بهترین رژیم غذایی برای درمان آرتروز

  • کد خبر : 387505
  • 24 فروردین 1400 - 13:04
بهترین رژیم غذایی برای درمان آرتروز

 آرتریت واژه‌ای است برای توصیف حدود ۲۰۰ نوع از مشکلات مفصلی که منجر به التهاب، تورم، درد و گرفتگی مفاصل می‌شوند. آرتروز، شایع‌ترین نوع آرتریت است. این عارضه می‌تواند افراد را در هر سن و با هر جنسیت و سابقه‌ی خانوادگی درگیر کند.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که «برای درمان آرتروز چه باید کرد؟» یکی از کار‌هایی که می‌توانید بکنید این است که رژیم غذایی برای درمان آرتروز را دنبال کنید.

آرتریت نوعی بیماری دردناک است که انواع مختلفی دارد. طبق گفته مؤسسه‌ی آرتریت (Arthritis Foundation)، بیش از ۵۰ میلیون بزرگسال و ۳۰۰ هزار کودک آمریکایی به این بیماری دچارند. علت و نحوه‌ی درمان آرتریت به نوع آن بستگی دارد.

 

در این مطلب به معرفی مواد غذایی مفید برای افراد مبتلا به این عارضه می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

آرتروز چیست؟

آرتریت یک بیماری دردناک است که انواع مختلفی دارد. بیماری آرتروز یا استئوآرتریت یک نوع از بیماری آرتریت است که در اثر استفاده‌ی بیش از حد از مفاصل رخ می‌دهد. نوع دیگر آرتریت، روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید است که نوعی بیماری خودایمنی بوده و در آن سیستم ایمنی، به مفاصل سالم حمله می‌کند.

بیماری آرتروز حرکات مفاصل را محدود می‌کند و در افراد مسن رایج‌تر است. آرتروز گردن، آرتروز زانو، آرتروز دست و پا از انواع این عارضه هستند. این بیماری باعث می‌شود تا غضروف‌ها (لایه‌ی نرم در مفصل استخوان‌ها) ساییده شوند. این فرآیند به آرامی رخ می‌دهد و معمولا با گذشت زمان بدتر می‌شود.

خوشبختانه خوراکی‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند التهاب، ورم و درد مفصلی ناشی از آرتروز را کاهش دهند. در ادامه بهترین خوراکی‌ها برای افراد مبتلا به آرتروز را معرفی می‌کنیم.

 

 <<<بیشتر بخوانید:

۱۱حقیقتی که باید درباره آرتروز بدانید

رژیم غذایی برای درمان آرتروز 

۱. ماهی‌های چرب

انواع مختلف ماهی‌های چرب مانند سالمون، خال خالی (ماکارل)، ساردین و قزل‌آلا حاوی مقدار زیادی اسید‌های چرب امگا ۳ هستند که نشان داده شده اثرات ضدالتهابی دارند. در یک مطالعه‌ی کوچک ۳۳ شرکت‌کننده را به سه گروه تقسیم کردند. به گروه اول گفته شد ۴ بار در هفته ماهی چرب، گروه دوم ماهی کم چرب و گروه سوم گوشت کم‌چرب بخورند. پس از ۸ هفته، میزان التهاب و تورم در بدن گروهی که ماهی چرب خورده بودند کاهش یافت.

مطالعات زیادی نشان داده‌اند که آرتریت روماتوئید با کاهش سطح ویتامین D در ارتباط است. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند دست‌کم ۲ بار در هفته ماهی چرب را در رژیم غذایی برای درمان آرتروز بگنجانید، تا از این طریق از خواص ضدالتهابی آن بهره‌مند شوید.

بهترین خوراکی‌ها برای افراد مبتلا به آرتروز

۲. کلم بروکلی

همه‌ی ما می‌دانیم که کلم بروکلی یکی از سالم‌ترین مواد غذایی است. کلم بروکلی حتی با کاهش التهاب هم در ارتباط است. نتایج یک مطالعه، که در آن رژیم غذایی ۱۰۰۵ نفر بررسی شد، نشان داد که مصرف سبزیجات صلیبی، مانند کلم بروکلی یا کلم پیچ، با کاهش سطح نشانگر‌های التهابی در ارتباط است.

کلم بروکلی همچنین حاوی ترکیبات مهمی است که به کاهش علائم آرتروز کمک می‌کنند. به طور مثال «سولفورافان» یکی از ترکیبات موجود در کلم بروکلی است که مطالعات نشان داده‌اند این ترکیب مانع از شکل گیری سلول‌هایی می‌شود که مسبب آرتریت روماتوئید هستند.

۳. زنجبیل

زنجبیل علاوه بر اینکه به چای، سوپ و شیرینی‌ها طعم خوبی می‌دهد، به تسکین علائم آرتروز هم کمک می‌کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۱ تاثیرات عصاره‌ی زنجبیل را بر روی ۲۶۱ بیمار مبتلا به آرتروز زانو بررسی کرد. بعد از شش هفته، ۶۶ درصد از شرکت کنندگان بهبود درد زانو را تجربه کردند. یک مطالعه‌ی دیگر هم به این نتیجه رسید که زنجبیل و ترکیبات آن، تولید عناصر افزایش دهنده‌ی التهاب در بدن را متوقف کردند.

