معرفی نیم‌بند یک فیس‌ لیفت تازه

  • کد خبر : 394235
  • 03 اسفند 1399 - 0:48
معرفی نیم‌بند یک فیس‌ لیفت تازه

نیوز: فیس‌ لیفت یک خودرو، در همین حد که این خودرو در کلاس B طراحی شده و با ظاهری مدرن، فناوری‌ و امکانات روزآمدی دارد. در این مدت با وجود پیگیری‌های چند روزه از بخش ارتباطات با رسانه گروه خودروسازی سایپا برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این خودرو و گفت‌وگو با کارشناسان، تلاش ما بی‌نتیجه ماند.

با این حال در فضای کارشناسی، گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره این خودرو و ماهیت آن مطرح شده است. شواهد نشان می‌دهد تولید خودرو در شرایط فعلی کشور با شرایط ایده‌آل و نرمال فاصله زیادی دارد.

بیشتر محصولاتی که عرضه می‌شود، حداقل در شکل ظاهری عمدتا خودروهایی هستند که بالای دو دهه از عمر طراحی‌شان می‌گذرد. معروف است که «در شهر کورها، آدم یک چشم پادشاه است». حکایت ما و بعضی محصولات جدید خودروسازان داخلی هم این گونه است!

با توجه به عکس‌ها و مشخصات فنی منتشر شده از فیس‌ لیفت یک خودرو، به نظر می‌رسد محصول جدید اطلس سایپا در مقایسه با دیگر محصولات تولید داخل، دارای طراحی به‌روزتری است اما به عقیده بابک صدرایی کارشناس خودرو وقتی در مقیاس کلان نگاه کنیم، دنیا به سمت خودروهای برقی، کم‌مصرف و خودروهایی با امنیت بالا می‌رود و خودرویی هم‌اندازه خودروی اطلس در بازار جهانی باید بالاترین سطح ایمنی را داشته باشد. در حالی که این پلتفرم قدیمی بهینه‌سازی شده متعلق به پراید است و در خودروهای تیبا و ساینا استفاده شده و حرفی برای گفتن ندارد.

گرفتار در باتلاق پراید

این کارشناس خودرو می‌گوید: «ما روی یک باطن ناکارآمد، ناایمن و قدیمی، پوسته جدیدی اضافه کرده‌ایم. اما در نهایت اتفاق خاصی نیفتاده است. وقتی می‌گوییم خودروی مدرن، مقصود ظاهر مدرن نیست. خودرو باید باطن مدرنی داشته باشد و بعد به ظاهر آن توجه کنیم.»

معرفی نیم‌بند یک فیس‌ لیفت تازه

صدرایی با بیان این‌که اگر می‌خواهیم در تولید خودرو پیشرفت داشته باشیم، باید صاحب پلتفرم شویم و پلتفرمی به‌روز بسازیم که مصرف سوخت کمی داشته باشد، می‌گوید:

«باید خودروهای ایمن بسازیم. در کشوری هستیم که تصادف‌های جاده‌ای وحشتناکی دارد، لذا به خودرویی محکم و ایمن نیاز داریم که حداقل بتواند سه یا چهار ستاره ایمنی را در سطح جهانی بگیرد. اما پلتفرمی که در اطلس استفاده شده در حد گرفتن ستاره نخواهد بود.»

باز هم فیس‌لیفتی به نام محصول تازه

علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو نیز در مورد فیس‌ لیفت یک خودرو اطلس می‌گوید:

«طبق اصول جهانی ما نمی‌توانیم محصولی را با همان سطح امکانات محصولات قبلی و با همان کیفیت محصولات قبلی عرضه کنیم، اما به خاطر یک فیس‌ لیفت یا تغییر چهره ماژوری (اساسی) که روی آن ایجاد می‌کنیم، قیمت دو تا دو و نیم برابری روی آن بگذاریم.»

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این‌ مسأله که متاسفانه اطلاع‌رسانی درستی از شرکت سازنده نداشته‌ایم و هنوز فضای درستی هم برای رسانه‌ها ایجاد نشده که خبرنگاران محصول را ببینند، تست کنند و آپشن‌های آن را مورد بررسی قرار دهند تا به‌طور کامل برای مخاطب شفاف‌سازی کنند، می‌گوید: «از آنجا که فرآیند رونمایی و معرفی محصول درست اجرا نشده، ابهامات زیادی وجود دارد.» صدرایی با مطرح‌کردن این مسأله که داستان تولید پلتفرم زمان‌بر و هزینه‌بر است، می‌گوید:

«انتظار از شرکتی که بیش از ۵۰ سال قدمت در تولید خودرو دارد این است که حداقل دو سه پلتفرم به‌روز داشته باشد، چقدر می‌خواهیم از پلتفرم‌های دیگران که قدیمی و ناکارآمد شده، استفاده کنیم. پلتفرم پراید برای سی چهل سال پیش خوب بود، اما سال‌هاست این پلتفرم در دنیا جایگاهی ندارد. وقتی این‌همه در تصادفات کشته می‌دهد، باید دنبال پلتفرم جدیدی باشیم، زیرا این پلتفرم نمی‌تواند جوابگو باشد.»

>>>بیشتر بخوانید:

فیس لیفت چیست و چگونه انجام می شود؟+عکس

شکوهی درباره طراحی و تولید پلتفرم می‌گوید: «در کشور ما هزینه‌های طراحی پلتفرم وابسته به مدیریت‌های مختلف است و از آنجا که عمر این مدیریت‌ها معمولا کوتاه است؛ به طراحی پلتفرم جدید قد نمی‌دهد. در نتیجه همه روی پلتفرم‌های قدیمی متمرکز می‌شوند. اگر هم بخواهند پلتفرم جدید بیاورند، ۴۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از استاندارد جهانی هزینه می‌شود.»

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در مورد خودروی اطلس به جام‌جم می‌گوید: «یک عکس منتشر شده که به نظر می‌رسد فیس‌لیفتی از تیبا باشد.

در فیس‌لیفت هم معمولا ارتقای پلتفرمی نداریم. نهایتا چراغ‌ها، سپر، درِ محفظه موتور و گلگیر جلو و عقب اصلاح می‌شود. در عکسی هم که از اطلس منتشر شده، ستون عقب، وسط و جلو همان تیبا است. یعنی تغییراتی در سایز خودرو داده نشده است. همچنین در فیس‌لیفت به‌ندرت روی ارتقای ایمنی کار می‌شود. موتور آن نیز همان موتور ۱۵۰۰ سی‌سی تیباست که بیس آن موتور ۱۳۰۰سی‌سی پراید است.»

لزوم توجه به استانداردهای ایمنی روز

صدرایی این را نیز بیان می‌کند که شما زمانی می‌توانید بگـویید خودروی ملی مستقل و خوبی طراحی کرده‌اید که بتوانید آن را صادر کنید.

این کارشناس اضافه می‌کند: «ما باید ماشینی بسازیم که آزمایش تصادف و ایمنی آن بتواند دست‌کم استاندارد یکی از کشورهای اطراف‌مان را پاس کند تا بتوانیم آن را صادر کنیم.»

فربد زاوه در پایان اضافه می‌کند بزرگ‌ترین اشکال سایپا این است که زمان معرفی محصول آن با برنامه‌ریزی‌اش برای تولید، ۱۰ سالی فاصله دارد. او می‌گوید: «شاهین قرار بود چهار سال پیش به تولید انبوه برسد، اما الان در حال وارد شدن به خیابان است. تیبا هم قرار بود سال ۸۱ بیاید اما سال ۸۸ با هفت سال تاخیر آمد!»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=394235

ثبت نظر

-