اشتباهات استفاده از جارو برقی/این چیز‌ها را با جاروبرقی جمع نکنید

  • کد خبر : 392951
  • 30 بهمن 1399 - 20:33
اشتباهات استفاده از جارو برقی/این چیز‌ها را با جاروبرقی جمع نکنید
 اغلب به نظر می‌رسد جمع کردن تکه و خرده‌های چیزی که شکسته یا چیزی که بر زمین ریخته شده با جاروبرقی بهترین کار است، خصوصا اینکه این روز‌ها جارو‌های شارژی کار‌ها را ساده‌تر هم کرده‌اند.اما بعد از مدتی شاید متوجه شوید که جاروبرقی‌تان بوی بدی گرفته یا کارآیی‌اش به میزان قابل توجهی افت کرده است یا اینکه اصلا دیگر کار نمی‌کند و دلیلش را همی نمی‌دانید. در چنین مواردی به احتمال زیاد چیزی را به خورد جاروبرقی‌تان داده‌اید که نباید می‌دادید!

اشتباهات استفاده از جارو برقی

قهوه، دانه‌های قهوه و کاکائو

اگر پودر قهوه را با جاروبرقی جمع کنید باعث رشد کپک در کیسه‌ی آن خواهید شد. پودر قهوه همیشه رطوبت دارد حتی اگر این طور به نظر نرسد. ضمنا این ذرات فورا با قسمت‌های داخلی جاروبرقی می‌چسبند و تمیز کردن آن تقریبا غیرممکن می‌شود. حتی قهوه‌ای که قبلا جایی ریخته شده و خشک شده و همچنین کاکائو نیز برای جاروبرقی خطرناک‌اند، زیرا ذرات ریز آن‌ها می‌توانند فیلتر را مسدود کنند و حتی می‌توانند با ورود به موتور جاروبرقی‌تان آن را از کار بیندازند.

خاکِ گُل و گیاهان خانگی

اگر اهل نگهداری گل و گیاه در خانه باشید پس حتما برای‌تان پیش آمده که مثلا کودک‌تان گلدان پُر از خاک را روی زمین واژگون کند یا اتفاقاتی شبیه به این. احتمالا اولین کاری که به ذهن‌تان رسیده پناه بردن به جاروبرقی‌تان است. اما در چنین مواقعی بهتر است فرش را با یک جاروی معمولی یا برس تمیز کنید، زیرا جاروبرقی باعث می‌شود ذرات خاک به سطح عمیق‌تر فرش یا موکت نفوذ کنند و تمیز کردن آن بسیار دشوارتر خواهد شد.

ضمنا اگر خاکی که ریخته شده خیس یا مرطوب بوده باشد می‌تواند برای موتور جاوربرقی مشکلاتی ایجاد کند. برگ‌های خشک گیاهان آپارتمانی به راحتی می‌توانند خرطوم یا فیلتر جاروبرقی را مسدود کنند و ضمنا تا زمانی که داخل جاروبرقی هستند رطوبت خود را نیز خواهند داشت که این نیز برای قسمت‌های گوناگون جاروبرقی مضر است.

مو

محال است بتوانید جلوی ورود مو به جاروبرقی‌تان را بگیرید، اما تا جایی که امکان دارد و می‌بینید باید مانع ورود موی انسان یا حیوان خانگی به جاروبرقی شوید. این مو‌ها می‌توانند پاکت یا کیسه جاروبرقی و فیلتر آن را فورا مسدود کنند. وقتی موی زیادی وارد دستگاه می‌شود، قدرت جاروبرقی به میزان زیادی افت خواهد کرد، حتی فقط با یک بار جاروبرقی کشیدن!

