عادات منحصر‌به‌فرد مدیران سیلیکون ولی

  • کد خبر : 379793
  • 12 بهمن 1399 - 22:56
عادات منحصر‌به‌فرد مدیران سیلیکون ولی

مجله دیجی‌کالا -رضا جلالی: مدیر عامل‌ها و بزرگان دره سیلیکون (سیلیکون ولی) همیشه رفتار‌های منحصر به‌فرد خود را داشته‌اند و شاید به همین دلیل به چهره‌های موفق و خاصی تبدیل شده‌اند. اما ممکن است اکثر این رفتار‌ها برای افراد عادی عجیب یا سخت به‌نظر برسد، مثلا اکثر ما نمی‌توانیم تصور کنیم که هر روز ساعت ۳:۴۵ بامداد از خواب بیدار شویم!

اگر مدیریت کمپانی‌های بزرگ جهان مانند اپل یا تسلا را به عهده داشته باشید، مجبور خواهید شد از برخی رفتار‌ها و عادات را ترک کنید و خود را به بعضی دیگر عادت دهید. در این مطلب با عادت‌های منحصر به‌فرد ۱۰ تن از مدیر عامل‌ها، بنیان‌گذاران و یا مدیران ارشد شرکت‌های مستقر در سیلیکون ولی نگاهی خواهیم داشت؛ عاداتی که گرچه عجیب به‌نظر می‌رسند، ولی ضامن موفقیت شرکت‌های این افراد بوده‌اند.

ماجرای تولد‌های ایلان ماسک

 حتی سخت‌کوش‌ترین مدیران نیز حداقل در روز تولدشان به خود استراحت می‌دهند تا در کنار خانواده و دوستان باشند. اما ایلان ماسک در یکی از توییت‌هایش اعلام کرد که در روز تولد ۴۸ سالگی‌اش در حال کار روی استراتژی‌های جهانی بوده است. در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۸ با نیویورک تایمز انجام داده بود نیز به این موضوع اشاره کرد که روز تولد ۴۷ سالگی‌اش، ۲۴ ساعت تمام در دفتر تسلا مشغول به کار بوده است!

اما عجایب این مدیر عامل موفق آفریقایی تبار به همین مورد ختم نمی‌شود. او در همان مصاحبه‌ای که با نیویورک تایمز داشته است اعلام کرد که در طول ۲۰ سال گذشته حتی یک مسافرت هم نداشته که یک هفته طول بکشد. او معمولا در هفته ۱۲۰ ساعت کار می‌کند!


تیم کوک؛ سحرخیز افراطی

از گیتس تا ماسک؛ با عادات منحصر به‌فرد مدیران سیلیکون، ولی آشنا شوید

تیم کوک نه تنها در میان مدیر عامل‌ها، بلکه شاید در میان تمام افرادی که می‌شناسید یکی از سحرخیزترین‌ها باشد. او عادت دارد هر روز ساعت ۳:۴۵ بامداد از خواب بیدار شود و به ورزش و چک کردن ایمیل‌هایش مشغول شود.

دیو جانسون، خبرنگار بیزنس اینسایدر، در سال گذشته برای مدت یک هفته سعی کرد با الهام از کوک، صبح خیلی زود از خواب بیدار شود و پس از آن اعلام کرد: «شگفت انگیز است… شگفت انگیز است… خلاق‌تر می‌شوید!»

مدیر عامل اپل در مصاحبه با مجله تایم گفت:«واقعیت این است، هنگامی که آنچه انجام می‌دهید را دوست دارید، به آن به عنوان شغل فکر نمی‌کنید. آن چیزی است که انجام می‌دهید و این نکته مثبت جایگاهی است که من خودم را (در آن) یافته‌ام.»


روزه گرفتن‌های جک دورسی

از گیتس تا ماسک؛ با عادات منحصر به‌فرد مدیران سیلیکون، ولی آشنا شوید

جک دورسی، مدیر عامل توییتر و اسکوئر، به صرف یک وعده غذا در هر روز کاری مشهور است و اغلب از گوشت یا ماهی به همراه سبزیجات به عنوان غذا استفاده می‌کند. شاید تا اینجای ماجرا عادی به‌نظر برسد،، اما نکته جالب این است که او می‌گوید این عادت باعث می‌شود به شیوه موثرتری به کارش برسد.

دورسی در مصاحبه سال گذشته خود با CNBC، درباره روزه گرفتن‌هایش گفت: «در طول روز، احساس می‌کنم بسیار بیشتر (بر کارم) متمرکز هستم… شما با این کار ذهن بسیار متمرکزی دارید. قطعا زمانی که از نخوردن صبحانه و ناهار به من بازگشته، توانایی تمرکز بیشتر بر چگونگی روزم را به من داده.»

البته این نظر شخصی آقای دورسی است و متخصصین تغذیه همواره به حذف نکردن وعده صبحانه از رژیم روزانه تاکید دارند!


