واکسن آنفولانزا؛ دغدغه این روز‌ها و هرآنچه باید بدانید

  • کد خبر : 386956
  • 16 بهمن 1399 - 8:35
واکسن آنفولانزا؛ دغدغه این روز‌ها و هرآنچه باید بدانید

برترین‌ها: چند سالی است که واکسن آنفولانزا در فصل همه‌گیری آن، در سراسر جهان از سوی مراکز بهداشتی و درمانی میان تمام افراد توزیع می‌شود. بسیاری از افراد از دریافت این واکسن اجتناب می‌کنند و تنها عده‌ای حاضر به تزریق می‌شود. امسال اما نگرانی از همه‌گیری همزمان دو ویروس کووید ۱۹ و آنفولانزا باعث شده، همه متخصصان بر دریافت واکسن آنفولانزا تاکید داشته باشند. محققان معتقدند اگر میزان شیوع کرونا در فصل بهار کم شد، دلیلش کاهش ابتلای مردم به آنفولانزا بود و اگر دوباره آنفولانزا گسترده شود شیوع کرونا هم تا ۲.۵ برابر بیشتر می‌شود.

نگرانی جدی‌ای که از سوی کارشناسان و کادر درمان وجود دارد، این است که در صورت به راه افتادن دو همه‌گیری کرونا و آنفولانزا، سیستم مراقبت‌های بهداشتی تحت فشار شدید قرار بگیرد و تمام کشورها با کمبود شدید تخت بیمارستان و تجهیزات درمانی و حفاظت شخصی روبه‌رو شوند.

پاییز امسال، تزریق واکسن آنفولانزا بسیار مهم‌تر از هر زمان دیگری است. این فقط یک تزریق ساده برای جلوگیری از بیماری آنفولانزا نیست بلکه سدی در برابر کرونا، چرا که آنفولانزا احتمال ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد. به همین بهانه در این مطلب قصد داریم شمارا با نکاتی درباره‌ی واکسن آنفولانزا آشنا کنیم.

چه افرادی باید حتما واکسن بزنند؟

درست است که برای مصونیت در برابر بیماری‌های پاییزی بهترین روش، رعایت رژیم غذایی سالم و پوشیدن لباس‌های گرم است، اما تزریق واکسن آنفولانزا نیز می‌تواند یک روش پیشگیرانه در برابر بیماری باشد؛ با این وجود یکی از مهمترین سؤالاتی که مطرح می‌شود این است که چه گروهی از افراد باید از واکسن آنفولانزا استفاده کنند؟

برخی رسانه‌ها معتقدند به دلیل همزمانی شیوع ویروس کرونا و آنفولانزا بهتر است که عموم مردم از واکسن آنفولانزا استفاده کنند تا در تشخیص هر چه بهتر بیماری به کار درمانی کمک شود به این صورت که اگر فردی از واکسن آنفولانزا استفاده کند قطعاً از این بیماری مصون خواهد بود و اگر علائم مشابهی داشت احتمال تشخیص مبتلا بودن به بیماری کرونا راحت‌تر می‌شود. اما برخی دیگر می‌گویند زدن واکسن آنفولانزا برای همه الزامی نمی‌باشد.

به گفته پزشکان افراد بالای ۶۵ سال، کودکان شش ماه تا شش سال، مادران باردار، بیماران قلبی، ریوی، کلیوی، مبتلایان به ایدز، دیابت، سرطان، آسم، فشارخون، افراد پیوندی، مبتلایان به همودیالیز، کادر پزشکی یا کسانی که دارو‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند از جمله افراد در معرض خطر این بیماری هستند که حتما باید واکسن بزنند.

