روسای جمهوری یک‌دوره‌ای آمریکا؛ ترامپ هم یک‌دوره‌ای می‌شود؟

  • کد خبر : 381163
  • 13 بهمن 1399 - 18:47
روسای جمهوری یک‌دوره‌ای آمریکا؛ ترامپ هم یک‌دوره‌ای می‌شود؟

برترین‌ها: دفتر ریاست جمهوری آمریکا در سال ۱۷۸۹ تأسیس شد و پس از گذشت ۲۳۱ سال از نخستین انتخاب مرد اول کشور تا کنون، ۴۵ نفر این عنوان را برعهده داشته‌اند. روسای جمهوری آمریکا فقط مجاز به کار برای حداکثر دوره‌های دو و چهار ساله هستند. اگرچه هر جنسیتی می‌تواند این مقام را عهده‌دار شود، اما تمامی رئیس جمهور‌ها تاکنون مرد بوده‌ا‌ند. از ۴۵ نفری که این سمت را دارا بوده‌اند، تنها ده رئیس جمهوری نتوانسته‌اند با تلاش دردوره دوم، مجدداً انتخاب شوند.

جان اف کندی، یکی از روسای جمهوری آمریکا، قبل از آن که بتواند در دوره دوم شرکت کند، ترور شد.

جان اف کندی

طولانی‌ترین دوره در ایالات متحده، بدون آن که رئیس جمهوری در تکمیل دو دوره شکست بخورد، بین سال‌های ۱۹۳۲ و ۱۹۷۶ بود. آخرین رئیس جمهوری که نتوانست در انتخابات مجدد پیروز شود، جورج اچ دبلیو بوش بود، که در سال ۱۹۹۲ به بیل کلینتون باخت. ایالات متحده ۲۸ سال را، بدون شکست هیچ رئیس جمهوری در دور دوم پشت سر گذاشته است؛ و در ماه نوامبر امسال، رئیس جمهوری دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری با جو بایدن روبه‌رو خواهد شد، با تلاشی دیگر برای پیروزی در انتخابات مجدد.

جان آدامز

روسای جمهوری یک‌دوره‌ای آمریکا؛ ترامپ هم یک‌دوره‌ای می‌شود؟

اولین رئیس جمهوری ایالات متحده که در دوره دوم انتخابات شکست خورد، جان آدامز بود که به عنوان معاون اول رئیس جمهوری این کشور نیز فعالیت داشت. وقتی این موقعیت در سال ۱۷۸۹ بوجود آمد، جورج واشنگتن اولین کسی بود که این افتخار را نصیب خود کرد و آقای آدامز به خدمت وی درآمد. پس از اتمام دو دوره آقای واشنگتن، آقای آدامز به نامزدی حزب فدرال، جایگاه خود را به عنوان رئیس جمهوری به دست آورد.

ٖآقای آدامز در زمان ریاست جمهوری، پس از توقیف یک کشتی تجاری در بندر نیویورک، درگیر یک شبه جنگ با فرانسه شد. وی در انتخابات بعدی پس از دو نامزد حزب جمهوریخواه، در رده سوم قرار گرفت و توماس جفرسون سرانجام رئیس جمهوری جدید ایالات متحده شد.


جان کوینسی آدامز

روسای جمهوری یک‌دوره‌ای آمریکا؛ ترامپ هم یک‌دوره‌ای می‌شود؟

یکی دیگر از خانواده‌های آدامز، جان کوینسی آدامز، نتوانست با بردن مجدد دومین دوره انتخابات عنوان ریاست جمهوری ایالات متحده را به دست آورد. آقای آدامز پسر ارشد رئیس جمهوری دوم ایالات متحده بود و ششمین نفری بود که این سمت را به دست آورد. در زمان ریاست جمهوری، اختلافات بزرگی در حزب وی، حزب دموکرات-جمهوری‌خواه، وجود داشت و همین امر به عدم پیشرفت وی انجامید. این حزب پس از ناکامی آقای آدامز در انتخاب مجدد، به دو جناح دموکرات و جناح ویگ تبدیل شد.

آقای آدامز دومین رئیس جمهوری ایالات متحده بود که موفق نشد دوره دوم را ببرد، به این معنی که در آن زمان، دو آدامز تنها روسای جمهوری بودند که نتوانستند در انتخابات مجدد موفق شوند.


گروور کلیولند و بنیامین هریسون

روسای جمهوری یک‌دوره‌ای آمریکا؛ ترامپ هم یک‌دوره‌ای می‌شود؟گروور کلیولند

مارتین ون بورن، رئیس جمهوری بعدی بود که در انتخابات مجدد در ۱۸۴۰ موفق به کسب پیروزی نشد، اما گروور کلیولند ثابت کرد که یک انتخابات از دست رفته، شما را ازدستیابی به دوره دوم تان باز نمی‌دارد. آقای کلیولند از حزب دموکرات، پس از پیروزی در انتخابات ۱۸۸۴ و ۱۸۹۲، بیست ودومین و بیست و چهارمین دوره ریاست جمهوری ایالات متحده را از آن خود کرد.