بیل گیتس و سیاست‌های کنترل کارمندان

از گیتس تا ماسک؛ با عادات منحصر به‌فرد مدیران سیلیکون، ولی آشنا شوید

بیل گیتس مشهور طبق اعتراف خودش، زمانی شخصیت بسیار کنترل کننده‌ای داشت. او در مصاحبه مشهورش با تاک شو رادیویی BBC اعتراف کرد که در ابتدای تاسیس شرکت، عادت داشت شماره پلاک خودروی تمام کارمندانش را به‌خاطر بسپارد تا بتواند متوجه شود آن‌ها هر روز چه ساعتی به محل کارشان وارد یا از آن خارج می‌شوند. البته گیتس می‌گوید زمانی که شرکت رشد کرد و تعداد کارمندان زیاد شد، مجبور شد این عادت را ترک کند.


آداب ایمیل نوشتن اریک اشمیت

از گیتس تا ماسک؛ با عادات منحصر به‌فرد مدیران سیلیکون، ولی آشنا شوید

مدیر عامل سابق گوگل و از مدیران آلفابت، عادت ایمیل نگاری را متحول کرده است. اریک اشمیت در کتاب «گوگل چگونه کار می‌کند» درباره دیدگاهش نسبه به این موضوع ذکر کرد: «اکثر بهترین (و پرمشغله‌ترین) افرادی که می‌شناسیم درباره ایمیل‌های خود سریع عمل می‌کنند؛ نه تنها برای ما یا منتخبی از ارسال کنندگان، بلکه برای همه.»

او می‌گوید حتی اگر پاسخ ایمیل دو کلمه باشد، پاسخ دادن به آن باعث خلق یک ارتباط مثبت و فرهنگ کاری شایسته‌نگر می‌شود.


هم‌دلی ساندار پیچای با کارمندان

از گیتس تا ماسک؛ با عادات منحصر به‌فرد مدیران سیلیکون، ولی آشنا شوید

دنیای فناوری در عین زیبایی‌هایش می‌تواند بسیار بی‌رحم هم باشد و بسیاری از مدیران این حوزه به‌وضوح آن را اثبات کرده‌اند. اما این موضوع برای مدیر عامل فعلی گوگل و آلفابت صدق نمی‌کند؛ ساندار پیچای با تلاش‌هایش برای تعریف یک ویژگی ناملموس و البته بسیار گران‌بها در شرکت تحت مدیریتش شناخته می‌شود که همان صفت «هم‌دلی» است.

در سال ۲۰۱۴، بسیاری از افرادی که با بیزینس اینسایدر در ارتباط بوده‌اند به مهربانی‌ها و هم‌دلی‌های پیچای اشاره کرده‌اند و حتی یکی از کارمندان سابق گوگل گفته زمانی که در حال ترک گوگل و پیوستن به شرکت دیگری بوده است، آقای مدیر عامل به هر طریقی که می‌شد به او کمک کرده است.


مریسا مایر ۱۳۰ ساعت در هفته کار می‌کرد

از گیتس تا ماسک؛ با عادات منحصر به‌فرد مدیران سیلیکون، ولی آشنا شوید

اگر ۱۲۰ ساعت کار هفتگی ایلان ماسک برای‌تان عجیب بود، باید بدانید که مدیر عامل سابق یاهو و اولین مهدنس زن در گوگل، در بازه‌ای حتی ۱۰ ساعت بیشتر از ماسک کار می‌کرد. زمانی که خانم مریسا مایر در گوگل مشغول به کار بود، به‌طور معمول ۱۳۰ ساعت در هفته کار می‌کرد.

در سال ۲۰۱۶، او در مصاحبه با بلومبرگ، با اشاره به نمایش متفاوت این موضوع توسط رسانه‌ها گفت: «بخش دیگری از داستان گوگل که از آن چشم‌پوشی می‌شود، ارزش کار سخت است. زمانی که گزارش‌گران درباره گوگل می‌نویسند، طوری می‌نویسند که انگار اجتناب ناپذیز بود. تجربه واقعی بیشتر شبیه به این بود که «می‌توانی ۱۳۰ ساعت در هفته کار کنی؟» احتمالا برای بسیاری از ما پاسخ نه است.»


پاداش‌های طلایی لری الیسون

از گیتس تا ماسک؛ با عادات منحصر به‌فرد مدیران سیلیکون، ولی آشنا شوید

مدیر عامل و هم‌بنیان‌گذار اوراکل به دلیل پاداش‌هایی که به زیر دستانش می‌دهد به این معروف است که دست به هر چیز بزند طلا می‌شود. او معمولا برای تشویق و ایجاد انگیزه در کارمندانش، به آن‌ها سکه‌های طلا می‌دهد.

البته لری الیسون سخاوت‌مند درباره رقبا چندان هم مهربان نیست. گفته می‌شود الیسون زمانی که در یک پرونده با مایکروسافت درگیر بود، چند کارآگاه خصوصی استخدام کرده بود تا زباله‌های یک تیم تحقیقاتی را بگردند که در این ماجرا جانب مایکروسافت را گرفته بودند. البته خودش می‌گوید اگر مایکروسافت هم می‌خواست زباله‌های اوراکل را بگردد، مشکلی نداشت.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=379793

ثبت نظر

-