علت تمایل مردان جوان به زنان مسن

  • کد خبر : 391795
  • 19 فروردین 1400 - 10:04
علت تمایل مردان جوان به زنان مسن
وقتی صحبت از یک زوج می شود، بیشتر ما ناخودآگاه، زن را کوچک تر از مرد تصور می کنیم. در گذشته کوچک تر بودن مرد در یک رابطه ی عاطفی، قابل قبول نبود.
امروزه اما دیدگاه ها نسبت به این موضوع تغییر کرده و مسأله ی اختلاف سنی میان زوجین دیگر اهمیت چندانی ندارد. مردان زیادی هستند که به زنان بزرگ تر از خودشان تمایل دارند .
آمار نشان می‌دهد که در روزگار کنونی تعداد مردان جوانی که با زنان مسن‌تر از خود آشنا و ازدواج می‌کنند بیشتر از آن چیزی است که ما تصورش را می‌کنیم.
تمایل مردان جوان به زنان مسن همچون یک مسئله اپیدمی است که از افراد عادی تا سلبیرتی‌ها و حتی سیاست مداران، شامل حال طیف گسترده‌ای از مردان جوان می‌شود.

یکی از نمونه‌های معروف چنین ازدواج‌هایی دو هنرمند معروف هالیوود مانند دمی مور و استون کوچر شوهر اوست که ۱۶ سال از او کوچک‌تر است. شاید این اختلاف سنی فاحش به نظر بیاید، ولی باید بگوییم که زوج‌های بی‌شمار دیگری با اختلاف سنی‌های قابل‌توجه‌تر از این نمونه هم وجود دارند.

همه ما رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل ماکرون را می‌شناسیم که با بریژیت معلم دوران دبیرستان خود که ۲۴ سال از او بزرگ‌تر است ازدواج کرده است. ماکرون وقتی همسر آینده‌اش را برای اولین بار سر کلاس درس ملاقات کرد تنها ۱۵ سال داشت.

هرچند ارتباط این دو تا زمانی که ماکرون به سن بلوغ نرسیده بود، رابطه‌ای عاشقانه محسوب نمی‌شد، اما تحقیقات موشکافانه‌ای که در رابطه امانوئل و بریژیت صورت پذیرفته، نشان می‌دهد که وجود چنین روابط عاشقانه‌ای جزوی از اقتضای زمانه است و ایشان در این مورد تنها نیستند.

باوجود احتمال انگشت‌نما شدن و ننگ بودن، روابط با چنین اختلاف سنی‌های فاحشی بین مردان جوان و زنان مسن‌تر همچنان زنده است و روزبه‌روز بیشتر می‌شود. تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته علل آن را توضیح می‌دهد.

علل ترجیح مردان جوان برای ارتباط با زنان مسن‌تر

سایت معتبر Today.com یک بخش نظرسنجی به این موضوع اختصاص داده که چرا مردان جوان، از زنان مسن‌تر خوششان می‌آید؟ برای توضیح این امر دلایل فراوانی توسط مرد‌هایی که با آن‌ها مصاحبه صورت گرفته شده، ذکر شده است که از آن جمله عبارتند از: آن‌های متکی‌به‌خود (self-assured) هستند، عزت‌نفس (self-confident) دارند، گفتگو‌های صریح و بی‌پرده‌ای دارند که آن‌ها را خوش‌صحبت‌تر می‌کند و اینکه صرفا بر تشکیل خانواده تمرکز ندارند.

در برخی از مصاحبه‌ها مرد‌های جوان چنین اظهار داشتند که مواظبت و توجهی که در رابطه با یک زن مسن‌تر از خود دریافت می‌کنند سبب افزایش سطح اعتماد‌به‌نفس و عزت‌نفس ایشان می‌شود. بعضی دیگر نیز چنین اذعان کرده‌اند که زن مسن‌تر دارای تجربه بیشتری در زندگی، ثبات عاطفی، صلابت بوده و در عین داشتن صداقت می‌توانند به مسائل از دیدگاه‌های مختلفی نگاه کنند.

مردی که ترجیح می‌دهد با زنان مسن‌تر از خود آشنا شود در توصیف و مقایسه‌ای که حین دوره آشنایی با دختران جوان‌تر از خود داشت چنین می‌گوید: «احساسم این بود که گویا سعی داشتم در هیاهوی موسیقی کلوپ رقص بخواهم مکالمه‌ای معنی‌دار داشته باشم»

مهم‌ترین عامل نارضایتی این فرد در موارد آشنایی با زنان کم سن و سال این بود که مجبور بوده با رفتار‌های نابالغانه و بازی‌های آن‌ها مواجه شود.

<<<بیشتر بخوانید:

کاهش وابستگی/چطور با آرامش درمانی، وابستگی را درمان کنیم؟

علل علاقمندی مردان جوان به ارتباط با زنان جا‌افتاده

تمایل مردان جوان به زنان مسن

چه میزان اختلاف سنی مسئله‌ساز است؟

طبق تحقیقات دکتر گلوریا کاوان (۱۹۸۴) در روابط عاطفی و عاشقانه‌ای که در آن زن از مرد مسن‌تر است، احتمال موفقیت و خوشبختی کمتری نسبت به رابطه‌های بدون اختلاف سنی، دارند. طبق نتایج تحقیق دکتر کاوان که هم‌زمان از جامعه آماری نوجوان و بالغان استفاده کرده بود، در هر دو گروه امکان موفقیت رابطه در حالتی که اختلاف سنی بیش از ۱۸ سال (زن بسیار مسن‌تر) است، بسیار پایین است.

