درباره فرشته نجات ایران

زندگی نامه امام خمینی (ره)

  • کد خبر : 389084
  • 22 بهمن 1399 - 11:57
زندگی نامه امام خمینی (ره)

امام خمینی (ره) یا امام آیت الله سید روح الله موسوی خمینی ، مرجع تقلید مردم و روحانی در می، ۱۹۰۰ معادل تا ژوین ۱۹۸۹ آخرین شاه پهلوی( محمد رضا شاه) را شکست داد و با رهبری این رهیر سیاسی جمهوری اسلامی ایران پیروز و پایه گذاری شد.

بعد از پیروزی انقلاب، امام خمینی تا زمان مرگش رهبر ایران باقی ماند. خمینی به عنوان مرجع تقلید خدمت می کرد و به همین دلیل در ایران رسما به او امام به جای آیت الله عظمی می گویند. امام خمینی یک تئوریست سیاسی اسلامی بود که تئوری ولایت فقیه و ولایت مشاور حقوقی را توسعه داد.

✔ سال های اولیه

✔ خانواده و سال های اولیه

امام خمینی در شهر خمین متولد شد در خانواده ای مذهبی که نام پدر ایشان سید مصطفی موسوی و نام مادر ایشان، حاجیه آقا خانم یا هاجر بود. خانواده مذهبی امام خمینی سید بودند و جد آن ها به امام موسی کاظم بر می گشت. پدر پدر او سید احمد موسوی می باشد که از زن سوم خود به نام سکینه، آقا مصطفی در سال ۱۸۵۶ متولد شد.

پدر مادر روح الله، میرزا احمد مجتهد خوانساری که یکی از روحانیون عالی رتبه در ایران مرکزی بود. او علیه امتیاز تنباکو فتوا داد که شاه علی رقم دادن آن امتیاز به انگلستان، مجبور شد آن را لغو کند.

پدر امام خمینی در ۵ ماهگی روح الله کشته شد و امام خمینی توسط مادر و عمه اش بزرگ شد. وقتی او ۱۵ ساله بود، مادر و عمه اش در یک سال هر دو مردند. در سن ۶ سالگی به یادگیری قرآن مشغول شد. تحصیلات اولیه را در منزل و مدرسه محلی زیر نظر ملا عبدل قاسم و شیخ جعفر دریافت کرد و برادر بزرگش آیت الله پسندیده تا ۱۸ سالگی او را حمایت کرد.


>>حتما بخوانید: امام خمینی(ره) قدرت اصلی را قدرت مردم می‌دانست 


زندگی نامه امام خمینی (ره)

تدابیری برای تحصیل او در حوزه ی علمیه اصفهان اتخاذ شد اما در عوض، به حوزه ی علمیه اراک جذب شد که به تازگی تحت رهبری آیت الله شیخ عبدالکریم هایر یزدی تاسیس شده بود.

در ۱۹۲۱، امام خمینی (ره) مطالعاتش را در اراک شروع کرد. در سال های بعد، آیت الله هایر یزدی حوزه ی علمیه را به شهر مقدس قم انتقال داد و دانش آموزانش را به آنجا دعوت کرد. امام خمینی دعوت را پذیرفت، حرکت کرد و اقامتگاه را به دارالنجف قم برد. او راهنمایی قضایی، فلسفه اسلامی و عرفان را برای سال های زیادی تدریس کرد و کتاب های زیادی در این باره نوشت.

هر چند در مرحله تحصیلاتش، از لحاظ سیاسی فعال نبود اما ماهیت مطالعات و نوشته هایش نشان می دهد که او اعتقاد راسخی به این داشت که روحانیت قربانی سیاست شده است. سه عامل این پیشنهاد را حمایت کرد. اولا، او به مطالعات اسلامی که فراتر از مرزهای موضوعات سنتی شریعت و راهنمایی قضایی و اصول بود علاقه داشت.

او شدیدا به فلسفه و اخلاق علاقه داشت. دوما، تدریسش غالبا روی ربط غالب مذهب به مسائل اجتماعی و سیاسی عملی روز متمرکز بود. سوما، او اولین روحانی در ایران بود که دفاع از سیکیولاریسم را در سال ۱۹۴۰ رد کرد. کتاب مشهورش به نام کشف اسرار، نقطه ی رد اسرار هزار ساله می باشد. او همچنین از قم به تهران رفت تا به آیت الله مدرس که رهبر مخالفان اکثریت در پارلمان سال ۱۹۲۰ بود، گوش دهد.

در سال ۱۹۶۳، پس از مرگ آیت الله عظمی سید حسین بجنوردی امام خمینی رسما مرجع تقلید شد.

✔ اولین فعالیت های سیاسی

او در این زمان توانست عقاید سیاسی مذهبی اش را به طور شفافی ارائه دهد.