مواد آرایشی

این چیز‌ها را با جاروبرقی جمع نکنید

پودر‌های آرایشی و یا سایر مواد آرایشی که خشک به نظر می‌رسند در واقع حاوی انواع چربی‌ها و موادی هستند که در هوای گرم می‌توانند ذوب شوند. به همین دلیل مواد آرایشی یکی از خطرناک‌ترین دشمنان دستگاه جاروبرقی به شمار می‌روند. مواد چرب موجود در لوازم آرایشیِ به ظاهر خشک، در درون دستگاه آب شده و فیلتر و سایر قسمت‌های مکانیکی دستگاه را مسدود می‌کنند. تمیز کردن فیلتر جاروبرقی بعد از ورود مواد آرایشی به آن تقریبا غیرممکن بوده و لازم است آن را کاملا تعویض کنید.

خانه تکانی آسان، با این چند ترفند!

پولک‌های کاغذی

پولک‌های کاغذی فورا جاروبرقی‌تان را مسدود می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود دستگاه بیش از اندازه گرم شده و موتور آن از کار بیفتد. پولک‌هایی که از فویل ساخته شده‌اند حتی از پولک‌های کاغذی هم خطرناک‌ترند، زیرا این ذرات فورا درون جاروبرقی تحت تاثیر هوای گرم ذوب شده و در جا‌هایی از جاروبرقی که به آن‌ها دسترسی ندارید گیر می‌کنند و جاروبرقی‌تان را از کار می‌اندازند.

سیم‌های الکتریکی

این چیز‌ها را با جاروبرقی جمع نکنید

جمع کردن خرده سیم‌های برق با جاروبرقی کار راحتی به نظر می‌رسد، اما سرولوله و قدرت مکش جاروبرقی‌تان ممکن است توسط این سیم‌های ریز و تیز آسیب ببیند. این آسیب‌ها و خط و خش‌ها همیشه هم به چشم نمی‌آیند و ممکن است در نهایت به یک شوک الکتریکی منتهی شوند. به همین دلیل بهتر است جا‌هایی را که می‌دانید خرده و ریزه‌های سیم برق در آنجا وجود دارند جاروبرقی نکشید.

زمین خیس

جاروبرقی کشیدن زمین خیس یا زمینی که غذای آبکی بر آن ریخته شده کار بسیار خطرناکی است، زیرا ممکن است دچار برق گرفتگی شوید. اگر زمین کمی خیس باشد، جاروبرقی از بیرون ممکن است واکنشی نشان ندهد، اما این رطوبتی که در خرطوم جاروبرقی یا لوله آن باقی می‌ماند، هم از قدرت مکش دستگاه کم می‌کند و هم مدتی بعد بوی بدی از آن بلند می‌شود که رفع آن کار خیلی سختی خواهد بود.

خرده شیشه

آسیبی که خرده شیشه ممکن است به جاروبرقی‌تان بزند عجیب به نظر نمی‌رسد و بدیهی است، اما خیلی از افراد همچنان عادت دارند خرده شیشه‌ها را با جاروبرقی جمع کنند. در بیشتر موارد بعد از چند بار تکرار این کار، مجبور خواهید شد خرطوم جاروبرقی‌تان، فیلتر‌ها و کیسه‌ی آن را عوض کنید. حتی شاید آسیب‌های وارد شده به جاروبرقی توسط خرده شیشه‌ها دیده نشوند، اما قسمت‌های داخلی دستگاه دیگر قادر به نگه داشتن خاک و ذرات ریز آشعال نبوده و آن‌ها را از راه قسمت‌های آسیب دیده‌ی دستگاه، دوباره به محیط تمیز خانه‌تان برخواهد گرداند.

آرد

این چیز‌ها را با جاروبرقی جمع نکنید

کارشناسان می‌گویند اگر لازم است آردی که بر زمین ریخته شده با جاروبرقی جمع کنید، ببینید چقدر آرد قرار است داخل جاروبرقی‌تان شود. اگر چیزی به اندازه‌ی یک مشت آرد است به دستگاه‌تان آسیبی نمی‌زند، اما اگر کُل بسته‌ی آرد را ریخته‌اید و حالا می‌خواهید با جاروبرقی جمع کنید، بهتر است این کار را نکنید و با دست آن را جمع کنید. آرد می‌تواند فیلتر را مسدود کرده و وارد موتور جاروبرقی نیز بشود و آن را از کار بیندازد.

منبع: brightside

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=392951

ثبت نظر

-