تغییر مداوم مدیریت در استقلال و پرسپولیس و ۱۰ پرسش

  • کد خبر : 393935
  • 02 اسفند 1399 - 11:42
تغییر مداوم مدیریت در استقلال و پرسپولیس و ۱۰ پرسش

در تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس طی ۴ سال گذشته، ۱۲ مدیرعامل تغییر پیدا کرده‌اند اما دلیل این تغییرات و جابجایی‌های پیاپی چیست؟

به گزارش ایسنا، یکی از ایرادهایی که اهالی فوتبال و هواداران دو باشگاه پرطرفدار تهرانی مطرح می کنند، این است که اعضای هیات‌مدیره و به ویژه مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بیش از حد تغییر می کنند و طی بیش از چهار سال گذشته تاکنون ۱۲ تغییر در سطح مدیرعامل این دو باشگاه صورت گرفته است. گویی دفتر مدیریت سرخابی های پایتخت به محلی برای رفت و آمد برخی افراد تبدیل شده و حضور آن ها در این جایگاه لوکس، طولانی مدت نیست و باید این امانت را در مدتی کوتاه به نفر بعدی تحویل دهند.

علی‌اکبر طاهری، حمیدرضا گرشاسبی، ایرج عرب، مهدی رسول‌پناه و جعفر سمیعی به عنوان مدیران عامل باشگاه پرسپولیس و سیدرضا افتخاری، امیرحسین فتحی، اسماعیل خلیل‌زاده، علی فتح‌الله‌زاده، احمد سعادتمند و احمد مددی به عنوان مدیران عامل باشگاه استقلال در مدت زمانی بیش از چهار سال گذشته و در مقاطع زمانی مختلف فعالیت کرده‌اند.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزیر ورزش و جوانان اخیرا در نشستی خبری و در پاسخ به سوال ایسنا، مبنی بر دلیل انتخاب برخی افراد گمنام در هیات مدیره استقلال و پرسپولیس و نیز علت تغییر و تحولات بیش از حد در سطح مدیریتی این دو باشگاه به نحوی که طی چهار سال گذشته شاهد ۱۲ تغییر در سطح مدیرعاملی آن ها بوده ایم، تصریح کرد: افرادی که در هیات مدیره انتخاب می‌شوند باید به باشگاه کمک کنند و قرار نیست که این افراد اقدام فنی انجام دهند، بلکه هدف کمک کردن به مقوله مدیریتی باشگاه و بخشی از موفقیت‌های به دست آمده نیز حاصل عملکرد هیات مدیره است.

وی ادامه داد: شرایط سخت اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز هزینه‌ها را افزایش داده اما درآمدها به همان نسبت تغییر نکرده‌اند و مدیران پس از مدتی فعالیت شاید به این احساس دست پیدا کرده باشند که فضا برای ادامه فعالیت‌شان وجود ندارد.

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: علاوه بر این مطالبات سنگین هواداری فعالیت در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را سخت کرده است و شاید گفتن این مسائل برای بنده تبعاتی نیز داشته باشد اما در همه کشورهای دنیا ورزشکاران به دلیل شیوع ویروس کرونا ۳۰، ۴۰ و ۵۰ درصد از مبالغ قرارداد خود را کاهش دادند اما در ایران قراردادها دو تا سه برابر افزایش پیدا کرد و متاسفانه رویه حرفه‌ای دنیا در کشور ما طی نشد.

وی با بیان این‌که مدیران عامل اقدامات خاصی را انجام می‌دهند اما به دلیل مطالبات هواداران شرایط را برای ادامه‌ی فعالیت مناسب نمی‌بینند، اظهار کرد: به طور مثال اقدامات متفاوتی در دوران مدیریت رسول پناه در باشگاه پرسپولیس انجام شد اما فیلم گرفته شده به صورت سریالی تقطیع شد و حیثیت فرد را بردند و کاری کردند که هیچ جایی در باشگاه نداشته باشد. صحبت‌های مطرح شده در این فیلم‌ها مورد تایید هیچ‌کس نیست اما ببینید چه شرایطی را برای یک مدیر رقم می‌زنند تا او را بیرون کنند، بنابراین شرایط هواداری و فضای اقتصادی، کار کردن در دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را دشوار می‌کند و خیلی‌ها حاضر به قبول مسئولیت در این دو باشگاه نیستند.

با وجود توضیح معاون قهرمانی وزارت ورزش اما پرسش‌های مختلفی در رابطه با تغییر و تحولات صورت گرفته در سطح مدیرعاملی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مطرح می شود که در ادامه به آن ها اشاره می‌شود:

۱- استاندارد تغییر مدیریت در سطح باشگاه های فوتبال موفق دنیا چقدر است و باشگاه هایی نظیر استقلال و پرسپولیس به چه میزان از این استانداردها فاصله دارند؟

۲- تا چه حد در انتخاب مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس وسواس به خرج داده می‌شود؟ این افراد چه میزان نسبت به مدیریت باشگاه های ورزشی توانمند و از نظر دانش و تجربه، شرایط مدیریت تیم هایی در این سطح را دارند؟

۳- ارزیابی مشخصی از اقدامات صورت گرفته توسط مدیران عامل انتخاب شده وجود دارد؟ تصمیمات و حضور این افراد تا چه حد تبعات مثبت و منفی به همراه داشته است؟

۴- چه فعالیت های ساختاری و پایه‌ای برای این دو باشگاه از سوی مدیران عامل انتخاب شده، مدنظر قرار گرفته است و آیا اصلا در طول مدت کوتاه مدیریتی هر یک از این افراد، امکان اقدامات ساختاری و پایه‌ای برای حل مشکلات کلان دو باشگاه وجود داشته است یا خیر؟

۵- آیا صرفا توان مالی و فعالیت اقتصادی برای حضور در هیات مدیره یا انتخاب به عنوان مدیرعامل باشگاه هایی نظیر استقلال و پرسپولیس کافی است؟

۶- شاخص‌های انتخاب مدیرعامل و اعضای هیات مدیره در باشگاه استقلال و پرسپولیس چیست؟

۷- چه اتفاقی رخ می دهد که مدیران این دوباشگاه پس از مدتی فعالیت به این احساس دست پیدا می‌کنند که فضا برای ادامه فعالیت‌شان وجود ندارد؟ مگر نه اینکه قبل از قبول مسئولیت باید نسبت به تمام مشکلات تیم و شرایط مدیریتی حاکم بر این باشگاه‌ها اشراف پیدا کرده و از مسائل مختلف آن مطلع باشند؟

۸- سهم وزارت ورزش و جوانان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان برنامه و بودجه به عنوان اعضای مجمع عمومی و رسمی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به طور مشخص در انتخاب اعضای هیات مدیره و مدیرعامل این دو باشگاه چیست؟

۹- آیا این وزارتخانه‌ها سهم خود در سوءمدیریت‌های اعمال شده در این باشگاه‌ها به واسطه انتخاب افراد نابلد به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره را می‌پذیرند؟

۱۰- اصلاح الگوی مدیریتی در ورزش ایران از چه زمانی کلید خواهد خورد تا شاهد حضور افراد تحصیل‌کرده و مجرب در سطح اول ورزش کشور از جمله مدیریت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باشیم؟

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=393935

ثبت نظر

-