راهکارهایی برای جلوگیری از خشم

راهکارهایی برای کنترل عصبانیت شما

  • کد خبر : 382344
  • 14 بهمن 1399 - 9:37
راهکارهایی برای کنترل عصبانیت شما

 

 

عصبانیت یک تجربه طبیعی است، و گاهی اوقات دلایل زیادی برای عصبانی شدن وجود دارد مانند دلخور شدن  از حرف کسی یاکاری که بر خلاف میل شما انجام شده است و یا از دست دادن یک موقعیت کاری. اما عصبانیت کنترل نشده می تواند برای روابط شخصی و سلامتی شما اثر بگذارد.

خوشبختانه، ابزارهایی وجود دارد که می توانید با کمک آنها عصبانیت خود را کنترل کنید.

✔ درک خشم

کنترل عصبانیت می تواند شیوه های متفاوتی داشته باشد. بعضی از افراد در بیشتر مواقع احساس عصبانیت می کنند یا نمی توانند در مواجهه رویدادی که باعث عصبانیت آنها شده است، آرام باشند.

عصبانیت کنترل نشده می تواند بر سلامت جسمی و سلامت عاطفی تأثیر منفی بگذارد. تحقیقات نشان می دهد که عصبانیت می تواند شانس ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش دهد و منجر به نتایج بدتری در افرادی که در حال حاضر بیماری قلبی دارند شود و همچنین خشم می تواند به مشکلات مربوط به استرس از جمله بی خوابی، مشکلات گوارشی و سردرد ختم شود.

 

خشم می تواند به رفتارهای خشن و پرخطر، از جمله مصرف مواد مخدر و الکل کمک کند. علاوه بر همه اینها، عصبانیت می تواند به طور قابل ملاحظه‌ای به روابط شما با خانواده، دوستان و همکارانتان آسیب بزند.

کنترل خشم

✔ راهکارهایی برای جلوگیری از خشم

خشم می تواند ناشی از اتفاق های داخلی و خارجی باشد. ممکن است از شخص، نهادی مانند شرکتی که در آن کار می کنید یا رویدادی مانند ایجاد ترافیک یا انتخابات سیاسی عصبانی شوید. احساسات از هرجایی ناشی می شوند، پس لازم نیست اجازه دهید عصبانیت شما را تحت تأثیر قرار دهد. در اینجا چند روش برای کمک به شما در حفظ آرامش آورده شده است.

 خودتان را بررسی کنید

  • هنگامی که دچار افکار منفی می شوید، انتخاب صحیح دشوار است. به جای پذیرفتن شکست ابتدا کمی آرامش خود را حفظ کنید.سپس سعی کنید هر آنچه باعث رنجش شما می شود از خود دور کنید. هنگامی که آن ها را شناسایی کردید از آنها فاصله بگیرید و تلاش کنید آرام باشید.

>>حتما بخوانید: بی‌توجه نباشید! ۹ نشانه‌ «اختلال شخصیتی مرزی» را بشناسیم


کنترل عصبانیت

✔ متوقف نشوید

برخی از افراد تمایل دارند مرتباً حادثه ای را که باعث ناراحتی آنها شده است مدام مرورکنند. این یک شیوه ناکارآمد است، خصوصاً اگر قبلاً مسئله ای را که باعث عصبانیت شما شده است پذیرفته اید. در عوض، سعی کنید واقعه گذشته را رها کنید. یکی از راه های انجام این کار این است که به جنبه های مثبت شخص یا موقعیتی که باعث عصبانیت شما می شود، فکر کنید.

✔ طرز تفکر خود را تغییر دهید

وقتی عصبانی هستید، به راحتی می توانید همه چیز را از آنچه در واقعیت هستند بدتر نشان دهید. از طریق یک تکنیک معروف به بازسازی شناختی، می توانید افکار منفی مفید را با افکار منطقی تر جایگزین کنید. به عنوان مثال، با کنترل عصبانیت خود جای اینکه فکر کنید (همه چیز خراب است) ، به خود بگویید (این ناامیدکننده است، اما پایان جهان نیست.)

 

  1. این شیوه ها را امتحان کنید تا فکر خود را از نو تنظیم کنید
  2. هنگام صحبت در مورد خود یا دیگران از کلمات مانند (هرگز) یا (همیشه) خودداری کنید.
  3. چنین اظهاراتی همچنین باعث از دور شدن افرادی می شود که در غیر این صورت تمایل دارند با شما در مورد راه حل همکاری کنند.

