شب یلدا طولانی ترین شب سال را ایرانیان چطور جشن می گیرند

  • کد خبر : 388281
  • 19 بهمن 1399 - 18:41
شب یلدا طولانی ترین شب سال را ایرانیان چطور جشن می گیرند

اگرچه برای بسیاری از توریست ها، ماه دسامر، روز برپایی جشن کریسمس است اما در ایران، این شب با عنوان یلدا جشن گرفته می شود. روزی که من در شیراز مهمان بودم و منتظر جشن کریسمس بودم. می دیدم که هیچ خبری از درخت ها و توپ های کریسمس نیست پس رفتم سراغ میزبانم و از او پرسیدم، پس جشن کریسمس چه شد و او گفت ما ایرانیان این شب برای جشن دیگری آماده می شویم.

🍉اما، یلدا چیست؟

جشن یلدا جشن پیروزی نور بر تاریکی می باشد. این روز که به شب چله هم معروف است شب یلدا طولانی ترین شب سال می باشد که رفتن از فصل پاییز و ورود به فصل زمستان می باشد.
یلدا از قدیمی ترین جشن های ایران می باشد و مستقیما از غروب خورشید آغاز می شود و تا صبح روز بعد ادامه دارد. خانواده ها دور هم جمع می شوند تا از نیروهای اهریمنی در امان باشند. با دوستان و اقوام خود جمع می شوند و باقیمانده ی میوه های فصل تابستان را می خورند. همانطور که یلدا تمام می شود نور بر ظلمت پیروز می شود. و از آن به بعد روزها طولانی تر خواهند شد و شب ها کوتاه تر.


>>حتما بخوانید: الیکا عبدالرزاقی: یلدای زندگی امین هستم


شب یلدا طولانی ترین شب


>>حتما بدانید: کیک های شب یلدا را در خانه بپزید


🍉امروزه در یلدا چه اتفاقاتی می افتد؟

در این یلدا طولانی ترین شب سال زیبا تمام دوستان و خانواده جمع می گردند و انواع میوه ها، آجیل، تخمه، شیرینی و خیلی چیزهای دیگر می خورند. و تا صبح قصه تعریف می کنند و شعر می خوانند و می گویند و می خندند.
میزبان من مرا به جشن یلدا دعوت کرد. من با انواع میوه ها و خوراکی های قرمز رنگ مواجه شدم که گفته می شد نشانه ای از پرتوهای خورشید هنگام غروب خورشید است و انواع میوه های خورشید شکل مانند هندوانه و خریزه، انار، میوه های خشک و بسیاری خوراکی های دیگر.

بعد از گفت گو با خانواده و خوردن آن خوراکی های بسیار خوشمزه با سوپرایز دیگری مواجه شدم که خانم های خانه در اتاقی دیگر پلو هویج با زعفران و جوجه آماده کرده بودند.چه سوپرایز خوشمزه ای و چه رفتار عالی ای!
البته هر منطقه ای غذای مخصوص به خود را دارد اما شیرازی ها هوج پلو درست می کنند و در برخی مناطق سبزی پلو با ماهی. تنوع غذا در مناطق مختلف بسیار زیاد است.

🍉اشعار حافظ و آواز خواندن

بعد از صرف غذا در اتاق دیگر مهمان ها جمع می شوند و شروع می کنند به حرف ردن و خندیدن. خواندن اشعار حافظ و آواز خواندن. به طوری که باید آرزویی را فرد کند و به صورت تصادفی کتاب حافظه باز می شود و خوانده می شود.
انتهای شب میزبانم من را بدرقه کرد و من به خانه برگشتم ولی جمع خانوادگی همچنان ادامه داشت و این تجربه ای بسیار عالی از شبی به یادماندنی برای من است که تا صبح خنده و آواز و شعر خوانی ادامه داشت.


>>بیشتر بخوانید: اینستاگرام فارسی؛ یلدای کرونایی سلبریتی‌ها


شب یلدا طولانی ترین شب

🍉در چه مکان هایی یلدا برگزار می شود؟

هرچند برخی هتل ها این جشن را برگزار می نماید اما به نظر من بهترین مکان در منزل و با دوستان و خانواده های ایرانی می باشد. هرچند بودن در خانواده ای غریبه کمی سخت است اما خانواده های ایرانی آنقدر گرم و صمیمی هستند که خیلی زود احساس می کنید در منزل خود هستید.

🍉آیا با دوستان ایرانی می شود به راحتی ارتباط برقرار کنید؟

اگر قصد دارید با فرد ایرانی ای دوست شوید نگران نباشید اصلا کار سختی نیست کافی است قراری بگذارید و به بازار بروید یا در کافه هم را ببینید و این مقدمه ای برای یک دوستی طولانی خواهد بود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=388281
  • نویسنده : راضیه قوامی
  • منبع : www.Mahcard.com

برچسب ها

ثبت نظر

-