چگونه عکس‌های خود را در اینترنت بفروشیم؟

  • کد خبر : 394456
  • 03 اسفند 1399 - 9:36
چگونه عکس‌های خود را در اینترنت بفروشیم؟

برترین ها – سهیل بالینی: اشخاص زیادی در شبکه‌های اجتماعی مشهور مانند اینستاگرام، خود را به‌عنوان یک عکاس معرفی می‌کنند. البته این موضوع چندان عجیب نیست، چون اینستاگرام یک شبکه اجتماعی برای اشتراک‌گذاری عکس است. با این اوصاف و در دنیای دیجیتال امروزی، چه فردی را می‌توان به‌عنوان یک عکاس حرفه‌ای به‌حساب آورد؟ مهم‌تر از آن اینکه چه روش‌های مدرنی برای فروش عکس، پیش روی عکاسان حرفه و حتی تازه‌کار وجود دارد.

هنر عکاسی یک هنر مدرن است که حدود دو قرن عمر دارد. اطلاعات کاملی از ساخت اولین دوربین عکاسی در دست نیست، اما به نظر می‌رسد اولین دوربین کامل عکاسی در سال ۱۸۱۶ توسط ژوزف نیسه‌فورنیپس (Nicéphore Niépce) ساخته شده باشد. حالا با گذشت نزدیک به ۲۰۰ سال از ساخت اولین دوربین، تمامی دستگاه‌های مدرن و گجت‌ها به این سنسور ثبت عکس مجهز شده‌اند.

این روز‌ها لازم نیست یک دوربین حرفه‌ای داشته باشید تا بتوانید عکس‌هایی فوق‌العاده بگیرید. حتی یک گوشی میان رده هم می‌تواند یک وسیله عکاسی به‌حساب بیاید. بسیاری از عکاسان مشهور، بیشتر تصاویر و عکس‌هایشان را توسط گوشی آیفون ثبت می‌کنند. موضوعی که چندان به مذاق عکاسان سنتی‌تر خوش نمی‌آید.

با این اوصاف چه کسی را می‌توان به‌عنوان یک عکاسی حرفه به‌حساب آورد؟ ساده‌ترین تعریف از یک عکاس حرفه‌ای به میزان درآمد آن هنرمند ارتباط دارد. در واقع عکاس حرفه‌ای کسی است که از هنر خود کسب درآمد می‌کند و می‌تواند عکس‌های خود را به نحوی به دست مشتری برساند. هرچند هنوز هم روش‌های کلاسیک درآمدزایی از عکاسی مانند آتلیه‌ها در گوشه و کنار شهر دیده می‌شوند، اما چند سالی است که عکاسان به فروش عکس به‌صورت آنلاین رو آورده‌اند.

عکس‌های خبری و سیاسی از محبوب‌ترین عکس‌ها در بازار‌های آنلاین به‌حساب می‌آیند. تصاویر مناطق مختلف هم می‌تواند فروش خوبی داشته باشد. عکاسی از افراد مشهور یا همان پاپاراتزی نیز درآمد فوق‌العاده‌ای را برای عکاسان حرفه‌ای به همراه خواهد داشت. درواقع فراتر از هنر عکاس، این سوژه است که در عکاسی آنلاین مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند.

عکاسی را از نزدیک می‌شناسم که یک تصویر از میدان آزادی را بیش از ۷۰۰ بار فروخته است. تصویری که شاید به نظر شما در جایگاه یک عکاس، تصویری ضعیف به‌حساب بیاید، با انتخاب بازار هدف مناسب به یک سوژه درآمدزا تبدیل می‌شود. این موضوع را در نظر بگیرید که درامد دلاری فروش عکس در کشور ما فراتر از درآمد عادی یک عکاس در دیگر کشور‌ها است. در واقع شما با فروش چند عکس می‌توانید به درآمدی فوق‌العاده دست پیدا کنید.

بزرگ‌ترین مشکل بر سر راه فروش بین‌المللی عکس، ورود درآمد به ایران است. این موضوع را در نظر بگیرید که هرچند مشکل، اما امکان استفاده از اکانت‌های پی‌پل و ویزاکارت در ایران وجود دارد. حتی سایت‌هایی هستند که شما می‌توانید درآمد خود را از طریق آن‌ها به درآمد ریالی تبدیل کنید. در ادامه نگاهی اجمالی خواهیم داشت به بهترین سایت‌های فروش عکس در جهان. این موضوع را در نظر داشته باشید که برای استفاده از خدمات و فروش عکس در این سایت‌ها، به تسلط نسبی به زبان انگلیسی نیازمندید.

