف را باید یک عنصر فراموش شده در خودروهای امروزی بدانیم!

کارت SD

زمانی بود که در بسیاری از خودروها کارت‌های SD به عنوان جایگزینی برای CD و سیستم MP3 مورد استفاده قرار می‌گرفتند. امروزه هم بسیاری از خودروها مجهز به درگاه ورود کارت SD بوده و استفاده از آن برای نگهداری از فایل‌های ویدیویی و… بسیار مناسب به نظر می‌رسد. اما با استفاده مردم از سیستم‌های پخش چند رسانه‌ای؛ استفاده از کارت SD هم منسوخ شده و اغلب برای آرام کردن کودکان در صندلی عقب از کارت‌های SD استفاده می‌شود!

فندک خودرو

امروزه کمتر کسی یافت می‌شود که از فندک خودرو برای روشن کردن سیگار استفاده کند. بنابراین فندک‌خودرو هم کم‌کم منسوخ شده و فراموش می‌شود. البته اتصال DC مرتبط به فندک‌خودرو کارایی‌های فراوانی داشته و از آن برای استفاده از سیستم‌های GPS و شارژ‌ تلفن‌همراه استفاده می‌شود. ولی با این حال اکثر خودروهای امروزی پورت‌های USB متعددی داشته و عملا دیگر کسی به سراغ اتصال DC فندک خودرو نمی‌رود. به این ترتیب باید آرام آرام با DC و فندک‌خودرو خداحافظی کرد!

جا عینکی

از جا عینکی برای قراردادن عینک استفاده می‌شود. اما اکثر کسانی که از عینک استفاده می‌کنند؛ دوست دارند که عینک خود را در جایی مطمئن‌تر قرار داده و به همین خاطر آنها استفاده از جا لیوانی و… را ترجیح می‌دهند. بنابراین می‌توان گفت که جا عینکی هم دیگر یک عنصر منسوخ و بلااستفاده در خودروهای امروزی است!

آینه آفتابگیر

۲۴ ویژگی بی‌فایده و فراموش شده در خودرو‌های امروزی!

خانم‌ها اغلب از آینه افتابگیر خودرو برای بررسی ظاهر خود استفاده کرده و به آرایش کردن می‌پردازند. اما خانم‌ها حتما در کیف شخصی خود یک آینه بهتر داشته و استفاده از آن را ترجیح می‌دهند. علاوه براین در دنیایی که گوشی‌های هوشمند مجهز به بهترین دوربین ‌ای سلفی هستند؛ کمتر کسی از آینه برای بررسی ظاهر خود استفاده می‌کند! بنابراین آینه آفتابگیر هم به تاریخ می‌پیوندد!

سینی داشبورد

در بسیاری از خودروهای امروزی چیزی به نام سینی داشبورد وجود ندارد؛ اما کمپانی‌ هستند که هنوز در خودروهایشان از سینی داشبورد استفاده می‌کنند. زمانی که شما با سینی‌داشبورد روبرو می‌شود؛ حتما از خودتان می‌پرسید که فایده این تو رفتگی زشت چیست؟ باید گفت که سینی‌داشبورد برای نگهداری وسایل و اشیاء راننده و سرنشینان خودرو است. اما امروزه اصلا از آن استفاده نشده و یکی از بی‌فایده‌ترین آپشن‌های یک خودروی مدرن است!

آویز

در بسیاری از خودروها شاهد قرارگیری آویزهایی برای آویختن لباس، دستمال و… هستیم. اما در حال حاضر دیگر کسی از این آویزهای استفاده نکرده و شخصی که یک کت و شلوار اتوکشیده تمیز دارد؛ ترجیح می‌دهد که به جای آویختن لباسش به آویز خودرو، از صندلی عقب استفاده کرده و کت و شلوار نازنینش را برروی صندلی عقب پهن کند! در واقع باید این سوال را پرسید که شما چند بار از آویزهای خودروی خود استفاده کرده‌اید؟! پاسخ شما ساده و شکوکه کننده بوده و به همین خاطر آویز خودروها را باید وارد زباله‌دان تاریخ کنیم!

دستگیره‌های بالای درب

داستان دستگیره‌هایی که بالای درب خودروها قرار دارند؛ درست مانند آویز خودروها بوده و از آنها هم بسیار کم استفاده می‌شود. هدف از ساخت این دستگیره‌ها؛ کمک به ورود و خروج افراد سالمند بود. اما ظاهرا طراحان این دستگیره‌ها به اهداف خود نرسیده و امروزه هیچ سالمندی از آنها استفاده نمی‌کند!

ترمز پارک برقی

۲۴ ویژگی بی‌فایده و فراموش شده در خودرو‌های امروزی!

امروزه کمپانی‌های خودروسازی در محصولات جدید خود از ترمز پارک برقی استفاده کرده و ترمز دستی را حذف کرده‌اند. این اقدام آنها در ظاهر بسیار مفید و قابل توجه است؛ اما متاسفانه اغلب رانندگان فراموش می‌کنند که پس از پارک خودرو از ترمز پارک برقی استفاده کرده و این عمل آنها خطرات زیادی ایجاد می‌کند. در واقع آنها ترمز پارک برقی را فراموش کرده و متوجه حضور آن نمی‌شوند!

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=394613

برچسب ها

ثبت نظر

-