آیا واکسن آنفولانزا عوارض جانبی دارد؟

آنفولانزا

بسیاری از مردم نگران هستند که با توجه به شرایط جسمی که دارند واکسن آنفولانزا برایشان خطر داشته باشد، به طور کلی همه افراد می توانند از واکسن آنفولانزا استفاده کنند به جز افرادی که نسبت به مواد واکسن حساسیت داشته باشند. اصولا واکسن بدون عارضه در دنیا وجود ندارد، از عوارض جانبی که پس از تزریق واکسن آنفولانزا شایع است، می‌توان به سردرد، تعریق، درد عضلات و مفاصل، تب، ضعف، لرز، خستگی، واکنش‌های موضعی مثل سرخی، ورم، درد و سختی محل تزریق اشاره کرد. این عوارض معمولا در یک تا دو روز بدون درمان برطرف می‌شود. از واکنش‌های ناخواسته گزارش‌شده می‌توان به اختلالات خون و سیستم لنفاوی، واکنش‌های آلرژیک شدید، اختلالات سیستم عصبی مثل تشنج و اختلالات عروقی و پوست مثل خارش و کهیر اشاره کرد.

آنفولانزا

چه زمانی واکسن آنفولانزا بزنیم؟

متخصصان بیماری‌های عفونی و پزشکان مراقبت‌های اولیه به شما توصیه می‌کنند که واکسن آنفولانزای خود را دریافت کنید تا تهدید مضاعف آنفولانزا و کروناویروس بر سلامتی از بین برود. بهترین زمان برای دریافت واکسن آنفولانزا در اوایل پاییز است. قبل از اینکه شیوع این بیماری شما را درگیر کند. ساخت آنتی بادی حدود دو هفته طول می‌کشد. واکسینه شدن در ابتدای پاییز زمان کافی برای ایمن شدن بدن در برابر آنفولانزای فصلی را می‌دهد.

چرا مبتلایان کرونا نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟

دکتر مسعود مردانی عضو کمیته کشوری بیماری آنفولانزا در این باره گفت: از آنجایی که سیستم ایمنی فرد مبتلا به کرونا درگیر ویروس کوویدـ۱۹ است، بدن در حال ساختن آنتی‌بادی برای مقابله با کروناست از این رو تزریق واکسن آنفولانزا در زمانی که بدن درگیر کروناست سبب می‌شود پاسخ مطلوب به واکسن را شاهد نباشیم. بهترین حالت برای مبتلایان کرونا این است که صبر کنند سه تا چهار هفته از زمان بهبودی‌شان بگذرد، سپس اقدام به تزریق واکسن آنفولانزا کنند که بدن پاسخ مطلوب بدهد.

درباره‌ی مبتلایان بدون علامت نیز باید گفت از آنجایی که احتمالا شناسایی نمی‌شوند واکسن آنفولانزا تزریق می‌کنند، اما شاید پاسخ مطلوب از واکسن را دریافت نکنند. 

آنفولانزا

واکسن آنفولانزا را از کجا تهیه کنیم؟

به گفته محمدرضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو، مدارک مربوط به بیماران خاص در سامانه سیب از قبل ثبت شده و حتی اگر افراد جدیدی هم مراجعه کنند، اطلاعات آن افراد هم در سامانه ثبت می‌شود. افراد بالای ۶۵ سال نیز با مراجعه به داروخانه‌ها برای خرید واکسن آنفولانزا فقط باید کارت ملی ارئه کنند. بنابراین امکان ندارد که افراد چند واکسن آنفولانزا را از داروخانه دریافت کنند. از طریق ثبت در سامانه تیتک سازمان غذا و دارو، هر کد ملی فقط یک واکسن آنفولانزا دریافت خواهد کرد. 

به جز تزریق واکسن، برای مقابله با آنفولانزا چه باید بکنیم؟

نوشیدنی‌های داغ می‌توانند گلودرد را تسکین بدهند و مایعات مورد نیاز بدن را تامین کنند، اما سوپ هیچ ویژگی خاص دیگری ندارد که به بهتر شدن آنفولانزا کمک کند.

نکته دیگر این است که آنتی‌بیوتیک‌ها در برابر باکتری‌ها به خوبی کار می‌کنند، اما برای عفونت‌های ویروسی مانند آنفولانزا موثر نیستند، درنتیجه مصرف سرخود آنتی بیوتیک احتمالا کمکی به بهبود بیماری شما نخواهد کرد، اگرچه برخی به عنوان عارضه انفلوآنزا دچار عفونت باکتریایی می‌شوند، پس از اگر قصد مصرف آنتی بیوتیک را دارید، باید مطمئن شد علائمتان با انتی بیوتیک بهتر می‌شود یا بدتر.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=386956

ثبت نظر

-