گفتگوی دو کشور ایران و قطر

  • کد خبر : 390433
  • 28 بهمن 1399 - 2:07
گفتگوی دو کشور ایران و قطر

 

 

به گزارش نیوز از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در دیدار وزیر امور خارجه قطر، با اشاره به تحولات اخیر در منطقه و ضرورت توسعه همکاری های مشترک بین تهران و دوحه اظهار داشت: روابط دو کشور در سال های گذشته بسیار خوب و رو به گسترش بوده و با ایجاد شرایط جدید بین المللی باید از فرصت های ایجاد شده برای توسعه و تعمیق روابط و همکاری ها استفاده شود.

وی همچنین با اشاره به توافقات حاصل شده در سفر سال گذشته امیر قطر به ایران و توافق های کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، بر ضرورت تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن این توافقات تاکید کرد و گفت: ایران و قطر می توانند در زمینه های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی، علمی، گردشگری همکاری ها را گسترش دهند و بخش های خصوصی دو کشور نقش مهمی در این راه ایفا می کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیشرفت هر کشوری در منطقه با برقراری صلح و ثبات و آرامش در منطقه حاصل خواهد شد، با استقبال از گفتگو و همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس، تاکید کرد: همچنان بر طرح ابتکار صلح هرمز پایبند هستیم و معتقدیم صلح و ثبات در منطقه جز در سایه همکاری، همراهی و گفت و گو میان کشورهای منطقه بدست نخواهد آمد و این کشورهای منطقه هستند که باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

روحانی در ادامه با اشاره به تحولات اخیر در کشور آمریکا و پایان ترامپیسم در این کشور و اعلام سیاست های متفاوت از سوی دولت جدید این کشور از جمله تمایل به بازگشت به برجام، اظهار داشت: امروز برای همه دنیا ثابت شده که سیاست فشار حداکثری شکست خورده و دولت جدید آمریکا چاره ای جز جبران اشتباهات دولت قبل و عمل به تعهدات قانونی ندارد.

>>>بیشتر بخوانید:

وزیر خارجه قطر به تهران سفر می کند

تلاش قطر برای میانجیگری میان ایران و کشور‌های عربی

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت لغو تحریم ها از سوی آمریکا و بازگشت به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از سوی این کشور، گفت: هر زمانی که آمریکا تحریم های غیرقانونی را لغو و به قانون بازگردد، بلافاصله ایران هم به همه تعهدات خود در قالب برجام بازخواهد گشت.

وزیر امور خارجه قطر نیز در این دیدار، از ایران به عنوان یک کشور دوست در منطقه نام برد و بر توسعه و تعمیق روابط دو جانبه در همه زمینه ها بویژه همکاری های تجاری و اقتصادی تاکید کرد.

«محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی» در دیدار با رئیس جمهور کشورمان، پس از تقدیم پیام کتبی امیر قطر به دکتر روحانی، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور قدرتمند و تاثیرگذار منطقه یاد کرد و بر ضرورت همکاری و همفکری کشورهای منطقه و خلیج فارس برای حل مشکلات تاکید کرد.

بن جاسم آل ثانی افزود: همواره معتقد به حفظ آرامش و ثبات و گفتگو میان کشورهای منطقه بوده ایم و ما نیز در تداوم طرح ابتکار صلح هرمز و طرح امید، خواستار گفت و گوهای منطقه ای برای حل مشکلات میان کشورهای منطقه هستیم.

وزیر امور خارجه قطر با قدردانی از همراهی و همکاری ایران در دوره تحریم ها علیه این کشور، اظهار داشت: امیدواریم هرچه سریعتر با بازگشت آمریکا به برجام، مشکلات و تحریم ها در چارچوب این توافق حل و فصل شود و در این راه قطر از هرگونه مساعدت برای شکل گیری این اتفاق دریغ نخواهد کرد.

استقبال ایران از گفتگو با کشورهای حوزه خلیج فارس / سیاست فشار حداکثری شکست خورده است (+تصاویر)

استقبال ایران از گفتگو با کشورهای حوزه خلیج فارس / سیاست فشار حداکثری شکست خورده است (+تصاویر)

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=390433

ثبت نظر

-