چرا بایدن انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را می‌بَرَد؟

  • کد خبر : 385497
  • 15 بهمن 1399 - 16:36
چرا بایدن انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را می‌بَرَد؟

برترین‌ها: کمتر از یک هفته تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است و این احتمال وجود دارد که برخلاف پیش‌بینی‌های احتمالی از پیروزی یکی از دو جناح معروف آمریکا در این انتخابات، ورق برگردد و سرنوشت دیگری رقم بخورد.

نتایج نظرسنجی‌ها چند روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، عمدتا نشانگر پیروزی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات بر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی است. رسانه‌های آمریکایی با مقایسه و ترکیب نتایج نظرسنجی‌‌ها در مقیاس ملی و ایالتی می‌گوید جو بایدن ۷۴ درصد شانس پیروزی دارد.

با این همه تجربه انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی و نتایج نظرسنجی‌هایی که کلینتون را پیروز حتمی انتخابات می‌دانست، هنوز در خاطره‌ها زنده است.

وقتی جو باید رسما نامزدی خود در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را اعلام کرد، گفت پای دو چیز خواهد ایستاد: کارگرانی که “آمریکا را ساختند ” و ارزش‌هایی که می‌تواند گروه‌های مختلف را به هم نزدیک کند.

333

رای‌دهندگان آمریکایی روز سوم نوامبر مشخص خواهند کرد که آیا دونالد ترامپ چهار سال دیگر هم در کاخ سفید خواهد ماند یا نه.

رقیب معاون باراک اوباما در این انتخابات دونالد ترامپ، از حزب جمهوری خواه، است که در انتخابات ۲۰۱۶ با شکست هیلاری کلینتون صاحب صندلی کاخ سفید شد.

الکترال به سیستمی در انتخابات کشور آمریکا اتلاق می‌شود که براساس آن هر ایالت به تعداد نمایندگان خود در مجلس کنگره و سنا، افرادی را انتخاب می‌کند که به طور معمول باید کاندیدایی را که مردم آن ایالت انتخاب کرده اند را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرده و به آن رأی بدهند، هرچند که ممکن است به ندرت این قاعده نقض شود.

333

چرا جو بایدن می‌تواند پیروز انتخابات باشد؟

برای شناخت دقیق‌تر تمایل صاحبان رای و فراتر رفتن از نتایج نظرسنجی‌ها دلایلی که براساس آن‌ها جوان بایدن می‌تواند برخلاف نتایج نظرسنجی‌ها پیروز و وارد کاخ سفید شود را بهتر بشناسیم.

حمایت زنان آمریکایی از بایدن

شاید یکی از موضوع هایی که باعث تقویت جایگاه بایدن نزد زنان شده است، میزان ضعف او در بین مردان است. در مقایسه با نظرسنجی های انجام شده بایدن فقط توانسته افزایشی اندک را در بین رای دهندگان مرد کسب کند و حتی در مقایسه با ترامپ با یک اختلاف بسیار از ترامپ عقب است. در حقیقت تنها نامزد پیروز انتخابات از سال ۱۹۵۲ که مانند بایدن جایگاه حمایتی ضعیفی در بین رای دهندگان مرد داشته است، باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا بوده است. نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان داد حمایت از جو بایدن در انتخابات ۲۰۲۰، نزد زنان رای دهنده واجد شرایط افزایش یافته است.

بایدن سفید در قلب سیاهان

پیام جامعه سیاه‌پوستان به نمایندگان سیاه‌پوست این است که فقط همرنگ بودن کافی نیست. این پیام را می‌توان در میزان حمایت سیاه‌پوستان از جو بایدن دید. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، بنا بر آمارهای به دست آمده، جو بایدن تاکنون رای سیاهان را دارد. برای سیاه‌پوستان نوع نمایندگی نژادی تغییر کرده است و آنها به طور خودکار از نامزدی حمایت می‌کنند که بیشتر شبیه‌شان باشد. به همین منظور در بین سیاه‌پوستان میانه‌رو و مسن، بیشترین حمایت به جو بایدن، معاون سابق ریاست جمهوری تعلق می‌گیرد. به اعتقاد این بلوک از سیاه‌پوستان، بایدن تنها کسی است که توانایی شکست ترامپ را دارد. برخی از سیاه‌پوستانی که در طیف چپ قرار دارند می‌گویند که جو بایدن میراث‌دار باراک اوباما برای آنها نماینده بهتری است و برایشان مهم نیست که رنگ پوست وی متفاوت است. در کارولینای جنوبی، در درون جامعه آمریکا-آفریقایی، نمی‌خواهند این شانس خوب را برای شکست دونالد ترامپ از دست بدهند.

333

افزایش حداقل دستمزد و سرمایه‌گذاری در انرژی پاک

بایدن قول داده به منظور مقابله با تاثیر آنی بحران ویروس کرونا، هر چقدر لازم است برای دادن وام بیشتر به کسب و کارهای کوچک و افزایش پرداخت‌های مستقیم به خانواده‌ها هزینه کند. افزایش ۲۰۰ دلاری پرداخت‌های ماهانه تامین اجتماعی، لغو قانون کاهش مالیا‌‌ت‌ که در دوره ترامپ وضع شد و بخشش ۱۰ هزار دلار از وام‌ هر دانشجو، از جمله طرح‌های اوست.