>>حتما بخوانید: مراسم عزاداری ایام فاطمیه(س) در حسینیه امام خمینی به صورت عمومی برگزار نمی‌شود


زندگی نامه امام خمینی (ره)

✔ اولین فعالیت های سیاسی امام خمینی

اولین بار، امام خمینی در سال ۱۹۶۲ فعالیت سیاسی خود را آغاز کرد. وقتی انقلاب سفید توسط دولت شاه در ایران انجام پذیرفت. اصلاح زمین، ملی کردن جنگل ها، فروش شرکت متعلق به دولت به سودهای خصوصی، تغییرات انتخاباتی به حق رای خانم ها، سود سهیم در صنعت، و کمپین ضد بی سوادی در مدارس ملی، از موارد ادعا شده توسط او بود.

بیشترین این ابتکارهای عمل به تمایلات وطن پرستانه و خطرناک بوسیله ی سنت گرایان و عالمان مذهبی که شدیدا احساس می کردند، تهدید شده اند، مربوط هستند. آنها انقلاب سفید را وسیله ای برای حمایت از چهارچوب ایدئولوژی در مورد پادشاهی محمد رضا شاه پهلوی یافتند.

✔ مخالفت با کاپیتالاسیون

در نوامبر ۱۹۶۴، امام خمینی از شاه و ایالات متحده آمریکا تقبیح کرد. این زمان در واکنش به کاپیتولاسیون یا امنیت ملی به پرسنل نظامی آمریکا در ایران توسط شاه اعطا شد. در نوامبر ۱۹۶۴، امام دستگیر و به زندان فرستاده شد.


>>بیشتر بخوانید: امام خمینی (ره) فقه را از حجره ها به متن جامعه و قلب مردم برد


زندگی نامه امام خمینی (ره)

✔ زندگی در تبعید

امام خمینی بالغ بر ۱۴ سال در تبعید گذراند که بیشتر در شهر مقدس نجف در عراق بودند. در ۴ نوامبر ۱۹۶۴ ابتدا به ترکیه فرستاده شد و کمتر از یک سال را در آن کشور گذراند.

کلونل ترکی به نام علی ستینر میزبان امام در آن اقامتگاه بود. در اکتبر ۱۹۶۵، امام به نجف عراق نقل مکان کرد و یک سال بعد به نوفل شاتوی پاریس رفت و هدایت مردم ایران را از راه دور به دست گرفت.در سال ۱۹۷۰، امام سخنرانی ای در نجف درباره دولت اسلامی کرد که در بعدا در کتاب با عنوان دولت اسلامی منتشر شد. این موثرترین کار امام علیه دولت بود.

او دورا دور رهبریت مردم ایران را هدایت می کرد. در این مدت پیگیر حوادث سیاسی ملت ایران بود. او حتی در آخرین روزهایی که به پیروزی انقلاب اسلامی ایران منجر می شد، به هنوان رهبر، کارهایی انجام داد و شورای انقلاب و دولت موقت را تشکیل داد.

در ۱۲ بهمن امام خمینی به ایران بازگشت با هجوم خبرنگاران و عکسان بسیار زیادی در فرودگاه مواجه شد. خیل بسیار عظیمی از مردم در فرودگاه و مناطق اطراف منتظر ورود امام بودند.

✔ امام خمینی رهبر رسمی 

امام پس از بازگشت به ایران اولین سخنرانی خود به عنوان رهبر رسمی کشور را انجام داد. او در زمان حضور هود به عنوان رهبر توانست، کمیته امداد، سپاه پاسداران، جهاد کشاورزی، نهضت سواد آموزی و بسیج مستضعفین و شورای عالی انقلاب فرهنگی را تاسیس کرد.

او هفته اول تولد پیامبر را هفته وحدت نامید تا با همدلی و وحدت کشور را دوباره ساخته شود.
دولت ایران نسبت به پیش از پیروزی جمهوری اسلامی، پیشرفت های بسیار زیادی کرده بود و دولت قوی ای به شمار می رفت اما به گفته نیکی کدی، انتظارات همه افراد را در مورد آزادی و عدالت، نتوانست بر آورده سازد. و در هنگام مرگ امام دولتی منسجم اما دارای مشکلات اقتصادی فراوان بود.

صدام حسین قصد داشت امتیازهایی از کشور نوپای ایران بگیرد که هنوز به تازگی به ثمر رسیده بود و ضعیف بود. او قصد داشت ایران را بگیرد و مخصوصا زمین هایی چون خوزستان را تصرف نماید ولی قدرت مردم شیعه ایران را کم تخمین زده بود.

✔ فوت امام

امام خمینی در سال ۱۹۸۹ یعنی در سن ۸۹ سالگی فوت نمود. در این روز تمام خیابان ها مملو از مردمی بود که عاشق رهبر خود بودند و برای مرگ او ناراحت و غم زده بودند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=389084
  • نویسنده : راضیه قوامی
  • منبع : www.englishkhamenei.com

برچسب ها

ثبت نظر

-