GETTYIMAGES.COM

چگونه عکس‌های خود را در اینترنت بفروشیم؟

گتی مشهورترین سایت فروش عکس در جهان است. در این وب‌سایت می‌توانید از هر موضوعی که فکرش را بکنید، عکسی برای خرید پیدا کنید. قیمت عکس‌ها در گتی بسیار بالا است و تصاویر شما معمولاً با قیمتی بین ۵۰ تا ۵۰۰ دلار به فروش می‌رسند. طبق قرارداد گتی با عکاسان و طراحان، تنها ۱۰ درصد از این مبلغ به حساب هنرمند واریز می‌شود. هرچند این موضوع چندان عادلانه به نظر نمی‌رسد، اما با در نظر گرفتن قیمت و تعداد فروش، گتی به محبوب‌ترین سایت فروش عکس آنلاین تبدیل شده است. بسیاری از وب‌سایت‌های مشهور جهان، خبرگزاری‌ها، مجله‌ها و حتی طراحان محلی، عکس‌ها و تصاویر لازم را از سایت گتی دریافت می‌کنند.

gettyimages در سال‌های اخیر سرویس‌های مشهور دیگری مانند ISTOCK را نیز خریداری کرده است. تصاویری که در ISTOCK به فروش می‌رسد معمولاً قیمت و کیفیتی پایین‌تر از گتی دارد. برای عضویت و فروش عکس در هر دو وب‌سایت باید به بخش ثبت‌نام این دو سرویس ایمیل بزنید. gettyimagesaffiliates@gettyimages.com و istockaffiliates@allinclusivemarketing.com آدرس‌های دیجیتالی است که از طرف شرکت گتی در اختیار علاقه‌مندان به عکاسی قرارگرفته است.

در نظر داشته باشید که تصاویر شما باید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند. علاوه بر این حضور آنلاین شما در اینستاگرام، توئیتر، فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی و البته شهرت نسبی شما می‌تواند در پذیرفته شدن در این وب‌سایت‌ها تأثیر گذار باشد. بهتر است پیش از ارسال ایمیل، یک وب‌سایت نیز برای خود راه‌اندازی کنید و عکس‌ها و تصاویر ثبت‌شده را در این وب‌سایت آپلود کنید. شهرت در شبکه‌های اجتماعی و داشتن یک آلبوم آنلاین در کنار تصاویر با کیفیت، مهم‌ترین پارامتر‌ها در پذیرفته شدن در وب‌سایت گتی و آی‌استوک به حساب می‌آید.


STOCK.ADOBE.COM

چگونه عکس‌های خود را در اینترنت بفروشیم؟

بخش فروش عکس شرکت ادوبی که پیش از این با نام فوتولیا شناخته می‌شد از بهترین وب‌سایت‌های فروش عکس، نقاشی، وکتور و دیگر محصولات تصویری و دیجیتال به حساب می‌آید. ادوبی شرکتی است که اپلیکیشن‌هایی مانند فوتوشاپ، ایلستریتور، لایت‌روم و بسیاری دیگر از برنامه‌های مشهور ویرایش عکس، فیلم و صدا را به فروش می‌رساند. تصاویری که در این وب‌سایت ثبت شوند به‌صورت خودکار در برنامه‌های ویرایشگر این شرکت نیز قابل‌دسترسی هستند. همین موضوع باعث می‌شود که شانس دیده شدن و البته فروش محصولات شما در این مارکت بالا برود.

در استوک ادوبی، ۲۰ تا ۶۰ درصد از مبلغ پرداختی بابت عکس، به حساب عکاس واریز می‌شود. بر خلاف گتی، در استوک لازم نیست تا تصاویر شما تنها در این مارکت فروخته شود. تصاویر و عکس‌هایی که در ادوبی استوک ثبت می‌کنید می‌توانند به‌صورت همزمان در دیگر وب‌سایت‌ها و حتی وب‌سایت شخصی شما نیز به فروش برسند. البته قیمت عکس‌های فروخته‌شده در این مارکت پایین‌تر از وب‌سایت گتی است. بااین‌حال درصد بالای پرداختی توسط این شرکت، تا حدودی قیمت پایین محصولات را جبران می‌کند.

