شاه‌حسینی: باید با رفتارهای مجرمانه در انتخابات فوتبال برخورد قضایی شود

  • کد خبر : 393625
  • 01 اسفند 1399 - 19:06
شاه‌حسینی: باید با رفتارهای مجرمانه در انتخابات فوتبال برخورد قضایی شود

رئیس سابق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال می‌گوید نامزدهای ریاست این فدراسیون باید ضمانت اجرایی برنامه‌های خود را اعلام کنند. او همچنین تاکید کرد نامزدها از وعده‌های دروغین برای جلب آرای مجمع خودداری کنند.

عبدالرحمان شاه حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اقدامات تخریبی علیه برخی از نامزدهای انتخابات فدراسیون فوتبال در فضای مجازی گفت: یک سری اکاذیب در فضای مجازی علیه برخی از نامزدها مطرح شده است که از مصادیق عینی این موضوع، طرح انصراف برخی کاندیداها از انتخابات است. مرجع رسمی اعلام انصراف نامزدها فدراسیون فوتبال است. معتقدم این موارد از مصادیق بداخلاقی در مسیر برگزاری قانونمند انتخابات است که کاندیداها و طرفداران‌شان باید از ورود به این فضاها خودداری کنند.

رئیس سابق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: از طرفی طرح چنن مسائلی برخلاف واقعیت در فضای مجازی از مصداق نشر اکاذیت و تشویش اذهان عمومی و نوعی مانور انتخاباتی متقلبانه است و از نظر حقوقی هم جرم محسوب می‌شود. برای جلوگیری از این حرکت‌های ناشایست انتخاباتی، دستگاه‌های ذی صلاح امنیتی، نظارتی و قضایی باید بر اساس وظایف ذاتی خود نسبت به شناسایی و تعقیب مرتکبین اقدام کنند تا خدای نکرده ظرف این چند روز انتخابات فدراسون فوتبال دچار حاشیه ها و جنگ‌های روانی مخرب نشود.

* فوتبال ایران با بحران مدیریتی و اقتصادی روبروست

این حقوقدان درباره با بیان اینکه در حال حاضر فوتبال ایران با بحران مدیریتی و اقتصادی رو به رو است، اظهار کرد: واقعیت امر این است که طی ۱۰ سال اخیر نتیجه عملکرد روسای فدراسیون و اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال نارضایتی مردم، کارشناسان، پیشکسوتان و خبرگان فوتبال را به دنبال داشته است. در حال حاضر فوتبال کشور با بحران مدیریتی و بحران اقتصادی مواجه است. از فهرست روسا و هیات‌ رئیسه فدراسیون فوتبال نتیجه می‌گیریم که مجمع عمومی فدراسیون فوتبال در این دو، سه دوره در انتخاب‌هایش اشتباه کرده است. اگر انتخاب‌ها درست بود و افراد عالی رتبه انتخاب می‌شدند، نتیجه غیر از چیزی بود که رخ داده است.

* هر نتیجه‌ای رقم بخورد، مجمع عمومی فدراسیون باید پاسخگو باشد

وی یادآور شد: همیشه معتقدم که اجرای یک قانون بد بهتر از بی‌قانونی است. ۱۰ اسفند ۹۹ روز امتحان بزرگ مجمع عمومی فدراسیون فوتبال است. مجمعی که با مقدار کمی تغییرات مواجه شده است و هر سرنوشتی که برای مدیریت فوتبال ما رقم بخورد، اعتقاد دارم این دفعه مجمع عمومی فدراسیون فوتبال هم با توجه به اساسنامه باید نزد افکار عمومی و ملت بزرگ ایران پاسخگو باشد. بنابراین می‌خواهم توجه مجمع را به مسئولیت مهم‌شان جلب کنم.

شاه‌حسینی با اشاره به جایگاه مدیریتی رئیس فدراسیون فوتبال گفت: با توجه به جایگاه فوتبال در دنیا، کشورمان و تاثیر این رشته ورزشی در اجتماع و تربیت جوان‌ها و دل مشغولی ما، در سطج بندی علمی و مدیریتی، مدیریت به سه سطح عملیاتی، میانی و عالی تقسیم می‌شود و رئیس فدراسیون فوتبال به عنوان یک مدیریت عالی محسوب می‌شود.

