آدم‌حسابی‌ها؛ مهندس بابک فردوسى، مقیم آمریکا

  • کد خبر : 385798
  • 15 بهمن 1399 - 20:35
آدم‌حسابی‌ها؛ مهندس بابک فردوسى، مقیم آمریکا

برترین‌ها: «بابک فردوسی» هفتم نوامبر سال ۱۹۷۹ در فیلادلفیای آمریکا به دنیا آمد. پدر او اهل ایران و مادرش بزرگ‌شده آمریکا است. خانواده «بابک» کمی پس از تولد او به منطقه خلیج سانفرانسیسکو رفتند و او تا ۱۱ سالگی در آن‌جا اقامت داشت. آن‌ها در سال ۱۹۹۱ به توکیو نقل مکان کردند و «بابک» در ژاپن از مدرسه‌ای آمریکایی فارغ‌التحصیل شد.

«فردوسى» که از کودکی رویای رسیدن به بالاترین درجات رشته هوا و فضا را در سر داشت، موفق شد تا از دانشگاه واشنگتن در همین رشته فارغ التحصیل شود. زمانی که دانشجوی دانشگاه واشنگتن بود تحت نظر «هانس جرج دهملت»، برنده جایزه نوبل، به عنوان یکی از اعضای تیم تحقیقاتی در بخش فیزیک فعالیت می‌کرد. او همچنین موفق شد فوق لیسانس خود را در رشته هوا و فضا از دانشگاه MIT دریافت کند.

«بابک فردوسی» زمانی که در سال ۲۰۰۱ وارد دانشگاه MIT شد، به برنامه هوا و فضای Lean Aerospace Initiative پیوست. او به مدت سه سال با این گروه همکاری داشت. پس از آن در سال ۲۰۰۳ به Jet propulsion Laboratory (آزمایشگاه پیشرانه جت) ناسا پیوست و در پروژه مریخ‌نورد «کنجکاوی» شرکت کرد.

آدم‌حسابی‌ها؛ مهندس بابک فردوسى، مقیم آمریکا

«بابک» با مدیریت پرواز ماموریت مریخ نورد «کنجکاوى» که بلند پروازانه‌ترین تلاش در تاریخ براى رسیدن به مریخ نامیده شده معروف شد، او و تیمش موفق شدند یک آزمایشگاه سیار را به روشى کاملا جدید و با موفقیت در سطح سیاره مریخ فرود آورند و با این موفقیت جهان یک شبه با «بابک فردوسى» آشنا شد.

آدم‌حسابی‌ها؛ مهندس بابک فردوسى، مقیم آمریکا

روباتی که «بابک» و تیمش بر سطح مریخ نشاندند به بزرگی یک خودرو بود و با هدف مطالعه در مورد آب و هوای مریخی و ساختار ژیٔولوژیکی آن، بررسی احتمال وجود حیات میکروبی در منطقه فرود کنجکاوی، بررسی نقش آب در گذشته مریخ و میزان قابلیت پشتیبانی محیط این سیاره از حیات برای آماده سازی ماموریت‌های انسانی به مریخ، راهی سیاره سرخ سامانه خورشیدی شد.

آدم‌حسابی‌ها؛ مهندس بابک فردوسى، مقیم آمریکا

عکس‌ها و فیلم هایى که «بابک» را در حال هدایت عملیات نشان می‌داد یک شبه در اینترنت به شکل انفجارى پخش شد و حساب کاربرى توییتر او چندین هزار فالوور پیدا کرد. روزنامه «واشنگتن پست» در این باره نوشت: «در اوج عملیات فرود کاوشگر کنجکاوى این «بابک فردوسى» بود که به سوژه محبوب خبرنگاران و عکاسان تبدیل شد» .

مدل موی تاج خروسی «فردوسی» در آمریکا به «موهاک» مشهور است و به او «مرد موهاکی» لقب داده‌اند. مدل موهایى که براى هر ماموریت ناسا رنگ و فرم آنها را تغییر مى دهد تا انرژی تازه اى به خود و گروهش تزریق کند.  

آدم‌حسابی‌ها؛ مهندس بابک فردوسى، مقیم آمریکا

او در مصاحبه‌ای گفت: اگر مدل مو‌های «موهاک» من باعث ایجاد هیجان در تعداد اندکی بیشتر از افراد درباره علم و این مأموریت بشود، این فوق العاده است.«بابک فردوسى» مهندس سیستم آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا یکى از خاص‌ترین ایرانى‌هایی است که در سطوح بالاى علمى در دنیا فعالیت مى کند.

آدم‌حسابی‌ها؛ مهندس بابک فردوسى، مقیم آمریکا

«بابک فردوسی» درباره یکی از منحصر به فردترین ویژگی‌های ناسا می‌گوید: «مسئله مهم درباره ناسا این است که همه جور شغلی در آن‌جا هست؛ از مهندسی و علوم، ارتباطات تا مالی و حقوقی و غیره؛ همه شان هم برای پیشبرد کار لازمند و همه‌شان جزئی از هیجان‌انگیزترین پروژه‌های تاریخ بشرند. هرکس به اقتضای حال و استعدادش کاری را انجام می‌دهد و در عین حال همه می‌دانند که بخشی از داستان کاوش کهکشان هستند.پس اگر فکر می‌کنید دلتان چنین تجربه نابی را به عنوان یک شغل می‌خواهد تردید نکنید این‌جا برای هر استعدادی کار هست»

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=385798

ثبت نظر

-