ثبت‌نام به‌عنوان فروشنده تصاویر در این وب‌سایت بسیار ساده‌تر از وب‌سایت گتی است. بر خلاف گتی لازم نیست تا به شخص خاصی ایمیل بزنید. تنها به صفحه اصلی وب‌سایت و بخش Sell رجوع کنید و اطلاعات لازم را در اختیار این شرکت قرار دهید. ممکن است در پر کردن فرم‌ها مجبور شوید تا کشور و محل زندگی خود را از این شرکت پنهان کنید. این البته بهایی اندک برای عضویت در وب‌سایتی است که به‌احتمال زیاد تا چند سال آینده به مرجع اصلی فروش عکس و تصاویر دیجیتال تبدیل خواهد شد.


SHUTTERSTOCK.COM

چگونه عکس‌های خود را در اینترنت بفروشیم؟

شاتراستوک بیش از ۱۵ سال است که در بازار فروش عکس، تصویر، فیلم و موسیقی حضور دارد. بیش از ۲۰۰ میلیون محصول در این وب‌سایت قابل سفارش است. تاکنون نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار به عکاسان و طراحان این وب‌سایت پرداخت شده است. قیمت محصولات در شاتراستوک از دو شرکتی که پیش از این معرفی کردیم پایین‌تر است. همین موضوع باعث شده تا بازار هدف شاتراستوک با وب‌سایتی مانند گتی متفاوت باشد.

در شاتراستوک امکان فروش حق مالکیت آثار هنری و عکس به‌صورت کامل فراهم شده است. یعنی شما می‌توانید با قیمتی بالاتر، اثر هنری خودتان را تنها به یک شخص بفروشید. علاوه بر این، فروش عادی عکس نیز در شاتراستوک، بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود. تصاویر ثبت‌شده در این وب‌سایت را می‌توانید در دیگر وب‌سایت‌های فروش عکس نیز به اشتراک بگذارید و از آن‌ها کسب درامد کنید. البته فروش تصویری که به مالکیت کامل فردی دیگر درآمده خلاف قانون است.

ثبت‌نام به‌عنوان فروشنده به‌سادگی انجام می‌شود و البته سختگیری‌های کمتری را نیز در تأیید اکانت‌ها شاهد هستیم. حق فروش حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از قیمت کالا پس از کاهش مالیات است. این مبلغ به‌صورت ماهیانه به هنرمند پرداخت می‌شود.


ALAMY.COM

چگونه عکس‌های خود را در اینترنت بفروشیم؟

آلامی از وب‌سایت‌های جدیدتر و نوپاتر در بازار آنلاین فروش عکس و تصاویر دیجیتال به‌حساب می‌آید. این وب‌سایت هنوز نتوانسته در حد وب‌سایت‌هایی مانند گتی و ادوبی، به جذب مشتری بپردازد. بااین‌حال فروش در این وب‌سایت بسیار ساده‌تر از دیگر وب‌سایت‌های معرفی‌شده است. هیچ قانون خاصی برای فروش محصولات وجود ندارد. شما یک عکس را آپلود می‌کنید و پس از فروش، ۵۰ درصد از مبلغ فروش را دریافت خواهید کرد.

هرچند این وب‌سایت با سایتی مانند گتی قابل‌مقایسه نیست، اما گزینه‌ای بهتر برای عکاسان تازه‌کار به‌حساب می‌آید. تاکنون نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار به عکاسان و هنرمندان این وبسایت پرداخت‌شده که ثابت می‌کند از طریق آلامی نیز می‌توان درآمدی قابل‌توجه را به‌دست آورد. ثبت‌نام در آلامی ساده است و قوانین دست و پاگیری را نیز برای ایرانیان وضع نکرده است. پرداخت‌ها ماهی یک بار و از طریق پی‌پل و ویزاکارت انجام می‌شود.


ETSY.COM

چگونه عکس‌های خود را در اینترنت بفروشیم؟

اتسی مشهورترین بازار آنلاین فروش آثار هنری است. در این وب‌سایت می‌توانید انواع آثار هنری از جمله نقاشی، سفال، مجسمه و عکس را به فروش برسانید. متأسفانه با محدودیت‌های موجود، فروش آثار فیزیکی توسط ایرانیان در اتسی بسیار مشکل است، اما امکان فروش آثار دیجیتال مانند عکس و طراحی وجود دارد. نکته مثبت اتسی این است که عکس‌های شما علاوه بر علاقه‌مندان به عکاسی، به دیگر افراد علاقه‌مند به هنر نیز نمایش داده می‌شود. با اتسی بازار بزرگ‌تری از فروشگاه‌های آنلاین عکس را تجربه خواهید کرد.

