آیا التهابات پوستی با بیماری کووید-۱۹ مرتبط هستند؟

  • کد خبر : 382607
  • 14 بهمن 1399 - 10:25
آیا التهابات پوستی با بیماری کووید-۱۹ مرتبط هستند؟

 

 

 

 

 

آیا التهابات پوستی با بیماری کووید-۱۹ مرتبط هستند؟

برترین‌ها: پزشکان در اسپانیا با مطالعه روی گروهی از بیماران کووید-۱۹ بستری در بیمارستان‌ها، دریافته‌اند ۵ بیماری پوستی از جمله عارضه‌ای که «انگشت پای کوویدی» نام گرفته، با ویروس کرونا مرتبط است.

این نشانه‌ها به طور معمول روی پوست بیماران جوان ظاهر می‌شود و چند روز باقی می‌ماند.

ظهور التهاب‌های پوستی به عنوان نشانه ابتلا به ویروس غیر عادی نیست. نمونه‌اش بیماری آبله مرغان است که با ظهور دانه‌هایی بر روی پوست همراه است.

اما پژوهشگران گفته‌اند از این که می‌بینند انواع مختلف عارضه‌های پوستی با کووید-۱۹ مرتبط هستند، متعجب شده‌اند.

تا حالا گزارش‌های زیادی در رابطه با «انگشت پای کوویدی» وجود داشته است؛ عارضه‌ای پوستی که روی پای بیماران کووید-۱۹ و آن‌هایی که حتی علائم دیگر بیماری را ندارند، دیده شده است.

دکتر ایگناسیو گارسیا-دووال، پژوهشگر ارشد این مطالعه می‌گوید رایج‌ترین نمونه از این عوارض پوستی، بثورات «ماکولاپاپولار» هستند؛ برجستگی‌های مسطح کوچک به رنگ قرمز که معمولا در بالاتنه ظاهر می‌شوند.

دکتر گارسیا-دووال گفت: «دیدن انواع مختلف التهابات پوستی – که بعضی از آن‌ها بسیار خاص هستند- عجیب است. این نشانه‌ها معمولا دیرتر و بعد از بروز علائم تنفسی ظاهر می‌شود و بنابراین به تشخیص بیماری کمک نمی‌کند.»

همه بیماران حاضر در این مطالعه در بیمارستان بستری بوده و نشانه‌های تنفسی داشته‌اند. این مقاله که توسط کارشناسان به دقت بازنگری شده در نشریه متخصصان پوست بریتانیا به چاپ رسیده است.

طی دو هفته گذشته از همه متخصصان پوست در اسپانیا خواسته شد جزئیات بیماران کووید-۱۹ که علائم پوستی داشتند را به اشتراک بگذارند. تعداد این بیماران در مجموع ۳۷۵ نفر بود.

قرمزی پوست از علائم کروناست؟ -  نیوز

۵ نوع بیماری پوستی گزارش شده عبارتند از:

  • زخم‌های نامتقارن شبیه به سرمازدگی در دست‌هاو پا‌ها که ممکن است با درد و خارش همراه باشند. این عارضه که مدتی بعد از ابتلا به کووید-۱۹ ظاهر می‌شود و به طور میانگین ۱۲ روز طول می‌کشد، بیشتر در بیماران جوان‌تر و آن‌هایی که علایم ملایم بیماری را دارند، دیده شده است. این علائم در ۱۹ درصد بیماران وجود داشته است.
  • ظهور تاول‌های کوچک همراه با خارش در دست‌ها، پا‌ها و قسمت بالای بدن. این عارضه که ۱۰ روز طول می‌کشد در بیماران میان‌سال دیده شده و پیش از سایر علائم بروز یافته است. ۹ درصد از بیماران دارای این نشانه‌ها بوده‌اند.
  • برجستگی‌های سفید یا صورتی‌رنگ روی پوست که به التهاب ناشی از تماس با گزنه شباهت دارد و با خارش همراه است. این عارضه عمدتا روی بدن بیماران بروز یافته، اما گاهی هم کف دست‌ها دیده شده است. ۱۹ درصد از بیماران مورد مطالعه این التهاب را تجربه کرده‌اند.
  • ۴۷ درصد از موارد بثورات ماکولاپاپولار داشته‌اند؛ برجستگی‌های مسطح کوچک به رنگ قرمز که نزدیک به ۷ روز روی بدن باقی ماندند و همزمان با سایر نشانه‌ها در بیماران دارای علائم شدیدتر دیده شدند.
  • عارضه پوستی به نام «لیودو» که با عنوان نکروز یا بافت‌مردگی هم شناخته می‌شود در ۶ درصد بیماران دیده شده است. در این بیماری لکه‌های به رنگ آبی یا قرمز با الگویی شبیه به تور روی پوست ظاهر می‌شوند که نشانه گردش ضعیف خون در بدن هستند. این علائم در بیماران مسن‌تر با نشانه‌های حاد بیماری دیده شده است.

التهابات پوستی با بیماری کووید-۱۹ مرتبط هستند؟

 

عوارض پوستی در حال حاضر در فهرست نشانه‌های کووید-۱۹ قرار ندارد

با این حال پژوهشگران تاکید دارند التهابات پوستی ممکن است به دلایل مختلف بروز پیدا کنند که تشخیص آن بدون تخصص پزشکی دشوار است.

دکتر روث مورفی، رییس انجمن متخصصان پوست بریتانیا گفت: «این مطالعه به این که مردم خودشان بیماری را تشخیص دهند، کمکی نمی‌کند و بیشتر در ایجاد درکی وسیع‌تر در رابطه با چگونگی تاثیر آن روی افراد موثر است.»

دکتر مایکل هد از دانشگاه ساوتهمپتون می‌گوید بثورات پوستی عوارض جانبی بسیاری از عفونت‌های ویروسی از جمله ذات‌الریه بوده‌اند: «التهاب‌ها و زخم‌های پوستی در تعداد کمی از بیماران کووید-۱۹ بستری در بیمارستان‌ها دیده شده اند. اما هنوز در مورد میزان ارتباط این عوارض با کووید-۱۹ و این که دقیقا چرا تنها در برخی از بیماران اتفاق می‌افتند، چیزی نمی‌دانیم.»

آکادمی متخصصان پوست در آمریکا هم در حال جمع‌آوری فهرستی از علائم پوستی مشاهده شده در بیماران کووید-۱۹ است.

منبع: BBC

با نیوز همراه باشید…

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=382607

ثبت نظر

-