خواص و مضرات چای سبز

  • کد خبر : 387300
  • 25 فروردین 1400 - 17:00
خواص و مضرات چای سبز

خواص چای سبز به قدری بیشمار است که در یک عبارت می توان آن را درمان تمام بیماری ها و راهی برای زیبایی و تناسب اندام معرفی کرد ؛چای سبز نوعی چای است که از جوانه ها و گلبرگهای تازه گیاه چای به دست می آید.

در فرآیند تولید این چای اکسایش بسیار کم صورت می پذیرد چای سبز انواع مختلفی همچون چینی و ژاپنی دارد

 حتما تا امروز با تبلیغات وسیعی که درباره خواص چای سبز در کاهش وزن در جامعه، رسانه‌ها و اینترنت وجود دارد، روبه رو شده‌اید و شاید با انگیزه کاهش وزن و درمان چاقی خود یکی از این محصولات را سفارش داده و با انگیزه لاغر شدن آن را مصرف کرده و نتیجه مطلوب را دریافت نکرده‌اید.

باید بدانید استفاده از چای سبز علاوه بر خواصی که دارد، دارای مضراتی نیز هست. در این مطلب قصد داریم به خواص، مضرات و نکات مهم استفاده از چای‌سبز بپردازیم تا بتوانید بهترین نتیجه پس از استفاده از آن را کسب کنید.

<<< بیشتر بخوانید:

با نوشیدن چای سبز از حمله قلبی پیشگیری کنید

خواص چای سبز

خواص چای سبز

کاهش وزن

ممکن است باور نکنید، اما چای سبز در کاهش وزن نیز به افراد کمک می‌کند به این طریق که مقدار متابولیسن بدن را بالا می‌برد و بنابراین مصرف چربی ذخیره شده در بدن را افزایش می‌دهد.

اخیرا چای سبز جایگزین نوشیدنی‌های دیگر شده است، زیرا به کاهش وزن کمک می‌کند و این بدان دلیل است که چاقی هنوز هم مشکلی حاد است.

جوانی و زیبایی

دلیل اصلی ضد پیری بودن چای سبز وجود میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان به ویژه آنتی اکسیدان‌های موثر در حفظ شادابی و جوانی موجود در چای سبز است.

آنتی اکسیدان‌ها یکی از شاخص‌ترین عوامل برای حفظ سلامتی و شادابی سلول‌های بدن، با به تعویق انداختن شروع روند پیری سلول‌ها هستند.

چای سبز ایمنی بدن را بالا می‌برد

تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که به طور منظم چای سبز می‌نوشند تحت خطر باکتری‌های رایج و عفونت‌های ویروسی به آسانی افرادی که که چای سبز را در رژیم ندارند، نیستند.

چای سبز قدرت سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. Catechins موجود در چای سبز از اتصال به دیواره‌های سلول به منظور عفونی سازی سلول‌ها توسط باکتری‌ها و ویروس‌ها جلوگیری می‌کند.

بهبود مشکلات دهان و دندان‌

می‌توان نوشیدن چای سبز را مکملی برای سلامت دهان و دندان دانست. علاوه بر این چای سبز با از بین بردن باکتری‌های نامناسب محوطه دهان، بوی بد دهان و تنفس بد بو را نیز مرتفع می‌کند. در چین باستان از چای سبز به عنوان داروی خوشبوکننده دهان، پیش از حضور در مراسم رسمی و میهمانی‌ها استفاده می‌کردند.

دندان

درمان جوش صورت

استفاده از چای سبز به صورت موضعی تأثیر بسیار محسوسی بر وضعیت جوش‌ها دارد. گفته می‌شود که مصرف خوراکی آن هم برای درمان آکنه‌ها مفید است؛ ولی هنوز مدارک محکم علمی برای این گفته وجود ندارد. اگر بخواهیم یافته‌های علمی را خلاصه کنیم، می‌توانیم بگوییم که در چای سبز آنتی‌اکسیدانی وجود دارد به نام اپی‌گالوکاتکین ۳ گالات یا به طور مخفف EGCG.

این ماده ساخت چربی پوست، التهاب و رشد باکتری‌ها را در پوست‌های مستعد جوش کاهش می‌دهد. از آنجا که این موارد عوامل اصلی بروز جوش محسوب می‌شوند، این یافته‌ها برای درمان آکنه در آینده بسیار جالب هستند.

جلوگیری از سرطان

نوشیدن چای سبز را عاملی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان می‌دانند، چرا که میزان آنتی اکسیدان‌های موجود در آن ۱۰۰ برابر تاثیرگذارتر از ویتامین C و ۲۵ برابر تاثیرگذارتر از ویتامین E است. (توجه کنیم که ویتامین C و E به عنوان دو آنتی اکسیدان مهم مطرح هستند).

هم‌چنین محققان معتقدند که این میزان بالای پلی فنول موجود در چای است که به از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک کرده و رشد آن‌ها را متوقف می‌کند.

جلوگیری از سرطان

از فواید دیگر چای‌سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اثر محرک
  • خاصیت جمع کنندگی
  • کاهش کلسترول
  • بهبود وضعیت قلبی و عروقی
  • بیماری دیابت را کنترل می‌کند
  • بالا بردن استقامت و تحمل
  • رفع سموم بدن
  • درمان کبد چرب

مضرات چای‌سبز

همان‌طور که گفتیم چای سبز فواید بسیاری دارد اما با این حال این نوشیدنی بسیار خوب نیز می‌تواند نیمه‌ای تاریک داشته باشد.