قیمت‌گذاری توسط شما انجام می‌شود و حتی نمایش عکس نیز به طراحی شما مرتبط است. اتسی تنها درصد مشخصی از تمامی آثار هنری فروخته‌شده در این وب‌سایت را برای خود بر می‌دارد و باقیمانده مبلغ به حساب هنرمند واریز می‌شود. ثبت‌نام در این وب‌سایت کمی مشکل‌تر از وب‌سایت‌های فروش عکس است. با این حال راه‌های زیادی برای دور زدن محدودیت‌های اینترنتی و مجازی وجود دارد.


۵۰۰PX.COM

چگونه عکس‌های خود را در اینترنت بفروشیم؟

۵۰۰px از شبکه‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری عکس به‌حساب می‌آید که امکان فروش تصاویر نیز در آن پیش‌بینی شده است. این شبکه اجتماعی مشهور علاوه بر فروش در وب‌سایت ۵۰۰px، تصاویر شما را در وب‌سایت Getty نیز به فروش می‌گذارد. این همکاری باعث شده تا ۵۰۰px به گزینه‌ای جذاب برای عکاسان نوپا تبدیل شود. شما در این وب‌سایت می‌توانید عکس‌های خود را با دوستان، آشنایان و علاقه‌مندان به اشتراک بگذارید. انتخاب این که کدام عکس برای فروش در اختیار فروشگاه قرار بگیرد با شما است. درصد فروش عکس نیز تفاوت چندانی با گتی ندارد.

ثبت‌نام در ۵۰۰px به‌سادگی انجام می‌شود. امکان استفاده از اپلیکیشن ۵۰۰px در سیستم عامل‌های اندروید و iOS وجود دارد. البته استفاده از وب‌سایت برای عکاسان حرفه‌ای مناسب‌تر است تا بتوانند از طریق کامپیوتر تصاویر خود را در ۵۰۰px آپلود کنند.


INSTAGRAM.COM

چگونه عکس‌های خود را در اینترنت بفروشیم؟

همه ما اینستاگرام را به‌عنوان یک شبکه اجتماعی اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو می‌شناسیم. بااین‌حال اینستاگرام در فروش آثار دیجیتال و فیزیکی نیز تأثیر گذار است. فروش محصولات در اینستاگرام به‌صورت تبلیغی انجام می‌شود و درصد فروش دریافت نمی‌شود. شما می‌توانید عکسی که در اینستاگرام به اشتراک گذاشتید را به یکی از سرویس‌های فروش عکس که معرفی کردیم و یا حتی وب‌سایت شخصی خود لینک دهید. نگران دزدیده شدن عکس‌ها در اینستاگرام نباشید. برخلاف ایران، قوانین بین‌المللی و سختی برای دزدیدن آثار دیجیتال وجود دارد. استفاده از تصاویر شما بدون اجازه رسمی، از طریق اینستاگرام قابل‌پیگیری است.


TEESPRING.COM

چگونه عکس‌های خود را در اینترنت بفروشیم؟

تی‌اسپرینگ یک وب‌سایت طراحی و فروش تی‌شرت است. در این وب‌سایت محبوب که به پرفروش‌ترین وب‌سایت فروش تی‌شرت در جهان تبدیل شده، امکان فروش عکس و تصاویر به‌صورت مستقیم وجود ندارد. هرچند با ابزار آنلاین و قدرتمند این سایت می‌توانید هر عکس یا وکتوری را به تی‌شرت تبدیل کنید. افرادی هستند که از فروش تی‌شرت در این وب‌سایت، به درآمدی ۱۰۰ هزار دلاری در ماه رسیده‌اند.

پروسه چاپ و ارسال سفارش‌ها توسط این شرکت انجام می‌شود و شما تنها وظیفه طراحی و قیمت‌گذاری تی‌شرت را به عهده دارید. سود هر تی‌شرت در هنگام قیمت‌گذاری مشخص است و پرداختی این شرکت نیز از طریق حساب‌های بانکی بین‌المللی انجام می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=394456

ثبت نظر

-