فواید پرتقال

۷ مزیت پرتقال برای سلامتی

  • کد خبر : 387928
  • 18 بهمن 1399 - 11:43
۷ مزیت پرتقال برای سلامتی

هنگامی که به مزیت پرتقال برای سلامتی فکر می کنیم، اولین چیزی که به ذهن خطور می کند احتمالاً ویتامین C است. مرکبات منبع فوق العاده ای هستند، اما پرتقال (با اندازه متوسط ​​پرتقال در حدود ۶۲ کالری وارد بدن می کند)  تعدادی دیگر از ویتامین ها را تأمین می کند. مواد مغذی محافظت کننده، هفت دلیل برای خوردن بیشتر پرتقال، مزایای سلامتی آب پرتقال و پوست پرتقال – و همچنین روش های ساده برای لذت بردن از این میوه خوشمزه در اینجا ذکر شده است.

🍊 پرتقال سرشار از آب است

خوردن یک پرتقال متوسط ​​چهار اونس آب (یا نیم فنجان) آب تأمین می کند. تقریباً ۶۰ یا ۷۰ درصد بدن انسان از آب ساخته شده و برای هر فرآیند بدنی لازم است. براساس تحقیقات موسسه پزشکی، زنان ۱۹ سال به بالا به ۲٫۷ لیتر مایعات در کل روز (حدود ۱۱ لیوان ۸ اونس) و مردان به ۳٫۷ لیتر آب(حدود ۱۵ لیوان ۸ اونسی) نیاز دارند. اما این مقدار کل مایعات است، نه فقط نوشیدنی ها. همچنین غذاها هم می توانند ۲۰٪ مایعات روزانه شما را تأمین کنند.

7 مزیت پرتقال

🍊 پرتقال از فیبرهای محافظتی برای سلامتی برخوردار است

یک پرتقال متوسط ​​حدود سه گرم فیبر، ۱۲٪ از هدف روزانه را ارائه می دهد. فیبر موجود در پرتقال از عملکرد گوارشی پشتیبانی می کند، به تنظیم قند خون و سطح انسولین کمک می کند، احساس سیری را تقویت می کند و حتی می تواند به خواب سالم کمک کند.

تقریباً دو گرم از سه گرم فیبر موجود در یک پرتقال، فیبر محلول است. نشان داده شده است که این نوع فیبر به کاهش کلسترول خون و دفع چربی داخلی شکم به نام چربی احشایی کمک می کند. یک مطالعه که بزرگسالان بیش از پنج سال را ردیابی کرد نشان داد که به ازای هر ۱۰ گرم افزایش فیبر محلول مصرف شده، میزان تجمع چربی احشایی شکم ۳٫۷٪ کاهش می یابد.

این مهم است که حمل بیشتر چربی احشایی با افزایش التهاب و خطر بیشتر بیماری های مزمن، از جمله دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و برخی سرطان ها در ارتباط است.


>>حتما بخوانید: آموزش تصویری تهیه مارمالاد پرتقال به دو روش ساده


7 مزیت پرتقال

🍊 پرتقال دارای ویتامین c بالایی است

یک پرتقال حدود ۸۰٪ از مقدار روزانه ویتامین C را تشکیل می دهد. این ماده مغذی کلیدی علاوه بر حمایت از عملکرد سیستم ایمنی، به تولید کلاژن، کاهش التهاب و تقویت توانایی بدن برای استفاده از چربی به عنوان منبع سوخت، در هنگام ورزش و استراحت کمک می کند. . ویتامین C کم موجود در خون نیز به افزایش چربی بدن و اندازه گیری دور کمر مرتبط است.

ویتامین C همچنین به افزایش جذب آهن کمک می کند، که می تواند در دسترس بودن اکسیژن را افزایش دهد و خستگی را کاهش دهد. این امر به ویژه برای زنان قبل از یائسگی که از طریق قاعدگی آهن از دست می دهند و کسانی که رژیم غذایی گیاهی را دنبال می کنند بسیار مهم است، زیرا آهن به راحتی از منابع گیاهی جذب می شود. ویتامین C همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان پیر عمل می کند و برای ترمیم DNA و تولید سروتونین مورد نیاز است. همچنین به ارتقا شادی و خواب کمک می کند.