آلرژی

یکی از مسائلی که ممکن است با استفاده از چای سبز برایمان ایجاد شود آلرژی‌های متفاوت است. در برخی موارد نیز آلرژی‌های قدیمی را رشد می‌دهد. محققان می‌گویند ممکن است بعد از خوردن چای سبز دچار تنگی نفس و هم‌چنین گلو درد‌های شدید و… شوید و پس از مشاهده این نشانه‌ها باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید؛ چرا که ممکن است در طول دراز مدت باعث بروز بیماری‌های متفاوت شود.

مشکلات دستگاه گوارش

دیگر مشکلی که پزشکان به آن اشاره می‌کنند، مسائل مربوط به دستگاه گوارش است. برخی مواقع دیده شده است که خوردن چای سبز باعث ایجاد اختلالاتی در سیستم گوارشی می‌شود. در این موارد بیماران دچار دل درد‌های شدید و گاهی نیز دچار یبوست و یا اسهال می‌شوند. همچنین چای سبز باعث می‌شود تا دستگاه گوارش نتواند به میزان لازم آهن جذب کند و این خود باعث بروز بیماری‌ها متعددی می‌شود.

گوارشی

مشکلات روانی

دیگر اثر بدی که چای سبز بر روی بدن ما می‌گذارد اثراتی مربوط به مشکلات روانی است. استفاده زیاد از چای سبز برای مثال پنج لیوان در طول روز می‌تواند باعث تغییراتی در رفتار شما شود. در مواردی مشاهده شده است که افراد دچار استرس‌های شدید و یا خشونت بسیار زیاد شده‌اند.

کافئین زیاد

چای سبز به میزان زیادی کافئین ندارد، اما این امر نباید دلیلی باشد که شما از این چای به میزان زیاد استفاده کنید؛ چرا که باعث می‌شود میزان کافئین در بدن شما بسیار بالا رود و همین امر می‌تواند باعث ایجاد حالت‌های سرگیجه و بی‌تعادلی شود. اگر این میزان بیش از ۱۴ گرم در هر کیلوگرم باشد می‌تواند شما را بکشد.

عوارض جانبی رایج مصرف کافئین شامل اضطراب، فشار خون بالا، تپش قلب و عصبی شدن و بی خوابی هستند. کافئین همچنین می‌تواند باعث اختلال در خواب شود حتی اگر تا ۶ ساعت قبل از خواب مصرف شود.

از مضرات دیگر چای سبز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش گلبول‌های قرمز
  • بالا رفتن فشار خون
  • ایجاد سنگ کلیه و مثانه

مضرات

زمان مناسب نوشیدن چای سبز

پیش از خواب چای سبز ضرر دارد

اگر از مشکلات بی خوابی رنج می‌برید، شما نباید پیش از خواب چای سبز بنوشید. علی رغم آنکه این چای به خواص آرامبخشی معروف است، اما مشوق مناسبی برای خواب نیست، زیرا حاوی ماده کافئین بوده و می‌تواند ترشح میلاتونین را کاهش دهد که این موضوع مانع از خواب راحت و مناسب خواهد بود.

هنگام بیدار شدن از خواب چای سبز مصرف نکنید

شاید تا به حال گمان می‌کردید نوشیدن چای سبز با معده خالی می‌تواند منجر به آغاز فرآیند متابولیسم و سوخت و ساز غذا شود، اما واقعیت غیر از این است؛ به گونه‌ای که آنتی اکسیدان قوی و بولیفینول موجود در چای سبز اسید معده را افزایش می‌دهد که این حالت ممکن است باعث ناراحتی معده شود.

بلافاصله پس از استفاده دارو چای سبز استفاده نکنید

اگر عادت دارید که داروهایتان را با یک فنجان چای میل کنید، باید این کار را متوقف کنید؛ چراکه خوردن دارو همراه و یا پس از نوشیدن چای سبز زیانبار بوده و ترکیب مواد شیمایی موجود در دارو‌ها با چای سبز موجب ترش کردن می‌شود؛ بنابراین همیشه توصیه می‌شود داروهایتان را فقط با آب میل کنید.

همراه یا پس از غذا خوردن چای سبز نباید نوشید

چای سبز به فرآیند هضم غذا کمک می‌کند، اما اگر شما همراه غذا یا بلافاصله پس از آن این چای را بنوشید مانع از جذب عناصر غذایی برای بدن شده که در دراز مدت منجر به کمبود بسیاری از مواد مغذی و مورد نیاز در بدنتان خواهد شد؛ در نتیجه توصیه می‌شود دستکم بین وعده غذایی و نوشیدن چای سبز یک ساعت فاصله بیندازید.

چای

بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز به منظور کاهش وزن، ۲ ساعت پس از صرف غذا در وعده‌های غذایی است. به این ترتیب شما علاوه بر آنکه از خواص درمانی چای برای کاهش وزن بهره می‌برید، خللی در میزان جذب آهن به وجود نمی‌آورید؛ زیرا چای سبز همانند چای سیاه موجب کاهش جذب آهن موجود در غذا می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=387300

ثبت نظر

-