* آرای اشتباه می‌تواند یک ریسک بسیار خطرناک باشد

رئیس سابق کمیته انضباطی اظهار کرد: با توجه به این درجات و اهمیت‌ها جایگاه ریاست فدراسیون فوتبال، اعضای محترم مجمع باید توجه داشته باشند که با توجه به حضور قطعی چهار نفر از نامزدها برای تصدی این سمت، باید به اشخاضی رای دهند که دارای تخصص، تعهد و تجربه مدیریتی در آن رشته خصوصا در حوزه ورزش و فوتبال باشند. اگر خدای نکرده غیر از این عمل کنند و این سمت را به شخصی بسپرند که فاقد این خصیصه‌ها باشد، مطمئن باشید که این یک ریسک بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: در رده مدیریت عالی، با توجه به نظریه دکترین علم مدیریت، این رده جایی برای کارآموزی، تمرین و کسب تجربه نیست. هرگاه که در حوزه‌های مختلف به خصوص در فوتبال و در کشورمان این سمت‌ها را به افراد فاقد صلاحیت سپردیم که تخصص و تعهد لازم برای آن رشته خاص را نداشته‌اند، خسارات مادی و معنوی غیر قابل جبرانی به حوزه فوتبال وارد شده است و همین عملکرد ضعیف علاوه بر صدمات مالی، باعث جریحه‌دار شدن احساسات عمومی شده است.

این حقوقدان از اعضای مجمع فدراسیون فوتبال خواست نهایت دقت را در انتخاب خود داشته باشند و افزود: این بار مردم، کارشناسان، خبرگان، نخبگان و … نگاه می‌کنند که اعضای مجمع به چه کسانی رای خواهند داد. خواهشم این است که دقت کنند و بین این افراد شخصی را که جامع الشرایط‌تر است، انتخاب کنند.

شاه‌حسینی با اشاره به کارنامه نامزدهای فدراسیون فوتبال اظهار کرد: با توجه به خصیصه‌هایی که عرض کردم، اگر اعضای مجمع رزومه نامزدهای حاضر را به صورت موشکافانه و عمیق مورد بررسی دقیق قرار دهند، من معتقدم به راحتی و با تفاوت فاحش به فرد اصلح می‌رسند.

* برنامه‌ها عملی نشد، باید رئیس و هیات‌رئیسه استیضاح شوند

او درباره مهم‌ترین دغدغه ریاست فدراسیون فوتبال از جمله اصلاح اساسنامه و رفع موانع اقتصادی در دوره جدید گفت: در مقدمه صحبت‌هایم گفتم فوتبال ما با بحران مدیریتی و اقتصادی مواجه است. هر کدام از نامزدها برنامه‌ای دارند و تقدیم مجمع می‌کنند اما تقدیم برنامه کافی نیست. باید از آن شخص بخواهند به صورت چهره به چهره برنامه خود را تشریح کند و وقت بگذارد. ضمانت اجرایی این برنامه‌ها چیست؟ اگر کسی برنامه‌ای داد و براساس آن رای آورد و نتوانست آن را عملی و اجرایی کند، در این صورت مجمع باید برای یک بار در تاریخ رئیس و هیات رئیسه فدراسیون فوتبال استیضاح کنند. در نتیجه نامزدهای ریاست از وعده‌های دروغین به اعضای مجمع و اهالی فوتبال خودداری کنند.