کنترل عصبانیت

✔ از منطق استفاده کنید

حتی وقتی توجیه شوید، عصبانیت به سرعت غیر منطقی می شود. به خود یادآوری کنید که دنیا همیشه مطابق میل شما نیست. این کار را هر بار که احساس عصبانیت می کنید انجام دهید و دید بهتری خواهید یافت.

✔ انتظارات را به خواسته تبدیل کنید

افراد عصبانی تمایل به خواسته ها دارند، خواه انصاف، قدردانی، توافق یا تمایل به انجام کارها به روش خودشان باشد. سعی کنید خواسته های خود را به درخواست تبدیل کنید. و اگر همه چیز به میل شما پیش نمی رود، سعی کنید که ناامیدی شما به خشم تبدیل نشود.

✔ آروم باشید

استراتژی های آرام سازی ساده، مانند تنفس عمیق و تصاویر آرامش بخش، می توانند احساس عصبانیت را تسکین دهند. اگر یک یا چند مورد از این استراتژی ها را مرتباً تمرین کنید، به کارگیری آنها در هنگام عصبانیت آسان تر خواهد بود.


>>بیشتر بخوانید: تکنیک های طلایی برای کنترل استرس کرونا


کنترل عصبانیت

✔ تنفس متمرکز

تنفس کم عمق، تنفس هنگام عصبانیت است. تنفس های کنترل شده و آهسته ای را که تصور می کنید از شکم به جای سینه انجام می شوند، تمرین کنید.

 

  1. از تصاویر استفاده کنید.
  2. یک تجربه آرامش بخش را درحافظه یا تخیل خود تجسم کنید.
  3. آرام سازی عضلانی پیشرونده.

 

با استفاده از این روش، شما به آرامی ماهیچه را سفت می کنید و سپس هر یک از گروه های عضلانی را یک باره شل می کنید. به عنوان مثال، ممکن است با انگشتان پا شروع کنید و به آرامی تا سر و گردن خود ادامه یابد.

✔ مهارت های ارتباطی خود را ارتقا دهید

مردم اغلب وقتی عصبانی هستند کنترل خودرا از دست می‌دهند و نتیجه می گیرند و می توانند اولین (غالباً نامهربان) چیزی را که به ذهنشان خطور می کند بیان کنند.

سعی کنید قبل از واکنش آرامش خود را بدست بیاورید و گوش دهید. سپس وقت بگذارید تا به دقت در مورد چگونگی پاسخ دادن فکر کنید. اگر قبل از ادامه مکالمه برای آرام شدن باید قدم بزنید، قول دهید بعداً برای پایان بحث بازگردید.

✔ عوامل محرک خود را بشناسید (و از آنها اجتناب کنید)

کمتر به چیزهایی فکر کنید که شما را عصبانی می کند. اگر می دانید که همیشه در ساعات شلوغی از رانندگی در مرکز شهر عصبانی می‌شوید ، سوار اتوبوس شوید یا سعی کنید برنامه خود را طوری تنظیم کنید که سفر را در زمان های که خلوت است انجام دهید.

اگر همیشه شب ها با همسرتان بحث می کنید، از مطرح کردن موضوعات بحث برانگیز در هنگام خستگی هر دو خودداری کنید. اگر دائماً اذیت می شوید که کودک شما اتاقش را تمیز نکرده است، در را ببندید تا مجبور نباشید به آشفتگی نگاه کنید.


>>بیشتر بدانید: کم خوابی را به خشم تبدیل نکنید


خشم

✔ شما نمی توانید احساس عصبانیت را کاملاً از بین ببرید

شما می توانید در مورد نحوه تأثیرگذاری رویدادها و نحوه پاسخگویی به آن ها تغییراتی ایجاد کنید. با تلاش برای کنترل عصبانیت خود، شما و افراد نزدیک به شما در طولانی مدت خوشبخت تر می شوند.

✔ چگونه یک روانشناس می تواند کمک کند

اگر همچنان احساس ناآرامی می کنید، با یک روانشناس یا سایر متخصصان بهداشت روان که می توانند به شما کمک کنند که چگونه یاد بگیرید عصبانیت خود را کنترل کنید مشورت نمایید. آن ها همچنین می تواند به شما کمک کنند که علت اصلی مشکل را شناسایی کنید و سپس یک برنامه عملی برای تغییر آن تهیه کنید..

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=382344
  • نویسنده : مهدیه خیابانی
  • منبع : apa.org

ثبت نظر

-