وی در سال ۱۸۸۸ رای عمومی را به دست آورد، اما انتخابات بعدی را به بنیامین هریسون جمهوری‌خواه سپرد، تا وی برای چهار سال آینده در این منصب خدمت کند. انتخابات ۱۸۸۸ سخت بود، اما در سال ۱۸۹۲، آقای کلیولند آقای هریسون را شکست داد تا ریاست جمهوری را به دست آورد و باعث شد آقای هریسون پنجمین رئیس جمهوری شود که نتوانست انتخابات مجدد را به دست آورد.


ویلیام هوارد تافت

روسای جمهوری یک‌دوره‌ای آمریکا؛ ترامپ هم یک‌دوره‌ای می‌شود؟

ویلیام هوارد تافت رئیس جمهوری بعدی ایالات متحده بود که نتوانست در انتخابات مجدد، یعنی۲۰ سال بعد در سال ۱۹۱۲ پیروز شود. آقای تافت از حزب جمهوری‌خواه، تنها شخصی است که در تاریخ ایالات متحده به مقام ریاست جمهوری و رئیس دادگستری ایالات متحده رسیده است.

آقای تافت به عنوان رئیس جمهوری اذعان داشت که آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار را در مشاغل فدرال منصوب نخواهد کرد و اکثر کارمندان سیاهپوست ادارات در جنوب را اخراج کرد. وی توسط بیشتر مورخان به عنوان رئیس جمهوری متوسط در نظر گرفته می‌شود، زیرا چهار سال مسئولیت وی قابل توجه نبود. وی از سال ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۳ با عنوان رئیس جمهوری مشغول به کار بود و انتخابات ریاست جمهوری سال۱۹۱۲ را به وودرو ویلسون باخت.


هربرت هوور

روسای جمهوری یک‌دوره‌ای آمریکا؛ ترامپ هم یک‌دوره‌ای می‌شود؟

هربرت هوور در سال ۱۹۲۸ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد و پس از سقوط بازار سهام در سال ۱۹۲۹ با بحران کمک به بازسازی کشور روبه‌رو شد. به عنوان رئیس جمهوری، آقای هوور علیرغم اطمینان از غیر قانونی بودن الکل در ایالات متحده، کوشید تا رأی کنگره را برای منع ممنوعیت الکل، بازبینی کند.

ریاست جمهوری وی تحت الشعاع بحران اقتصادی در سال ۱۹۲۹ بود و وی بیشتر دوره خود را صرف تلاش برای بهبود اقتصاد این کشور کرد. اوضاع اقتصادی ایالات متحده تا زمان انتخابات ۱۹۳۲ بهبود نیافته بود و وی در مقابل فرانکلین روزولت شکست خورد.


جرالد فورد و جیمی کارتر

روسای جمهوری یک‌دوره‌ای آمریکا؛ ترامپ هم یک‌دوره‌ای می‌شود؟جرالد فورد

جرالد فورد نه تنها نتوانست به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده انتخاب مجدد شود، بلکه در انتخابات ریاست جمهوری نیز پیروز نشد. پس از استعفای ریچارد نیکسون، به دنبال رسوایی واترگیت، آقای فورد که عضو حزب جمهوریخواه بود، رئیس جمهوری شد. وی از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ تا زمانی که جیمی کارتر در انتخابات ۱۹۷۶ وی را شکست داد، مشغول به کار بود.

آقای کارتر از حزب دموکرات از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده مشغول به کار بود، اما انتخابات ۱۹۸۰ را به رونالد ریگان باخت. جرالد فورد هرگز در انتخابات ریاست جمهوری پیروز نشد و همچنین ناکامی آقای کارتر درانتخابات به این معنا بود که برای نخستین بار، دو رئیس جمهوری ایالات متحده پشت سر هم موفق به پیروزی در انتخابات مجدد نشدند.


جورج اچ دبلیو بوش

روسای جمهوری یک‌دوره‌ای آمریکا؛ ترامپ هم یک‌دوره‌ای می‌شود؟

جورج اچ دبلیو بوش آخرین رئیس جمهوری بود که نتوانست در انتخابات مجدد پیروز شود و در انتخابات ۱۹۹۲ توسط بیل کلینتون دموکرات به عقب رانده شد. آقای بوش چهل و یکمین رئیس جمهوری ایالات متحده و از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۰ مدیر سازمان سیا CIA بود. وی همچنین از سال ۱۹۸۱ تا سال ۱۹۸۹، به عنوان معاون رئیس جمهوری ریگان، مشغول به کار بود.

بوش در مقام رئیس جمهوری، به جنگ خلیج فارس پرداخت و قانونی را در جهت حمایت از آمریکاییان دارای معلولیت امضا کرد که از سال ۱۹۹۰ به اجرا در آمد. در سال ۲۰۰۰، پسرش جورج دبلیو بوش به عنوان رئیس جمهوری انتخاب شد و دو دوره کامل را از آن خود کرد؛ قبل از آنکه باراک اوباما به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شود.

منبع: independent

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=381163

ثبت نظر

-