اندروید یا آی‌اواس؟ کدام سیستم‌عامل مناسب شما است؟

  • کد خبر : 394563
  • 03 اسفند 1399 - 12:21
اندروید یا آی‌اواس؟ کدام سیستم‌عامل مناسب شما است؟

برترین ها – سهیل بالینی: اندروید و آی‌اواس دو سیستم‌عامل محبوب در دنیای فناوری و گوشی‌های هوشمند هستند. در واقع اگر قصد خرید یک تلفن همراه مدرن را داشته باشید، انتخابی جز یکی از این دو سیستم‌عامل، پیش روی شما نیست. در این مقاله ما آخرین نسخه این دو سیستم‌عامل را از دیدگاه یک کاربر ایرانی بررسی خواهیم کرد.

با گذر زمان اندروید (Android) و آی‌اواس (iOS) شباهت‌های بیشتری به هم پیدا کرده‌اند. هربار که گوگل یک توانایی جدید را به اندروید اضافه می‌کند، اپل نیز پس از مدتی در آی‌اواس از آن قابلیت رونمایی می‌کند. ایده‌های جدید اپل هم خیلی زود توسط گوگل کپی می‌شوند و معمولاً با نامی جدید به سیستم‌عامل اندروید راه پیدا می‌کنند.

استفاده از این دو سیستم‌عامل برای کاربران ایرانی، با تجربه‌ای که کاربران خارجی با آن روبرو هستند متفاوت است. با توجه به شرایط موجود، بسیاری از امکانات هر دو سیستم‌عامل برای ایرانیان غیرقابل استفاده است و این موضوع باید در بررسی نسخه آخر این سیستم‌عامل‌ها در نظر گرفته شود. آخرین نسخه سیستم‌عامل آی‌اواس ۱۲.۱.۴ است و گوگل نیز از سیستم‌عامل اندروید Pie ۹.۰ رونمایی کرده است.

رابط کاربری

اندروید یا آی‌اواس؟ کدام سیستم‌عامل مناسب شما است

شباهت‌های زیادی بین رابط کاربری اندروید و آی‌اواس وجود دارد. کنترل‌های حرکتی (swipe) در نسخه جدید هر دو سیستم‌عامل به یک استاندارد تبدیل شده‌اند. در واقع لازم نیست برای انجام فعالیت ساده‌ای مثل جابجایی بین برنامه‌ها یا بازگشت به صفحه اصلی، از کلیک استفاده کنید و می‌توانید با کشیدن دستتان روی صفحه‌نمایش، فعالیت‌های متفاوتی را انجام دهید. تفاوت دو سیستم‌عامل در اینجا است که اندروید به شما اجازه می‌دهد تا بین روش قدیمی کلیک کردن و روش جدید سوایپ، یکی را انتخاب کنید. اپل، اما علاقه به دادن انتخاب‌های زیاد به کاربر ندارد و امکان بازگشت به سیستم کلیکی را در نظر نگرفته است.

نوتیفیکیشن‌ها در هر دو سیستم‌عامل به هم شبیه شده و با توجه به برنامه‌ها و رفتار شما دسته‌بندی می‌شوند. بااین‌حال Siri در آی‌اواس می‌تواند فعالیت‌های بیشتری را در رابطه با پیغام‌های برنامه‌های مختلف به عهده بگیرد. یک کاربر انگلیسی زبان به‌راحتی می‌تواند به دستیار صوتی اپل دستور دهد تا عکس‌العمل‌هایی خاص در قبال نوتیفیکیشن‌های مختلف اجرا شود. موضوعی که برای کاربر ایرانی چندان سودمند نیست. گوگل در بخش اعلانات نیز، انتخاب‌های بیشتری را برای کاربر در نظر گرفته و شما می‌توانید به‌راحتی، نحوه نمایش نوتیفیکیشن‌ها را در گوشی خود انتخاب کنید.

حق انتخاب برنامه رابط کاربری (Home Screen) در اندروید به کاربر داده شده و می‌توانید از بین ده‌ها برنامه مختلف، یکی را به‌عنوان برنامه اصلی رابط کاربری انتخاب کنید. شرکت‌های مختلف مانند هواوی، سامسونگ، ال‌جی و وان‌پلاس هرکدام شکلی خاص از رابط کاربری اندروید را طراحی کرده‌اند که تجربه‌ای متفاوت را برای کاربران این سیستم‌عامل به ارمغان می‌آورد. اپل از سوی دیگر به کاربر اجازه نمی‌دهد که تغییرات چندانی را در شکل ظاهری رابط کاربری اعمال کند.

برنامه‌ها

اغلب برنامه‌های مشهور بین‌المللی برای هر دو سیستم‌عامل ارائه شده‌اند و امکان نصب آن‌ها برای کاربران وجود دارد. بااین‌حال ممکن است در شرایط مختلف، کاربر ایرانی برای نصب برنامه در این سیستم‌عامل‌ها دچار مشکلاتی شود. نصب نرم‌افزار از طریق غیر رسمی و استفاده از برنامه‌های جانبی در سیستم‌عامل اندروید بسیار ساده‌تر است. اگر در ایران زندگی می‌کنید و علاقه‌ای هم صرف زمان زیاد برای نصب برنامه‌ها ندارید، بهتر است از سیستم‌عامل اندروید استفاده کنید.

