زونوتیک، خطرناک مانند جنگ های هسته ای و تغییرات اقلیمی

  • کد خبر : 393230
  • 01 اسفند 1399 - 0:41
زونوتیک، خطرناک مانند جنگ های هسته ای و تغییرات اقلیمی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، همه چیز از دهه هشتاد میلادی آغاز شد، وقتی که ایدز به یک بیماری همه گیر تبدیل شد. اما در سال های بعد اتفاقات جدیدی در حوزه زونوتیک باعث شد تا این داستان ترسناک حتی تاریک تر هم بشود. با این حال انواع ویروس های قابل انتقال بین انسان و حیوان تفاوت هایی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال ویروس های ایدز و کووید بسیار نسبت به یکدیگر متفاوت هستند و انتقال و تاثیر آن بر روی بدن انسان با یکدیگر متفاوت است.

و با این وجود یک پیوند اساسی بین این دو وجود دارد که پیامدهای بالقوه فاجعه باری بر سلامتی آینده و بقای جمعیت جهانی ما دارد که همین الان هم در حال گسترش است.

اکنون این نظریه مطرح شده است که انسان باید در ارتباط خود با دام اهلی و دیگر حیوانات وحشی تجدیدنظر کند و آن را به حداقل برساند. اما نظریه بسیار ترسناک دیگر این است که زونوتیک بزرگ ترین تهدید برای عصر امروز است.

زونوتیک حالا همرده دیگر فجایع انسانی همانند بمباران هسته ای، تغییرات اقلیمی و جنگ های تروریستی است.

در این رابطه نظریه دانشمندان این است: اگر نتوانیم جدی بودن این شرایط را مد نظر داشته باشیم این همه گیری کنونی ممکن است تنها پیش درآمد یک چیز بسیار جدی تر باشد.

در دهه هشتاد میلادی که ایدز آغاز شد در شهر نیویورک ناگهان تعداد مردان جوان بستری شده در بیمارستان ها با علائمی نظیر تب و علائمی شبیه آنفولانزا در بیمارستان ها آغاز شد.

طولی نکشید که مواردی در لندن و دیگر شهرهای مهم اروپا گزارش شد که یک بیماری گیج کننده به سیستم ایمنی بدن حمله کرده و به نظر می رسد مردان با گرایشات انحراف آمیز ، مصرف کنندگان مواد مخدر و بیماران هموفیلی را هدف قرار می دهد.

اکنون در دهه ۲۰۲۰ میلادی هستیم و کرونا به عنوان یک زونوتیک دیگر مطرح شده است. خفاش یا یا هر جانور دیگری می تواند عامل این زونوتیک فاجعه وار باشد اما واضح به نظر می رسد زونوتیک از دهه ای به دهه دیگر منتقل می شود.

ویروس مدام هم تکامل پیدا می کند و برخی از گونه های جهش یافته واقعا خطرناک تر هستند.  

بوم شناسان در دانشگاه کالج لندن (UCL) گزارش دادند که از سال ۱۹۴۰ تاکنون ، ۳۳۵ بیماری جدید و بالقوه کشنده در سطح جهان پدیدار شده است که بیش از ۲۰۰ مورد آن بیماری انسان و دام است؛ یعنی ویروس ، باکتری ، انگلی ، قارچ و پریون که به طور طبیعی در حیوانات وحشی و اهلی وجود دارد اما که در انسان در حال تکامل است.

نکته بدتر این است که فقط برای یکی دو تا از بیماری های زونوتیک واکسن ساخته شده است و به عنوان مثال برای ایدز هنوز نمی توان کاری کرد. هر کدام از این ویروس ها می توانند جهش پیدا کنند و اثرات مخرب تری روی انسان بگذارند.

در حالی که بر روی دوری از دام و حیوان تاکید می شود با این حال امروز ، انسان و دام به طور فزاینده ای با جنگل زدایی ، پاکسازی زمین ، تجاوز خانه های شهری به مناطق وحشی  و غیره به یکدیگر مدام نزدیک و نزدیک تر می شوند.

توجه به این موضوع که زونوتیک به اندازه بمب های هسته ای و اتمی و البته انواع تغییرات اقلیمی به شدت به ضرر انسان می شود بسیار قابل توجه است.

بشر توانایی این را دارد که تمامی این خطرات را نادیده بگیرد اما واقعیت این است که حیات کنونی بشر کاملا به این مورد بستگی دارد.

 

مترجم: هیلدا حسینی خواه / منبع: دیلی میل

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=393230

برچسب ها

ثبت نظر

-