آدم‌حسابی‌ها؛ مهندس هادی تهرانی، مقیم آلمان

  • کد خبر : 384297
  • 15 بهمن 1399 - 3:26
آدم‌حسابی‌ها؛ مهندس هادی تهرانی، مقیم آلمان

برترین‌ها: «هادی تهرانی» در سال ۱۹۵۴ در تهران متولد شد. وی به مدت شش سال در ایران زندگی کرد و در سال ۱۹۶۰ به همراه خانواده‌اش به آلمان رفت. پس از گذراندن دوران دبیرستان، در سال ۱۹۷۷ تحصیلات خود را در رشته معماری در دانشگاه صنعتی براونشوایک آغاز و تا سال ۱۹۸۴ در این رشته به تحصیل پرداخت.

پس از آن مدتی در مدرسه عالی آخن تدریس کرد و همزمان روی پروژه‌های معماری کار می‌کرد. او استعداد و خلاقیت فراوانی در این رشته از خود نشان می‌داد. او از سال ۱۹۹۹ عضو آکادمی Freie Akademie der Künste آلمان بوده است.

در سال ۱۹۹۱ همراه با دو تن از معماران خبره آلمانی به نام جینز بوت و کایریشتر دفتر معماری BRT را در هامبورگ تاسیس کردند که امروزه با ۱۰۴ کارمند، به عنوان معروفترین و بهترین دفتر معماری در اروپا در حال فعالیت است. «هادی تهرانی» در تهران نیز دفتر معماری دارد.

آدم‌حسابی‌ها؛ مهندس هادی تهرانی، مقیم آلمان

او معمار و طراح آلمانی بسیار فعال و پویایی است و تا به حال موفق به دریافت جوائز بین المللی متعددی شده است. «هادی تهرانی»  در بین میان مردم آلمان از احترام زیادی برخوردار است. آثار این معمار در سطح بین‌المللی، الگو و نمونه هستند.

معمار و طراحى که به معناى واقعى کلمه مرز‌ها را درنوردیده و کارهاى خلاقانه او با بیش از هشتاد جایزه معمارى و طراحى در مقیاس جهانى ستایش شده اند.

یکی از عوامل کلیدی در موفقیت «تهرانی»، استفاده فراوان از شیشه در نمای ساختمان است. در اکثر کار‌های او از کف تا سقف، شیشه به کار رفته است؛ چرا که او معتقد است سه عامل در ساختمان بسیار مهم است: نور، هوا و چشم‌انداز اتاق. او سعی می‌کند با به‌کار بردن شیشه، ساختمان را از نظر این عوامل در بالاترین سطح استاندارد قرار دهد.

آدم‌حسابی‌ها؛ مهندس هادی تهرانی، مقیم آلمان

پروژه‌های او بدون در نظر گرفتن مرزها، فراتر از ملیت‌ها و رشته‌های تخصصی اجرا شده اند. اولین ایستگاه راه آهن «با اصول معماری سبز» در فرودگاه فرانکفورت آلمان و خانه «Crane Houses» واقع  در کلن، کنار رودخانه راین، به طور قابل ملاحظه‌ای به نماد‌های شاخص شهری، همانند بسیاری از پروژه‌های دیگر بین المللی شده اند.

در تمام پروژه‌های تخصصی و به ظاهر تحقق ناپذیر او، از معماری و طراحی شهری تا طراحی داخلی و محصولات مورد استفاده در پروژه ها، همه ترکیب بندی‌ها و عناصر، به صورت هماهنگ و بی نقص با یکدیگر در تعامل می‌باشند.

آدم‌حسابی‌ها؛ مهندس هادی تهرانی، مقیم آلمان

از جمله کارهاى معروف این معمارِ بنام مى توان به سازه عظیم کمانى شکل و تمام شیشه اى «قوس برلین»، و ساختمان ادارى «دوپلکس هامبورگ» اشاره کرد که دومى در سال ۲۰۰۱ بعنوان بهترین ساختمان ادارى جهان شناخته و برنده جایزه ویژه این رشته شد، مهندس «هادی تهرانی» همچنین از طراحان و معماران جزایر مصنوعى نخل دوبى است که تاثیر بسزایى در موفقیت این پروژه داشته است. ایستگاه مرکزى راه آهن هانوفر هم از کارهاى ایشان است.

آدم‌حسابی‌ها؛ مهندس هادی تهرانی، مقیم آلمان

او بیش از چهل پروژه عظیم را از زمان تأسیس دفتر معماری BRT طراحی و تأسیس کرده و در سه مسابقه از بیست و هشت مسابقه بزرگ جهانی که در زمینه معماری برگزار شده، برنده بوده است. «هادی تهرانی» عقیده دارد که ساختمان‌ها دارای هویت اند و ما در کنار آن‌ها احساس هویت بیشتری می‌کنیم بنابراین باید به گونه‌ای معماری شوند که از آن‌ها احساس خوبی دریافت کنیم.

آدم‌حسابی‌ها؛ مهندس هادی تهرانی، مقیم آلمان

«هادی تهرانی» در مصاحبه اى که با مجله «وایلد» انجام داد در مورد رموز موفقیت خود این طور گفت: “من همه راه‌ها را به روى خود باز مى بینم و هیچ کارى از نظر من نشدنى نیست، من به محیط اطرافم توجه زیادى دارم، از آن الگو گرفته و طرح هاى خود را ارائه مى دهم”

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=384297

ثبت نظر

-