تعداد بازی‌های بیشتری برای سیستم‌عامل آی‌اواس ارائه شده. معمولاً برنامه‌ها و بازی‌های جدید، اول برای این سیستم‌عامل معرفی می‌شوند و پس از مدتی به اندروید می‌آیند. با توجه به شرایط موجود، دور زدن پرداخت‌های مالی بازی‌ها در سیستم‌عامل اندروید راحت‌تر است.

برنامه‌های پر کاربرد ایرانی هم هرازچندگاه از استور اپل حذف می‌شوند. این موضوع باعث شده که در عمل، سیستم‌عامل آی‌اواس برای کاربران ایرانی این اپلیکیشن‌ها چندان مناسب نباشد. در نتیجه اگر عادت به استفاده از برنامه خاصی از کشور عزیزمان دارید، پیشنهاد می‌کنیم که تا تغییر رویه اپل، از سیستم‌عامل اندروید استفاده کنید.

امنیت

اندروید یا آی‌اواس؟ کدام سیستم‌عامل مناسب شما است

امنیت هر دو سیستم‌عامل در سال‌های اخیر زیر سوال رفته. هک شدن گوشی خواننده و بازیگران مشهور آمریکایی اثبات کرد که اپل آن‌قدر‌ها هم که مسئولین این شرکت اعلام می‌کنند، امن نیست. گوگل هم از سوی دیگر به خاطر دسترسی بیشتری که به کاربر می‌دهد، از امنیت بالایی برخوردار نیست. هر دو سیستم‌عامل تلاش می‌کنند تا مشکلات امنیتی را رفع کنند، اما به نظر می‌رسد هکر‌ها همیشه چند قدم از برنامه‌نویس‌های این دو شرکت جلوتر هستند.

با این شرایط به نظر می‌رسد که انتخاب مناسب‌تر از نظر امنیت سیستم‌عامل، آی‌اواس باشد. این سیستم‌عامل اجازه تغییرات کمتری را به کاربر می‌دهد و در نتیجه امکان کمتری برای اشتباه از سوی کاربر وجود دارد.

مولتی‌تسکینگ

استفاده از برنامه‌های مختلف در کنار هم از جمله امکاناتی است که از یک گوشی هوشمند انتظار می‌رود. اپل و گوگل تلاش زیادی کرده‌اند تا جابجایی بین برنامه‌های مختلف با بالاترین سرعت ممکن انجام شود. افزایش رم فیزیکی گوشی‌ها نیز به این موضوع کمک شایانی کرده است.

آی‌اواس در زمینه استفاده بهینه از رم، همیشه از گوگل پیشروتر بوده و این موضوع نیز در نسخه جدید هردو سیستم‌عامل نیز قابل تأیید است. حتی گوشی‌های اندرویدی که از ۸ گیگ رم بهره می‌برند ممکن است گاهی در جابجایی بین برنامه‌ها دچار مشکل شوند. در آی‌اواس، اما این مشکل کمتر به چشم می‌خورد و مولتی‌تسکینگ روان‌تر انجام می‌شود.

سلامت کاربر

اندروید یا آی‌اواس؟ کدام سیستم‌عامل مناسب شما است

سلامت جسمی کاربران موضوع جدیدی است که در ماه‌های اخیر مورد توجه کارشناسان قرار گرفته. در واقع تا چند سال پیش موضوعی به نام اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و مشکلات جسمی ناشی از آن وجود نداشت. این تغییر جدید باعث شده تا گوگل برنامه‌ای به نام Digital Wellbeing را به نسخه جدید اندروید اضافه کند. این برنامه که فعلاً در حالت بتا و پیش‌نمایش قرار دارد، فعالیت کاربر در شبکه‌های اجتماعی مختلف را زیر نظر می‌گیرد و با پیشنهاد‌هایی به بهبود شرایط جسمی کاربر کمک می‌کند.

بیماری‌های چشم، مشکلات تعادل، مشکلات در عضلات دست، سردرد، سرگیجه، پرخاشگری و مشکلات روحی روانی از جمله بیماری‌هایی است که ممکن است با اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی در کاربر پدید بیاید. اپل از سوی دیگر هنوز تدبیر خاصی را برای مقابله با این مشکلات جسمی و روحی در نظر نگرفته است.

به‌روزرسانی

اپل با فاصله بسیار زیاد از سیستم‌عامل اندروید، در رده بالاتری از سرعت و ارائه بهتر آپدیت‌های نرم‌افزاری قرار دارد. در واقع به‌روزرسانی‌های آی‌اواس مستقیماً توسط اپل انجام می‌شود. در نقطه مقابل گوشی‌های اندروید به ندرت به‌روزرسانی لازم را دریافت می‌کنند. به‌روزرسانی سیستم‌عامل اندروید بر خلاف اپل، توسط شرکت‌های تولیدکننده گوشی انجام می‌شود. این شرکت‌ها به خاطر فروش بهتر گوشی‌های جدید خود، علاقه چندانی به آپدیت گوشی‌های قدیمی ندارند.