هرچند که این شکاف سنی کمتر باشد، میزان قضاوت از سوی دیگران نیز به همان میزان کمتر است.

همچنین دکتر کاوان چنین دریافت که زمانی که اختلاف سنی در بازه ۷ سال باشد، هر دو گروه مردان نوجوان و بالغ در مقایسه با زنان، استاندارد دوگانه‌ای برای قضاوت و پیش‌داوری جنسیتی به کار نمی‌برند.

نقطه عطف این اختلاف سنی کجاست؟ مردی که در نظرسنجی Today.com شرکت داشت و تجربه آشنایی با زنان جوان‌تر از خویش را داشت چنین اظهار می‌کند که ارتباط داشتن با زنی که تنها ۵ سال از او بزرگ‌تر باشد برای به دست آوردن بلوغ عاطفی و عمق رابطه‌ای که وی به دنبال آن بود را ناکافی دانسته بود.

او زنانی را ترجیح می‌داد که یک دهه از او بزرگ‌تر باشند.

در توضیح این ترجیح او چنین بیان کرد که این زنان بیشتر متکی‌به‌خود بوده و جاافتاده‌تر هستند و در مقابل «زنان جوان‌تر به‌اندازه‌ای که زنان مسن‌تر امکان رشد را برایم میسر می‌کنند را نمی‌توانند فراهم کنند.»

علل علاقمندی مردان جوان به ارتباط با زنان جا‌افتاده

تمایل مردان جوان به زنان مسن

«در تعقیب یوزپلنگ (کنایه از زن جاافتاده)»

با محرز شدن این نکته که ترجیح شمار زیادی از مردان، ارتباط داشتن با زنان مسن‌تر است، سوال اصلی این است: چنین روابطی چطور شکل می‌گیرند؟

اگرچه در برابر داستان‌های کلیشه زنان مسنی که لباس پلنگی می‌پوشند و در حین سر کشیدن نوشیدینی از مردان جوان دلبری می‌کنند، همه ما جبهه می‌گیریم و باورش نمی‌کنیم، ولی از زبان بسیاری از زنان داستان‌های واقعی را از نحوه ابراز توجه و پاپیچ شدن مردان جوان به آن‌ها می‌شنویم که به‌سختی به دنبال ارتباط با ایشان بوده‌اند.

خانم دکتر میلین آلاری در مقاله‌ای با عنوان «این مردان هستند که دنبال پلنگ هستند» (۲۰۱۹) چنین ذکر می‌کند که برخلاف کلیشه و باور عمومی، تعداد زنانی که خود را «اغواگر» دانسته و به دنبال مردان جوان هستند بسیار معدود هستند.

این در حالی است که مردان جوان «بی‌اختیار منتظر فرصتی هستند تا بتوانند عشق‌بازی کنند».

وی با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده طی ۵۵ مصاحبه‌ای که با زنان ۳۰ تا ۶۰ ساله‌ای که با مردان جوان‌تر از خود رابطه داشته‌اند دریافت که زنانی که بیش از ۴۰ سال دارند به نسبت زنانی که در دهه ۳۰ سالگی خود هستند، در ایجاد چنین رابطه‌ای نقش منفعلانه‌تری از خود نشان می‌دهند.

دکتر آلاری چنین اظهار می‌کند که در زمینه تحقیقات موردبحث، توانمندی یا تمایل به «بازتعریف نمایش جنسیتی» که برای ایجاد روابط اعمال می‌شود، توسط باور‌های فرهنگ عمومی، دست‌خوش تغییر می‌شود.

عشق حقیقی فراتر از اختلاف سنی

تحقیقی که توسط برایان کولیسون و لوسیانا پونس د-لئون (۲۰۱۸) برای بررسی علل تبعیض و پیش‌داوری‌های مرتبط با اختلاف سنی انجام یافت، چنین نتیجه می‌گیرد که طبق نظریه تکامل اصولا زنان جوان برای به حداکثر رساندن آمادگی باروری و دستیابی به منابع باید جذب مردان مسن‌تر از خود باشند و بالعکس.

همچنین این محققین خاطرنشان می‌کنند که در روابط غیرمرسوم که اختلاف سنی در آن‌ها بیشتر است، بخصوص زمانی که زن مسن‌تر باشد، ترجیحات همسرگزینی مسلم قبلی را نقض می‌کند.

اما در جهان واقعی چنین به نظر می‌رسد که برخی از مردان ارتباط برقرار کردن با زنان مسن‌تر را ترجیح می‌دهند.

دلیل این مسئله آن است که در چنین روابطی احساس برابری نسبی بیشتری حاکم است. چنین همسریابی‌هایی متداول‌تر و نیز موفق‌تر از آن چیزی است که اغلب افراد بر آن باور دارند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=391795

ثبت نظر

-