تشخیص سرطان روده بافناوی های پیشرفته تصویربرداری

  • کد خبر : 393744
  • 02 اسفند 1399 - 0:51
تشخیص سرطان روده بافناوی های پیشرفته تصویربرداری

 

تشخیص سرطان روده با دوربین

این دوربین که توسط محققان شرکت «OutSense» در انگلیس ساخته شده است، بر لبه توالت فرنگی قرار می گیرد و با استفاده از فناوی های پیشرفته تصویربرداری، مدفوع را در کاسه توالت به منظور یافتن رد خون در آن اسکن می کند. وجود رده هایی از خون در مدفوع یکی از علائم ابتلا به سرطان روده بزرگ محسوب می شود.

سپس یافته های این دوربین به برنامه ای در تلفن هوشمند کاربر منتقل می شود که با استفاده از یک الگوریتم هوش مصنوعی، نتایج را در عرض چند دقیقه پردازش می کند و می تواند می تواند آنها را به طور خودکار با یک پزشک به اشتراک گذارد.

تشخیص سرطان روده با دوربین

پزشک درصورت تشخیص علایم هشدار، ممکن است تحقیقات دقیق تری را مانند کولونوسکوپی توصیه کند؛ در کولونوسکوپی از یک پروب نازک و انعطاف پذیر که دوربینی در انتهای آن وجود دارد برای یافتن علائم سرطان در روده بزرگ استفاده می شود.

بیمار برای استفاده از این دستگاه، باید قبل از رفتن به توالت، ابتدا این برنامه را روی تلفن های هوشمند خود فعال کنند سپس این برنامه بطور خودکار به این دوربین که بر لبه توالت فرنگی نصب شده است، متصل می شود.

این دوربین می تواند لکه های مخفی خون را که بر سطح مدفوع قرار ندارند یا رده هایی خونی را که بسیار کوچک هستند و با چشم دیده نمی شوند در مدفوع تشخیص دهد.

>>>بیشتر بخوانید:

درمان سرطان تیروئید با گرما

سرطان کلیه؛ سرطان بدون علامت

سرطان پروستات/هشدار به مردان

نتایج اولیه آزمایشات انجام شده بر روی این ابزار نشان می دهد که دقت این دوربین در لکه بینی خونریزی تا ۹۰ درصد است.

سرطان روده مربوط به روده بزرگ می شود که بخش نهایی دستگاه گوارش را تشکیل می دهد. اغلب موارد سرطان روده بزرگ از تومورهای غیر خوش خیم (سلول های خونی) به نام پولیپ های آدنوماتوز آغاز می شود.

با گذشت زمان برخی از این پولیپ ها می توانند به سرطان روده تبدیل شوند. پولیپ ها ممکن است کوچک باشند و علایمی بروز ندهند، به همین علت، پزشکان توصیه می کنند آزمایش های غربالگری منظم برای کمک به پیشگیری از سرطان روده بزرگ انجام دهید، تا پولیپ قبل از تبدیل شدن به سرطان روده شناسایی شود.

علایم و نشانه های سرطان روده بزرگ عبارتند از:

 

  • تغییر در عادات روده، از جمله اسهال یا یبوست
  • خونریزی مستقیم یا وجود خون در مدفوع
  • ناراحتی مکرر شکم، مانند گرفتگی، نفخ یا درد
  • احساس کاملا خالی نشدن روده
  • ضعف یا خستگی
  • کاهش وزن نامشخص

بسیاری از سرطان‌های روده بزرگ به دلیل عوامل ناشی از سبک زندگی و افزایش سن ایجاد می‌شوند و تعداد کمی از موارد به خاطر اختلالات ژنتیکی ارثی اتفاق می‌افتند.

 

به گزارش جام جم آنلاین، منبع: نیوز

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=393744

ثبت نظر

-