اصلاح عدالت کیفری، کمک به جوامع اقلیت‌

به دنبال اعتراضات نژادی که آمریکا امسال با آن روبرو بود، بایدن گفت می‌پذیرد که در آمریکا نژادپرستی وجود دارد و برای مقابله با آن به برنامه‌های گسترده اجتماعی و سیاسی در حمایت از اقلیت‌ها نیاز است. یکی از ستون‌های بخش‌های اساسی برنامه “دوباره بسازیم” او طرحی ۳۰ میلیارد دلاری برای حمایت از کسب وکارهای جوامع اقلیت است.

333

بازسازی وجهه آمریکا

بایدن گفته به عنوان رییس‌جمهور، پیش از هر چیز روی مسائل ملی کشور تمرکز خواهد داشت. با معنایش این نیست که ارزش‌های او در زمینه سیاست خارجی، از چندجانبه‌گرایی و تعامل با جهان فاصله گرفته است و این دقیقا در نقطه مقابل رویکرد انزواطلبانه ترامپ قرار دارد.

لغو سیاست‌های ترامپ

بایدن قول داده ظرف ۱۰۰ روز اول حضور خود در کاخ سفید، سیاست‌های ترامپ که باعث جدایی والدین از فرزندان خود در مرز مکزیک و آمریکا شده را تغییر دهد. او همچنین گفته محدودیت تعداد تقاضاهای پناهندگی و ممنوعیت سفر اتباع چندین کشور عمدتا مسلمان به آمریکا – که توسط ترامپ وضع شد- را هم لغو خواهد کرد.

333

بایدن پیشتاز در نظرسنجی‌ها بر اساس آرای الکترال

بیشتر نظرسنجی‌ها حاکی از بالا بودن شانس پیروزی جو بایدن در انتخابات هستند. حتی برخی از تحلیلگران از یک پیروزی قاطع برای او سخن می‌گویند. با وجود این خوش‌بینی، دموکرات‌ها که بدبیاری سال ۲۰۱۶ را تجربه کرده‌اند، از پیروزی خیلی مطمئن نیستند. در آن سال نظرسنجی‌ها آرای هیلاری کلینتون را در ایالت‌های پنسیلوانیا و میشیگان و ویسکانسن بین سه تا بالای پنج درصد جلوتر از دونالد ترامپ ارزیابی کرده بودند. به دست آوردن ۲۷۰ رای الکترال کالج، برگ برنده ریاست جمهوری آمریکاست. از آنجا که اکثر ایالت های آمریکا، صرفا دموکرات است شانس بایدن رو به افزایش رفته است.

333

نیوهمپشایر؛ پیشتازی مستمر بایدن

نتیجه آخرین نظرسنجی انجام شده نشان می دهد که ۵۱ درصد رای دهندگان در نیوهمپشایر قصد دارند به جو بایدن رای دهند. در مقابل ۴۱ درصد نیز از دونالد ترامپ حمایت کرده اند.

پنسیلوانیا؛ پیشتازی بایدن با فاصله اندک

آخرین نظرسنجی منتشرشده از وضعیت آراء در ایالت پنسیلوانیا ۵۱ درصد از رای دهندگان احتمالی از جو بایدن حمایت کرده اند. در مقابل ۴۴ درصد آنها گفته اند که به رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده رای خواهند داد.

ویسکانسین؛ پیشتازی ۱۲ درصدی بایدن

در ایالت ویسکانسین جو بایدن ۵۴ درصد آرای رای دهندگان احتمالی را کسب خواهد کرد. در مقابل دونالد ترامپ از حمایت ۴۲ درصد رای دهندگان احتمالی در ویسکانسین برخوردار است.

کارولینای شمالی؛ فاصله اندک ترامپ با بایدن

در این ایالت ۴۸ درصد رای دهندگان از جو بایدن حمایت می کنند. در مقابل ۴۴ درصد آنها قصد دارند تا به دونالد ترامپ رای بدهند.

تگزاس؛ قدرت‌نمایی بایدن در حیاط خلوت جمهوریخواهان

در تگزاس جو بایدن با اختلاف تنها یک درصد از دونالد ترامپ در این ایالت پیش افتاده است. طبق نتیجه این نظرسنجی ۴۸ درصد رای دهندگان در تگزاس از جو بایدن و ۴۷ درصد از دونالد ترامپ حمایت می کنند.

نوادا؛ پیشتازی ۹ درصدی بایدن برای کسب ۶ رای الکترال

نظرسنجی منتشرشده از وضعیت دو نامزد در ایالت نوادا نشان می دهد که ۵۲ درصد رای دهندگان از جو بایدن حمایت می کنند. در مقابل ۴۳ درصد آنها قصد دارند به دونالد ترامپ رای بدهند.

برآیند نظرسنجی‌ها تاکنون حاکی از آن است که آرا جو بایدن با اختلاف ۸ درصد نسبت به دونالد ترامپ برتری دارد.

چرا بایدن انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را می‌بَرَد؟

تازه‌ترین وضعیت نظرسنجی‌ها در انتخابات ۲۰۲۰

333

333

333

333

333

منابع: بی بی سی فلزسی، دویچه وله، یورونیوز

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=385497

ثبت نظر

-