بهترین خوراکی‌ها برای افراد مبتلا به آرتروز

۴. سیر

سیر برای سلامتی خواص زیادی دارد. در بعضی از مطالعات نشان داده شده که سیر، با سرطان مبارزه می‌کند. سیر همچنین حاوی ترکیباتی است که خطر بیماری‌های قلبی و زوال عقل را کاهش می‌دهند. بعضی از تحقیقات نشان داده‌اند که سیر عملکرد بعضی از سلول‌های ایمنی را برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بهبود می‌بخشد.

در یک مطالعه محققان رژیم غذایی ۱۰۸۲ دوقلو را بررسی کردند. محققان متوجه شدند که خطر آرتروز ران در افرادی که سیر بیشتری خوردند، کاهش یافت. این موضوع به دلیل خواص ضدالتهابی سیر است.

۵. گردو

گردو بسیار مغذی بوده و سرشار از ترکیباتی است که به کاهش التهاب مرتبط با بیماری‌های مفصلی کمک می‌کنند. بررسی انجام شده بر روی ۱۳ مطالعه نشان داد که خوردن گردو با کاهش نشانگر‌های التهابی در ارتباط است. مقدار اسید‌های چرب امگا ۳ به طور ویژه‌ای در گردو بالا است، که این موضوع سبب کاهش علائم آرتروز می‌شود.

بهترین خوراکی‌ها برای افراد مبتلا به آرتروز

۶. توت‌ها

توت‌ها حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی هستند و به همین دلیل، قادر هستند التهاب را کاهش دهند. در مطالعه‌ای بر روی ۱۷۶ خانم، افرادی که دست‌کم دو بار در هفته توت فرنگی خوردند، ۱۴ درصد کمتر افزایش نشانگر‌های التهابی در خون را تجربه کردند. توت‌ها سرشار از «کوئرستین و روتین» (دو ترکیب گیاهی) هستند که خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارند.

۷. اسفناج

سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج، سرشار از مواد مغذی هستند و بعضی ترکیبات موجود در آن‌ها می‌توانند به کاهش التهاب ناشی از آرتروز کمک کنند. چند مطالعه نشان داده‌اند که مصرف بیشتر میوه و سبزیجات با کاهش میزان التهاب مرتبط است. اسفناج، به طور مشخص حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و ترکیبات گیاهی است که می‌توانند التهاب را تسکین دهند و با بیماری‌ها مبارزه کنند. اسفناج حاوی مقدار زیادی «آنتی‌اکسیدان کائمفرول» است، که نشان داده شده اثرات عوامل التهابیِ مرتبط با آرتریت روماتوئید را کاهش می‌دهد.

اسفناج

۸. انگور

انگور یک میوه‌ی مغذی است که حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است و خواص ضدالتهابی دارد. در یک مطالعه، محققان ۲۴ نفر از آقایان را به دو گروه تقسیم کردند و به مدت ۳ هفته هر روز به یک گروه پودر انگور (که برابر با ۲۵۲ گرم انگور تازه بود) و به گروه دیگر یک پلاسیبو (دارونما) دادند. نتایج نشان داد که پودر انگور به طور موثری میزان نشانگر‌های التهابی در خون را کاهش داد.

انگور همچنین حاوی ترکیبات مختلفی است که نشان داده شده برای درمان آرتروز مفید هستند. برای مثال، انگور حاوی «رسوراترول» است که نوعی آنتی اکسیدان در پوست انگور است.

۹. روغن زیتون

روغن زیتون به خواص ضدالتهابی خود معروف است. این روغن مفید بر علائم آرتروز هم تاثیر می‌گذارد.  در مطالعه‌‌ای، ۴۹ فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید به دو گروه تقسیم شدند. به مدت ۲۴ هفته هر روز یک گروه روغن ماهی و گروه دیگر روغن زیتون مصرف کردند. در پایان مطالعه، میزان بعضی از نشانگر‌های التهابی در گروهی که روغن زیتون مصرف کردند تا ۳۸.۵ درصد و در گروهی که ماهی مصرف کردند بین ۴۰ تا ۴۵ درصد کاهش یافت.

روغن زیتون

۱۰. آب آلبالو ترش

آب آلبالو ترش نوشیدنی‌ای است که بسیار طرفدار دارد. این آب‌میوه مواد مغذی زیادی داشته و برای سلامتی مفید است و حتی علائم آرتروز را کاهش می‌دهد. در یک مطالعه ۵۸ نفر از شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه هر روز به مدت ۶ هفته ۲۳۷ میلی‌گرم آب آلبالو ترش و گروه دیگر پلاسیبو دریافت کردند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهند که علائم آرتروز و التهاب در گروهی که آب آلبالو ترش مصرف کردند در مقایسه با گروه دیگر، به طرز چشمگیری کاهش یافت.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=387505

ثبت نظر

-