البته این مشکل در گوشی‌های تولید گوگل (پیکسل) و گوشی‌های که از سیستم‌عامل Android One استفاده می‌کنند وجود ندارد. گوگل در سریع‌ترین زمان ممکن به‌روزرسانی نرم‌افزاری این گوشی‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

تشخیص چهره

اپل در فناوری تشخیص چهره کاربر از گوگل پیشروتر است. این فناوری قدرتمند نه تنها می‌تواند برای باز کردن قفل گوشی استفاده شود بلکه به‌عنوان یک جنبه سرگرمی نیز جای خود را در میان کاربران جوان‌تر گوشی‌های هوشمند باز کرده است.

سیستم واقعیت مجازی اپل در کنار تشخیص چهره فوق‌العاده سیستم‌عامل iOS به کاربران اجازه می‌دهد تا از ایموجی‌های لایو و زنده آیفون استفاده کنند. گوگل هنوز برنامه مشخصی برای استفاده از این فناوری در سیستم‌عامل خود ارائه نکرده. هرچند شرکت سامسونگ در گوشی‌های تولیدی این شرکت، از فناوری خاصی که شباهت زیادی به واقعیت مجازی اپل دارد استفاده می‌کند. این فناوری در گوشی‌های اندرویدی شرکت‌های دیگر قابل نصب و استفاده نیست.

دستیار مجازی

اندروید یا آی‌اواس؟ کدام سیستم‌عامل مناسب شما است

توانایی‌های دستیار مجازی شرکت اپل با هیچ‌کدام از شرکت‌های تولیدکننده موبایل قابل‌مقایسه نیست. تنها دستیار مجازی قدرتمندتر از Siri، دستیار آلکسا شرکت آمازون است. سیری می‌تواند هر کاری که به ذهن شما برسد را انجام دهد. از سفارش غذا گرفته تا کم کردن نور صفحه‌نمایش لپ‌تاپی که در خانه جا گذاشته‌اید. هرچند اغلب موارد فناوری ذکرشده در کشور ما قابل‌استفاده نیست، اما باید به قدرت دستیار مجازی اپل اعتراف کرد.

گوگل تلاش زیادی کرده تا دستیار مجازی اختصاصی اندروید را به تجربه سیری نزدیک کند. با این حال فناوری استفاده شده در دستیار مجازی گوگل در مقابل سیری، بسیار ضعیف و کهنه به نظر می‌رسد. تبلیغات شرکت گوگل هنوز نتوانسته کاربران را به استفاده از دستیار مجازی اندروید مجاب کند.

انتقال فایل

انتقال فایل‌ها از گوشی به دستگاه‌های دیگر و بالعکس در سیستم‌عامل اندروید به راحتی انجام می‌شود. مهم نیست که لپ‌تاپ شما از ویندوز استفاده می‌کند یا حتی به سیستم‌عامل لینوکس مجهز است. انتقال فایل‌ها با اتصال سیم و حتی از طریق WIFI به راحتی انجام می‌شود.

از سوی دیگر شرکت اپل قوانینی سخت را برای انتقال فایل در نظر گرفته است. ساده‌ترین فعالیت‌ها در گوشی آیفون، نیاز به نصب برنامه‌های جانبی دارد. با در نظر گرفتن این موضوع باید گفت که استفاده مولتی‌مدیا از گوشی‌های اندرویدی برای کاربران ایرانی بسیار ساده‌تر است.

برنده نهایی

اندروید یا آی‌اواس؟ کدام سیستم‌عامل مناسب شما است

برای کاربران بین‌المللی پاسخ به این پرسش بسیار سخت‌تر از کاربران ایرانی است. هر دو سیستم‌عامل در شرایط برابر بین‌المللی توانایی‌هایی مشابه دارند. با این هنوز هم iOS با فاصله‌ای اندک از گوگل جلوتر است. انتخاب اینکه کدام گوشی برای یک کاربر بین‌المللی و خارجی مناسب است بیشتر جنبه سلیقه دارد.

اما در ایران این انتخاب بسیار ساده‌تر است. محدودیت‌های سیستم‌عامل شرکت اپل برای کاربران ایرانی بیشتر است و نصب و جابجایی فایل نیز تا حدود زیادی طاقت‌فرسا است. اندروید از سوی دیگر سیستم‌عاملی بازتر و آزادتر است و این موضوع راه را برای کاربران ایرانی باز می‌کند.

انتخاب‌های بیشتری نیز از نظر شرکت سازنده برای گوشی‌های اندرویدی وجود دارد و شما با هزینه‌ای بسیار کمتر از آیفون می‌توانید یک گوشی مناسب و با کیفیت اندرویدی را تهیه کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=394563

ثبت نظر

-