واشنگتن‌پست: خطر بزرگی در کمین آمریکاست

  • کد خبر : 375258
  • 09 بهمن 1399 - 8:17
واشنگتن‌پست: خطر بزرگی در کمین آمریکاست

کیهان: واشنگتن پست در گزارشی، با اشاره به فراخوان «دونالد ترامپ» برای تظاهرات حامیان خود در روز ششم ژانویه، نوشت که خطر بزرگی در کمین آمریکا است و احتمالا طرفداران رئیس‌جمهور آشوب به پا کنند.

روز ۶ ژانویه (۱۷ دی) قرار است که کنگره به صورت نمادین نتیجه آرای الکترال را تأیید و «جو بایدن» را پیروز انتخابات اعلام کند. همزمان، ترامپ از هوادارانش خواسته است به خیابان‌ها بریزند و همین مسئله، بسیاری را در آمریکا نگران کرده است.

روزنامه واشنگتن پستدر همین رابطه نوشت: قصد هراس‌افکنی نداریم، اما تا زمانی که پیروزی انتخاباتی بایدن در ششم ژانویه(۱۷ دی) رسما تحکیم نشود، باید بپذیریم که آمریکا همچنان در معرض خطر قرار دارد، زیرا آشوب بالقوه داخلی و خارجی می‌تواند تبدیل به بهانه‌ای برای ترامپ شود و او از قدرت استفاده نماید.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، این تهدید که تحقق آن بعید به نظر می‌رسد، در حال نگران ساختن مقام‌های ارشد، از جمله جمهوری‌خواهانی است که در گذشته از ترامپ حمایت می‌کردند، اما اکنون باور دارند که او تهدیدی است که ممکن است از محدودیت‌های قانون اساسی آمریکا به نفع قدرت خودش تخطی کند. این احتمال وجود دارد که کمپین چندوجهی حامیان ترامپ مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

این گزارش می‌افزاید: ششم ژانویه روز گردهمایی دو مجلس در کنگره آمریکاست، تا آنها رسما آرای کالج الکترال را که ۱۴ دسامبر اخذ شده است، شمارش کنند.

تا کنون اعلام شده است که بایدن و ترامپ به ترتیب ۳۰۶ و ۲۳۲ کارت الکترال را کسب کرده‌اند. ترامپ درمانده از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و سنا، می‌خواهد این آراء را به چالش بکشد و جلوی تاییدیه نهایی و الزام‌آور پیروزی بایدن را بگیرد. این تلاش ترامپ به طور حتم در کنگره شکست خواهد خورد.

خطر بزرگتر در خیابان‌های آمریکاست، جایی که نیروهای طرفدار ترامپ به ایجاد هرج و مرج تهدید می‌کنند. یگ گروه هوادار ترامپ با عنوان «زنان برای آمریکای اول»، خواستار برگزاری تجمعی در واشنگتن در ششم ژانویه شده است و ترامپ هم از هم‌اکنون بر طبل می‌کوبد و می‌نویسد: ششم ژانویه اعتراضات بزرگی در واشنگتن دی.سی برگزار می‌شود، آنجا باشید، ما طوفانی خواهیم بود!

واشنگتن پست می‌افزاید: مقام‌های دولتی نگرانند که اگر خشونت شیوع پیدا کند، ترامپ می‌تواند به «قانون قیام» برای بسیج ارتش متوسل شود. پس از آن نیز او ممکن است از «قابلیت‌های ارتش» برای تجدید انتخابات سوم نوامبر(۱۳ آبان) در ایالت‌های سرنوشت‌ساز استفاده کند، و این دقیقا همان چیزی است که «مایکل فلین»، مشاور امنیت ملی پیشین ترامپ، پیشنهاد آن را داد. فلین در مصاحبه ۱۷ دسامبر(۲۷ آذر) به «نیوزمکس» گفت، ترامپ می‌تواند با بکارگیری قابلیت‌های ارتش، نظامیان را در آن ایالت‌ها مستقر کرده و عملا یک انتخابات دوباره برگزار کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=375258

برچسب ها

ثبت نظر

-