فواید جالب غذا خوردن با دست

خوردن غذا با دست مضر است؟!

  • کد خبر : 389644
  • 25 بهمن 1399 - 10:26
خوردن غذا با دست مضر است؟!

همه می گویند خوردن غذا با دست بد است اما من تجربیاتی دارم که با شما در میان می گذارم.
پدربزرگم را به خاطر می آورم که سیب زمینی ها را له می کرد و با انگشتانش آن ها را دوری می داد و در دهان می گذاشت. مادرم را به خاطر می آورم که گاهی اوقات سالاد را با دست می خورد.

وقتی آن ها را تماشا می کردم که با چه ولعی غذا را با دست می خوردند، می توانم بگویم غذای آن ها واقعا خوشمزه بود. و آن ها عاشق غذای شان بودند.

اما دولت_خالص_ نا همگون آمریکا یا امیلی استون می گوید: خوردن غذا با دست کار غیر بهداشتی، بی ادبانه و پر از آلودگی است.
اما من عاشق خوردن غذا با دست هستم. همانند مادر و پدر بزرگم، دوست دارم با دست لقمه های غذا را بخورم.

وقتی بزرگ می شدم، من و مادرم خیلی از غذاها را با دست می خوردیم، پنیر، پیتزا، پلو و غیره. برای من به عنوان یک کودک واقعا تجربه عالی ای بود. برواشتن لقمه ها با دست و خوردن آن ها در میز شام. البته در فرهنگ آمریکایی استانداردهایی برای خوردن غذاها وجود دارد. مانند ساندویچ و پیتزا.

در حقیقت، برخی غذاها مانند همبرگر و پیتزا، غذاهای انگشتی نامیده می شوند.
اما در بسیاری فرهنگ های دیگر، خوردن غذا با دست، امری عادی است. در فرهنک آن ها باید برنج را با دست خورد. با دست راست باید برنج را گلوله کرد و سپس خورد. یکی از دوستان هندی ام می گوید: من به این روش بزرگ شدم. و او می گوید خوردن غذا به این طریق، واقعا خوشمزه است و مزه ی غذا را بهتر می کند.


>>بیشتر بدانید: ۴ اصل مهم در غذا خوردن مردان بعد از ۵۰سالگی


خوردن غذا با دست
وانوگوپل می نویسد مادران هندی دوست دارند کودکان شان را با دست تغذیه کنند. ” مادر من در مورد نوجوانی خود می گوید راز خوردن غذا با دست، زیست_ شیمیایی است. روغن کمی از انگشتان شما یک نوع کیمیاگری را به کره ی کوچک می فرستند, یک کوکتل فرمونی که فقط در دهان کودک شان شکوفا می شود.” اما تجربه تغذیه کودک با دست شما را وسوسه می کند خود نیز با دست غذا بخورید.
پدر وانگوپل می گوید: دست های چنگال های خدادادی هستند.

خوردن غذا با انگشتان حسی است. علاوه بر اینکه مزه ی غذا برای شما بهتر به نظر خواهد رسید. بلکه غذا ها را با دست خود حس می کنید و این خیلی خوب است و به شما احساس بهتری خواهد داد.

به این دلیل است که برخی افراد که می خواهند طعم غذا را بچشند از انگشتان خود استفاوه می کنند مثلا انگشت خود را در سس کرده و بعد آن را می چشند. با این کار، آن ها غذا را بررسی می کنند، می چشند، لمس می کنند. غذا به شما نزدیک تر می شود و می توانید مزه و بوی آن را به خوبی حس کنید.


>>بیشتر بدانید: با عجله غذا خوردن چه خطراتی برای سلامتی دارد؟


خوردن غذا با دست
به هر حال، غلبه بر شرایط اجتماعی کار دشواری است و اگر اجتماعی که شما در آن زندگی می کنید، این کار را ناپسند می داند، پس شما هم باید بر این عادت خود غلبه کنید. همانطور که بزرگ شدم، نسبت به این شرایط اجتماع آگاه تر شدم و دانستم که خوردن غذا کار جالبی نیست. در ایتالیا خوردن غذا با دست را ناپسند می دانند و باید پیتزا را با چنگال خورد.

اما من فکر می کنم وقتی غذا با این کار خوشمزه تر می شود چرا باید از این کار شرمنده باشم؟ می توان غذا را نه همه ی غذاها مانند سوپ را با دست خورد. البته دست های تمیز. مثلا می توان یک بشقاب برنج و سالاد را با دست خورد بدون کوچک ترین مشکلی.
نمی گویم مقابله با عادت های اجتماع کار راحتی است یا وقتی وارد رستوران شیکی می شوم، خوردن غذا با دست کار راحتی است. ولی وقتی با همکارم غذا می خورم گاهی از این شیوه استفاده می کنم.

یک بار که با همکارم ناهار می خوردیم من تکه ای از گوشت را با انگشتانم بر داشتم و با برنج خوردم. سپس همکارم هم به شیوه ی من ناهارش را خورد.


>>حتما بخوانید: زمان طلایی برای غذا خوردن در طول روز از نظر علمی


خوردن غذا با دست

چند دلیل که چرا خوردن غذا با دست برای بدن مفید است:

۱. سبب هضم بهتر غذا خواهد شد

همان لحظه ای که غذا را لمس می کنید که بخورید، اعصاب سر انگشتان شما به مغز پیامی صادر می کند که ما داریم‌غذا می خوریم. بنابراین این پیام به معده صادر می شود و معده آنزیم های لازم برای هضم را رها می کند. علاوه بر این اعصاب انگشتان، دما و بافت غذا را بررسی می کنند و بدن را آماده هضم آن می کنند.

۲. خوردن متفکرانه را افزایش می دهد

وقتی غذا را با انگشتان می خورید، بعد متفکرانه بدن شما افزایش می یابد و سبب درک بهتر طعم و بوی غذا می شوید.

۳. باکتری سالم فراهم می کند

باکتری های سالم زیادی روی پوست دست قرار دارند. این باکتری های سالم بدن را از هجوم باکتری های غیر مفید محافظت می کنند.

۴. از سوختن دهان پیشگیری می کند

انگشتان شما می توانند مانند دماسنجی عمل کند و گرمای غذا را بسنجد. بنابراین از سوختن دهان پیشگیری می کند.

۵. چاکراه ما سود می برد

در سر انگشتان ما چاکراه هایی وجود دارند که ارگان های حسی را تحریک می کنند که تعادل پارنا را حفظ می کنند.

۶. گردش خون را افزایش می دهد

حرکت دست و ماهیچه ها سبب گردش بیشتر خون می شود

۷. باعث کاهش وزن می شود

وقتی با دست غذا می خورید، مقدار کمتری لقمه می گیرید و از خوردن یک لقمه تا آماده کردن لقمه بعدی زمان بیشتری صرف خواهد شد پس لقمه های تان را بهتر خواهید جوید و در نتیجه باعث کاهش وزن می شود.

۸. خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد

بیشتر افرادی که غذای خود را تند تر می خورند مبتلا به دیابت می شوند. بنابراین خوردن با دست سبب آهسته تر خوردن و کاهش ابتلا به دیابت نوع ۲ می شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=389644
  • نویسنده : راضیه قوامی
  • منبع : www.parenting.firstcry.com

برچسب ها

ثبت نظر

-