زیاده روی در خوردن شیر اشتباه است؟!

  • کد خبر : 390886
  • 29 بهمن 1399 - 10:31
زیاده روی در خوردن شیر اشتباه است؟!

 

 

بسیاری از افراد برای لاغری یا سلامتی بیش از میزان استاندارد شیر می‌خورند، شاید بسیاری از افراد تصور کنند که شیر خوردن یک رفتار فوق العاده مفید برای بدن است، اما درواقع زیاده روی در خوردن شیر می‌تواند منجر به مخاطراتی جدی برای سلامتی شود.

عوارض جانبی شیر

مضرات شیر

جوش صورت

تحقیقاتی نشان داده است که نوجوانانی که آکنه و جوش صورت دارند بیشتر از نوجوانان دیگر شیر کم چرب یا بدون چربی می‌نوشند. جوش‌های صورت بزرگسالان هم می‌تواند توسط لبنیات تحریک شود. تحقیقات دیگر در این زمینه، این وضعیت پوست را به خواص شیر بدون چربی یا کم چرب مرتبط دانسته‌اند نه شیر کامل یا انواع پنیر؛ همین‌طور احتمال می‌دهند که جوش صورت به دلیل کربوهیدرات و پروتئین وی در شیر باشد.

اگزما و حساسیت پوستی

اگزما با خوردن بعضی از غذاها تحریک می‌شود که یکی از آن ها شیر و لبنیات است. البته تحقیقاتی نشان داده است که مادرانی که در دوران بارداری و شیردهی به رژیم غذایی خود شیر و پروبیوتیک اضافه کردند، خطر ابتلا به اگزما و حساسیت‌های غذایی از این قبیل را در کودک خود کاهش داده‌اند. لبنیات همچنین می‌تواند تحریک کننده بیماری روزاسه در بزرگسالان باشد.

بیش از ۵ درصد کودکان به شیر حساسیت دارند که باعث بروز علائم روی پوست مثل اگزما و مشکلاتی مثل کولیت روده، یبوست یا اسهال می‌شود. واکنش‌های احتمال دیگر عبارتند از:

  • آنافیلاکسی یا بیش دفاعی
  • خس خس سینه
  • تنگی نفس
  • اسهال خونی

علاوه بر کودکان، بزرگسالان هم ممکن است که حساسیت به شیر پیدا کنند. آنتی بیوتیک دادن به گاوهای شیرده نیز می‌تواند دلیلی برای آلرژی به شیر باشد.

شکستگی استخوان

پوکی استخوان


>>بیشتر بخوانید: انواع شیر گیاهی؛ طرز تهیه و کاربرد‌های آن‌ها


نوشیدن ۳ لیوان شیر یا بیشتر در طول روز می‌تواند خطر شکستگی استخوان در خانم‌ها را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است که این موضوع می‌تواند به دلیل قند موجود در شیر به نام «لاکتوز» یا «گالاکتوز» باشد. تحقیقات دیگری نشان داده است که شکستگی استخوان در افراد مسنی که مبتلا به پوکی استخوان هستند و در مناطقی زندگی می‌کنند که مصرف لبنیات، پروتئین حیوانی و کلسیوم زیاد است، آمار بسیار بالاتر دارد.

سرطان

کلسیوم بالای شیر و غذاهای دیگر ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد و قند موجود در شیر نیز می‌تواند اندکی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان افزایش دهد.

شیر گاوهایی که به آن‌ها هورمون رشد تزریق شده‌ است دارای میزان زیادی مواد شیمیایی است که خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را بالا می‌برد. تحقیقات و زمان بیشتری لازم است تا تاثیرات دراز مدت این هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌هایی که در شیر گاو وجود دارد را نشان دهد.

حساسیت به لاکتوز یا عدم تحمل لاکتوز

حساسیت به شیر


>>بیشتر بخوانید: اگر شما هم به لاکتوز شیر حساسیت دارید، بخوانید


شیر گاو نسبت به شیر حیوانات دیگر میزان بیشتری لاکتوز دارد. حدود ۷۵ درصد جمعیت مردم دنیا به نوعی در هضم لاکتوز ناتوانی دارند. افرادی که دارای حساسیت به لاکتوز هستند می‌توانند فقط میزان کمی لبنیات به رژیم غذایی خود اضافه کنند و به ناچار از خواص شیر صرف نظر می‌کنند.

جایگزین برای شیر

شیر گیاهی جایگزین مناسبی برای کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند و گیاه‌خواران است.


>>حتما بخوانید: خواص شگفت‌ انگیز شیر شتر


فوائد شیر

سخن آخر در زیاده روی در خوردن شیر

در نهایت برای جمع بندی می‌توان گفت شیر به طور طبیعی حاوی مواد مغذی و حیاتی است و مشخصا نوشیدن شیر برای سلامت کودکان و بزرگسان مفید است. خواص شیر گاوهایی که به طور طبیعی تغذیه کرده‌اند خیلی بالا و میزان ویتامین‌های موجود در آن قابل توجه است. تحقیقات بیشتری لازم است تا در مورد خواص شیر و مضراتی که از آنتی‌ بیوتیک ‌ها و هورمون‌های اضافه شده به لبنیات گاوی به بدن ما می‌رسد بدانیم.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=390886

برچسب ها

ثبت نظر

-