*اساسنامه فدراسیون ناقص است

شاه‌حسینی به اشکالات اساسنامه اشاره کرد و گفت: این اساسنامه فوق‌العاده ناقص است و پاسخگوی مطالبات به حق جامعه بزرگ فوتبال و مردم ما نیست. از چندین بعد ایراد دارد و از رئیس بعدی می‌خواهم که در یک اقدام فوری این اساسنامه را از بعضی جهات تغییر دهند. ترکیب اعضای مجمع و نحوه انتخاب برخی از ارکان فدراسیون فوتبال هنوز هم در کشور بزرگ ما دچار یک سری اشکالات است. بارها گفتم که اهالی فوتبال به خصوص نخبگان و خبرگان و کسانی که با فعالیت خود فوتبال ما را به شان امروزی رسانده‌اند و ما حقوق‌دان‌ها آن‌ها را مالکین واقعی فوتبال می‌دانیم، کمترین نقش را در تعیین مدیریت دارند.

رئیس سابق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با اشاره به لزوم افزایش شمار اعضای مجمع گفت: بارها گفتم چرا مثل آلمان، انگلیس، ایتالیا و … که دارای بیش ۱۰۰ و ۲۰۰ عضو در مجامع خود هستند، ما از نخبگان خودمان در مجمع استفاده نمی‌کنیم تا مجمع بزرگی داشته باشیم و در این مجمع نگرانی برخی‌ها نسبت به سلامت انتخابات برطرف نشود؟ همین الان می‌شنوید در خیلی جاها دنبال قومی گرایی و قبیله گرایی هستند. وقتی مجمعی با ۲۵۰ عضو  داشته باشیم که همگی عضو این خانواده هستند، سرنوشت بهتری برای فوتبال‌مان رقم می‌خود. معتقدم از این جهت با نقیصه مواجه هستیم و این موضوع باید جزو برنامه‌های استراتژیک و کوتاه مدت هیات رئیسه بعدی فدراسیون فوتبال باشد که تغییرات لازم را به وجود بیاورد.

این حقوقدان یادآور شد: مفاد این اساسنامه باعث شد تنور انتخابات آنچنان که شایسته است، داغ نشود. خیلی از افرادی که صلاحیت عمومی و خصوصی ورود به فوتبال را داشتند، در انتخابات ثبت نام نکردند.

* کریمی و مهدوی‌کیا شناسنامه فوتبال ایران هستند اما …

او با اشاره به ورود علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا به انتخابات اظهار کرد: همیشه گفته‌ام فوتبالی‌ها باید در مدیریت فوتبال سهیم شوند اما کسی نپرسید نحوه ورودشان به چه شکل باشد؟ من در رده‌های مختلف فوتبال مدیریت کرده‌ام و واقعا خالصانه می‌گویم عاشق مفخار فوتبال ایران هستم. امثال آقای کریمی و مهدوی‌کیا شناسنامه فوتبال ایران درابعاد داخلی و بین‌المللی هستند و باید در حوزه‌های مختلف مدریتی، فنی و بین‌المللی از وجود این عزیزان به تناسب استفاده بهینه شود ولی نباید اجازه دهیم که به این عزیزان آدرس غلط و اشتباهی بدهند.

وی ادامه داد: در این صورت بیشتر از همه خود این عزیزان لطمه می‌خورند و می‌سوزند. ضمن ابراز علاقه خالصانه به این عزیزان به عنوان کارشناسی که فوتبال را می‌شناسد و در رده‌های مختلف حضور داشتم، اعتقاد دارم این اشخاص در ورود به عرصه مدیریت فوتبال باید از سطح عملیاتی به میانی و از رده میانی به رده عالی برسند.

شاه‌حسینی تاکید کرد: در صورتی که این روند در فوتبال طی شود، فوتبال از نظر تامین نیروی مدیریت از بدنه خود خودکفا خواهد شد. عزیزان ما بهتر بود که از سطوح پایین‌تر شروع می‌کردند و به بالا می رسیدند.

رئیس سابق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفت: توصیه‌ای هم به رئیس آینده فدراسیون فوتبال دارم که با توجه به خواسته عموم مردم و احترام به آرای فوتبالی‌ها و در نظر گرفتن شان و جایگاه نخبگان فوتبال، در سطوح مختلف مدیریت از نخبگان فوتبالی استفاده شود. این اتفاق باعث ارتقاء سطح فوتبال می شود و در آینده نزدیک مدیران عالی را هم از این بدنه انتخاب و تامین می کنیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=393625

ثبت نظر

-