🍊 پرتقال سایر مواد مغذی اصلی را تأمین می کند

پتاسیم و فولات دو ماده غذایی حیاتی اضافی هستند که در پرتقال یافت می شوند. پتاسیم از عملکرد قلب و انقباضات عضلانی پشتیبانی می کند و به حفظ توده عضلانی کمک می کند. این ماده معدنی همچنین به عنوان یک ادرار آور طبیعی عمل می کند، تا فشار خون را کاهش دهد و با احتباس مایعات مقابله کند. فولات از مغز و سیستم عصبی پشتیبانی می کند و مقادیر کافی آن  ممکن است در محافظت در برابر افسردگی و مشکلات حافظه کمک کند. پرتقال همچنین مقادیر کمتری کلسیم، منیزیم، ویتامین A، Bرا تأمین می کند.


>>حتما بخوانید: آموزش تهیه‌ی شربت پرتقال، خنک وخوشمزه


7 مزیت پرتقال

🍊 مزیت پرتقال این میوه سوپراستار آنتی اکسیدانی است

آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی موجود در پرتقال فواید ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد میکروبی دارند. آنها همچنین در برابر استرس اکسیداتیو، که اساساً عدم تعادل بین تولید رادیکال های آزاد آسیب رساننده سلول و توانایی بدن در مقابله با اثرات مضر است، دفاع می کنند.

آنتی اکسیدان های موجود در پرتقال همچنین ممکن است از سلامت روان شما محافظت کنند. مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی نشان داد که مصرف بیشتر فلاونوئید ممکن است با خطر افسردگی پایین تر، به ویژه در زنان مسن مرتبط باشد. مصرف بیشتر فلاونوئید نیز با جلوگیری از افزایش وزن و کاهش چربی بدن همراه است.

🍊 از مزیت پرتقال پوست آن است

از مزیت پرتقال این است که مواد مغذی محافظت کننده بهداشتی فقط در پرتقال و آب پرتقال یافت نمی شوند. بلکه آنها در پوست پرتقال هم هستند. تحقیقات نشان می دهد که فلاونوئیدهای موجود در پوست مرکبات می توانند از تولید مثل، رشد و گسترش سلولهای سرطانی جلوگیری کرده و همچنین از آپوپتوز، توالی خود تخریبی که بدن برای از بین بردن سلولهای ناکارآمد استفاده می کند، پشتیبانی کنند.

یک مطالعه قدیمی در دانشگاه آریزونا نتیجه گرفت که خوردن یک قاشق غذاخوری از مرکبات در هفته ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست سلول سنگفرشی را تا ۳۰٪ کاهش دهد. همچنین نشان داده شده است که یک ترکیب خاص به نام هرپریدین، ​​در پوست نارنجی، در برابر بیماری های نورودژنراتیو محافظت می کند، مانند آلزایمر.

اگر از پوست مرکبات استفاده می کنید، برای کاهش قرار گرفتن در معرض بقایای سموم دفع آفات، پرتقال های ارگانیک را انتخاب کنید. با استفاده از یک رنده، پوست خارجی را خراشیده و از خوردن مغز سفید تلخ جلوگیری کنید. پوست پرتقال را به سس های سالاد خانگی یا به عنوان تزیین جو دوسر، سالاد میوه و نان تست آووکادو به سبزیجات پخته شده، کینوا، سیب زمینی سرخ کرده و دسرها اضافه کنید.


>>بیشتر بخوانید: آب‌نبات پوست پرتقال و انواع مرکبات؛ آب‌نبات شکری خوشمزه!


7 مزیت پرتقال

🍊 آب پرتقال همچنین فواید سلامتی دارد

در حالی که با خوردن پرتقال کامل سیر شده وفیبر بیشتری دریافت می کنید ، آب پرتقال هم می تواند به عنوان بخشی از مصرف روزانه میوه شما محسوب شود. تحقیقات در مورد مصرف آب مرکبات فواید مهمی را نشان می دهد. یک مطالعه نشان داد که مصرف بیشتر آب مرکبات با بهبود عملکرد شناختی در افراد مسن ارتباط دارد. مزیت پرتقال دریافت که آب مرکبات غنی از فلاوانون به مقدار معمول مصرف شده می تواند جریان خون در مغز بزرگسالان را افزایش دهد.

به دنبال آب پرتقال صد درصد طبیعی یا ترکیبی از پرتقال و سایر میوه های کامل باشید. یک وعده چهار اونس یا نصف فنجان را در نظر بگیرید و به عنوان یک وعده میوه یا یک ماده غذایی به جای یک نوشیدنی، آب را در نظر بگیرید. آب پرتقال خالص را به سس همزن، ماریناد یا سوپ اضافه کنید. برای تهیه کوکتل یا ماکتیل استفاده کنید، یا در یک سینی مکعب یخ، منجمد کنید و به همراه نعناع یا زنجبیل به آب اضافه کنید.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=387928
  • نویسنده : مهدیه خیابانی
  • منبع : health.com